Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gmagnus

#1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Defekt varmeapparat?
torsdag 16. november 2017, klokken 14:41
Hei!

Har en Miev som ikke blir varm. Ingen feilmeldinger i displayet. Det blåser kun kald luft når den står på rødt, bilen blir ikke varm via fjernkontroll heller.
Sikringer er målt, de er ok. Væskenivået er ok. Tok av minus pol på batteriet og ventet i 5 min for evt å reseet, uten resultat.

Kan det være vannpumpa som er gåen og hvordan kan man sjekke det. Hvor sitter den?
Bilen var 5 år i august, så da får jeg vel ingen ting på garanti lenger...

mvh
Geir
#2
Tidlige elbiler: PSA / Dø saxo etter ferien
onsdag 02. august 2017, klokken 10:25
Hei!

Er ganske ny på PSA, har bare hatt den et års tid kun kjørt ca 1000 km på den.

Det er en Saxo som var helt død etter ferien. Ingen ting skjedde når jeg satte inn nøkkelen og bilen ville ikke ta lading. Jeg hadde kjørt den ned til ca 30% på driftsbatteriet før ferien.

Jeg prøvde å lade opp 12v batteriet først, men det hjalp ikke. Etter å ha lest på elbil wiki prøvde jeg å resete bilen. Da tok den lading og nå går den normalt. Oppdaget at bakdøren ikke var ordentlig lukket, så det kan være den som har tappet 12v batteriet.

Men antar jeg bør ta en sjekke av 12v batteriet slik det står beskrevet med lys på i en time.  Noen dager før ferien oppdaget jeg at vifta stod og gikk på kvelden flere timer etter sist kjøring. Koblet den da bare av. Men leste at en reset kunne fikse det. Derfor koblet jeg den inn igjen før jeg satte inn sikringen i forbindelse med reseten. Er det andre ting jeg bør sjekke?

Har lest at jeg bør fylle på vann før lampa kommer, ca 4000 km. Er det bare kjørte km som teller angående det eller går det litt på tid også. Hvis den ikke blir kjørt mer en ca 1000 km i året vil jo det si hvert 4. år. Bør jeg ikke etterfylle før det?

Angående vannfylling, noen som har en kabel jeg trenger for det og en link til et program jeg kan laste ned?

mvh Geir
#3
Hei!

Snart hatt bilen i 5 år. Noe spesielt man bør passe på før grantaien går ut.

Så på tidligere artikler her, at det var noen som hadde hatt problemer med:
*girkassa
*løs ac
*rusten vindusvikserarm

Andre ting man bør passe på?
Har slitt hull i gulvmatten under venstre foten og ser at teppe under der igjen også er slitt. Min svoger hadde samme på en 2011 modell og han kranglet seg til det på garanti. Andre som har det samme?

Vurderer en NAF garantiutløps test, men tror jeg slår det fra meg etter å ha lest på forumet her. Ringte de og de tar fortsatt ikke noe test av driftsbatteri på el-biler. Så da føler jeg det er litt mengsløst og dyrt.

#4
Takker for fine svar. Det var det som ante meg. Ja, torle, det er den. Han la den først ut for 16000! Fikk tak i forrige eier som sa han solgte den i april for ca 10'. Så elmo, jeg tenkte rundt 5 jeg til å starte med, men hadde kanskje gått litt høyre opp. Men nå vet jeg litt mer.

Han nevnte at det er beholderen på høyre side i motorrommet som er tom og som må etterfylles. Hvilken batteripakke er da det? Er det mange celler i den?

Fikk inntrykk av at han kjører rundt med den på småturer. Er det mer en batteriene som kan ta skade av det?

Trenger en bil til småkjøring til jobb og barnehage, ca 10 km daglig. Så jeg trenger ikke full rekkevidde på denne. Så å koste på noen brukte batterier for å få den kjørbar til 3-4 mil holder lenge for oss. Kan dette være noe da? Leste noe mer på elbilwiki og å skru selv på denne så overkommelig ut.
Info om batteriovervåking så litt gammel ut. Er det noe å ettermontere i en slik bil etter evt skifte av defekte celler? Er det verdt det? Hva er pris på slikt i dag?
#5
Tidlige elbiler: PSA / Lekker kjøleveske og kun 10 km rekevidde!
onsdag 11. november 2015, klokken 16:51
Vurderer å kjøpe en Saxo som elbil nr 2.

Men det står i annonsen: Må bytte kjøleveskeslange. Kjørere 10 km!

Leste litt på forumet her. Betyr det at batteriene på denne kan være døde... er et noe å satse på? Hva koster nye/brukte batterier? Har skrudd litt bil selv, men aldri på elbil. Men det er vel ikke så vanskelig å bytte noen batterier evt?

Er det indikasjoner på at det er menge batterier som må byttes da den kun kjører 10 km?

Selger har kun hatt bilen siden mai og kan ikke reparere selv sier han... Derfor selger han billig.
#6
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bytte motorstyringskort?
lørdag 04. juli 2015, klokken 09:22
Takk for svar. Høres ikke helt uoverkommelig ut da. Det var vist nok elmek i Asker som sa det måtte byttes, så da har de vel forhåpentlig vis sjekket motoren først...

Var for å se på bilen, men da fikk ikke selger startet den i det hele tatt! Så er litt mer usikker på dette kjøpet. Hvor kjøper man brukte sagem bokser og er det lett å få tak i? Så på wiki at det er flere versjoner av disse. Denne har den første versjonen 1000.
#7
Tidlige elbiler: PSA / Bytte motorstyringskort?
torsdag 02. juli 2015, klokken 12:43
Hei

Vurderer å kjøpe en Peugeot 106 1998. Selger sier at den er litt vanskelig å starte og at de på verkstedet sa at de må bytte motorstyringskortet. ca 4500 for kortet og 2000 for jobben.
Er det noe men kan få kjøpt som privatperson og byttet selv? Noen som har gjort det? Har mekket en del på biler selv, men aldri på el-bil. Er det noen fare for høyspent på disse?
#8
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: Nytt skilt nedover Uelandsgate
tirsdag 12. februar 2013, klokken 15:14
Sitat fra: Griffel på søndag 09. desember 2012, klokken 01:53
Det høres ikke ut som korrekt skilting, kan det være noe midlertidig for bruk i anlegges periode?
Eller det kan tolkes som alle kan kjøre der men bussen må (bør) benytte det av spesielle hensyn.

Hvis det er det samme skiltet jeg tenker på, så er det et midlertidig pga anleggsarbeidet som pågår for tiden.
#9
Kan strekke meg til 3000,- om noen vil selge for det! :-)
#10
Nok en gang, hvor lang er den?
#11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Kjøpe iMiev
tirsdag 12. februar 2013, klokken 12:41
Sitat fra: Bluesea på mandag 11. februar 2013, klokken 22:42
Noen som har handlet 2013 i-Miev, lurer litt på pris! Hva burde man gi med vinterdekk og metallic lakk?

Er forskjellen mellom de franske søskene og i-Miev virkelig verdt det?

Jeg kjøpte min i aug, 2012  modell da. Men ga omtrent det samme som du. Fikk da med vinterdekk og bagasjeromsmatte. I dag ville jeg krevd skvettlapper innkludert også, for det trenger du... Det spruter sånn opp på denne bilen og bakdøra er nedsyltet i møkk konstant... :-(

Jeg gikk for IMiev siden min forhandler "utvidet" batterigarantien til 10 år, fikk det med i kontrakten. :-)

Jeg kjører ca 33 km til jobb hver dag. Det går så vidt uten å lade på de kaldeste dagene, men jeg lader om det er mulighet. Vil ikke ta sjansen på å bli stående i kø uten å kunne ha på varmen når det er -10 eller mindre ute!  Resten av året går det fint uten å lade. To dager i uken kjører jeg ca 22 km (en vei) igjen et par timer etter at jeg er kommet hjem fra jobb. Da lader jeg de to timene og det holder da til å komme hjem igjen også uten å lade. Men da har jeg fullt når jeg kjører fra jobb og er nesten helt tom på slutten av dagen. Har fått skillpade en gang eller tre, men det er bare en km eller to hjemmefra så det har gått bra.

Jeg elsker min forvarmer og syns den er verdt forskjellen! Veldig deilig å komme til varm/lunket bil og isfrie ruter. Om ikke annet begynner det å blåse varmt med en gang. Sparer litt strøm på at kjøleveska er varmet opp når du starter kjøringa, men mest på hummøret med varm luft med en gang ;-)

En annen ting du ikke har nevnt, er girkassa. Jeg bruker så og si ikke "D" innstilingen, kun de to "ekstra" girene "B" og "C". Og med "egg under gassen" så er nesten bremsepedalen unødvendig! Bruker "B" overalt uten om på motorvei. Da bremser bilen fint selv så bremsepedalen blir nesten ikke brukt. Må bruke den litt så ikke skivene ruster for syns skyll...

Min setevarmer står altid på nå som det er kuldegrader. Med varme i ryggen også, hvor mye mer trekker det da? Hva er effekten på ryggvarmeren?  Ser ikke helt fordelen med det. Jeg har jo på stor jakke som da dekker ryggen, men deilig å få varme på skinka!
#12
Har også en 2012 modell. Ingen problemer med den.

Men ser at stikkontaktsymbolet på fjernkontrollen forsvinner når den er fulladet. Men når jeg starter forvarming, kommer det på igjen. Antar det er et symbol som kommer opp når bilen trekker strøm, som den jo gjør når forvarmingen starter.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Lørenskog vgs virker ikke...
onsdag 16. januar 2013, klokken 12:19
Skulle på Ahus og var avhengig av å lade der. Så på hjemmesiden dems at det kun var to plasser i p-huset og tenkte det kunne være litt lite. Så derfor på ladestasjoner.no at det var 8 ladeplasser på Lørnskog vgs like ved.
Men ingen av de 8 var det strøm på...
Heldigvis var det ledig i p-huset, så da kom jeg meg hjem.
Dette var nå i helgen.

#14
Er det gratis der?

Var innom der forrige uke, da det så ut som det var gratis på bymiljøetaten sine sider. Men da jeg kom ditt og så det var privat (ikke blå p-skilt), tenkte jeg at da må også el-bil betale. Kjørte derfor ut igjen og parkerte ved rådhuset...

Men det er altså gratis på nederste plan?
#15
Hei!

Hvor lang kabel er det på den?

mvh
Geir
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA