Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jkirkebo

#41
Lading av Tesla / Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge
fredag 15. februar 2013, klokken 15:08
Jeg har brukt litt av dagen til å lage et oppsett i Zeemaps på hvor jeg mener Tesla i første gang bør plassere sine hurtigladere i Norge. Jeg har gått ut ifra at det helst skal være maks 225km (140 miles som Musk har nevnt for kalde steder) mellom hurtigladerne. Endel avvik finnes i begge retninger pga. at jeg har tatt endel strategiske valg mhp. plassering (f.eks Dombås som er et viktig veikryss).

Jeg har laget to grupper foreløpig. Første gruppe (rød) mener jeg bør prioriteres først, disse dekker fra Trondheim og sørover. Blå gruppe dekker hele Nord-Norge. Jeg skal også lage en grønn gruppe som er 3.prioritet for å dekke opp mer imellom de eksisterende slik at man får flere valgmuligheter.

1. gruppe består av 13 hurtigladere, 2.gruppe av 9 stk. Totalt 22 stk. for å muliggjøre kjøring landet rundt. Ikke så verst det ?

Kom gjerne med kommentarer!

http://www.zeemaps.com/map?group=504377
#42
Tenkte det kunne være interessant å se hvilke biler kommende Model S kjøpere ville valgt om ikke Tesla fantes ?

Case: Kona forlanger at du kjøper ny familie- og langtursbil. Hun er litt status-interessert og forlanger en fabrikkny premium-bil (mao. utgår Prius osv.). Du sjekker lønnsslippen og kontoen og finner at at du ihvertfall kan bruke 600k og kan strekke deg mot millionen om du virkelig finner noe du liker.

Hva hadde du kjøpt ? Mao. hva er den beste fossilbilen til under millionen ?

Personlig hadde jeg nok sterkt vurdert Lexus GS 450h Comfort til litt over 900k. 0-100 på under 6 sekunder med CO2-utslipp på 137g og verdenskjent kvalitet samt hybrid drivverk uten vanlig girkasse.
#43
Ladeplasser og ladekabler / Hurtigladerne på Vestby
fredag 28. september 2012, klokken 23:30
Måtte bare  stikke innom Marché på Vestby og sjekke den nye ladestasjonen på vei til jobb. Trengte ikke strøm, men må jo sjekke mulighetene.

Må si jeg ble litt overveldet ;) Her er en liste over hva som tilbys:

3 x CHAdeMO (3 forskjellige typer ladere!)
1 x Mennekes 44kW
2 x Mennekes 22kW
1 x CEE 32A rød
0 x Schuko (!)

Rett og slett imponerende, her er noe for alle med moderne elbiler.

Og jeg har en definitiv ny favoritt blant CHAdeMO-laderne. Jeg har rost ABB-laderne tidligere, da de er svært mye bedre enn SGTE-laderne på alle måter. Vel, Siemens sine er ennå bedre. Totalt stillegående og med enormt mye info på skjermen. Sjekk vedleggene for skjermbilde under lading og etter lading. Her får du greie på alt du er interessert i + mye mye mer ;)

Batterikapasiteten på Leafen varierte forøvrig mellom 21kWh og 22kWh, på bildet viser den 22kWh.
#44
Elbilen i Samfunnet / Elbilsalget måned for måned
tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13
Tenkte jeg skulle lage en samletråd for diskusjon av de månedlige registreringsstatistikkene.

Tallene for august er ute, og det ble solgt hele 428 nye elbiler, noe som gir 3,6% markedsandel. Dette er da meget bra ? :)

Av disse var 213 stk. Nissan Leaf, den er på 16. plass totalt i år av alle modeller, og 12.plass i august. Med et salg hittil i år på 1420 stk. så ligger Nissan an til å selge ca. 2200 stk. i 2012. Det vil jeg tro Nissan er svært fornøyd med.

428-213=215 andre elbiler, av disse vil jeg tro rundt 200 er trillinger ? Også et meget respektabelt salg. De som evt. har tilgang på bedre statistikk er hjertelig velkomne med nøyaktige tall.

Elbilsalget hittil i år er 2400 biler, dvs. vi ligger an til 3600 stk. totalt med en markedsandel til Nissan på ca. 60-70%. Denne vil nok garantert falle neste år når Model S begynner å bli levert.
#45
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Vektas innvirkning på rekkevidde
lørdag 01. september 2012, klokken 22:48
I dag fikk Leafen kjørt seg. Lastet til bredden med bl.a 10 sekker sement, 12 forskalingsblokker, kona og en masse bagasje på ve til hytta. Jeg hadde ca. 700kg i bilen i tillegg til meg selv, og det syntes veldig på bakhjulenes avstand til bakskjermen og bilens fjæringskomfort ;)

Det ga meg en god mulighet til å teste forskjellen i forbruk da jeg kjørte enkelte delstrekninger likt som sist. Den aktuelle strekningen jeg testet på var fra Oslo til Minnesund, 67.6km. Lå i fartsgrensa begge gangene og været var noenlunde identisk. Veien har en god del bakker som det blir brukt endel regen i. Eneste forskjellen var at denne gangen hadde jeg ca. 400kg mer vekt i bilen enn forrige gang. Bilen hadde i begge tilfeller nettopp blitt hurtigladet i 20-25 minutter.

Forrige gang: 50% av batteriet
Denne gangen: 52% av batteriet

400kg ekstra vekt ga altså helt minimalt utslag på forbruket på denne strekningen. Dette tilsvarer en vektøkning på 21% og en forbruksøkning på 4%. Så i motorveishastigheter er luftmotstanden klart MYE viktigere enn vekt og det virker som om regen på Leaf er relativt effektiv ?

Ellers fikk jeg testet hurtigladeren på Gjøvik i 15+15 minutter. Standard SGTE-lader, gjorde det den skulle. Pris 15,- pr. 15 min, meget tolererbar pris etter min mening.

Stakk også innom hurtigladeren på Rygge for å se om den var fikset, det var den ikke :(

Eller endte totalen i dag på 382km da jeg kjørte tur/retur Moss for å jobbe før hytteturen. Hurtigladeren på Gjøvik gjør hytteturen på strøm ca. 5 mil kortere enn via Lillehammer :)

ABBs hurtiglader ladet meg forøvrig opp fra 15% til 82% på 27 minutter, klart godkjent i forhold til påstanden om 0-80% på 30 minutter.

Ang. temperatur så startet jeg på 5 streker, fikk 6 på vei til Oslo. 7 etter 27 min. lading hos ABB, også 7 etter 15 min. lading på Statoil Minnesund. Etter 30 min på Hamar hadde jeg for første gang 8 streker, men etter noen mils kjøring la måleren seg ned på 7 igjen.
#46
Hytteturen min ble utsatt til i dag, men nå sitter jeg på hytta. Det er noen som har lurt på dette med batteritemperatur og flere hurtigladinger pr. dag så her kommer et lite resyme:

Startet i Fredrikstad med 97% på batteriet (hadde tatt en kjapp småtur først). 5 barer på temperaturmåleren. Første mål var ABB i Ole Deviks Vei, Oslo.

Ankom dit etter noe over en time, men laderen var opptatt av en annen hvit Leaf. Spurte pent hvor lenge til han skulle lade og fikk "15 minutter" til svar. Ok, normalt hadde jeg ventet men siden BNH ligger i området kjørte jeg liksågodt dit.

Ankom BNH med 25% på batteriet etter kjørte 104km på 1t20m. Laderen var sperret av en demobil som var ferdigladet. Jeg gikk inn og spurte pent om å få bruke laderen, og demobilen ble flyttet med en gang. Bra! Laderen har valgene 10,20,30 min, også bra.

Ladet i 20 minutter, batteriet gikk fra 25% til 77% og jeg fikk en ekstra bar i temperaturmåleren (nå 6).

Neste mål: Statoil Minnesund. Ankom etter 68km og 45 minutters kjøring. Batteriet var nå på 27%. Ladet i 15 min. og fikk 64%. Ingen forskjell i temperatur.

Neste mål: Maxi Hamar. Ankom etter 56km og 51 minutter. Batteri på 41%. Ladet i 36 minutter og endte på 93% og en ekstra bar i temp.måleren (nå 7). Laderen har kun valget "15 min.", tydeligvis forberedt for betaling da den hadde 5,10,20 min tidligere.

Siste lademål: Strandtoget Lillehammer. Ankom etter 63km, 56 minutter. Batteri på 53%. Laderen var her opptatt av en annen hvit Leaf (igjen!) som akkurat begynte å lade, han skulle lade i 15 min. Han spurte om jeg hadde hastverk, men vi skulle en tur innom Europris så vi tok det først. Ladet etterpå i 15 min (eneste valg), batteri endte på 83%. Ingen endring av temperatur.

Kjørte så de siste 57km til hytta på 56 min. og ankom med 27% igjen.

All kjøring ble gjennomført nøyaktig i fartsgrensa (og korrigert for feilvisning) med cruise control på så mye som mulig.

Noen kommentarer:

Temperatur: 4 hurtigladinger på en dag var ikke noe problem. Økning fra 5 til 7 barer er ikke kritisk (ikke i rødt felt før bar nr. 11) og det hadde antageligvis stoppet på 6 barer om jeg ikke hadde ladet så høyt opp på Hamar.

Kø: Det begynner å bli litt trafikk på hurtigladerne, men man slipper normalt unna med 15 min. ventetid.

Ladetid: 15 min er FOR KORT!!! (unntatt på Statoil). Det blir for lite til å handle i butikken og for lite til å spise på McD. Jeg ønsker meg minst 20 minutter som valg, helst mer. Man vil jo gjerne være tilbake når ladingen stopper.

Kostnad: Lillehammer kostet 15,- for 15 min. ennå selv om introduksjonstilbudet skulle gått ut 1/8. Etter det skal den opp til 44,- for 15 min., en noe for drøy pris etter min mening. Skulle jeg betalt såpass på alle ladingene hadde det blitt billigere med diesel til dieselbilen. Da blir slike turer litt uaktuelle pga. den ekstra tidsbruken.

Forslag: Ta betalt pr. min uten tidsbegrensning. 2,- pr. min er "levelig", 1,50 bedre. La laderne gå til man stopper dem og ta deretter betalt for forbrukt tid. Kortleseren som brukes i Lillehammer støtter dette, da det er den samme som brukes ombord i NSBs tog på automatene (den tar da betalt for det produktet koster). Dette vil også føre til bedre inntjening da folk gjerne blir stående i 20-30 minutter mens de handler eller spiser. Dermed slipper man også å styrte ut etter kun 15 minutter.

#47
LeafSpy / SOC meter info, feil på diode
søndag 17. juni 2012, klokken 13:36
Litt info her til dere andre som har kjøpt SOC-meter til Leafen fra Gary Giddings.

SOC-meteret har en diode i strømtilførselen, koblet mellom strømbryteren og D-sub kontakten. De første kit'ene ble levert med en liten glassdiode på 1W. Disse har vist seg for svake, og flere har røket. Min gikk også i stykker etterhvert.

Nye kit har en 5W diode som tåler mye mer. Gary har sendt meg to stk. reservedioder. Jeg monterte den ene inn i mitt SOC-meter og nå virker det perfekt igjen.

Den andre har jeg liggende i reserve om det er noen andre som får samme problemet. Send meg en PM om SOC-meteret ikke virker lengre og du måler feil på denne dioden.
#48
Carwing / Software versjoner
mandag 20. februar 2012, klokken 19:02
Siden det ser ut som om det finnes biler med forskjellig software i Norge hadde det vært fint om dere som har Leaf gadd å poste liste over hvilke versjoner dere har, samt om dere har en eller to desimaler i kwh/km måleren og hvilken dato bilen ble levert. Dermed kan vi se hvem som kan ha nytte av en tur til forhandleren :)

Versjonene finner dere på følgende måte:

Slå på bilen (kjøreklar, ikke tilkoblet lader)
Slå av stereoanlegget (audio power off, nede til venstre)
(de tre neste stegene må gjøres relativt kjapt)
Trykk MAP 3 ganger
Trykk Audio Power Off 2 ganger
Trykk MAP 1 gang
Velg Confirmation/Adjustment
Velg Version/Information

Jeg har en desimal og fikk bilen 30.10.11.

Boot Ware (NK1):147 (nyeste kjente er 158)
Application (NK2):147 (nyeste kjente er 158)
Audio Unit Software:067
CAN uCOM Software:018
Front Display Software:030
BOLERO Software:00.05
Bluetooth Firmware:C230 (nyeste kjente er 273)
Voice Recognition Engine:925-123-000 (nyeste kjente er x125-000)
Voice Synthesis Engine:5.0.0.3-PS-P2
Voice Recognition Grammar Version:00001080 (nyeste kjente er x1090)
Voice Synthesis Data Version:00002000 (nyeste kjente er x3000)
Record Data Version:00001020 (nyeste kjente er x1032)
Part Number:3ND0D (nyeste kjente er x0E)
Switch Software:030000
TCU Software:3ND0000626 (nyeste kjente er x627)
Map Version:10/08/12/01

Jeg oppdaterer "nyeste kjente" etterhvert som de evt. kommer inn.
#49
Ladeplasser og ladekabler / Hurtigladeproblemer
lørdag 11. februar 2012, klokken 18:17
Tenkte jeg skulle lage en tråd vi kan bruke til å feilmelde og friskmelde hurtigladestasjoner.

Jeg prøvde å hurtiglade på Rygge i dag, men det gikk ikke. Satte pluggen i bilen og trakk i hendelen, men ingenting skjedde. Det var svært liten motstand i hendelen, virket som om noe hadde gått i stykker inni der. Prøvde mange ganger før jeg ga opp. Har meldt fra til Ishavskraft (skjema på web-siden), mulig det er noen andre som drifter ?

Siden jeg kom fra Drammen og neppe ville klart meg hjem (kjørte jo med mye varme på, siden jeg skulle hurtiglade....) ble det en halvtimes nødlading utenfor Smart Club mens jeg handlet. Etterpå ble det småveier hjem i 60km/t uten varme på. Kom hjem med 8% igjen så jeg kunne nok tatt motorveien, men tok ingen sjanser. Det hadde kanskje gått uten nødladingen også (via småveiene) men jeg gidder ikke sjanse på å dra den ned på 2-3% igjen ;)

Om noen andre passerer kan dere kanskje teste laderen ? Legg ihvertfall ikke ut på langtur som krever denne før den er bekreftet friskmeldt...

Ellers testet jeg BNHs hurtiglader i Ski på vei bortover, den fungerte heldigvis fint. Det ble en omvei på 12km for å bruke den, gleder meg til den på Vestby er operativ.
#50
Lading / Lading fra aggregat
lørdag 03. desember 2011, klokken 23:13
Nå har jeg testet lading fra aggregat.

Jeg har et Honda EU65i, 6500W i inntil 30 min og 5500W  kontinuerlig. Inverterstyrt, endrer turtall ved belastning om eco-funksjonen er slått på.

Koblet først til 16A-kabelen. Bilen startet å lade, men stoppet igjen, og lysene på ladekabelen blinket. Slo av eco-funksjonen for å teste, det hjalp ikke. Bannet, fant fram 10A-kabelen og testet den. Suksess! Slo på eco-funksjonen, det virket fortsatt.

Slo meg til ro med 11t ladetid og gikk inn. Så da plutselig at hyttebatteriene ladet med 60A(!). Pokker, glemte å ta sikringen til batteriladeren! Normalt lader den med 120A men batteriene var nesten fulle. Tok sikringen og gikk ut igjen.

Nå fungerte 16A-kabelen fint, også med aggregatet i eco-modus. 3.8kW til Leaf og 1kW til batterilader med samtidig oppramping var nok litt drøyt...

Mao., det fungerer fint om man har et bra aggregat. Synd disse koster 43k i Norge, men de kan importeres fra England for litt under 30k.

#51
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Første ordentlige langtur
lørdag 03. desember 2011, klokken 23:07
Ja, da står Leafen parkert utenfor hytta, 815 moh og 32 mil hjemmefra :)

Her er en liten oversikt over etappene:

Ladet i går til 100% hjemme (Fredrikstad) og kjørte til jobb i Oslo (96km). Parkerte som vanlig i Oslo City U5 (har abonnementskort fra arbeidsgiver) og satt den på lading (til 100%). Brukte original 10A kabel da den kom til å bli stående der minst 12 timer. Var på jobb 22.00 (hadde natta). Jeg holdt forøvrig 80km/t inn (reelt, dvs. 86 på speedometer) og med varmen på var det 26% igjen ved ankomst.

Kl. 11.45 i dag ankom kona med toget og vi kjørte mot Jessheim Storsenter. Første etappe gikk egentlig til Maxi Hamar og Eidsivas hurtiglader, men 129km i 80km/t med varme på, lastet bil og piggdekk var mer enn jeg ville sjanse på. Ved ankomst Jessheim Storsenter var det 62% igjen. 1.5 time senere, etter litt shopping og mat, var det 85% på batteriene. Vi kjørte videre mot Hamar.

Ankom Maxi Hamar med 19% igjen på batteriene. Hurtiglading til 100% tok nøyaktig 47 minutter. Deilig ladehastighet ;)

Fra Hamar til hytta er det ca.100km, men med 650 høydemeter og snøføre var det helt uaktuelt å sjanse på det. Tok derfor en omvei via Lillehammer (10km ekstra) og vi ankom Strandtorget med 54% igjen. Satte bilen på lading og handlet mat + noe annet, brukte 1 time. Kjørte deretter opp i sentrum og satt bilen på lading igjen, fant en restaurant og spiste fortreffelig middag + dessert. Det ble 1.5t lading i sentrum, og nesten 80% på batteriet før siste etappe.

Den gikk til Vingrom, over fjellet til Nord-Torpa (rv250) og videre til hytta. Lengde ca. 60km. Total stigning fra Lillehammer var 635 meter, men vi var ennå 35 meter høyere underveis. Tok det med ro (60km/t) for å spare strøm, men føret dugde heller ikke til mye mer (islagt vei med oppkjørt snø oppå). Var nede i 36% på toppen av fjellovergangen, men det økte på til nesten 40% ned mot avkjørselen til Nord-Torpa. Trodde da vi skulle rekke fram med meget god margin...

De  siste kilometerne opp er dog grusvei, med 5-10 cm oppkjørt, ubrøytet snø og til dels lange, bratte bakker. Dette sugde energi noe skikkelig. Det gikk fort nedover og jeg var på et tidspunkt en smule nervøs :o Dog gikk det bra, vi ankom hytta med gode 3.2% igjen på batteriet  ;D

Satte bilen på lading (aggregat) øyeblikkelig da batteriet ikke har godt av å lagres med så lav ladetilstand.

Denne turen blir utrolig mye greiere med en hurtiglader på Lillehammer eller Gjøvik. Heldigvis kommer disse neste år  :)
#52
Leaf 2010-2017 / Lakkforsegling
torsdag 24. november 2011, klokken 18:30
Er det noen som har gått for lakkforsegling på Leafen ? Jeg hater å polere bil, pleier å sette det bort. De jeg bruker anbefalte derimot noe som heter PermaShine på nye biler. Skal visstnok holde i minst 5 år selv med bruk av kraftig avfetting. Bilen skal da ikke vokses, kun vaskes. Virket jo midt i blinken for meg, så Leafen skal inn til torsdag (tar hele dagen). Prisen var 4000,-, noe jeg ikke synes var så galt i forhold til hva polering/voksing 2 ganger i året koster.

Hvit farge bli utrolig møkkete om dagen  >:(
#53
Nå som flere energiselskaper setter opp hurtigladere (Eidsiva, Ishavskraft, Fortum)  kan det hende vi kan få flere til å hoppe på vogna ? Jeg vil helt klart foretrekke hurtigladere drevet av energiselskapene fremfor av oljeselskapene. Energiselskapene har en egeninteresse av flere elbiler siden de selger strømmen til hjemmelading også.

Jeg foreslår at alle som ønsker seg hurtigladere forskjellige steder, og kan argumentere for dette ut ifra eget og andres behov, sender epost til de relevante nettselskapene og legger fram saken på en positiv måte.

Selv har jeg sendt email til VOKKS (ang. Dokka) og Hadeland Energi (ang. Roa/Gran).  Fra VOKKS fikk jeg til svar at de hadde ingen umiddelbare planer men vil se an behovet fremover. Jo flere som melder behov, jo større sjanse for at man beslutter seg for å prøve et pilotprosjekt på neste styremøte. I det minste setter det igang en tankeprosess hos de som leser eposten, så ligger det kanskje og murrer i bakhodet til en passende anledning :)
#54
Lading / Ladepunkt ferdig installert hjemme
fredag 23. september 2011, klokken 16:08
Nå har jeg fått og montert ladestasjon til min kommende Leaf (se bilde). Det er en Clipper Creek LCS-25. Den er beregnet på norsk IT nett (se vedlegg) og kan levere 20A. Leafen trekker kun 16A så her er det litt å gå på.

Leveringstid inkl. frakt fra produsenten er ca. 2 uker (1 uke produksjon og 1 uke frakt). Den er ikke CE-merket for de som bryr seg om det. Samlet pris inkl. frakt, moms og fortollingsgebyr ble 7629,-.

Jeg har trukket ut 3x6mm2 kabel og koblet den på et 3x25A kombivern (sikringsautomat med innebygd jordfeilbryter) slik at jeg er forberedt på 3-fas lading om det blir aktuelt senere. Samlet kostnad inkl. 13m PFSP kabel og kombivern ble da i underkant av 9000,-.

For de som vil bruke eksisterende 16A kurs kan Clipper Creek levere en 16A-utgave, den heter LCS-20. Jeg må ellers si at de har utrolig bra kundeservice, de svarer svært raskt og er meget behjelpelige. Jeg tror dette er den første enheten for IT nett de bygde.
#55
Nå som det ser ut som om det blir en Leaf på oss er jeg veldig interessert i utbyggingen av hurtigladestasjoner. Hamar, Økern og Moss har jo vært nevnt tidligere, er det noen som vet status på disse utbyggingene ?

En operativ hurtiglader på Hamar er nemlig det som skal til for at jeg innimellom kan ta Leafen til hytta istedenfor Touranen. Økern kan også vært til nytte innimellom, men er ikke så kritisk siden jeg normalt kombinerer hytteturer med jobb og dermed kan lade 8-9 timer i U5 på Oslo City på vei til eller fra hytta. Moss går i kategorien "kjekt å ha" ;)

Så vidt jeg skjønte har man fått støtte fra Transnova for disse stasjonene, og ett eller annet sted leste jeg at de måtte vært operative innen desember i år for å få utbetalt støtten på 200.000 kroner ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA