Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#8386
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 12. juli 2013, klokken 00:08
Kult!

Bare håpe på at taket lukket seg igjen og at det ikke regner:-)

Ser du hvor i verden bilen står lagret? Dvs på denne eller andre siden av atlanteren?

Ser på kartet ut som om den ble kjørt gjennom lakkeringsroboten da taket ble åpnet ;)
#8387
Lading av Tesla / Sv: Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge
torsdag 11. juli 2013, klokken 23:53
Sitat fra: OleJA på torsdag 11. juli 2013, klokken 19:11
Så lenge Tesla sier at de skal dekke kjøring mellom de 4 store byene bør de sørge for at SC'ene ikke medfører omveier. Dvs den gjennværende(?) laderen bør plasseres på Koppang.

Overhode ikke enig. Altså, ikke uenig i at det sikkert bør komme en på Koppang (og en rekke andre steder) på sikt, men så lenge de støtter Oslo <-> Trondheim via E6, så støtter de Oslo <-> Trondheim. De har ikke lovet å støtte hverken den kjappeste, korteste eller enkleste veien ;) Og, om jeg ikke tar helt feil (ja, det blir kanskje ett litt langt strekk), så dekkes vel også Bergen <-> Trondheim via Dombås?

Det som IKKE er dekket for å støtte trafikk mellom de fire største byene i Norge med de seks laderene vi vet om, er Stavager (og sørlandet) <-> Trondheim. Skal man nordfra (hedemarken og nordover) og skal til sørlandet/Stavanger så har man ett utettet "hull" fra Lillehammer til Brokelandsheia - ett hull som fint dekkes av en stasjon i Oslo-området.

Plassering på Alnabru er ett helt greit sted for en Teslastasjon  - som også Ryen som Kirkebo foreslo er det, eller Vinterbro som jeg har nevnt.

... ja, forresten, mangler vel kanskje også en stasjon mellom Stavanger og Bergen?  Kanskje det burde kommet en der først?
#8388
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 11. juli 2013, klokken 13:32
Sitat fra: eclipse på torsdag 11. juli 2013, klokken 12:50

Det ser ikke ut som at kilden din har spredd noe annet enn rykter

Nja... Sa ikke Elon da han var her i Oslo at de første bilene skulle leveres ut i Juli?  Og nå sies det August. Det er en forsinkelse i mine øyne :p  Men klart, ett kjapt svar fra Elon til en kunde som spør i en slik folkemengde regnes antagelig ikke som "offisielt" og forpliktende - verre da med de som fikk opp "juni/juli". Så gjenstår det enda å se om de første leveringene blir tidlig eller "medio" august :)
#8389
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
onsdag 10. juli 2013, klokken 20:44
#8390
Tja, hvor seriøs denne er vet jeg ikke men... ;)  Artig lesning uansett.

http://www.thestreet.com/story/11971971/1/texas-supersized-update-on-teslas-suv-minivan.html
#8391
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 09. juli 2013, klokken 10:31
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:50
... vil total produksjonstall kunne komme opp i (40.000/0,15=) 267.000 pr år. Sleng på litt effektivisering og kompetanse-/komponentutveksling, så sniffer man kanskje på 300K?

Nja, tror ikke utnyttelsen vil være så linjær - det vil alltid være deler som kan brukes av mer enn en produksjonslinje. F.eks. trenger de neppe en "test-bane" for hver modell :)  Hvor mange biler ble produsert ved denne fabrikken da Toyota/GM hadde den?  Mener å ha hørt snakk om 500.000? - uten at det betyr at Tesla skal kunne produsere like mye på samme areal... (ja, ser nå at Cobos har bekreftet dette tallet :) )

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:50
It's a stretch, men det er jo ikke ulovlig å starte en fabrikk nr to dersom etterspørselen skulle nå disse høydene ;)

Ja, det blir det, og ja, fullt mulig å bygge flere fabrikker ved behov :)  Har jo vært hintet om å bygge en fabrikk i Texas for pick-up'en.

Dersom GIII virkelig tar av - så tror jeg helst de flytter produksjonen av GII til en ny lokasjon for å utnytte dagens fabrikk til det maksimale. (Men nå begynner vi kanskje å bli litt OT her :p )
#8392
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:31
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 09. juli 2013, klokken 08:51
G3X? Den har jeg ikke fått med meg.. Har du sett han snakke om disse salgstallene?

Nei. Men det HAR blitt sagt at det skal komme en "suv"/X-over basert på GIII plattformen. Ingen info om forventet salgstall eller når denne kommer, men gitt 2 år mellom S og X og GIII, er det naturlig å tenke seg 2 nye år til GIII-X. For å nå tallene det her var snakk om behøver det bare å selges halvparten så mange av disse som av GIII(-S). Personlig tror jeg at denne heller vil selge MER - i alle fall om de leverer en "ribbet" versjon uten bakseter (varevogn utgave i Norge). Tror den vil være en "hit" for budtjenester og håndtverkere etc. som en "mini van".

Ut over dette har det jo også blitt snakket om en truck/pick-up og så klart Roadster 3.0 (som også skulle være på GIII plattformen), men om noe av dette kommer før 2020 er så vidt jeg vet uvisst.
#8393
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 09. juli 2013, klokken 06:55
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 09. juli 2013, klokken 00:47
Kan se ut til at mye av prisen baserer seg på et astronomisk salg av Gen III, men også en dobling av salg av S og X sammenlignet med Teslas egne prognoser.

Tja, enten det, eller at man regner med at GIII-X vil komme to år etter GIII-S? I så fall kan prisen basere seg på at Elon får til akkurat det salget han har oppgitt at han ser for seg.

2012 Model S
2014 Model X
2016 GIII-S
2018 GIII-X
#8394
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
mandag 08. juli 2013, klokken 23:47
Sitat fra: Veggen på mandag 08. juli 2013, klokken 23:05
Sitat
They build the European cars, then remove the battery and wheels so they can be "assembled" in Europe for a lower import duty.

Så de blir fraktet over uten hjul?  Da burde det ikke være noe problem for dem å levere europeiske dekk i EU. :)  .... men på den annen side så gjelder kanskje ikke det Norge? :p
#8395
Sitat fra: Yagi på lørdag 06. juli 2013, klokken 22:19
Etter hva jeg kan forstå jobber han som kom med den uttalelsen i Moss Elektro.

Vel, om de er inne i byggingen av en ladestasjon, så er det nok rett at den havner i Oslo området. Men Moss?  Blir vel da på Rygge ifm den servicestasjonen de skal ha der da?
#8396
Sitat fra: OddB på lørdag 06. juli 2013, klokken 12:58
Da tror jeg heller jeg ville valgt Hvam-krysset nord for Oslo (E6/Rv22) Der må alle som kommer nordfra E6/Rv4/Rv3 gjennom som skal videre sørover (E6/E18/E16)...?

Det er også ett brukbart valg, men blir vel litt mye omvei om man kommer fra sør- eller vest-landet og skal videre til Sverige (E18 eller E6)? Derfor holder jeg helst en knapp på "i eller sør-øst for Oslo". Ellers er det vel ingen ting å "finne på" ved Hvam om man venter en halvtime/time på en lading?
#8397
Sitat fra: Lokführer på lørdag 06. juli 2013, klokken 12:01
Vi driver her å bygge 7stk STORE ladestasjoner for Tesla, ...

7?  Hmm... Trodde det bare var 6 jeg?  Hvor kan den syvende være?

Da Elon var i Oslo sa han at de skulle bygge 3->4 stykker mener jeg å huske. Det var mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Stockholm. (Kan det være han blandet sammen Stavanger og Stockholm mon tro?).

Men, om jeg ser på kartet er det spesielt EN stasjon jeg savner (jada, er mange andre som også burde komme, men som altså trengs for full kommunikasjon  mellom Oslo/Trondheim/Bergen og Stavanger (eller Stockholm eller Gøteborg for den sak skyld) og det er en i eller nær Oslo. Kommer man fra Trondheim og skal til Sørlandet eller Stavanger (eller motsatt vei) så kommer man ikke fra Lillehammer til Brokelandsheia uten en mellomladning. Holder fortsatt en knapp på Vinterbro som ett godt alternativ: Ligger langt nok utenfor selve byen, ligger både på E6 og E18, og med Oslofjordtunnelen like ved så er det også helt greit for trafikk til/fra sør- og vest-landet (selv om det da blir litt omvei). Noen som klarer å sjekke ut Ås kommune?
#8398
Sitat fra: FrodeW på lørdag 06. juli 2013, klokken 00:47
En kamerat av meg så en biltransport full av Tesla Model S kjøre ut av Drammen Havn idag:-)

Det er jo gode nyheter!

Sannsynligvis ikke kundebiler vel?

Nei, er nok helst disse demobilene som ble observert på Alnabru...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8405.0.html
#8399
Sitat fra: sindrej på onsdag 26. juni 2013, klokken 14:15
Om spylervesken din fryser så bruker du for dårlig/tynt blandet spylerveske.

Mulig, har ikke blandet det selv, men brukt hva som selges som spylervesker rundt omkring uten å se så nøye på blandeforholdet. Forventer at spylerveske solgt om vinteren i Norge er beregnet på norske forhold :p
#8400
Som sagt har forskjellige mennesker forskjellige behov. Selv sliter jeg med en vond rygg, og for meg en varme i seter en stor velsignelse!  Ja, jeg bruker det selv nå på sommeren, da det lindrer ryggen min - uavhengig av noe behov for varme generelt.

Selv ser jeg ikke for meg å sitte mye i noe baksete, men OM jeg skulle sitte der enten jeg skulle få en til å kjøre for meg, eller sitte på med noen andre, så hadde jeg satt stor pris på varme i baksetene :) Så selv om pakken kan virke litt dyr, så er nok dette verd det bare for setevarmen bak. (Er glad for at vi har fått setevarme i stoffsetene, da jeg ikke er noe glad i skinnseter).

Problemer med at snø og is har klumpet seg på vindusviskerene om vinteren er ett problem jeg tror jeg har hatt på (nesten) alle biler jeg har hatt?  (Mulig med ett eller to unntak, uten at jeg kan si noe sikkert i farten). Ja, skulle helst hatt hele frontruta oppvarmet, men om det er oppvarmet der vindusviskerne hviler så er også det noe jeg vil sette pris på.

Når det gjelder oppvarmede dyser: Har ikke noen erfaring med dette selv, og ser at diskusjonen har gått på om spylerveksen fryser i rørene. Men ett problem jeg stadig har opplevd er om det er kaldt og du har fått møkk på ruta, og prøver å spyle, så spyler det helt greit, men spylervesken fryser momentan på den kalde ruta og danner en ugjennomsiktig film over hele synsfeltet, og man må enten ut å skrape eller vente til varmluften har tint denne og viske den bort med viskeren (om de ikke er nediset - se forrige avsnitt ;) )

Oppvarmede ratt har jeg heller ikke noen personlig erfaring med, men bruker helst rattrekk selv, så har egentlig aldri sett behovet, og savner derfor ikke dette. Men det kan jo fort endres om jeg får erfaring med det :)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA