Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RuneW

#21
Model 3 / Adrenalin-opplevelse
torsdag 27. juni 2019, klokken 14:52
Hadde en aldri så liten "adrenalin-opplevelse" i går når jentungen (som har lappen) kjørte vår Model 3. Hun kjørte med AP, men ikke NoA. Vi lå i høyre felt på E6 (blå pil og akkurat ved en innkjøring så kom det en bil som en kule (rød pil).

[ You are not allowed to view this attachment ]

Den kom såpass fort at bilen må ha oppfattet det som en potensiell sideveis kollisjon for bilen kastet seg til venstre. Det var i alle fall det min datter sa. Jeg ble livredd for trodde det var henne som gjorde manøvren, uten å tenkte på at det kunne komme noen i venstre felt. Men hun mente altså på at det var bilen.

Jeg hørte ikke noen piping og varsler når dette skjedde. Jeg har aldri vært med på at bilen tar over på denne måten før, så jeg har ingen referanser. Gir bilen fra seg varselslyd når slikt skjer? Eller varierer det med situasjonen?
#22
Model 3 / Aero wheel cap kit + Aero caps
fredag 14. juni 2019, klokken 11:31
Jeg synes felgene under den medfølgende Aero Caps er såpass mye penere utildekket at jeg på de daglige småturene kjører "bar". I tillegg ser jeg for meg at plasten på Aero caps ikke tåler så mye og fort blir (enda) stygg(ere).

Men på langturer tar jeg dem på. Men det er noe herk at senterkoppen på Aero wheel kit'et må av for å få på aero-kapslene. Er det noen som har tips til å gjøre dette på enklest mulige måte?

Hadde vært flott om Tesla kom opp med et system hvor det ikke var nødvendig å ta av senterkoppen for å sette på kapslene.
#23
Model 3 / Kjøring med AP: Hva gjør dere med høyrebeinet?
mandag 20. mai 2019, klokken 14:43
Jeg har aldri hatt ACC eller lignende før og overgangen til AP er stor. Jeg har etterhvert funnet en ok måte å holde i rattet på, nemlig å holde med bare ene hånden med litt vekt, slik at jeg unngår nagging og er klar til å ta over. Skifter litt fra hånd til hånd for avveksling og så har jeg en tendens til å "dra" i den retningen jeg helst vil bilen skal svinge til, spesielt om det er litt skummelt (møter jeg et vogntog i en høyresving så bruker jeg selvsagt høyrehånden osv).

Vel og bra, og ikke le, men jeg sliter faktisk mer med høyrefoten. Hvor gjør dere av den? Jeg har kommet fram til følgende alternativer:

1. Ha foten på pedalen, men uten å presse den ned. Dette blir ganske fort slitsomt
2. Ha foten på pedalen og tilpasse presset til det bilen bruker av effekt for ikke å overstyre den (bo breaking-meldingen), men da er litt av poenget med ACC borte...
3. Ha foten et helt annet sted. Det er dette jeg stort sett gjør, men jeg finner ingen god stilling. Skjermen er litt dumt plassert i forhold til å hvile kneet mot høyre. Jeg ender ofte med å skifte stilling ofte. Skulle nesten ønske det var et "hakk" eller hvileplate til høyre for wattpedalen på samme måte som på venstresiden, men det er sikkert 1000 grunner til at det ikke kan være det...  ???
#24
Model 3 / Ønske: Stedsbasert låsing av ladeport
søndag 19. mai 2019, klokken 23:45
Jeg trenger så godt som aldri å låse ladeporten. Når jeg i tillegg tidvis må sloss for å få den oppåst, så er mitt store ønske en mulighet for enten å skru av hele låse-driten, eller kanskje ha en "location based charge port lock" som det heter på svensk. Altså at jeg kan sette min egen adresse som et sted der den ikke skal låses.

Er det noen som vet om dette allerede er foreslått og/eller på trappene?
#25
Jeg var hos en slik detailer-dude på voksenopplæring for å vaske bil (ikke le) og han gjorde meg oppmerksom på "lakkslitasje" pga dørlister. Dette var noe han så på alle TM3 han hadde sett, og han var bekymret for at det til slutt ville slite seg gjennom lakken. Det er dette stedet:
[ You are not allowed to view this attachment ]

Nærbilde (ikke helt optimalt fokusert, dessverre, men det var det jeg fikk til med mobilen):
[ You are not allowed to view this attachment ]

Min teori er at stedet listen treffer lakken her er så på skrå i forhold til retningen døren beveger seg at det blir en "gni-bevegelse" med listen istedenfor bare "klemme inntil". Jeg vet ikke hvor vanlig dette problemet er, eller om det er unikt for TM3. For å være ærlig så er jeg ikke typen som går og ser etter slikt så jeg har ikke peiling.

Er det noe man bør gjøre med dette? Ha på noe gjennomsiktig beskyttelse?
#26
Lading av Tesla / Køkultur ved SuC - Hvordan stå i kø?
fredag 12. april 2019, klokken 11:25
Dette er sikkert tatt opp før, så jeg beklager på forhånd. Jeg har forsøkt å søke.

Spørsmålet er:
Hvis alle ladere er opptatt, hvordan "stiller man seg i kø" på en SuC-stasjon? Hvordan vet man hvem som er nestemann og slikt. Jeg er dessverre av person en som blir litt stresset av sånt og hadde satt pris på en innføring i dette.

På de SuC jeg har besøkt har jeg ikke sett noen opplagt måte å plassere bilen "i kø" på. En fornuftig måte ville vel ha vært å hatt ett "kø-felt" som man kjørte inn på om det ikke var noen ledige ladere så ville det blitt et fifo-system for de i kø-fila.
#27
Model 3 / Autosteer speed restricted
tirsdag 09. april 2019, klokken 23:43
Kjørte Sarpsborg - Grimstad - Sarpsborg på lørdag og fikk testet AP / NoA endel. Stort sett fungerte det helt glimrende, men jeg har noen kommentarer.

På noen veier kjørte jeg med ACC et stykke og når veien var bra nok (merking/trafikk) våget jeg meg videre til AP.

Men noen ganger fikk jeg meg en overraskelse ala dette:

[ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg hadde da CC satt til 93 Km/t eller noe slikt, og med en bil rett bak, ble det litt baluba da bilen plutselig bremset ned til 80.

Når er det denne begrensningen finner sted? Greit å vite, slik at man ikke gjør samme tabben en gang til.

Ellers så synes jeg blinkingen ved avkjøringer skjer alt for sent, omtrent samtidig med at bilen begynner og svinge:


https://youtu.be/jeHUxd6mS30

Skulle også gjerne hatt en egen forbikjørings-max-speed. Opplevde forbikjøring ved NoA som veldig langtekkelig hvis min fart var bare litt høyere enn den jeg kjørte forbi. Det resulterte i et par tilfeller med VELDIG utålmodige biler bak meg. Det hjelper ikke på at bilen skal ha myyyye luft til bilen man har kjørt forbi før den legger seg inn.

Regner med at disse tingene blir fortløpende forbedret.  :)
#28
Model 3 / Overfølsom alarm?
lørdag 06. april 2019, klokken 09:43
Sitter her på Bastø-fergen og har slått av alarmen (låst opp bilen) for andre gang før vi er halvveis til Horten. Sjøen er temmelig rolig. Hva er det som trigger alarmen tro? Jeg gikk ut for å se til bilen og da stod det en Model S og peip
#29
Model 3 / Snøflugg i Tesla-appen
tirsdag 02. april 2019, klokken 13:42
Legger merke til at jeg har snøfnugg i Tesla-appen i nå. Det ca 11 grader ute og jeg kjørte til jobb så batteriet er ikke "gjennomfrosset":

[ You are not allowed to view this attachment ]

Hva er egentlig grensen for når dette snøfnugget dukker opp? Og hva symboliserer det blå, lille feltet på SoC-baren (se pil)?
#30
Model 3 / Svinging til venstre i rundkjøring
lørdag 30. mars 2019, klokken 09:36
Kanskje litt merkelig/dumt spørsmål, men here goes...

Har fått voksenopplæring av jentungen at om man skal "til venstre" i en rundkjøring, så blinker man til venstre på vei inn i rundkjøringen, for så å bytte til å blinke til høyre når man skal ut. Vel og bra, men jeg har "syndet" mye med Teslaen pga den litt spesielle blinker-hendelen. På de andre bilene drar jeg bare blinker-hendelen helt fra venstre til høyre posisjon og bilen bytter fra ventre blink til høyre blink.

Not so much med Teslaen. Den er utformet slik at den ikke blir stående i noen "side-posisjon" og dermed gjør samme bevegelse bare at jeg avbryter venstre-blinken og jeg setter ikke i gang høyre-blink. Kombinert med dårlig visning av blinklys (ikoner på en skjerm på siden) har gjort at jeg nesten aldri har blinket ut av rundkjøringer i disse tilfellene.

Er det noen annen måte å gjøre dette på enn å dra to ganger til høyre med blinker-hendelen? Det er ingen krise. Jeg kan nok venne meg til alt, men det er litt ekstra "knøl".
#31
Model 3 / TeslaCam - Aktive kameraer
torsdag 28. mars 2019, klokken 10:55
Når jeg lagrer et videoklipp, så får jeg bare opptak av front, left_repeater og right_repeater (bakovervendte "hjulbue-kameraer"). Det samme er med Sentry Mode. Der hadde jeg håpet på mer, f.eks. ryggekameraet.

Typisk liste for ett opptak ser slik ut:

2019-03-28_10-20-front.mp4
2019-03-28_10-20-left_repeater.mp4
2019-03-28_10-20-right_repeater.mp4

Noen som ser opptak fra flere kameraer?

FW: 2019.8.3 da116a6
#32
Model 3 / Har du TM3 med "amerikanske nærlys" ?
mandag 25. mars 2019, klokken 23:43
Jeg mer enn mistenker at vi har fått utlevert bil med amerikanske nærlys. Slik ser spredningen ut på garasjen min (bilen står ikke 100% i vater sideveis):

[ You are not allowed to view this attachment ]

Møtende bilister blinker hele tiden og jeg sier ikke noe på det med dette lys-opplegget... Jeg har skrudd ned 4 knepp på begge lysene. Får håpe det hjelper noe.

Noen flere i samme situasjon? Strengt tatt så har jeg vel ikke lov til å kjøre bilen om dette stemmer?

#33
Hadde et par timer på E6 mellom Sarpsborg og Ski i går og testet litt filskifte "by stalk" som det heter på svensk. Det er mulig jeg gjorde ting feil. Jeg regner med at det er en læringskurve på dette som med alt annet, men jeg "fikk det ikke helt til".

To ting:

Hver gang jeg prøvde et filskifte med blinklys, så dukket "mase-meldingen" opp ("ta lett i rattet" eller hva det står). De første 4 gangene jeg prøvde oppfatte jeg ikke dette og manøvren ble avblåst. Er det virkelig slik at man både må blinke OG ta litt i rattet for at dette skal fungere? Eller har jeg klart det mesterstykket å time filskiftene slik at jeg tilfeldigvis traff på "mase-tiden" hver eneste gang? Jeg skal
ikke utelukke noe som helst. Jeg var litt for stresset til å eksperimentere med dette i går.

Så en annen ting som var litt mer skummelt. Etter å ha kjørt forbi i venstre fil, prøvde jeg å blinke inn til høyre igjen. Det var flere hundre meter til nærmeste bil foran oss.

[ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg blinket til høyre når jeg var godt foran bilen bak (dvs når jeg så bilen bak i takspeilet og ikke som på skissen over). Men det som da skjedde var at bilen min bremset ganske markant ned under manøvren. Dette var såpass sjokkerende at jeg grabbet tak i rattet og ga "gass" og kom ut av situasjonen. Så hva i alle dager tenker AP på når det bremses i denne situasjonen?

Jeg ble såpass stresset at jeg ikke husker helt om den var kommet over i høyre felt, før bremsingen startet eller om det skjedde helt og holdent i mitt eget felt. Hvor dramatisk bremsingen var, kan jeg heller ikke "sette tall på". Det opplevdes som en "utrygg situasjon". Såpass kan jeg si.

Så: Er det noen som har en forklaring på dette? Opplevd lignende? Har tips? Bør man komme seg laaangt foran før man blinker til høyre i situasjonen skissert over?


#34
Model 3 / "Impregnering" av seter i TM3
tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:43
Jeg har bilen min til Ditec i dag. Antar det er mer eller mindre samme greia som TeslaBjørn fikk her:


https://www.youtube.com/watch?v=T36fdFa5fME&t=533s

Spørsmålet mitt er om veganer-skinn-setene til TM3 bør gjøres noe med i det hele tatt, eller om det bare ødelegger? Det er en slags "impregnering" de snakker om, men er ikke disse setene allerede "vannfaste"? Eller er det bare de hvite som er det?
#35
Model 3 / CCS-lading på ikke-Tesla-ladere
mandag 04. mars 2019, klokken 13:54
Er det noen som har fått til CCS-lading på ikke-Tesla-ladere enda? Synes det er rart ingen skriver om det. Det kunne ha vært interessant å hørt om deres erfaringer etterhvert.
#37
Model 3 / Leveringssted i nettsiden
torsdag 24. januar 2019, klokken 12:17
Nå har jeg plutselig fått muligheten til å bestemme leveringssted på nettsiden til Tesla. Men jeg mistenker at det er noe galt med algoritmen deres når det gjelder å finne nærmeste sted...

(Jeg bor i Sarpsborg)

[ You are not allowed to view this attachment ]
#38
Model 3 / DIY automatic trunk
mandag 14. januar 2019, klokken 14:30
Vet ikke hvor sundt dette er for div fester osv, men det ser jo ut til å fungere  :)


https://www.youtube.com/watch?v=o5Dun6iNnoY
#39
Model 3 / Dørhåndtak: FAIL
torsdag 27. desember 2018, klokken 21:19
Jeg har allerede bestilt min TM3, men i dag hadde jeg likevel med ungene for å sjekke ut den utstilte bilen i Sarpsborg. Jeg tenkte jeg skulle la være å si noe om dørhåndtak å se hvordan det gikk.

Det gikk dårlig.

De skjønte raskt hvordan de ytre dørhåndtakene fungerte, men kritikken kom tett ala "jammen om jeg holder en pose sånn, så må jeg jo gjøre sånn for å komme inn". Jeg kunne ikke være annet en enig. Dørhåndtakene er en dårlig spøk på denne bilen.

Inne var det enda verre. Den ene ungen satte seg bak og var fornøyd helt til hun skulle ut. "Hvordan kommer jeg meg ut?" ble raskt til lett desperate: "Men så HJELP meg da! Jeg kommer ikke ut!"

Det får meg til å undres. Hva er det de tenker på der over dammen, som klarer å lage noe så anti-intuitivt? Har det klikka helt for dem? Er det virkelig nødvendig å lage noe så tullete for å være "spesielle"? Hvis de absolutt skal ha en elektrisk åpning av bakdøra, hvorfor ikke lage en klassisk spak som trigger bryteren?

Når en som prøvesitter en bil klarer å bli lett desperat etter å komme ut - hva da om man kommer i en situasjon er folk virkelig blir stressa? Det blir for dumt å måtte ta en "flyvertinne" for alle nye passasjerer for at de trygt skal kunne ta seg ut...

Som sagt. Jeg skal uansett ha bilen, men mine verste antagelser ble bekreftet: Dørhandtakene suger. Dessverre.
#40
Model 3 / Model 3 på utstilling på Stopp i Sarpsborg
fredag 21. desember 2018, klokken 15:44
Hei, hva er dette for tull? Plutselig sier en kollega til meg at det er åpnet "Tesla-utstilling" på Stopp senter her i Sarpsborg?


https://www.youtube.com/watch?v=cz_OcO7kFyE
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA