Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#8101
Model S 2013 - 2022 / Sv: Moderne hus med matchende Tesla
fredag 29. november 2013, klokken 13:42
Sitat fra: fortoggale på fredag 29. november 2013, klokken 08:55
For et Tesla hus kan man ta utgangspunkt i de myke linjene til bilen og bygge et hus med det formspråket. Man kan bygge et betonghus med dobbeltkrummede flater eller bruke gamle båtbyggingstradisjoner med kravellbygging og spant. Tenk de gamle jærhusene med et utskut på den ene siden - panseret, garasje og selve hovedhuset - kupeen.

Mon om arkitekten er tøff nok til å gå skikkelig bananas....

Lykke til!

Stemmer med på denne.

Andre ting man bør ha med i ett "tesla hus" måtte være energiøkonomi og fornybar kraft. Ser flere så klart alt har nevnt solceller. Om man velger å fortsette med den pipekonstruksjonen så "låner" den designet fint til å ha en liten vertikal vindmølle montert på toppen ;) http://solariva.com/vertical-wind-turbine-generator-1.jpg

Ellers er teknologisk nytenkning på sin plass. "Keyless entry"?  En "hus fob" om man vil... Døren åpner seg når man går i mot den med "fob" i lomma ;)

#8102
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nok en brann..
fredag 29. november 2013, klokken 13:32
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 13:10
Om det er noe slikt bilen har truffet ser jeg ikke helt poenget med å heve bilen et par cm på motorveien. 14-15cm høyde kontra 12-13cm reduserer selvfølgelig risken litt, men kan ikke se noe revolusjonerende.

Poenget var vel bare å fortelle journalister "se, vi har gjort NOE"...  Funksjonen kommer nok tilbake så fort media har glemt brannene ;)
#8103
Model S 2013 - 2022 / Sv: Eie tesla på steder med superlader
torsdag 28. november 2013, klokken 21:25
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2013, klokken 21:14
Å basere seg ene og alene på superlader sparer sikkert noen kroner i strøm, men vil tro man får svi mtp. batteriets levetid.

Det skal vel heller ikke gi så god "timelønn" om man sitter der og venter på at den skal lade heller :p
#8104
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S videoer
torsdag 28. november 2013, klokken 19:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2013, klokken 19:25
EDIT: Ja ved 24:49 ser du det faktisk ganske bra! Og da har han jo kjørt en god stund med 0km range left? Dvs. 0km kommer kanskje allerede rundt 10% SOC?

Ikke glem at de siste ca 8 km eller så ned til Dombås er rimelig bratte nedoverbakker...
#8105
Sitat fra: PerBear på onsdag 27. november 2013, klokken 23:32
Det er avtagbart ...

PS:  Ikke mist det langs veien! ;)
#8106
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vs den tyske arven
torsdag 28. november 2013, klokken 00:16
Sitat fra: Cobos på onsdag 27. november 2013, klokken 14:58
Er vi i en situasjon hvor Tesla eller en klar Teslapartner kontrollerer 60-70% av batterimarkedet får de håpe at prisene de får ikke er onde, bare dyre. Ingen bygger en ny fabrikk for å levere batteri for 5 mill biler når tyskerne garanterer en elbilproduksjon på noen forsikte hundretusener biler.

Nå har vi jo i mange år vist at den "hemmelige" planen er Roadster -> Model S/X -> GII/Model E/Y(?)

... men jeg i alle fall begynner nå å vurdere om den egentlige hemmelige planen hele veien har vært å kontrollere batterimarkedet for alle EL-biler - etter hvert som alle de andre uansett må følge etter? Her snakker vi alt om mer enn en dobling av produksjonskapasiteten i verden bare for å dekke Teslas eget behov basert på planlagt produksjonsøkning i en oversiktlig nær fremtid!  Hvor mange/store batterifabrikker må det da ikke bygges for å dekke behovet den gang (mer eller mindre) alle biler MÅ være elektriske, enten det kommer av reguleringer eller for å overhode bli salgbare?

... bare noe å tenke på...
#8107
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fiks av steinsprut (panser)
tirsdag 26. november 2013, klokken 19:28
Sitat fra: Aage M. på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:26
(Førstemann som skader to Teslaer i samme smell?)

Hehe - kanskje i Norge ;)  Men den første smellen mellom to Teslaer skjedde alt på en av de første prøvekjøringsrundene i USA Juni(?) 2012 :p
#8108
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vs den tyske arven
tirsdag 26. november 2013, klokken 19:22
Sitat fra: cyber på tirsdag 26. november 2013, klokken 18:54
Musk mener å kunne monopolisere fremtidens elektromobilitet med både biler og Teslaspesifikk ladningsinfrastruktur ...

I så fall har jeg missforstått noe her. Trodde han mente at han kunne få andre bilprodusenter til å innse at tiden det var teknisk mulig å lage skikkelige EL-biler alt nå, og at det var ett marked for dem, slik at også de skulle kaste seg på EL-bil bølgen med biler som kan erstatte de tradisjonelle fossilene. Men, da lærte jeg altså noe nytt i dag :)
#8109
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vs den tyske arven
tirsdag 26. november 2013, klokken 19:18
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. november 2013, klokken 17:42
Av samme grunn ser det ut til TM stadig skyver G3 ut i tid.

Har den blitt så ofte skjøvet ut i tid da?  Eneste jeg har fått med meg er at den ble forskjøvet ca ett år ifm at også X ble forskjøvet. Den skulle jo egentlig lanseres i disse dager....
#8110
Ser ut som om flere her antar at spiralfjærer har samme bakkeklaring som luftfjærer på "standard" høyde?  Mener å ha lest at den er litt høyere?  Men skal så klart ikke vedde på det da :)
#8112
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 19. november 2013, klokken 17:07
Sitat fra: Henning76 på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:55
Jommen interessant å vite hvor de får tallet 13.108 biler fra... Og at de sånn hendig glemmer at det selv er Tesla som har bedt om etterforskning, da.

Nja, har de det? Eller har de bare bedt om at de skal gjennomføre den etterforskingen de alt er i gang med - eller uansett skal sette igang - så fort som mulig? Føler at rekkefølgen her er litt uklar. Leste om at de har sagt de skal etterforske brannen(e) før Musk skrev at de hadde bedt om det, men det betyr jo ikke at det er korrekt rekkefølge...

Det tallet er for øvrig fjernet nå....

#8113
Ny blogg fra Elon, der han bla. nevner denne endringen av kjørehøyde i den nyeste oppdateringen:


http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/mission-tesla
#8114
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
mandag 18. november 2013, klokken 14:15
Bra initiativ!

Ser at det er en del snakk om hvordan man avgjør hvor disse skal settes opp, og forslag om forskjellige potter for forskjellige lokalisasjoner. Mener det blir bare rot dersom en kan bidra med f.eks. 1000 kr. og si at disse KUN kan benyttes til en ladestasjon på X, og ikke noe annet sted.

Foreslår derfor, basert på dette som ble "røpet" over her, om at noe av medlemskontigenten skal brukes til dette fondet, at alle medlemmer får en stemme pr. innbetalt årskontingent. Så kan man "selge" ekstra stemmer. F.eks. kr. 200 pr. stemme, slik at en som velger å spytte kr. 1000 i potten får 5 stemmer som kan fordeles etter ønske - gjerne alle på samme lokalisasjon om man vil. Lokalisasjoner med flest stemmer prioriteres så klart.

Lokalisasjoner bør kanskje ikke være for snevre, men helst være ønsket veistrekkning. F.eks. E134, Østerdalen, E6 Trondheim->Bodø etc. for å ikke binde seg for mye opp i eksakte plasseringer.

Det nevnes også å få dem plassert på bensinstasjoner. Dette vil jeg egentlig fraråde. Bensinstasjoner har jo som forretningsmodell å tilby påfylling av drivstoff til veifarende, og om de ikke klarer å tilpasse seg tidsånden ved å investere i ladestruktur selv, så har de feilet og vil gå over i historiebøkene. Man må gjerne jobbe mot dem med infoskriv etc, men å sponse dem med ladestasjoner blir etter min mening feil.

Foreningen bør fortrinns vis prøve å få ladestasjonene plassert på spisesteder, kjøpesentra, fergeleier eller turistattraksjoner o.l.  Overnattingssteder blir som Kirkebø korrekt påpeker mer enn godt nok dekket med vanlige plugger, og trenger derfor ikke Type 2 ladestasjoner.


Just my 2 cent...
#8115
Model S 2013 - 2022 / Sv: Linker til tester av Model S
torsdag 14. november 2013, klokken 13:56
Rett nok ikke en test av Model S, men siden testobjektet blir sammenlignet med nettopp Model S, så fant jeg det relevant å poste denne her:

http://www.thestreet.com/story/12108773/4/challenging-tesla-the-last-non-electric-rolls-royce.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA