Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jkirkebo

#21
Etter så mange tråder ang. problemer her og der med bilene synes jeg det kan være greit å få en indikasjon på hvor fornøyd folk faktisk er med bilene sine. Så jeg oppfordrer alle eiere, ihvertfall de som har hatt bil en måned eller to, til å avgi stemme.
#22
Lade hjemme / Mainpine ladestasjonskit nå til salgs i Norge
søndag 08. juni 2014, klokken 11:07
Da skal jeg endelig begynne å forhandle Mainpine også :)

For de som ikke kjenner til dette leverer Mainpine ladestasjonskit for å bygge sin egen ladestasjon til langt lavere pris enn ferdige varianter. De kan enten benyttes til å bygge en mobil ladekabel, f.eks 22kW til Tesla Model S eller Renault Zoe, eller 7,4kW til Leaf/Focus/i3 osv. De kan også benyttes til å bygge en fast ladestasjon i garasjen. Enten ved å montere utstyret direkte i et sikringsskap, om man har et slikt passende plassert, eller i en kapsling på veggen (rimelig type er Biltemas 4-modulers (for 1-fase) eller 8 modulers (for 3-fase): http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Kapsling-350064/)

Kittene leveres med disse komponentene:

Mainpine kontroller - denne styrer hele ladeprosessen og tar seg av kommunikasjon med bilen.
40A Kontaktor - styres av kontrolleren, slår strøm til bilen av/på
5m ladekabel - med Type 1 eller Type 2 plugg i bil-enden, kobles fast i andre enden.

Kittene leveres i utgangspunktet som 32A versjoner. For de som ikke kan eller vil fremføre en ny 32A kurs kan kontrolleren begrenses til hvilken strømstyrke man ønsker ved å sette inn en motstand mellom IC og GND på kontrolleren. En slik motstand leveres med kostnadsfritt til de som trenger det, bare gi beskjed om hvilken strømstyrke man ønsker ved bestilling. Jeg vil lagerføre motstander for 25A, 20A, 16A og 13A.

Pris:
32A 1-fase kit med Type 1 plugg kr. 3200,-
32A 1-fase kit med Type 2 plugg kr. 3200,-
32A 3-fase kit med Type 2 plugg kr. 3500,-

Kit kan hentes i Fredrikstad eller sendes pr. post. Tillegg for porto kr. 150,-

Leveringstid kan variere fra et par dager til 2-3 uker. Det kreves forskuddbetaling via faktura som sendes ut på epost. For bestilling send PM her eller (helst) epost til jkirkebo@gmail.com med navn, adresse, epost, mobilnummer og hvilket kit som ønskes.

Jeg gjør oppmerksom på at dette ikke er noe en har lov til å montere selv, det skal kobles av elektriker. Har man elektriker på besøk for å legge opp ny kurs til garasjen tar det neppe mer enn 30-45 minutter ekstra for å sette opp en kapsling samt koble sammen kontroller, kontaktor og kabel. Koblingsskjema for både 1-fase og 3-fase ligger som vedlegg under.

Her er en video som viser hva som kreves for å montere disse kittene:

http://www.youtube.com/watch?v=FFPUdKC2wl0

Vedlegg:

1: Bilde av portabel 22kW ladestasjon med tilkoblingskabel og 32A rødt stikk
2: Nærbilde av innmat. Siden denne er portabel står det også jordfeilbryter i den. Det er ikke nødvendig for faste installasjoner der man bruker jordfeilautomat i sikringsskapet.
3: Bilde av installasjon i sikringsskap. Kontroller helt til høyre i 2. rad, kontaktor til høyre i 1.rad og jordfeilautomat vil venstre i 1. rad. Kabelen kommer ut på undersiden og er hengt opp på en krok.
4: Koblingsskjema for 1-fase utgaven
5: Koblingsskjema for 3-fase utgaven
#23
Da har jeg endelig fått tak i Perilex-plugger (http://en.wikipedia.org/wiki/Perilex) som er den svenske (og tyske og nederlandske) standarden for 16A 3-fase 400V komfyrstikk. Fra disse kan man lade Tesla Model S med inntil 11kW (50km/t) typical.

Adapteren er 120cm lang og ender i rød skjøteplugg. Man må altså ha rød adapter til UMC for å benytte denne. I tillegg vil man nesten alltid trenge en rød 3-fase 16A skjøteledning, da det sjelden er kun 5-6 meter fra disse til der bilen kan stå. Biltema er billigst på disse etter hva jeg vet, 379,- for 10 meter og 729,- for 25 meter (http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-400-V3-fase16-A-35084/).

Pris for disse er som de fleste andre løse adaptere, kr. 350,-. I tillegg kommer porto på kr. 150,- pr. pakke, om man ikke henter selv i Fredrikstad.

For bestilling, send epost til jkirkebo@gmail.com. Husk å legge ved navn, adresse og mobilnummer. Jeg sender så en faktura i retur på epost som må betales før levering. Firmaet mitt er momsregistrert, om noen skal ha regningen på et firma må jeg også ha org.nummer.
#24
Leaf 2010-2017 / Radiatorvifta går når Leafen lader
onsdag 07. mai 2014, klokken 21:28
Det har skjedd noe rart med Leafen...

Når vi nå setter den på lading starter en kraftig vifte foran og går på full guffe hele tiden. Høres ut som en kraftig radiatorvifte. Har aldri hørt den tidligere, det skjedde for noen få dager siden. Det spiller ingen rolle om bilen er kald eller varm, har stått lenge eller ikke, har 75% igjen på batteriet eller 40%. Viftta starter uansett og går hele tiden mens bilen lader. Den bråker MYE :(

Har noen vært borti dette? Ser for meg at jeg må bruke en av fridagene mine neste uke på å ta en tur ned på Brennes...

Det er ingen feilmeldinger i instrumentpanelet.

#25
Ettersom de fleste nå har fått rødt adapter og det har vært stor etterspørsel etter schuko-adapteren med rødt stikk (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html) har jeg nå laget en rød utgave av hele adaptersettet.

Den opprinnelige blå utgaven (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) selges fortsatt.

Adaptersettet inneholder følgende overganger:

Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel

I tillegg medfølger en blå 32A skjøteledning som passer til de to nederste overgangene. Denne leveres i så lang lengde som ønskes.

Fordelen med denne røde utgaven av adaptersettet fremfor den blå er at man ikke trenger å huske på å stille ned ladestrømmen manuelt på de 3 16A adapterne (de tre øverste). Siden det brukes rødt adapter går ladestrømmen automatisk til 16A. Kun ved bruk av 25A adapteren må ladestrømmen justeres manuelt.

Ulempen med denne røde utgaven er at medfølgende skjøteledning kun kan benyttes for 2 av de 6 adapterne (mot 5 av 6 på den blå). Man bør derfor anskaffe rød skjøteledning i tillegg. Denne følger ikke med i settet da dette er hyllevare til rimelig pris mange steder, for eksempel:

Biltema, 10m til 379,- og 25m til 729,-:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-400-V3-fase16-A-35084/

Clas Ohlson, 10m til 499,- og 20m til 799,-:
http://www.clasohlson.com/no/3-fase-kabel/Pr363671000

Det er en forutsetning at man har bestilt og mottatt både blått og rødt adapter fra Tesla for bruk av settet. Alle 16A adapterne er lasket over 2 faser i det røde skjøtestikket slik at man får 16A selv med enkeltlader i bilen.

Pris er kr. 2200,- + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen, inkl. porto. Altså 2600,- med 10m skjøteledning, 2800,- med 15m og så videre. Ønsker man å hente settet selv i Fredrikstad går det fint, da blir prisen 150,- lavere pga. bortfall av porto.

Alle adapterne selges også løst for kr. 350,- pr. stk. om noen bare trenger deler av settet.

Leveringstid er normalt 2 dager til 2 uker. For bestilling send mail til jkirkebo@gmail.com.

Vedlagt to bilder av settet. Merk at man må være registrert og innlogget som bruker for å se bildene. Bildet viser en skjøteledning på 15 meter.
#26
Etter at en vennlig sjel på besøk lånte meg et rødt adapter fikk jeg endelig testet schuko-adapterkabel til rød plugg for å sjekke at den virker med UMC. Den virket 100% så da legger jeg de ut for åpent salg.

Denne har schuko i ene enden, 133cm ledning og rød 16A hunplugg som passer inn i rødt adapter på UMC i andre enden. Den fikser de tre problemene som oppstår med Teslas schuko-adapter:

- Lar deg lade med 16A fra schuko (istedenfor 13A)
- Passer inn i offentlige ladestolper
- Sørger for at vekten av UMC ikke belaster schuko-kontakten, noe som gir dårlig kontakt

Adapteren er lasket over 2 faser inn på bilen (se bilde 2) slik at den gir 16A uavhengig av om bilen har enkeltlader eller dobbeltlader.

Denne er i prinsippet lik schuko-adapteren som følger med i det komplette adaptersettet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) med unntak av at denne ender i rød plugg istedenfor i blå. Fordelen med dette er at med rød plugg trenger man ikke stille ned ladestrømmen i bilen manuelt da denne automatisk vil stå på 16A. Ulempen er at man får ikke brukt den før man har mottatt rødt adapter fra Tesla. Forhåpentligvis er disse "rett rundt hjørnet" ;)

I adaptersettet vil det fortsatt følge med schuko-adapter til blå plugg da denne skal kunne brukes med medfølgende skjøteledning.

Ellers selges også alle adapterne i settet enkeltvis for de som ikke ønsker komplett pakke. Spesielt 32A 3-fase til 32A 1-fase har vært en populær modell.

Pris for løse adaptere (inkl. denne schuko til rød plugg) er kr. 350,- + porto 150,- pr. pakke.

For bestilling send PM her eller (helst) epost til jkirkebo@gmail.com. Jeg må ha navn, adresse, mobilnummer og epost-adresse.
#27
Er det noen i Østfold-området som har fått rødt adapter til UMCen sin?

Jeg har fått laget en schuko-adapterkabel for 16A som går til rødt CEE-skjøtestikk istedenfor blått. Skal man kun ha schuko-16A-mulighet og ikke hele adaptersettet er rødt en bedre løsning da bilen automatisk vil begrense ladestrømmen til 16A istedenfor at det må gjøres manuelt.

Adapterkabelen er lasket over L1 og L2 inn på UMC slik at man får 16A selv med enkeltlader og dagens 13A begrensning.

Før jeg legger ut disse for salg skulle jeg gjerne hatt testet en så jeg får sjekket at det fungerer som det skal. UMCen har jo visse "nykker" til tider ;) Tester da med egen bil og UMC, men har ikke det røde adapteret. Så om noen i nærheten har fått det tar jeg meg gjerne en tur og tester om det er mulig;)

Vedlagt bilder av prototypen.
#28
Kjøp og salg av deler og utstyr / Stoffmatter til TMS vurderes solgt
fredag 01. november 2013, klokken 13:16
Siden jeg endelig har fått gummimatter har jeg et sett stoffmatter (frunk+interiør) som jeg vurderer å selge om noen har bruk for et ekstra sett. Brukt ca. 5000km.

Send i så fall PM med bud ;)
#29
Model S 2013 - 2022 / Ladeeffektivitet
fredag 11. oktober 2013, klokken 23:44
Etter Ålesund-turen driver jeg nå og sjekker ladeeffektiviteten på bilen. Oppdaget nettopp at jeg ikke hadde stilt den tilbake på 13A så nå har den ladet på 8A i over et døgn. Stilte den ned på 8A siste natten i Ålesund så range-charge ikke skulle være ferdig så lenge før vi skulle dra.

I løpet av den tiden har det gått med 50,42kWh eller 50420Wh i følge måleren min. Bilen har gått fra 59tkm til 281tkm, en økning på 222tkm. Hver tkm bruker 193Wh ved kjøring (76000Wh fra fullt til måleren viser tomt, 394tkm ved fullt batteri. 76000/394=193, noe som stemmer med instrumentene under kjøring).

222*193=42846Wh inn på batteriet.

42846/50420=0,85

Altså betyr det at ved 8A lading er tapene i størrelsesorden 15%. Det er faktisk lavere enn det jeg trodde på forhånd, og betyr nok at vi kan komme ned mot 10% tap ved raskere lading.
#30
Elbilen i Samfunnet / Lyses abonementspriser
torsdag 26. september 2013, klokken 11:11
Leste nettopp denne saken:

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Na-er-prisene-for-hurtiglading-klar-3260851.html#.UkP5FNI3iuI

SKjønner ikke helt greia, abonnement for 15 ladinger pr. måned til 199,- eller 1 lading for 9,- betalt med SMS? ;)

Og 199,- per måned for tilgang til Ishavsveiens og Eidsivas ladere?

Slik jeg ser det er det gunstig å benytte SMS for de som faktisk bruker Lyses ladere. De som bør kjøpe abonnement er de som bor på Østlandet og benytter Ishavsveiens og/eller Eidsivas ladere da dette abonnementet er billigere enn begge disse og gir full tilgang. Eidsiva tar jo 44,- per 15 minutter og Ishavsveien tar vel 299,- per måned....
#31
Model S 2013 - 2022 / Ladeblues
søndag 22. september 2013, klokken 14:10
Jeg har litt trøbbel med ladelogistikken for tiden :/

Parkerte bilen i Moss i går kveld, skulle stå der i 14-15 timer. Hadde 73km på måler (Typical Range, ~400 er fullt), regnet med å få den ladet til 90% i løpet av den tiden. Men nei da, i morges sto det 124km på måleren og ladestolpens sikring hadde gått :( Har hatt problem med denne stolpen på Leafen før, men trodde det var pga. 16A ladekabel. 13A hjalp tydeligvis ikke så jeg får melde feil på denne.

73km er jo nok til å komme hjem, men planen var ikke å bli hjemme lenge. Etter 7-8 timer skulle jeg kjøre til Kongsvinger (160km) på jobb, parkere og lade der i 9 timer for så å kjøre til Lillehammer (155km) og lade der. 70km rest etter turen hjem + 7 timer på 13A er ikke på langt nær nok til å kjøre til Kongsvinger med margin og 9 timer der er for lite til å kjøre til Lillehammer om jeg ankommer med tomt batteri.

Så da ble redningen Fortums ladestolper på Inspiria. 11kW monner litt, 4 ganger så raskt som 13A. Og jammen sto det en Model S til der og skulle lade:) Han manglet Type 2 kabelen og hadde bare UMC + en lang 1,5mm2 skjøteledning som ikke ville virke. Fikset ladingen hans ved å snu schuko-støpselet i pluggen 180 grader (den feilen er fikset på min bil etter at de byttet laderen) og tok en liten prat ang. 2,5mm2 skjøteledning og hvor man skaffer Type 2 kabel. Er nok ikke alle som er på forumet nei ;)

3 timer og en pose smågodt senere hadde jeg 229km på måleren samt ørten innlegg på E24 under beltet (http://e24.no/bil/biltester/bilen-versjon-2-0/21612041), kjekt med iPad :)

Så takk til Fortum for de 8 22kW stolpene. Bra tiltak!
Ikke takk til Tesla for manglende blå adapter (som hadde gitt meg nok lading hjemme) og manglende dobbeltlader (som hadde kuttet ladetiden på Inspiria til halvparten).

I natt blir det treglading på Kongsvinger (8 motorvarmeruttak med 16A sikring, håper den holder da) og i morgen hurtiglading for første gang.

Vedlagt bilde fra lading på Inspiria. Grått var det ihvertfall...
#32
Tesla Owners Club / Tilrettelegging for ladeplasser nordover
søndag 11. august 2013, klokken 12:34
Jeg begynte å skrive svar på dette et annet sted men fant ut at eget emne nok var best...

Sitat fra: OddB på søndag 11. august 2013, klokken 10:31
Det hadde vært fint om vi kunne finne en måte å samle oss rundt et ønske/behov om utbygging nordover.
Hvor mange bosatt i sørnorge har et behov om å kunne bruke bilen i nordnorge ?

Jeg har ihvertfall. Skal jo til Nordkapp neste sommer :)

Men vi må ha to tanker i hodet på en gang. SuperChargers er glimrende for lading underveis, men de fleste tar nok noen overnattinger på veien oppover. Det som er viktig da er at man kan få fulladet bilen over natten. De fleste vil nok bli et sted minst 10 timer og bilen er neppe helt tom. 32A enfase er derfor tilstrekkelig.

Mitt forslag er derfor at vi jobber opp i mot campingplasser, hoteller, rorbuer og andre typiske overlangssteder langs E6 og langs kysten (Atlanterhavsveien, Kystriksveien osv.) nordover for å få de til å montere opp en 32A enfase kontakt (evt. 3x16A der 400V finnes) reservert for elbillading. Dette bør ikke koste stort, og incentivet er selvsagt oppføring i NOBIL slik at alle kan se at her kan vi lade over natten. Dermed vil de naturlig tiltrekke seg kunder på tur i Model S. Vi er en kjøpesterk gruppe sammenlignet med snittet og derfor også attraktive overnattingsgjester vil jeg tro.

Vi trenger da (gjerne i regi av Tesla Owners Club) å lage et standard brev vi kan sende ut på epost til aktuelle steder, samt gjøre en jobb mhp. å finne fram til disse stedene. Videre må vi kommunisere videre med de stedene som er aktuelle, inkl. å gi de den infoen de trenger samt motta info om ferdigstillelse (helst med bilde) og sørge for at Hans legger dette inn i NOBIL.

Høres dette fornuftig ut?
#33
Kjøp og salg av deler og utstyr / Adaptersett til Tesla Model S
torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
NY EDIT: Innholdet i adaptersettet er endret og vi har fått web-sider. Se http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptersett

EDIT: Det har kommet en nyere utgave av adaptersettet, så jeg anbefaler alle å lese denne tråden også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13852.0.html


Nå er adaptersettet ferdig produsert. Se vedlagte (dårlige) bilde.

Adaptersettet er produsert på fagmessig måte (leieboeren min er elektriker og skylder meg div. tjenester), med korrekte endehylser (som er påkrevd fordi gummikabel har med enn 7 kordeler).
Det er brukt topp kvalitet Schuko-støpsel.
Kabel er 2.5mm2 for 16A adapterne, og 4mm2 for 25/32A adapterne + skjøtekabel.
3x4mm2 gummikabel med 2 strømførende ledere er godkjent for inntil 32A ved omgivelsestemperatur inntil 45 grader så det er god margin.

Følgende adaptere/skjøtekabler medfølger:

16A 1-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
16A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
32A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (7.4kW lading)
16A Schuko til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
25A teknisk komfyrstikk til 32A 1-fase CEE blå (4.6/5.75kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 20A/25A!)
32A 3-fase 400V CEE til 16A 3-fase CEE (rød) (11kW lading)
Skjøtekabel 32A enfase

For å få utnyttet disse er det påkrevd at man bestiller BEGGE adaptere fra Tesla, både blå og rød.
De fleste adaptere har kort ledning, med unntak av Schuko (slik at 32A skjøtestøpselet ikke belaster schuko-støpselet med sin vekt) og teknisk komfyrstikk (slik at man kan sette på plass komfyren igjen)

Prisen er kr. 2200,- inkl. frakt + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen.
Dvs. kr. 2600,- med 10 meter skjøteledning, 2800,- med 15m osv.
Bildet viser en skjøteledning på 18 meter.

Det er også mulig å hente settet selv i Fredrikstad, da sparer man portoen på kr. 150,-.

Trenger man skjøteledning for 16A rød plugg har Biltema dette til meget gunstige priser (379,- for 10 meter).

Forhåndsbetaling er påkrevd. Leveringstid 1-2 uker.

PM for bestilling, evt. (helst) epost til jkirkebo@gmail.com :)
#34
Da synes jeg det er på tide med en liten avstemning, siden vi har fått "confirm"-knapp. Jeg ber derfor alle som har gjort konfigurasjonen helt ferdig og ikke kan/skal endre noe om å stemme, så vi får en oppdatert indikasjon på hvor landet ligger an. Magefølelsen min sier at det er endel som har byttet til P85 etterhvert...

Har du ikke helt bestemt deg så vent med å stemme til du har.

Sig-reservasjoner fikk vel ingen confirm-knapp men kan selvsagt også stemme ;)
#35
Ny bil fortjener ny parkeringsplass synes jeg så det hr blitt jobbet mye med carporten de siste dagene. I motsetning til mange andre har jeg en skikkelig bred parkeringplass for bilen, den er 5,2m bred og 7m dyp :)

Nytt sikringsskap er på plass med 3x50A forsyning fra hovedskapet. Det er ledningen nede til venstre under skapet, den er 37m lang. Hovedskapet står selvsagt fysisk så langt unna carporten som mulig ;)

Teslaen har fått 32A enfase-kontakt og egen måler. Ladestasjonen til Leafen har fått flyttet forsyningen til dette skapet og har også egen måler. I tillegg er det en trefase-måler for solcelleprosjektet mitt. Det ligger også noen titalls ekstra centimetere med leding i veggen bak støpselet til Teslaen slik at om jeg senere monterer en fast ladestasjon er det bare å dra ut mer PFXP 3x10.

Inverteren til solcelleanlegget har kommet opp på veggen. Jeg har slått på stortromma mhp. utvidelsesmuligheter og satt av plass samt lagt opp rør så jeg kan utvide til hele 6 invertere. Jeg har mao. ganske mye takplass til overs...

Cat5 kontakt er også lagt opp, 38m kabel til det stikket. Foreløpig går det rett i inverteren men jeg har lagt opp en stikkontakt ved siden av så jeg kan sette opp en trådløs basestasjon i carporten i tilfelle bilen ikke klarer å logge seg på nettverket i huset.

Belysning blir 3+9 LED downlights fordelt på to soner med hver sin bevegelsessensor og manuell override. En rad ytterst (utenfor bærebjelken i bildet) som dekker inngangen til den en boden og 3x3 innenfor som dekker resten. Skal bli deilig å få ut de gamle lysrørarmaturene som aldri tente skikkelig i kulda.

Det som gjenstår nå er belysningen og endel snekring+maling. Dessuten har jeg planer om å flislegge gulvet. Om jeg rekker...
#36
Model S 2013 - 2022 / Hjulstøy og støykansellering
onsdag 03. juli 2013, klokken 09:56
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 03. juli 2013, klokken 09:20
TMS us versjonen har som tidligere diskutert et alvorlig støyproblem. Bilen er faktisk blant de bilene på markedet med høyest støynivå ref link. Det skal visst være bedre på TMS eu versjonen.

http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article847649.ece

Jeg vil tro mye av forskjellen er dekkene. Det kan være ekstrem forskjell i støynivå på dekk. Jeg kjøpte engang en '96 BMW 328i Touring brukt som kom på Falken-dekk. Det bråkte noe helt sinnsykt. Selv om det var 1/3 med liv igjen i dekkene kjøpte jeg nye Michelin-dekk. Forskjellen var som natt og dag, all den plagsomme romlingen ble borte med en gang.

Den sølvfargede S'en er vel også en tidlig utgave?
#37
Model S 2013 - 2022 / Gummimatter
tirsdag 02. juli 2013, klokken 09:59
Da er settet med gummimatter klare og finnes i Tesla Store for $170:

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/all-weather-model-s-interior-set

Jeg fyrte avgårde en mail til Heidi med spørsmål om vi vil få bilen levert med disse eller med ubrukelige tekstilmatter, og om vi evt. kan kjøpe de med bilen momsfrie om bilen beklageligvis kommer med tekstilmatter.

#38
Alternativ energi / Solcelleanlegg
tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18
Det ble mye diskusjon om solcelleanlegg i Tesla SC-tråden så jeg lager et innlegg her isteden.

For de som evt. skulle være interessert i å sette opp noe selv så kommer her litt leverandørinfo.

Paneler fikk jeg billigst hos www.acosolar.com, typen er Topoint 235W til $0.52 per watt. Det er flere størrelser fra 190W til 270W og fysiske formater å velge i til ca. de samme prisene. Man må bestille en pall i slengen for å få såpass gode priser, en pall har typisk 22-30 paneler avhengig av størrelsen på de. Frakten på en pall fra USA til Norge er $650. 24 stk. 235W paneler vil altså koste $3582,80, eller ca. NOK 26.000,- etter at momsen er betalt.

Monteringsmateriellet ga jeg ca. 5800,- for (NOK med mva og frakt) fra samme sted. Her er en PDF med detaljer om monteringssystemet: http://midsummerwholesale.co.uk/pdfs/Gracesolar-GS-system-solar-mounting.pdf. Man får en bedre pris enn det som står på web-sidene til ACOsolar for et komplett system (jeg ga $576). Det sendes rett fra Kina, frakten ble $178 i mitt tilfelle.

Det er mange typer invertere å få tak i, Fronius og Sunny Boy er vel de vanligste. Priser fra ca. 8500,- og oppover i denne størrelsesklassen. Selv går jeg for en Eltek Theia 4.4HE-t (http://www.eltek.com/wip4/detail_products.epl?id=1155461&cat=&k1=25509&k2=&k3=&k4=&close=1)da jeg fikk en meget god pris på denne (som jeg ikke får lov til å oppgi). Om noen går med seriøse planer om et anlegg og nærmer seg bestillingsfasen så send meg en PM eller mail, så skal jeg sjekke hva som evt. andre kan få de for.

For beregning av antatt årlig produksjon kan denne siden benyttes: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Den er litt konservativ, noe høyere produksjon kan fort forventes etter hva jeg skjønner.
#39
Da lager vi en liten avstemning da, for å lodde stemningen her. Avstemingen er KUN for de som hadde tenkt å bestille Performance + om 21" hjul var inkludert i pakken. Formålet er å se hvor mange som evt. fortsatt går for P+ pakken.

For dere som har bestilt Sig: Forutsetningen var at tidligere ble 22.250 trukket ifra de 36.700, altså en netto kostnad på 14.450,-.
#40
Transnova har en høring på gang nå, med frist 10.april:

http://www.transnova.no/horing-om-nasjonal-strategi-for-utbygging-av-infrastruktur-for-elbiler#comment-845

Her burde vel elbilforeningen også være på banen og komme med innspill? Er noe slikt planlagt, og hva vil man i så fall legge vekt på?

Personlig skulle jeg ønske det ble stilt krav om AC lading på minst 22kW på alle nye hurtigladelokasjoner for å få støtte. Dette koster minimalt ekstra når det alikevel skal settes opp en hurtiglader, og vil være svært gunstig for eiere av f.eks Renault Zoe og Model S. I tillegg har da f.eks 2013 Leaf mulighet til å lade med 6.6kW om selve hurtigladeren er opptatt eller defekt. 22kW ladepunkter er langt mer driftssikre enn hva enkelte hurtigladere har vist seg å være, og kan være kjekt å ha som backup.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA