Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#8446
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 01. august 2012, klokken 09:34

Nå er det bare huet som er polstret, og det er kanskje den delen på kroppen du BØR ta godt vare på. Ræva er det sjelden så farlig med, og tro meg, unger som tryner med hjelm slår seg like mye som de uten. De bare slipper hodeskader, dersom uhellet virkelig er ute.

Nå var det ikke min mening å diskutere hjelmbruk på sykkel spesifikt. Topic her er altså avansert sikkerhetsutstyr (eller "sikkerhetsutstyr") i bil, og jeg trakk noen paralleller til en generell tendens. Ja, jeg ser stadig unger på sykkel ikke bare med hjelm, men med kne- og albu-beskyttere og postrede bukser/jakker.

Jeg nevnte over det kjente sitatet "Veien til helvete er belagt med gode forsetter", og det er altså noe jeg mener man bør ha i mente. Joda, forstår godt at sikkerhetsutstyr som hjem på sykkel beskytter og er fornuftig dersom man kommer i en ulykke. Forstår godt foreldre som bil beskytte sine barn så godt som mulig. Men er dette egentlig lurt i det lange løp? Gir dette feil holdninger?  "Har jeg nok sikkerhetsutstyr så kan jeg kjøre som jeg vil og ikke ta noen hensyn/være aktpågivende"? Kan det være resultatet? I så fall har vi ikke oppnådd noe med å bruke sikkerhetsutstyret....

Missforstå meg ikke ditt hen at jeg er i mot all bruk av sikkerhetsutstyr, eller at jeg ønsker denne "moderne naturlige selekteringen" som en annen hintet til. Men det ER lov å "bruke hue" av og til, og se om en handling kan få utilsiktede bivirkninger eller feil holdninger.

F.eks. trekkes bilbeltebruken frem av flere her:  JA, det er en fornuftig lov å påby bilbelter i alle nye biler. Da vil alle ha ett reelt valg på om de vil bruke det eller ei. Men NEI, det er ikke fornuftig å påby at man skal *bruke* disse. Joda, statistikken sier at bilbeltebruk redder flere liv enn det tar, men det er en gambling på hvilken type ulykke man blir utsatt for som den enkelte selv bør kunne vurdere. Ja, folk BLIR drept av bilbeltebruk!

Har selv for en del år tilbake vært i en alvorlig bilulykke. Politi og leger kom med "gudskjelov!" i kor da jeg kunne bekrefte at ingen i bilen hadde hatt på seg seletøy! Min sønn, som da var ca året, lå i baksetet. Moren hans hadde egentlig insistert på at vi måtte skaffe og sette inn siste mote innen barneseter før turen, men av forskjellige årsaker skjedde ikke dette. HELDIGVIS! For om han hadde sittet i det så hadde han umulig kunnet overleve! Men, han lå løs i baksetet, og eneste skadene han fikk var noen sår etter knust glass (og ja, ingen i bilen pådro seg noen mer skader enn det), og han, og alle andre som var i bilen, lever enda i beste velbefinnende uten noen men fra den gang.

Joda joda joda, "barneseter har blitt mye bedre sikrere en de var før!" - ja, og det sa de den gang også ;)
#8447
Sitat fra: cra på tirsdag 31. juli 2012, klokken 15:04
I tillegg så er det snakk om å bygge holdning til slikt sikkerhetsutstyr til de når voksen alder og virkelig ferdes i trafikken, med enda høyere hastighet.

Nettopp, de lærer de holdningene at de skal være polstret "i hue og ræva" - som vi pleier å si det - slik at deres handlinger ikke får nevnverdige følger (for dem selv). Gode holdninger å lære seg til man skal ferdes i trafikken i enda høyere hastigheter ;) Håper den generasjonen som har vokst opp med dette SNAREST får selvkørende biler! Jeg ønsker dem ikke bak rattet...

Nb: ja, det var NETTOPP disse holdningene de lærer seg jeg var inne på tidligere her i tråden....  Jada, jeg VET at det er bare godt ment fra foreldrene etc. Eller som man pleier å si det: "Veien til helvete er belagt med gode forsetter"....
#8448
Sitat fra: cra på tirsdag 31. juli 2012, klokken 14:05
Å ha en hjelm på ungene når de sykler, kjører skateboard osv er absolutt på sin plass

Skateboard skal jeg ikke uttale meg om, har aldri brukt det selv, men på sykkel? Vel, ser at det er siste mote, men synes det er å trekke det for langt...


Sitat fra: cra på tirsdag 31. juli 2012, klokken 14:05
Noen jeg kjenner skulle kjøre ei gammel tante hjem, og underveis kom vedkommende ut på rumlestripa langs veikanten. Den gamle tanta lurte på hva ulelyden var for noe, og min bekjente kunne fortelle at jo, den er der for å varsle at man har kommet for langt ut på kanten av veien. "Åh! Det var lurt!" utbryter tanta "Slikt har ikke jeg på min bil!".  ;D

Hehe ;)  Men ja, romlestriper i veien er bedre enn "intelligente" biler som skal prøve å fortelle deg at du krysser en linje.

Sitat fra: foxy på tirsdag 31. juli 2012, klokken 14:05
... du har hverken prøvd eller lest deg opp på denne sikkerhetsfunksjonen.


Nei, helt korrekt, jeg forholdt meg til det som var sagt før i denne tråden om at forskjellige biler gjorde forskjellig. En type "ristet" i rattet, en annen på setet, og en tredje svingte tilbake. Siden det ikke ble motsatt av en som tydeligvis har en bil med denne funksjonen (ja, antar du har det - slik du snakker funksjonen opp forstår jeg at du ikke kan tenke deg å kjøre noen bil uten?) ikke protesterte antok jeg at det var korrekt.



Sitat fra: foxy på tirsdag 31. juli 2012, klokken 14:05
den bremser heller ikke når du kjører opp en fortauskant - hehehe  ;D ;D


Greit nok, dro den kanskje litt for langt, men er du sikker? Har du prøvd? ;)
#8449
I gamle dager het det at "det er lov å bruke hue"  - og da mente de vist til noe annet enn som en plass å sette hjelmen ;)

Joda, sikkerhet og sikkerhetsfunksjoner er greit, men alt med måte. Mener å ha sett at det nå seriøst forskes på om alt dette sikkerhetsstyret rundt barna egentlig virker mot sin hensikt - da barna aldri lærer seg å ta seg i vare, da hjelmer og knebeskyttere og albuebeskyttere - og gudene vet hva for noe mer - polstrer dem så godt opp at de aldri lærer å ta seg i vare, og at de derved bruker opp den ekstra sikkerhetsmarginen disse skaffer dem - på akkurat samme måte som hos (mer eller mindre) voksne bilister.

Kanskje noe å tenke på?

... og for å gå til bake til disse "sikkerhetsfunksjonene". En bil som "overtar" kontrollen og styrer og bremser etter eget forgodtbefinnene ønsker jeg ikke! Enten kjører jeg, eller så kjører bilen, og da kan den ta seg av hele kjøringen selv, så kan jeg lese avisen. Å prøve å skifte fil (men glemme blinklyset) for å oppleve at bilen svinger tilbake til den filen jeg prøver å forlate (og derved kjører ned den ungen som jeg så som var i ferd med å løpe ut i veien) vil jeg IKKE ha noe av! Heller ikke en bil som bremser ned når jeg prøver å ta fart opp en fortauskant fordi den ser på kanten som en "hindring". Bare for å ta ett par eksempler...
#8450
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 30. juli 2012, klokken 18:17
Tror ikke jeg vil kalle det foxy gjør å mobbe. Det foxy gjør er mer som å kritisere Magnus Karlsen for å være dårlig i sjakk. Det faller litt på sin egen urimelighet.

Sant, og det er derfor jeg satte det i gåseøyne :)

...
"Høyt henger de, og sure er de..."
#8451
Sitat fra: foxy på mandag 30. juli 2012, klokken 17:33
ja da er det jo ikke så viktig for deg at Model S  mangler bruks-, sikkerhets- og komfort utstyrsopsjoner som er vanlig i biler man ellers forbinder med premiumklassen og tidels også "lavere" klasser med toyota, opel osv....  ;)  ;D

Det som er viktig for meg når jeg kjøper bil er at den dekker de behov og ønsker jeg har, ikke at den kan krysse av alle leketøyene som andre har som jeg knapt ante at eksisterte en gang :p

Er disse "viktige" opsjonene noe du mener er viktig for deg som bilkjøper anbefaler jeg deg å ikke kjøpe Model S - før den evnt. får disse opsjonene. Men vennligst ikke "mobb" de som velger den for å velge en bil som ikke tilfredstiller deg, da den nok tilfredstiller dem.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA