Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - coolhand

#16
Jeg kan legge inn kredittkortet for belastning ja.

Jeg får forsøke, så får jeg rapportere tilbake hit. Men skulle tro de hadde riktig bransjekode, de leverer tross alt ladere og ladeabonnementer.

Kortet kommer i neste uke, så må jeg vente på faktura. Men om ingen svarer i mellomtiden, så skal jeg se om jeg husker å legge inn her om rabatten blir fratrukket.
#17
Vet dere om denne rabatten også fås ved lading på ladestasjon fra Aneo ? Dette er stasjoner typisk montert i borettslag. Du lader på vanlig måte, men får ikke regningen på strømmen. Regningen kommer fra ladeselskapet, så jeg håper at dette regnes som ladestasjon.

Noen som vet ?
#18
Har nå kjøpt ny (brukt) El-bil.

Det ble IKKE Renault.... satser på Mercedes denne gangen  :-)
#19
B-Electric / Navgiasjon B Eletctric
fredag 04. november 2022, klokken 09:33
Har kjøpt en 2017 B-klasse. Når jeg velger Navi, så får jeg opp en melding om at kort med kart og navigasjonssoftware ikke er funnet. Jeg trenger ikke navigasjon egentlig (har jo google maps), men er kjekt å ha....

Mercedes selger jo dette, men til en blodpris.

Er det noen som har prøvd kortet fra Ali Express (mye billigere) ? Virker det ?
#20
Ja, jeg har prøvd det du foreslår. Det er kun på Ionity-ladere jeg har problemer.

Vel vel, ingen krise.
#21
Jeg har en Energica Essesse 9+. Har forsøkt flere ganger å lade på Ionity sine 300kw-stasjoner. No joy!

Sykkelen stopper ved "Initializing DC Charging", og stasjoner responderer ikke. Dette skjer uten unntak på Ionity sine stasjoner (300kw). Jeg har meldt dette inn til Ionity, som har svart dette:

"IONITY Support commented:
Dear Customer,
Thank you for contacting IONITY,
I'm afraid, we have no experience with these motorbikes, as our Charging Technology team hasn't had the chance to test them with our chargers as yet. They will plan test in the future to learn more about compatibility.
We are sorry for the inconvenience and thank you very much for the feedback and drawing this to our attention.
Kind regards,"

Dette til orientering, dersom noen her inne kjører disse syklene.
#22
Jeg har en Mercedes B Eletctric. Den skal jo i teorien kunne ta i mot 11kw, dersom en lader på 400v 3-fas lader.

Dette er jo type 2-stasjoner. Jeg har 3-fas kabel.

Hvordan vet jeg om ladepunktet leverer 400v 3-fas ? Eller vet en det ikke?

Grunnen til at jeg spør er at dersom bilen får lade på maks (11kw), så vil en times stopp utvide aksjonsradiusen betydelig.

Mulig dette er et utrolig dumt spørsmål, så da får dere bare ta dere en god latter. Og kanskje gi meg svaret også..  :-)
#23
Har nå kjørt sykkelen på langtur. Bergen - Fyresdal (Telemark). Ca 330 km. Hadde to stopp på veien: Ett i Odda, for å handle øl og grillmat. Sykkelen stod på lading når jeg var og handlet. Ett stopp til på Haukeli, der sykkelen ladet mens jeg drakk en kopp kaffe.

Ingen dedikerte ladestopp, kun lading når jeg ellers uansett hadde stoppet.

Kom frem med over 30% på batteriet.

El-MC på langtur? Null problem med Energica sine sykler
.
#24
Hvorfor bytte? Vel, ikke alle har råd til å ha to-tre-fire MC stående... og ikke alle har plass heller (jeg bor i blokk, og har plass til 1 MC, punktum!

Enkelt!
#25
Her er et bilde fra garasjen  :-)
#26
Jeg er jo el-MC-frelst, men jeg er litt usikker på om EL-MC er for deg ennå..... i høy fart, 90-100 km/t, går batteriet fortere enn på landeveien på vestlandet... Tviler på du får ut over 200 når det kjøres i nærmere 90-100....

Vil anbefale deg å prøve en slik sykkel først.

Ellers så tror jeg kanskje at Energica har gitt konkurrentene (Zero og Livewire) et spark i rævva nå. Det er ingen andre el-mc som har samme rekkevidde og DC-lading på et anstendig nivå (20kw lading - kunne vært mer, men det fungerer absolutt OK). På Zero må en velge mellom lang rekkevidde / lang ladetid eller kort rekkevidde / rask lading. Og ytelsene er uansett ikke i nærheten av Energica. Livewire er rett og slett for dyr, og har lavere batterikapasitet og lenger ladetid enn Energica.

El-MC-markedet trenger en dytt i rævva. Nå er jo Energica ganske dyre sykler også, men støtten fra Enova hjelper. Og det du får er raske sportssykler, med høy ytelse og akseptabel rekkevidde/ladetid.

Jeg krysser fingrene. Og jeg må si at Triumph sin el-sykkel ser tøff ut... skal se det blir innbytte av Energicaen til neste år  :-)
#27
Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juni 2022, klokken 20:19
Sitat fra: coolhand på søndag 12. juni 2022, klokken 20:09
Når det gjelder etapper på 70 - 80 mil, så vil det si kjøretid på 11 - 14 timer. Det er altså tid i salen, UTEN pauser. Det er ikke tur, det er maraton. Langt fra vanlig og langt fra min verden. Og langt fra hva jeg mener er forsvarlig når en kjører et så pass krevende kjøretøy som en motorsykkel.
Tja, vi kjører etappen på 80 mil (Vestfold - Nordvestlandet) på under ti timer med elbil. Tviler sterkt på at jeg ville kjørt med lavere snittfart med MC. Jeg har kjørt den samme etappen med fossil MC flere ganger, og det går heller ikke noe saktere. 14 timer kjøretid på 80 mil er 57km/t i snittfart, det tror jeg ikke jeg hadde fått til om jeg hadde prøvd...

Aner ikke hvorfra og hvortil du kjører. Men fra Larvik til Trondheim er det 621 km. Google sier dere bruker 7 t 37 min på den strekningen. Kjører du Larvik til Kristiandsund, så er det 713 km, beregnet tid 8 timer 51 min. Det er helt riktig, det er en snittfart over 60 km/t.

Dersom dette er behovet ditt mtp MC, så er nok ikke el-MC tingen. Forøvrig er den ruten som google legger opp til på E6, altså ganske kjedelige veier MC-messig.

Til sammenligning: Bergen - Kristiansund er kun 518 km, men beregnes å ta over 9 timer. Det er fordi det kjøres på svingete vestlandsveier, ikke strake E6.

Du har nok rett i at du ikke bruker så lang tid på å kjøre den distansen du peker på. Det er pga veistandard.

Bottom line: De fleste har ikke dagsetapper på over 30 mil. Da fungerer el-MC. Har du dagsetapper på over 30 mil, og dette er et jevnlig behov, ja da er ikke el-MC noe for deg. Ennå.
#28
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. juni 2022, klokken 09:02
Lekkert. Har du målt forbruket?

Sjekket på sykkelen nå. Den sier 6-7 kwt pr 100 km. Da er det blanding av langtur (dagstur), bykjøring og motorvei. En får altså lett 300 km på blandet kjøring. På vanlig langtur vet jeg av egne målinger at 230 km er omtrent det du kan forvente på landeveien i Norge.
#29
Det er en god stund siden jeg gadd å kjøre mer enn 350 km på en dag  :- Må ha tid til å grille og drikke øl også. Dagsetapper på 50 - 60 mil er for langt for meg - dvs, jeg kan, men jeg vil ikke.

El-sykler er ikke for alle. Men min påstand er at de fleste kunne kjørt el. Det er de færreste som trenger sykler som tåler 60 mil for dagen.... dessuten er det fullt mulig på en elsykkel, forusatt at en tar pauser.

Når det gjelder etapper på 70 - 80 mil, så vil det si kjøretid på 11 - 14 timer. Det er altså tid i salen, UTEN pauser. Det er ikke tur, det er maraton. Langt fra vanlig og langt fra min verden. Og langt fra hva jeg mener er forsvarlig når en kjører et så pass krevende kjøretøy som en motorsykkel.

Mitt poeng? Jeg tipper 80% av MC-førerne i dag kunne kjørt el-MC like godt som bensin.
#30
Sykkelen måler forbruket, men sitter ikke på den nå. Batteriet er 21,5 kwt (tror du får ut ca 19,5) og den går ca 220-240 km på turkjøring på vestlandet.

Skal ut en tur nå, så kan se hva den mener den bruker pr 100 km (de siste 100).

I bykjøring kommer du langt over 300 med den.

Rekkevidden er ikke noe problem. Ikke lading heller - tar du en matpause midt på dagen (på tur), så har du nok strøm til hele dagen. Og til vanlig lades den jo hjemme.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA