Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jkirkebo

#13621
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla S og ABB sine hurtigladere
torsdag 01. november 2012, klokken 14:02
Sitat fra: foxy på torsdag 01. november 2012, klokken 12:01
1 time hehe

Innføring av 20-30 min maxtid må på plass asap!! (Selv det er jo egentlig alt for lenge!)

Så du mener langtur med elbil ikke skal være mulig ?

Ellers er det vel opp til den som setter opp laderen å bestemme makstiden. Eidsiva har 15 minutter på sine, dvs. du må ut hvert kvarter og betale på nytt. Det er lite aktuelt for oss på langtur om vi skal lade i >1 time så da velger vi andre ladesteder.

Leaf trenger også 1 time vinterstid for å lade opp til 90%.
#13622
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla S og ABB sine hurtigladere
torsdag 01. november 2012, klokken 11:42
Sitat fra: Cronos på torsdag 01. november 2012, klokken 11:33
Leser her at ABB er i full gang med å bygge ut hurtigladere. Det står at innen året er omme bør det være på plass 36 slike.

http://elbil.no/ladestasjoner/827-abb-er-pa-nett

Jeg lurer på: hvordan fungerer disse med Tesla S?

Kommer de til å levere nok effekt til å superlade batteriet på en halvtime? (Slik som Tesla sitt egenbygde nett i USA)

Kommer ladekontakten til å passe? Såvidt jeg vet har Tesla sin egen plugg, og ikke CHAdeMO.

I det hele tatt; hvordan forholder Tesla S seg til disse hurtigladerne?

Ingen vet ennå, da Model S ikke er lansert i Europa med europeiske priser og spesifikasjoner. Kanskje kommer en adapter, kanskje ikke.

Og dagens CHAdeMO-ladere vil bruke ca. dobbelt så lang tid som Teslas egne, dvs. 1 time for 50% batterikapasitet isteden for 30 minutter.
#13623
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 31. oktober 2012, klokken 18:43
kan noen da kjapt forklare meg forskjellen på performance utgaven og model s 85 kw utgaven. Snakker vi 150  tusen kr i forskjell og hva er forskjellen i spec på bilen. og hva er ytelses forskjellen. Pengene til dette skal jo tross alt lånes med mindre de ikke ringer om viking lotto i kveld ;D

Forskjellen i pris havner vel på 90-100.000 kroner tenker jeg. Om du alikevel skal ha skinninteriør og luftfjæring er forskjellen 75-80.000 sånn fingeren i været. Skal du også ha 21" felg uansett er forskjellen nede i 50-60.000 kroner. Det er altså det du betaler bare for den ekstra ytelsen.

Med performance-utgaven får du også muligheten til å velge karbonfiberinteriør (som mange synes er det peneste) og karbongrå farge på 21" felgene.
#13624
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
onsdag 31. oktober 2012, klokken 12:26
Sitat fra: cra på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:53
Det kjipeste med snø er at all snøen på taket raser nedover frontruta ved første oppbremsing (og det trenger ikke være hard bremsing heller). Dette er helelr ikke spesifikt for Leaf/elbil, men noe det ikke ser ut til at noen har tenkt på å gjøre noe med. Vurderer å få på et takstativ e.l. for å forhindre dette. Kanskje fabrikere noe med magnetfester som har "pizza-slice-fasong" som kan ligge med spissen bakover og styre snøraset ut mot sidene.

Er det ikke enklere å investere i en børste med langt håndtak og feie snøen av taket før du kjører ?
#13625
Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på onsdag 31. oktober 2012, klokken 10:13
Jeg personlig er blitt stoppet 2 ganger med henger de siste 3 årene. Begge gangene på vei til gjennvinningstasjonen. Tror nok at Vesenet er ganske obs på akkurat disse småturene, og har jevnlig rutinekontroll.

Begge gangene ble vognkortene sjekket, både på bil og henger.

De har slike "aksjoner" på veien ut til gjenvinningsstasjonen her også, men alltid på ettermiddag tirsdag/torsdag (langdag åpent til 19.00) eller på lørdag formiddag. Jeg skyr de tidspunktene som pesten (det er jo kø!) og drar heller ut mandag formiddag eller lignende. Noen fordeler skal man vel ha av å jobbe turnus ;)
#13626
Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på onsdag 31. oktober 2012, klokken 09:42
Tja... Hva tror dere en kan risikere hvis man blir stoppet med tilhenger, og en overivrig betjent oppdager at vognkortet ikke sier noe om tilhenger? Kanskje man i verste fall får bare en mangellapp, hvor man får beskjed om å fjerne hengerfestet? I alle fall en liten bot kanskje.

Fjerne hengerfestet må man neppe. Det kan brukes til andre ting enn å trekke henger, f.eks frakte sykler på sykkelstativ.
#13627
Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 23:27
Ikke sikker på at jeg hadde tatt sjangsen uten papirer. Ser for meg en klekkelig bot hvis en skulle blitt tatt.

Tror ikke boten er så enorm, men man må sette igjen hengeren. Men jeg har kjørt med henger i alle år lovlig og aldri blitt stoppet noensinne. Så risikoen for å bli stoppet tror jeg er svært lav...
#13628
Sitat fra: petersv på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:59
Siden det kan være litt vanskelig å få dette godkjent i Norge er det kanskje litt slemt av meg å poste denne her:

Jeg vet ikke om jeg hadde brydd meg så mye om evt. godkjenning for å trekke henger til fyllinga eller hente materialer. Det er 2-3km hver vei. Men bare hengerfeste hjelper ikke, må nesten ha strømtilkobling også...
#13629
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fra fossil til Leaf til Tesla model S.
tirsdag 30. oktober 2012, klokken 23:14
Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:13
PS. Rettferdiggjør det siste kjøpet med at vi trenger en nr 2 bil (Leafen). Så når Model S kommer på tunet, så ryker gammel-volvoen (ivriga Svendson som den heter) ut i kulden. En ting er i hvert fall sikkert for min del: ALDRI MER FOSSILBIL.

Hyggelig at flere går som samme løsning som oss med Model S + Leaf ;)
Siden du stadig "må ha mer" må du nesten kjøpe Performance-utgaven da eller ?  ;D
#13630
Sitat fra: Leaffen på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 06:31
Fikk litt klarhet i hvorfor disse ladeplassene var fjernet. Noen av byens løse fugler hadde visst lagt sin elsk på stikkontaktene. Hårføner og og vaffeljern var visst hyppig brukt. Og muligheten for potensielle branner pga uvettig omgang var visst hovedårsaken til at man fjernet kontaktene.

Ladeplassene skal visst oppstå igjen i form av faste ladepunkter. Håper at valget faller på Podpoints.

Det blir nok i så fall med Mennekes-stikk. Dvs. at du må kjøpe en Mennekes-J1772 kabel for å bruke disse.
#13631
Sitat fra: i_expect på mandag 29. oktober 2012, klokken 16:22
Dvs at du har bestilt performance-versjonen, og at en "vanlig" model s skulle en kunne regne med at blir litt lavere priset enn dette med 85kwh pakka? For det er jo performanceversjonen autofil henviser til. Selv synes jeg det hørtes ganske lavt ut for performance...

Ingen i Norge som har en P-reservasjon har bestilt en spesifikk bil ennå, men jeg skal ha performance-utgaven ja. Std. 85kWh vil jeg tro starter på 500-530.000 kroner.
#13632
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. oktober 2012, klokken 14:36
Aner ikke hva de baserer anslaget på, men Autofil anslår at Performance-versjonen vil begynne på ca 600.000,-.

Det høres fornuftig ut. I USA koster den $93570,- inkl. leveringsomkostninger. Kursen ligger i dag på 5,77 noe som gir en pris på 539.900,-. 600.000 er 11,1% høyere enn dette.
Men de fleste legger nok på $3750 for Tech-pakka, $950 for lyd-pakka, $1500 for panoramataket og $750 for metallic lakk. Det øker prisen med ca. 45.000,-

Jeg har personlig regnet med ca. 650.000,- men tar høyde for 700.000,-
#13633
Sitat fra: hma på mandag 29. oktober 2012, klokken 10:58
Er det noen som har bygget inn tilleggsvarme (bensin/diesel) på Leaf? Det vil eventuelt hjelpe på rekkevidden om vinteren.
En slik modifikasjon vil kanskje gå på bekostning av garanti(?).

Jeg tror da jeg heller hadde gått for den ekstra batteripakke-løsningen som også har blitt nevnt her. Da får du lengre rekkevidde hele året og kan fortsette å bruke bilens originale varmesystem.
#13634
Leaf 2010-2017 / Sv: Snøkjettinger og Leaf
mandag 29. oktober 2012, klokken 11:56
Jeg kan bare anbefale GODE kjettinger. Jeg kjørte Touranen (samme dekkdimensjon som Leafen) til hytta i går kveld med 1,5 tonn tung henger bak. De siste par-tre kilometerne er ganske bratt grusvei som nå var veldig islagt. Jeg hadde ikke sjanse til å komme opp med piggdekk og henger bak. La på kjettingene og etter det var det ingen problemer, dro seg rett opp. Disse kjettingene har jeg hatt i mange år og de har gått endel kilometer men er alikevel helt som nye. De er også meget lette å legge på og ta av.

Typen er RUD Disc-Matic og de kostet ca. 2000,- bestilt fra UK for ca. 8 år siden. Ser de selges i Tyskland for ca. €200-240.
#13635
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Girstøy
søndag 28. oktober 2012, klokken 21:44
Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 28. oktober 2012, klokken 19:54
Kladden: Skjønner. Det visste jeg ikke. Uansett synes jeg nå den kladden er både stygg, upraktisk og ikke minst kjempedyr (10.000 kroner, har jeg latt meg fortelle). Det burde da være mulig å løse dette på en mer elegant måte, synes jeg.

Det er allerede løst. Det kalles Mennekes-kontakt. Ladestolper med slike har "kladden" innebygget og du klarer deg derfor med kun en enkel kabel med Mennekes-plugg i ene enden og bilens plugg (J1772, Tesla, Mennekes eller lignende) i andre enden.

Dessverre har vi så vidt jeg vet kun to ladestolper med Mennekes-kontakt i Norge foreløpig (Aker Brygge og Vestby) men det blir forhåpentligvis standard på de fleste nye snart.

Sjekk ellers http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag/826-valg-av-ladelosning-for-elbiler-i-borettslag
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA