Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#8221
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
fredag 06. september 2013, klokken 13:20
Ja, da er det ikke mindre enn 10 model S på finn.no, hvorav en er solgt. Litt av hvert å velge mellom, både Signaturer, P'er og vanlige...
#8222
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tak og Luft!
fredag 06. september 2013, klokken 13:06
Sitat fra: fthorsen på fredag 06. september 2013, klokken 12:54
Er det noen som vet om bakkeklaringen er samme i standardmodus på luftdemperne som vanlige fjærer?

Jeg VET ikke noe sikkert, men mener å ha sett noen sammenligninger på USA forum, og der skal fjærer være noe høyere enn standard høyde med luft. Ser mange som stadig må heve bilen med luft, men ingen som har hatt problemer med at de ikke har kunnet heve uten.  Men med det sagt så er nok i alle fall luft i høyeste stilling høyere enn fjærer.
#8223
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 05. september 2013, klokken 23:03
Sitat fra: Lanber på torsdag 05. september 2013, klokken 22:07
Det kan jo være fordi de ikke har plass til å lagre biler som er klargjort for levering med den utleveringstakten som er for tida, det var grunnen jeg fikk.  Og ikke utelukkende boosting av kvartalstallene som vi tror.

Sant nok, det er en mulighet. Men det vi ser er jo at "alle" som har levering i okt. enten blir fremskyndet til sept. eller utsatt til nov. Men det blir fortsatt bare gjettninger fra min side så klart :)
#8224
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sørover eller nordover ?
torsdag 05. september 2013, klokken 21:14
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. september 2013, klokken 20:17
Så om de faktisk har et norsk SC-team er det liten grunn til at disse skal ta pause bare fordi noen mener laderne skal opp andre steder først. Det bør nok heller jobbes parallelt, så får rekkefølgen bli slik den blir.

Mener jeg leste ett intervju her i sommer fra vedkommende som var ansvarlig for SC utbyggingen i Skandinavia. Han uttalte bla. hvor stor forskjellen var på å få de nødvendige tillatelsene i Norge og i Sverige.

Konklusjoner jeg trekker av dette er at Skandinavia sees på som ett marked og at arbeide med å finne/sette opp stasjoner i Sverige (og evnt. Danmark) alt er i gang. Vedkommende ser neppe mer på norske behov før arbeide med disse er i gang (dvs at plasseringene er endelige, og at tillatelsene har kommet).

SitatPenger står det heller ikke på.

Nja, er ikke så sikker på det. Greit, de har de nødvendige midlene, men begynner å tro at de prøver å ikke bygge ut for mange stasjoner pr. kvartal, slik at kvartalsregnskapene skal se så positive ut som mulig. Dette kan se ut til å holde igjen litt på utbyggingen. Dersom dette stemmer, så kan vi håpe de slutter med dette etter 1/1 14, da de antagelig har sitt første positive årsregnskap å vise til.

Når det gjelder den videre utbyggingen tipper jeg at de neste stasjonene - med ett mulig unntak av Sverige/Danmark - blir i BeNeLux og Sveits, evnt. nær disse i en sterkt trafikkert retning fra disse lokalitetene. F.eks. mot Hamburg eller Paris, og mellom Sveits og Munchen eller Milano. Ja, Nederland er så lite at de strengt talt ikke trenger en innen landet, men tror nesten det blir en om ikke annet så for symbolet dette representerer. Blir uansett sikkert nyttig for de som skal kjøre gjennom landet :)

Deretter vil Tyskland dekkes fra nord til sør (evnt. parallelt med Sverige/Danmark), og gi oss en mulighet å kjøre fra Norge til BeNeLux eller Sveits/nord-Italia og tilbake.

Først med dette på plass har jeg noen tro på at flere stasjoner vil kunne komme her i Norge. Tidsaspektet tilsier at det neppe blir før neste sommer/tidlig høst. Utbygging i Storbritannia/Frankrike eller andre steder vil nok kunne forsinke det enda mer er jeg redd...
#8225
Sitat fra: eledille på torsdag 05. september 2013, klokken 12:20
Elbiler er fritatt for avgifter, og dette er opplagt et kraftig økonomisk incentiv enten man betrakter det som positivt (subsidie) eller fravær av negativt (avgiftsfritak). Kan vi ikke slutte med å diskutere betydningen av subsidier og avgifter nå?

Dette incentivet er der fordi politikerne ønsker å oppnå et mål. Så kan vi heller diskutere om det er ønskelig å nå dette målet, om virkemiddelet er effektivt, etc.

Selvfølgelig er dette ett ønskelig mål av mange grunner, og at virkemiddelet er effektivt bør jo være svært tydelig. Ser egentlig ikke at det er stort å diskutere.

Men jo, om hvorvidt dette er en subside eller ei ER viktig å få frem. En subsidie er ett positivt bidrag fra staten, og derfor negativt i publikums øyne. "Du og jeg betaler via skatteseddelen for at disse rikingene kan kjøre sine flotte sportsbiler i kollektivfeltet!" er hva man vil høre dersom man tillater at inntrykket setter seg at dette er subsidier.

At det istedet for subsidier er snakk om en avgiftjustering for å oppnå ett ønskverdig resultat - nullutslippbiler på veiene våre - gir publikum ett helt annet bilde. Derfor er det viktig at i det minste vi her inne er enige om hvorvidt det er en subsidie eller ei, og at vi "arresterer" alle prøver å "omdefinere" avgiftjusteringen til å være en subsidie. Spesielt dersom det er journalister og politikere som kan nå ett bredt - og kanskje ikke så veldig opplyst - publikum.
#8226
Sitat fra: ohh på torsdag 05. september 2013, klokken 09:19
Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 19:13

Nja, du har helt rett når det gjelder CO2/NOx avgiftene. Men i alle fall MVA skal man i utgangspunktet betale for ALT - dersom det ikke er fritatt. Det er i det minste slik jeg har oppfattet det.
Faktisk er elbiler IKKE fritatt for MVA. Vi betaler alle sammen MVA for Teslaene (eller andre elbiler for den saks skyld). MVA satsen for elbiler er satt til 0%.

Korrekt nok. Modifiserer meg selv til å si "Men i alle fall full sats MVA skal man i utgangspunktet betale for ALT - dersom det ikke er satsen ikke er redusert."
Redusert til 0 = fritatt i praksis om enn ikke formelt.
#8227
Model S 2013 - 2022 / Sv: Miljøbløffen Tesla S!
onsdag 04. september 2013, klokken 23:08
Sitat fra: Sbr på onsdag 04. september 2013, klokken 22:47
NASA sier kloden ikke har blitt noe varmere de site 17 år, andre klarer å "besvise" at den har blitt varmere.


Selv behøver jeg ikke å bli presentert for noen flere bevis, jeg ser det helt klart oppe i dagen i hverdagen jeg lever i her i Norge at det er en pågående oppvarming på gang. Sjekker du litt rundt så ser man også lett at dette ikke er noe lokalt fenomen her i Norge. Ja, det har blitt generelt varmere - med unntak av mer ekstrem kulde på vinteren. Ja, også mer ekstremvær sånn generelt rundt på kloden. Eller mener du kanskje at polarisen fryser bort?
#8228
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladekostnader
onsdag 04. september 2013, klokken 22:36
Sitat fra: ohh på onsdag 04. september 2013, klokken 22:21
Siden jeg har tatt i (strømmen koster langt under kr1,- i snitt pr år), så har nok de som sier 2.800,- mer rett enn meg.

... også ganger du med vekten på høyrefoten :p
#8229
Model S 2013 - 2022 / Sv: Miljøbløffen Tesla S!
onsdag 04. september 2013, klokken 22:34
Sitat fra: Celter på onsdag 04. september 2013, klokken 22:29
Når jorda blir varmere, som den gjør med jevne mellomrom, p.g.a. solaktivitet og kosmisk stråling fordamper nemlig CO2 fra verdenshavene. Det er sammenhengen og ikke det motsatte.

Så du mener altså at følgene av at vi sprer enorme mengder CO2 ut i atmosfæren vil føre til at vi istedet for en global oppvarming kommer til å få en ny istid? Nja, vet ikke om det beroliget meg så veldig akkurat ;)
#8230
Model S 2013 - 2022 / Sv: Miljøbløffen Tesla S!
onsdag 04. september 2013, klokken 22:31
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. september 2013, klokken 22:07
Dernest balansere nettet med kjøp/salg av elbil batterikapasitet, dernest hydrogenproduksjon.

Og her er det vel en viss Mr. Musk som har lagt noen planer om å sette opp masse batterier ifm Teslastatsjonene rundt om kring. Neppe nok til å dekke 3 uker vindstille - eller overskyet, men i alle fall en brikke til i puslespillet.
#8231
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
onsdag 04. september 2013, klokken 20:59
Sitat fra: glaserud på onsdag 04. september 2013, klokken 20:55
Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 20:16
To nye annonser ute - begge fra Bergen, begge lagt inn nesten samtidig og begge likt utstyrt bortsett fra fargen. Begge ber om eksakt samme pris (ca 100K i profitt). Men lagt ut av to forskjellige privatpersoner.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43795984
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43795988

Tipper Kristian og Morten kjenner hverandre... :)

Tipper også at begge kjenner Per Morten :p
#8232
Model S 2013 - 2022 / Sv: Miljøbløffen Tesla S!
onsdag 04. september 2013, klokken 20:29
Sitat fra: toppi på onsdag 04. september 2013, klokken 20:23
Dersom CO2 virkelig er så farlig, hvorfor har vi da hatt en rød-grønn regjering i 8 år som egentlig ikke har gjort annet enn bla, bla, bla + å øke investeringene i Nordsjøen til nye høyder?

Fordi denne regjeringen, som alle andre både før og etter (kvalifisert gjetning ;) ), liker penger mer enn kloden vår.... ;)
#8233
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
onsdag 04. september 2013, klokken 20:16
To nye annonser ute - begge fra Bergen, begge lagt inn nesten samtidig og begge likt utstyrt bortsett fra fargen. Begge ber om eksakt samme pris (ca 100K i profitt). Men lagt ut av to forskjellige privatpersoner.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43795984
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43795988
#8234
Sitat fra: SR på onsdag 04. september 2013, klokken 19:36
Foresten når jeg tenker meg om, så mener jeg nok at BT-journalisten er subsidiert gjennom mva-fritaket. Jo, slik må det være.

Nei, han er subsidiert via pressestøtten :)
#8235
Model S 2013 - 2022 / Sv: Miljøbløffen Tesla S!
onsdag 04. september 2013, klokken 19:32
Sitat fra: eledille på onsdag 04. september 2013, klokken 19:21
Jeg mente ikke at du har gjengitt ham feil, jeg mente at han tar feil (når det gjelder akkurat dette, i hvert fall).

Joda, oppfattet deg også slik, men det ble altså litt upresist hva jeg gjentok fra minnet. Siden du mente dette ikke stemte så måtte jeg bare sjekke etter hvor korrekt jeg husket :p  Når det gjelder de faktiske forhold du og Musk her omtaler skal jeg overhode ikke komme med noen påstander den ene eller andre veien :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA