meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gizmo

#106
Leaf 2010-2017 / Spm om 2013-modellen
tirsdag 09. april 2013, klokken 15:11
2013-modellen virker spennende. 360 graders parkeringskamera er tiltrekkende, men er det noen som vet om Nissan har løst problemet med at kameraet blir skittent av snø, regn eller bare litt våt veibane?

Jeg vet at Nissan har et system som både vasker og blåser ren kameralinsen på noen av de amerikanske bilmodellene. Men følger dette med den nye Leafen? Eller blir det nå fire skitne kameraer i stedet for ett?

#107
Elektriske utfordringer / Sv: Feil batterimåling?
fredag 15. februar 2013, klokken 11:10
Hysterisis, definitivt relevant ja.

Men da skjønner jeg følgende:

- Strekene er mer nøyaktige enn visningsvinduet for nødvendig ladetid for å nå 80%/100 %. Disse følger bestemte SOC-trinn.
- Det er en viss uavhengighet mellom de to visningene, ettersom strekene viser at jeg er på min 11. strek, mens det andre vinduet hevder jeg er under 80 %.
- At jeg mister den første strekene allerede etter 4km kjøring, KAN antyde en dårligere batterikapasitet enn sist vinter da bilen var helt ny, og første strek pleide å vare lenger da jeg kjørte ut hjemmefra. Men her er det mange faktorer som spiller inn.
- Jeg kommer til å miste en strek når batteriet får en bekreftet dårligere kapasitet, altså dårligere enn et visst nivå.
#108
Elektriske utfordringer / Sv: Feil batterimåling?
torsdag 14. februar 2013, klokken 15:27
Hadde ladet til 100 %.

Er nemlig veldig usikker nå på hvilken av disse to visningene som er mest nøyaktig, eller minst unøyaktig...Strekene eller "resterende ladetid"-bildet...
#109
Elektriske utfordringer / Sv: Feil batterimåling?
torsdag 14. februar 2013, klokken 12:22
ja, greit nok. Men er det ikke et misforhold mellom strekvisningen av kapasitet, og meldingen om at jeg er ti minutter unna 80 % kapasitet? Da burde jeg hatt 10 streker, ikke 11?
#110
Elektriske utfordringer / Feil batterimåling?
onsdag 13. februar 2013, klokken 16:02
I det siste virker det som batterimeteret ikke stemmer overens med displayet som viser hvor lang tid det vil ta å lade til 100 %/80 %.

I dag hadde jeg ladet til nesten 100 %. Etter å ha kjørt noen kilometer forsvant den første streken på høyre side av displayet. Men skjermen viste da at det ville ta 10 min å lade til 80 %...

Er ikke 10 streker = 80 %?

Har opplevd flere ganger nå i det siste at jeg har nådd 10 streker, og plutselig trengs det 1:30 å lade til 80 %. Noe unøyaktighet er det sikkert når meteret bare har 12 trinn, men da jeg også har opplevd å miste første strek etter 4 km kjøring på flat vei i 80 km/t (da var bilen 100 %) ladet, så begynner jeg å spekulere.

Når kapasiteten begynner å gå ned, skal virkelig prikkene til høyere i batterimeteret forsvinne, sånn for å vise at du ikke lenger kan lade til opprinnelig 100 % kapasitet? Eller vil det fortsatt være 12 streker når batteriet er maks ladet, selv om man bare ha 90 % igjen av opprinnelig batterikapasitet pga slitasje?


#111
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan OEM styling til Leaf
onsdag 30. januar 2013, klokken 11:57
Interessante modifikasjoner, og vel så interessante priser. Så at ladekabelen kun koster NOK 3000 i Japan...
#112
Leaf 2010-2017 / Sv: Servicemelding på skjermen
mandag 28. januar 2013, klokken 15:57
Takk!
#113
Leaf 2010-2017 / Servicemelding på skjermen
søndag 27. januar 2013, klokken 00:40
Jeg har begynt å få en påminnelse om service hver gang jeg starter bilen. Denne kommer opp på skjermen (ikke displayet bak rattet). For å endre innstillingene for denne stod det noe om å gå til INFO.

Men jeg finner ikke noe "INFO"-funksjon noe sted i settings. Har ikke funnet noe om dette i manualen. Heller ikke noe i Carwings på nett. Mistenker jeg surrer og overser noe opplagt steg for å fjerne meldingen.

Kan noen tipse meg? Bilen nærmer seg 19.000, og det er mulig derfor meldingen dukker opp. Men den har allerede vært på en overpriset service, så jeg vil gjerne fjerne meldingen.
#114
TLC / Sv: Svake spyledyser?
torsdag 13. desember 2012, klokken 09:43
Har opplevd det RuneW beskriver tidligere, viste seg da at dysen var blitt tett av smuss og slikt. Ble blåst rent med trykkluft på boks, og da fungerte dysene som de skulle.
#115
Lading / Sv: Gratis lading i 2013
onsdag 12. desember 2012, klokken 10:01
Og Nissan bekrefter at dette ikke gjelder oss som allerede har kjøpt bil, men kun de som kjøper bil nå.
Veldig hyggelig Nissan, bra dere viser at dere tar vare på eksisterende kunder på denne måten.

Så det er slik det føles å bli forført, dumpet og glemt, til fordel for en ny.
#116
Lading / Sv: Leaf og vinterkulde
torsdag 06. desember 2012, klokken 16:15
BE:
Kan det hende at sikringen og koblings-/releboksen ryker etter en viss tid, av samme årsak til at man ellers vil ha problemer med å starte?

Altså, at det til slutt er konsekvensen for alle som sliter med å starte bilen, og at den til slutt ikke vil starte og må til verksted?

#117
Bra tråd Rune.

jeg skrev forresten feil:
Bilen er kjøpt i nov 2011, og måtte ha veihjelp ned til BNH
#118
Takk!

VIN: ***07770
#119
Kjøpstidspunkt: 20.11.12
VIN: Aner ikke (hvor sjekker jeg dette?)
Solcelle: Nei
Tilkoblet: Nei
Resultat: På verksted - skal fungere etter bytte av koblingsboks (planlegger å kjøre forvarming når jeg får bilen tilbake for å se om feilen oppstår på nytt)
#120
Kjøpstidspunkt: 20.11.12
VIN: Aner ikke (hvor sjekker jeg dette?)
Solcelle: Nei
Tilkoblet: Nei
Resultat: På verksted - skal fungere etter bytte av koblingsboks (planlegger å kjøre forvarming når jeg får bilen tilbake for å se om feilen oppstår på nytt)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA