Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RuneW

#61
Leaf 2010-2017 / Hvor kaldt har du kjørt din Leaf?
onsdag 12. desember 2012, klokken 08:03
Det var -15 hos oss i dag når jeg kjørte Leafen min på jobb, men jeg regner med at det er langt unna rekorden!

Det er vel sagt at den skal fungere 100% (?) til -20, men ved lavere temperaturer vil batteriet levere mindre effekt (eller noe i den gata).

Så: Hvor lav temperatur har du kjørt din Leaf i og har du merket noen spesielle problemer ved virkelig lave temperaturer?
#62
Denne tråden er ment for å lage en oversikt/liste over oss som har opplevd startproblemer ved forvarming uten å være tilkoblet lader. Det gjelder både oss som har fått igang bilen igjen og dere som måtte ha veihjelp til slutt.

Status

28 biler er rammet
9 biler har havnet på verksted (gitt opp å få start)
(ravn, Gizmo, Haavard, erikf, 2EL, gbzdoc, LarsVS, Soloz, TBone)

Det virker som problemet kan oppstå ved alle temperaturer (hvor forvarming er ønskelig), men at sannsynligheten for å oppleve problemet øker ved lavere temperaturer. Solcellepanel ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig.


Liste over de som har opplevd startproblemer ved forvarming uten å være tilkoblet lader:































NavnKjøptVINSoftware  Brukt veihjelp  Kommentar
RuneWMars 2012***09824  BootWare 158NeiFått oppgradert software, men har likevel hatt et par ganger der jeg må sprøve å starte to ganger.
ravnJanuar 2012***08427Havnet på verksted
GizmoNovember 2011  ***07770JaPå verksted - skal fungere etter bytte av koblingsboks
Magnusoktober 2012
vangliJanuar 2012***09175NeiAlltid klart å få start til slutt
HaavardFebruar 2012***09362JaPå verksted, DC/DC-omformer må byttes.
ArhaFebruar 2011***09306NeiBle ok etter å ha slått av og startet på nytt.
TimeBandit  November 2011***07596NeiAlltid fått start til slutt.
eivisaNovember 2011Får aldri startet på direkten ved forvarming på batteri. Får alltid start etter å skru bilen av igjen og vente til dashboardet er mørkt før nytt forsøk på å starte
Smiling when sailingMars 2012Hatt problemet to ganger.
Ole CNovember 2011NeiGa opp etter to tre forsøk og tok traktoren. Fikk start når han kom tilbake.
LynetStarter nesten alltid på andre forsøk. Men en kald maidag i vår måtte jeg prøve minst 20 ganger.
HamarMars 20120953xNeiHar bare hatt startproblemer 2 av 30 ganger ved utilkoblet forvarming. Fikk start til slutt etter 4-5 forsøk begge gangene.
koffeld
erikfMars 2012Ja
Problemet oppstod kun en gang. Fikk aldri start. Verksted
jagarock   
2ELFebruar 2012JaPå verksted, DC/DC-omformer må byttes (to ukers ventetid på delene).
ElPingusJuli 2012NeiHar hatt startproblemer 2 ganger. Alltid fått start på andre forsøk.
gbzdocNovember 2011***07640JaOpplevd totalstartnekt ved forvarming på batteri (= verksted?). Har som regel startet på andre forsøk.
masaeMars 201209736NeiHar alltid fått start på bilen til slutt. Ved en anledning måtte jeg prøve å starte over 50 ganger før jeg klarte å få start på den.
MoruJuli 2012NeiHar hatt et par seanser tidligere i høst der jeg måtte trykke 2 ganger++ på startknappen før det ble reaksjon. Så har alt fungert perfekt fram til i går, da måtte jeg trykke to ganger
SolozMars 2012JaBilen nektet å starte etter bruk at forvarming uten å være tilkoblet strøm. Prøvde mange ganger å få liv i den. Ventet også 2-3 timer
TBoneDesember 2011JaHar hatt tidvis problemer med start etter forvarming (uten lading), men det har gått greit etter 2-3 forsøk. Inntil 6 desember. Da var det full stopp
BE
Akseln
Rio
LarsVS
EnmiraNov 2011NeiOpplevd det 5-10 ganger. Alltid fått start til slutt.
#63
Jeg er jaggu glad jeg har beregnet en GOD margin når jeg vurderte Leaf og kjører sjelden mer en 5-6 km på en dag.

Kjøpte bilen i mars og i sommerhalvåret har jeg "moret meg" med å prøve å kjøre mest mulig økonomisk. Rekorden er vel 0.10 kw/km i snitt fram og tilbake på jobb og det var bare moro.

Så kom høsten med regn, fukt og kulde. I starten forsøkte jeg fortsatt å kjøre mest mulig økonomisk og følte meg til tider som en disc jokey der jeg febrilsk jobbet med klimaknappene i et forsøk på å balansere forbruk vs trafikksikkerhet (dugg)/comfort. Det er vel ikke spesielt trafikksikkert å sitte å fikle med disse knappene heller....

Men nå gidder jeg ikke sitte og føle meg som en dust lenger og har gitt opp helt, setter på defrost omtrent hele tiden (selv med vasket frontrute dugger det som /(&%(/&%( med hele familien i bilen) og lar batteriet tømme seg med rekordfart. Ligger vel med et snitt på 0.22 kw/km nå med i praksis halvert rekkevidde fra i sommer. Lurer på hvordan det blir når det faktisk er vinter...
#64
I går kveld fikk jeg meg litt av en overraskelse!

Beltet går jo an å justere i høyden og jeg pleier å ha den i høyeste stilling. Så i går irriterte jeg meg over at den tilsynelatende gled ned i laveste stilling hele tiden. Jeg stoppet for å undersøke nærmere og da datt hele festet av! Bolten som holdt det fast hadde rett og slett skrudd seg ut!!!

Dette har jeg aldri opplevd i noen andre biler og det var en litt ubehagelig opplevelse - for å si det mildt. Bilen har nylig vært på verksted for lakkering av noen småskader på taket. Kan kanskje være mulig at beltene har vært demontert i den sammenheng?

Edit: Jeg har snakket med lakkerings-verkstedet og de sa de IKKE hadde rørt beltene, så da er de rett og slett vært dårlig tilskrudd fra fabrikk. Skremmende...

Edit2: Ved nærmere undersøkelseser viser det seg at det var lakkeringsverkstedet som hadde glemt å skru til bolten til beltet. Så da kan alle dere andre Leaf-eiere puste lettet ut...
#65
Mekanisk / Tråden for oss med ulyder i forstillingen
onsdag 09. mai 2012, klokken 13:05
Jeg tar likegreit å starter en egen tråd for oss med ulyder i forstillingen, så kan vi sammenligne erfaringer, hva som er forsøkt gjort og hva som ikke fungerer.

Vær vennlig å poste: Hvordan dere opplever lyden, hva som er blitt gjort og hvordan det påvirket lyden (om det hjalp).

Beskrivelse av fenomenet (slett ikke sikkert alle beskriver det samme problemet, men jeg tar dem med):

RuneW
En slags klunk/klukke-lyd i forstillingen, muligens på høyre side. jeg skriver "klukk" ikke for at det ligner en hønelyd, men for å beskrive at det er en veldig kort/"stum" lyd. Jeg opplever at denne lyden skjer når hjulet er på vei ned, f.eks. på vei ned fra en fartsdump eller en fordypning i veien. Dette er selvsagt bare en følelse jeg har.

Lynet
Det minner mye om lyden Think har når bærekula er slitt!

andersbr
Dunkeulyd ved høyre hjul (muligens venstre også).

ThomasParsli
Dunking fra dag en.

Aspiranten
Stygg "knirkedunkelyd" ved kjøring over fartsdumper.

Øststua
"Klunkelyd"

Kjekk
Dunkelyd fra høyre forhjul som av og til høres på ujevnt underlag. Tilsynelatende når hjulet går nedover.

Snurre100
Dunking.

Leaffen
Dunkelyd på høyre side foran. Spesielt på ujevn vei. Høres ut som om lyden kommer når støtdemper trekkes helt ut.

kenmyh
Klunkelyd på høyre side foran. Kom en del i vinter når det var kaldt. Har ikke hørt den så mye i det siste.
#66
Leaf 2010-2017 / Merkelig indikator
mandag 07. mai 2012, klokken 13:58
Er det bare jeg som ikke helt har forstått poenget med den lille indikatoren ved solbrilleholderen i taket?

Dette sier manualen:



Jeg synes plasseringen er litt underlig, for å si det slik...
#67
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Guess-o-meter-spørsmål
fredag 04. mai 2012, klokken 10:04
Mulig jeg burde ha visst dette, men here goes...

Når jeg starter en nyladet (80%) bil er guessometeret alltid over-optimistisk (rundt 140 km estimert rekkevidde). GM kommer imidlertid raskt ned på jorden igjen og kilometrene raser nedover, uansett hvor pent jeg kjører.

Jeg forstår jo at GM beregner den siste biten av kjøringen før stopp som utgangspunkt for neste dags ville gjetninger, men spørsmålet mitt er hvor kort denne "siste biten" er? 5 km? 1km? 100m? 3 minutter? 1 minutt? 23 sekunder?

Vi kjører stort sett i bymiljø og med relativt lite varierende terreng. Derfor er det så underlig at GM skal bomme sånn hver eneste gang. Kan den virkelig ta de siste 60 sekundene med 30-sone som utgangspunkt for neste dags kjøring?
#68
Jeg blir litt matt av guessometer-opplegget. Jeg lader alltid til 80% og ettersom kjøremønsteret mitt blir mer og mer økonomisk (og/eller guessometeret/carwings lærer min kjørestil å kjenne) ser jeg at estimert kjørelengde på disse 80% blir lenger og lenger. Sist mente carwings at jeg kunne kjøre 148 km på disse 80%...

Men så fort jeg setter meg inn og faktisk kjører får pipen en ganske annen lyd. Jeg kan f.eks. kjøre 25 km i løpet av en dag og etter dette ha en estimert restkjørelengde på 90 km (selv med like økonomisk kjøring som vanlig). Så enten er guessometeret enda verre en jeg hadde fryktet, eller så er batterikapasiteten noe annet enn 21 kwh.

Hører historier fra over dammen om folk som har meget tydelig redusert batterikapasitet nesten fra dag en. Derfor kunne det ha vært interessant å sjekke - om mulig.

Og nå kommer jeg endelig til poenget: Er det noen relativt nøyaktig måte å måle sin batterikapasitet på uten bruk av SOC-meter?

Kan man bruke denne formelen?

Kapasitet = (kjørt_distanse x snitt_forbruk) / (startSOC - sluttSOC)

Si at man lader til 80% og kjører D km til første low battery advarselen. Hvis denne advarselen skjer ved en gitt SOC (17.4% (*)), vet man slutt-SOC. Dermed burde det være mulig å regne seg til total batterikapasitet. Eller?


(*) Jeg har lest 17.4 %, men dette varierer kanskje?
#69
Leaf 2010-2017 / Vi vil ha tre! Vi vil ha tre!
torsdag 29. mars 2012, klokken 09:22
Jeg må nesten le. Nå har ungene kastet seg på elbilbølgen med full tyngde og er rene misjonærene når det gjelder å spre det glade budskap rundt omkring...

Og når de sitter i baksetet...  Da er det:

"Vi vil ha tre! Vi vil ha tre!"

eller

"Klarer du et lite tre på vei hjem, pappa?"

Det går jo ikke an å ikke bli inspirert av slikt! Man kan le så mye man vil av denne tre-gimmiken til Leafen, men at den faktisk påvirker oss i vår familie til å kjøre enda litt mer økonomisk er det ingen tvil om ;D

#70
Carwing / Lader til 84% istedenfor 80%
mandag 12. mars 2012, klokken 08:03
Dette er sikkert blitt spurt om før (med jeg søkte uten å finne) og har en naturlig forklaring, men selv om jeg setter ladeprosenten til 80% så ser det ut til at Leaf'en min konsekvent lader til 84% (i alle fall i følge Carwings (eller You+Nissan eller hva man skal kalle det).

Er det en naturlig forklaring på dette? Jeg trenger ikke mer enn 80% lading per dag og har ikke lyst til å "stresse" batteriet mer enn nødvendig.
#71
Elektriske utfordringer / Lys i ladeluke
lørdag 10. mars 2012, klokken 23:36
Jeg kun ladet min Leaf 5 ganger og har allerede begynt å irritere meg over at det ikke er lys i ladeluken. Jeg kjører bilen inn i en garasje og det er relativt lite lys innerst i garasjen jeg må føle meg fram til hvor pluggen skal sitte.

Jeg vurderer å lime på noe slikt oppunder lokket:



http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=163205265

Men det hadde vært så mye bedre om dette var en lampe som kjente av vinkel og begynte å lyse automatisk istedenfor at man manuelt må skru den på og av.

Så: Er det noen som vet om en slik vinkel-følsom LED-lampe? Jeg vet at det finnes slikt som er ment å drives fra bilens 12V-batteri, for har selv montert en slik oppunder panseret på en av mine tidligere, lite samarbeidsvillige biler.

Edit:

Hmmm.... jeg ser at denne har bevegelses-sensor. Kanskje det er like bra som en vinkelføler?

Men er skeptisk til to ting:

1. Vil risting i bilen på en eller annen måte utløse bevegelses-sensoren under kjøring?
2. Den er vel for stor og klumpete? Tror jeg må ut og måle...
#72
Leaf 2010-2017 / Nissan-vissvass?
fredag 17. februar 2012, klokken 15:08
Jeg henvendte meg til Nissan og foreslo visse endringer (soc, oppvarming til annen temperatur enn 25 grader etc). Jeg argumenterte med at dette burde være enkle ting å gjøre i software og her er svaret jeg fikk:

"



Takk for at du har kontaktet Nissan Kundeservice 16.02.2012

Ditt referansenummer er: 1-2UIUNO



I forbindelse med din henvendelse vedrørende forslag om oppgraderinger av Nissan Leaf, vil vi takke deg for tilbakemeldingen. Vi vil videreformidle dine forslag, og vi setter stor pris på at du tar deg tid til å informere oss om dette.



Når det kommer til dine spørsmål i forbindelse med forvarming av bilen, visning av batterikapasitet i prosent og visning av km/kwh istedenfor kwh/km kan vi informere deg om følgende: Utover å forandre innvendig temperatur manuelt i bilen, er ikke mulig å forandre på forvarmings temperaturen, da den er fabrikkinnstilt. Batterikapasiteten kan ikke vises i prosent og en visning av km/kwh istedenfor kwh/km, er kun mulig i USA. I forhold til å bytte software, så er dette ikke gjort i Norge før, men det er nylig blitt gjort i UK og dette beløp seg til £10 000, som vil tilsvare en ca.100 000 norske kroner. I og med at dette ikke er blitt gjort i Norge før, så foreligger det ikke noe pris på bytte av software i bilen. Med henvisning til bytte som ble foretatt i UK, så vil nok dette i så tilfelle bli kostbart å få utført i Norge.



Vi håper at dette er til hjelp og du må gjerne ta kontakt med oss igjen hvis du har flere spørsmål eller tilbakemeldinger."

Hva er det mennesket snakker om? Custom software for EN Leaf???

#73
Jeg klarte ikke presset lenger og gikk på lørdag som var til handel av en blå Leaf (jeg ville ha rød, men kona fikk bestemme fargen).

90% av "gutta på jobben" er positivt interesserte, men som på alle arbeidsplasser er det en 3-4 som kommer til å bruke alle midler til å latterliggjøre kjøpet mitt (de kjører forresten (ikke så veldig overraskende) selv Mercedes, Porsche og BMW...).

Vi kjenner alle igjen argumentasjonen:

- Du får jo en XXX til den prisen så kjøper du EL-BIL?

- Det er mye mer forurensende å produsere/destruere el-biler (pga batteriet).

- Du sparer ikke miljøet. Den samme mengden strøm må uansett produseres.
(Dette er jeg i og for seg litt enig i, men jeg pleier å si at nå har jeg gjort mitt. Nå kan myndighetene gjøre resten...)

- Det er forurensende å produsere strøm
(det er vel rimelig forurensende å produsere bensin også, men har noen tall på det?)

- osv osv.

Det jeg er ute etter er noen harde fakta (eller oversiktlige sider med argumenter/skyts), slik at jeg på en saklig måte kan "ta det onde ved roten" og bli ferdig med det først som sist.

#74
Leaf 2010-2017 / Prisdumping på elbiler
tirsdag 17. januar 2012, klokken 11:34
Argh! Akkurat nå som jeg hadde bestemt meg for å bestile en Leaf...


Ser nå med skrekkblandet fryd at den billigste av trillingene nå går for under 200.000!

http://www.tv2.no/underholdning/broom/dumper-prisen-paa-denne-bilen-3683333.html

Egentlig har disse bilene vært helt uaktuelle pga at de har vært i nærheten av Leaf på pris, men rent teknisk underlegene på de fleste områder (og at de er fire-setere).

Men nå må jeg jaggu vurdere på nytt... Når det blir 70.000 i forskjell, så begynner det å bli vanskelig å velge igjen.

Kommer Nissan til å følge etter? Tanken på at Nissan muligens blir med på dumpingen og plutselig setter ned prisen 30.000 legger en demper på handlelysten...
#75
Leaf 2010-2017 / Avtagende Leaf-salg?
onsdag 28. desember 2011, klokken 10:36
Er det slik at den første bølgen med entusiaster nå har fått sin etterlengtede Leaf og at salget har stagnert litt?
Eller er det bare noe jeg innbiller meg? Synes ikke jeg har sett en ny Leaf på lang tid hos Brennes Auto i alle fall...

Dette er jo i så fall en forventet utvikling og det er vel først nå man kan ane hvordan salget går mot "vanlige mennesker".


Finnes det noen offisielle tall på Leaf solgt i Norge per mnd/uke?
#76
Leaf 2010-2017 / Ønskeliste - neste modell av Leaf
fredag 18. november 2011, klokken 10:58
Tar meg den frihet å starte en tråd der vi kan samle/diskutere ting vi kan ønske oss til neste modell av Leaf. Jeg kan påta meg å vedlikeholde en liste som vises i start-posten (denne).


Komfort

  • MYE bedre løsning for innfesting av beltene i baksetet (i dag forsvinner de inn i baksetet og gjør det svært vanskelig for småbarn å klare seg selv)
  • Bedre løsning på innfesting av setebeltene i front også (trangt)
  • Homelink Universal Transceiver (innebygget garasjeportåpner som de har i statene)
  • Annen utforming av vinduskarm slik at man lettere kan hvile armen der
  • Dybdestillbart ratt
  • Bedre seter foran (bedre sidestøtte i rygg og sete + skikkelig høydejustering av førersete)
  • Indikator for lavt spylevæske-nivå

Klimaanlegg

  • Duggsensor (dugg ser ut til å være et svakt punkt for Leaf'en)
  • Forbedret auto-modus

Lading/kabel/ladeluke

  • Lys i ladeluken
  • Nettere (mindre/lettere) "ladeklædd". Dagens er unødvendig klumpete
  • Bedre designet ladeluke slik at den ikke fryser fast til stadighet
  • Ladekladd som som kan stilles mellom 10/14 og 16A strømtrekk (og tåler kontinuerlig bruk)
  • Låsbart utvendig rom for ladekabel
  • Lettere tilgjengelig knapp for åpning av ladeluken (denne åpnes tross alt hele tiden)

Strømforbruk/sparing, batteri

  • Varmetråder i frontruten
  • Varmepumpe for varmluft (for dette er det vel av en eller annen grunn ikke?)
  • Xenon eller LED fjernlys
  • Mulighet til å kjøpe større batteripakke
  • Flere regen-innstillinger (f.eks. mulighet for full regen på gasspedalen og ingenting på bremsepedalen)
  • Mulighet for å lage et tredje program (ala D og Eco, men med custom regen-innstillinger) og la bilen starte med dette

Diverse

  • Bedre beskyttet ryggekamera (auto-cover)
  • Mørkt interiør/setetrekk som ikke er så lett å smusse til
  • Forhåndsvarme: Muligheter for stillbar innetemperatur
  • Forhåndsvarme: Muligheter for A/C på slik at fukt drives ut, eller å slå av resirk
  • DAB-tuner
  • SOC-visning direkte i display
  • Mulighet for hengerfeste
  • Speil som lukker seg inntil bilen automatisk når den blir låst (m/mulighet til å skru av automatikken  ;))
  • Større helning på støtfanger bak, slik at smuss renner lettere av
  • Beskyttelse på dørene når man åpner dem (gummilister) (leveres som ekstrautstyr?)
  • 230VAC-uttak 10A eller 16A i bilen som drives av hovedbatteriene.
#77
Leaf 2010-2017 / Stenging av tråder
torsdag 17. november 2011, klokken 17:58
Det var da en voldsomt trang til å stenge tråder nå for tiden  ???

Mer eller mindre gode argumenter er blitt brukt, men "Biler ankommet forhandler" ble stengt fordi den ikke var like relevant. Er det nok til at tråder stenges her på forumet?

Dere får bare unnskylde min undring, men jeg er vant til å henge på forum med litt andre krav til tråder og deres eksistens  ;D

#78
Leaf 2010-2017 / Setetrekk
torsdag 06. oktober 2011, klokken 15:29
Leaf sine (unødvendig) lyse originalsetetrekk er et ankepunkt for mange potensielle kjøpere.

Er det noen som har tips/lenker til hvor man kan skaffe GODE tredjeparts setetrekk? Utenlandske nettbutikker ingen hindring!
#79
Leaf 2010-2017 / Homelink Universal Transceiver
tirsdag 19. juli 2011, klokken 12:32
I statene kommer Leaf med Homelink Universal Transceiver, som så vidt jeg har forstått er en fastmontert, programmerbar garasjeport-sender (og muligens mer).

Er det noen som aner om dette vil fungere med "norske" garasjeporter? Jeg har allerede fått negativt svar fra en Nissan-fyr, men fikk følelsen av at han ikke ante hva han snakket om og bare sa nei for sikkerhets skyld...
#80
Elbil og økonomi / Annenhåndsverdi på en Leaf
fredag 08. april 2011, klokken 23:51
Jeg sitter her og prøver å bestemme meg for om jeg skal gå for en Leaf eller en annen, ikke-elektrisk småbil, og prøver å sanke alle argumenter jeg kan for å gå for en Leaf - også økonomiske.

Jeg vil tro det ikke bare er meg som lurer på annenhåndsverdien av en slik type bil. Det er ingen hemmelighet at batteriene er en stor del av verdien og at disse etter all sannsynlighet er verdt null etter noen år. Kanskje 6-7 år?

Hvis penger ikke har noen betydning, er det jo bortkastet å tenke på slike ting, men for meg blir det litt ukomfortabelt å kjøpe en bil man ikke vet om taper seg 75.000 eller 150.000 på 3 år.

Så: Er det noen som tør å spå/gjette hva en Leaf er verdt etter 3, 5, 7 år?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA