Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#46
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
lørdag 23. oktober 2021, klokken 21:37
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 18:42
Det var samme "problem" med diesel og bensin biler med luke på førersiden. Den gang måtte jeg også kjøre langt nok vekk fra selve pumpa slik at døren ikke slo inn i pumpekonstruksjonen når jeg åpnet den - og jeg måtte samtidig håpe på at slangen var lang nok fra pumpen.

Opp gjennom årene har jeg hatt en rekke forskjellige fossilbiler - med påfyllingstut på flere forskjellige plasser. INGEN av dem har medført noe større problem enn om jeg husker på hvilken side den er på den aktuelle bilen (ja, har eid en bil av hver type samtidig til tider...). Men jo, ser ett potensielt problem med påfyllingstut på venstre side FORAN førerdøren, men det har jeg ikke sett på noen bil. Men altså - har ALDRI hatt problemer med pumpen i veien for førerdør eller snubling i slange eller kabel,

Den løsningen jeg har funnet enklest var biler med påfyllingstut gjemt bak skiltet bak på bilen - da spilte det overhode ikke noen rolle hvilken side man plasserte "langs" pumpene. En løsning jeg synes det er merkelig at ikke flere bruker - spesielt på lad-bare biler.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:04
... F.eks er det mange som har så smale garasjer at man må parkere helt inntil veggen med den ene siden av bilen. Da er det ikke praktisk at det da er høyre side.

Jeg har en slik garasje. Hadde jeg hatt en elbil med lading på høyre side hadde jeg måttet parkere ute og latt garasjen stå tom. Jeg rygger inn og det er lett å gå bakpå bilen for å sette inn eller ta bort lade-kabelen hhv. etter å ha parkert eller før bilen startes. Lade-kabelen er lett tilgjengelig på rett side innerst i garasjen.

Du har tydeligvis god plass i din garasje, og eneste måten du overhode kan risikere å "snuble i lade-kabelen" på er om du har 1. Lade-porten på venstre side bak, 2. Insistere på å kjøre rett inn (i stedet for å rygge inn og kjøre rett ut) og 3. Gå ut/inn av bilen på førersiden mens bilen lader (eller i det minste er tilkoblet).

Men så klart - du er fri til å ha dine egne preferanser der, men tviler på at du klarer å overbevise noen her inne. Det eneste som er relevant er om det er Tesla som må tilpasse superladerne eller de andre fabrikantene som må tilpasse bilene sine.


Ett argument jeg ikke har sett her før (mulig jeg bare har oversett det - beklager i så fall) er at Tesla kan med rette si at de har åpnet opp laderne sine for andre merker - selv om ikke ALLE kan bruke dem i praksis. Enten det kommer av at fabrikantene har valgt ChaDemo eller at de har valg en feil plassering av ladeporten. Som Bjørn sier "Left side that is right, not right side that is wrong".
#47
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Plaid
tirsdag 14. september 2021, klokken 12:59
Sitat fra: mroek på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:38
Dette er de tre mest sannsynlige regjeringspartiene enige om, så det blir ganske sikkert innført ved første anledning, og det betyr på første statsbudsjett for den nye regjeringen, som trer i kraft ved årsskiftet. Nå skal det sies at det er litt begrenset hvor mye en ny regjering får gjort med et budsjett som for det meste er utarbeidet av utgående regjering, men akkurat dette tror jeg det er ukomplisert å få til. Innkreving av moms er gjennomarbeidet over alt, så det kan nok innføres nesten ved et fingerknips.

Nå ja. Ren innføring av MVA?  Eller bare endre MVA satsen?  Joda, da har du nok rett.  Men nå skal det være MVA fritt opp til ett gitt beløp, og MVA over dette. Sist noe lignende var foreslått (og ja, det var av den borgerlige regjeringen) så måtte de visst velge en løsning som innbefattet full MVA av hele beløpet, og så en tilbakebetaling av ett beløp som tilsvarte MVA opp til taket.

Jeg tror ikke en slik løsning, evnt. finne ut en alternativ løsning som kan bli godkjent av EU/EØS, ikke vil være dette enkle pennestrøket du ser ut til å tro det skal være.

Mener også (med alle forbehold) å ha sett at Støre vurderte om dette først kunne bli innført fra 2023.
#48
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvordan starter jeg med supercharging?
torsdag 09. september 2021, klokken 14:28
Sitat fra: Klykken på torsdag 09. september 2021, klokken 12:58
Bare å stoppe å plugge i, ja.
Ingenting mer trengs å gjøres for å starte lading. Hvis tidligere eier har noe utestående og ubetalt vil imidlertid lading være sperret på bilen, men det hører med sjeldenhetene! :)

Hmm... Er dette strengt talt helt korrekt? Etter som jeg har fått opplyst må det ligge betalings-info inne for at du skal kunne lade på SuC. Strengt talt så vil du lade på tidligere eiers kort (rett nok gratis dersom du ikke pådrar deg noen gebyrer) dersom vedkommende ikke har slettet sine betalings-detaljer i.f.m. eierskiftet.

Avtal for sikkerhetsskyld at tidligere eier ikke gjør noe med dette før du er hjemme (evnt. på mandag), og garanter at du vil dekke evnt. gebyrer som påløper i mellomtiden.

Sitat fra: Klykken på torsdag 09. september 2021, klokken 12:58
Gratulerer med ny bil! :D

Istemmes!  :)
#49
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 09. september 2021, klokken 13:35
Veldig mange som har fått en slik e-post i dag. Også jeg som har alt i orden med konto. Den ble senest belastet tirsdag etter superlading. Er nok en feil.

Selv fikk jeg også en slik mail i dag, men der lå jeg jo inne med ett kort som går ut denne måneden, så jeg ble ikke så overrasket.

... også jeg har gratis SuC, men måtte i sin tid registrere ett kort for å kunne lade på disse laderne.
#50
Sitat fra: El-boy på lørdag 21. august 2021, klokken 18:35
Joda. Jeg vil bare realitetsorientere meg litt om dette er en gjenganger feil med Model S.

Min erfaring er at det er en gjenganger feil på alle biler - i alle fall hos enkelte kontrollører.
Har fått den på de siste 5/6 EU kontroller jeg har vært på med div. biler.

Normalt har det holdt å pusse røret rent til det ikke lengre er noe "smuss" eller overflaterust etc. på røret, og vise på nytt. Noen ganger har det vært mer alvorlig angrep, og røret må skiftes. Som nevnt over her kan ett seriøst bremseverksted (og en del useriøse... ) lage dette dersom Tesla ikke kan levere reservedel, eller om det tar lang tid/er dyrt.
#51
Lading av Tesla / Sv: Komplett solsellepakke for lading av elbil
lørdag 21. august 2021, klokken 12:36
Du finner noe her:
https://www.solarport.no/privat/
https://www.google.com/search?q=solcelle+carport

Men enig med siste taler:
Sitat fra: Vaduz på fredag 20. august 2021, klokken 22:21
Men det blir jo enormt kostbar lading da, hvorfor ikke bruke til hele huset/hytta?
#52
Lading av Tesla / Sv: Estimert rekkevidde i Tesla appen
lørdag 21. august 2021, klokken 12:29
Hmm....  Prøver å korrigere/spesifisere litt etter hva min oppfatning av dette er, så får heller de som kan dette bedre korrigere dersom jeg tar feil.

Først og fremst: Bilen kan oppgi rekkevidde både basert på "rated" rekkevidde, og vil da vise EPA i USA og WLTP her i Europa, eller "typical" som er hva Tesla mener er en realistisk rekkevidde i praksis, og er "strengere" enn begge de nevne standarder. Det høres ut som om du har din bil innstilt på "typical", og noe annet er egentlig meningsløst og kun egnet til å lure deg selv. Så nei, det du får oppgitt er nok hverken EPA eller WLTP rekkevidden, men rimelig nært EPA tallet.

Rekkevidde estimatet viser hva den antatte rekkevidden er basert på antall kW/t på batteriet til en hver tid. Med en litt degradert batteripakke i forhold til ny, så vil det være mindre energi i kW/t på batteriet enn det var da den var ny, også når den er ladet til 100%. Tallet bilen oppgir er derfor nødvendigvis dynamisk i forhold til antall kW/t ikke i forhold til %.

Reell rekkevidde vil så klart variere basert på vær/vind/temperatur+++ og ikke minst kjørestil og fart. Egen erfaring tilsier at "typical" rekkevidde er rimelig presist, men *litt* optimistisk når jeg ligger i 110/120 på motorvei. Eksempelvis dro jeg her om dagen på en litt lengre rundtur på ca. 33 mil. Startet med 41 mils¹ oppgitt rekkevidde og kom hjem med ~65km rest. Dette var en tur med mye motorveikjøring i 110+, men med god sommertemperatur og noe vind. I og med at det var en rundtur var det både mot- og med-vind.

¹:  2016 Model S 85D ladet til 100%, men rakk å miste *litt* (noen km) rekkevidde før turen startet.
#53
Sitat fra: alda på fredag 13. august 2021, klokken 20:17
Vi är på väg ut ur koronakrisen, ...

"På vei ut" er ikke det samme som "ute av". Og ja, vi virker å være nærmere "utgangen" en store deler av resten av verden.

Sitat fra: alda på fredag 13. august 2021, klokken 20:17
... världsekonomin börjar ta fart igjen. ...

Som du skriver "börjar"/begynner. Det er ikke det samme som at den er tilbake der den var.

Sitat fra: alda på fredag 13. august 2021, klokken 20:17
... Att det är "chip-shortage" pga. att alla skulle ha ny PC i fjol går ju över snart.

Det siste estimatet for "snart" som jeg leste var "2023"...
Med det sagt så har visst Tesla vist seg så langt å være flinkere til å manøvrere seg igjennom den krisen enn de flere andre.
#54
Sitat fra: automat på onsdag 28. juli 2021, klokken 11:09
Derfor blir ikke dette helt sammenlignbart. Tesla har mye mindre kontroll når de åpner for andre biler.

Forsåvidt sant, men ikke glem at alle som skal lade der vil ha installert app'en. Regner med at Tesla lett kan registrere når en telefon med app'en kommer nær superladestasjonen, og kan tildels opplyse den om gjeldende pris og så registrere om telefonen da flytter seg eller velger å lade/stille seg i kø.

Så regner med at de raskt vil lære seg hvilke pris de bør legge seg på når de IKKE ønsker flere biler på laderne sine, og hvilken pris de bør ligge på når de har rikelig med ledig kapasitet.

Man har allerede sett på Ionity at pris fungerer. Få lader der dersom ikke merket har en avtale med dem som gir en gunstig pris.
#55
Svaralternativet "Eneste grunnen til at jeg valgte å kjøpe Tesla." blir litt feil for meg, men det var EN av hovedgrunnene. Dette burde kanskje omformuleres en smule, eller legge til ett nytt alternativ?
#56
Lading av Tesla / Sv: Mulig å trekke strøm fra parkert bil?
søndag 18. juli 2021, klokken 13:44
Hmmm... Var det ikke en sak her i vinter - ifm. kuldebølgen i Texas - at noen mistet garantien på bilen nettopp fordi de monterte en inverter for å få AC i fra 12V?  Husker dog ikke dimensjonen på denne...
#57
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:05
@Amoss: Det går ingen ferge på fredag til Sverige hvis det er dit du skal. Fjordline satser på å starte lørdag. ColorLine 6 juli. Foreløpig.
@Motorwatt: Jeg vet. Fikk SMS om at den var kansellert, så får ikke glede av denne stasjonen før til uka...
#58
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. juni 2021, klokken 09:44
Sandefjord/Fokserød er åpen!

Flotters!  :+1:

De rakk å åpne den før jeg hadde behov for den...  :)
#59
Sitat fra: Motorwatt på mandag 28. juni 2021, klokken 19:25
Ferdig asfaltert (nesten):

Akkurat i rute for mitt besøk der på fredag :)
#60
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 27. juni 2021, klokken 18:40
Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. juni 2021, klokken 17:53
Patentene til Tesla er godt eksempel, de kommer med sterke begrensinger selv om de er åpne. Xpeng er vel beste eksempel. De har jo nærmest blåkopier med åpne patenter, men ble likevel saksøkt av Tesla. Et annet godt eksempel er at ingen store tradisjonelle bruker patentene.....

Nå, det er da en stor forskjell på å bruke ett åpent patent og å stjele programkode. Om de faktisk har gjort det eller ei skal ikke jeg uttale meg om, men det er nå det de er saksøkt for....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA