Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 18:42
Det var samme "problem" med diesel og bensin biler med luke på førersiden. Den gang måtte jeg også kjøre langt nok vekk fra selve pumpa slik at døren ikke slo inn i pumpekonstruksjonen når jeg åpnet den - og jeg måtte samtidig håpe på at slangen var lang nok fra pumpen.
Opp gjennom årene har jeg hatt en rekke forskjellige fossilbiler - med påfyllingstut på flere forskjellige plasser. INGEN av dem har medført noe større problem enn om jeg husker på hvilken side den er på den aktuelle bilen (ja, har eid en bil av hver type samtidig til tider...). Men jo, ser ett potensielt problem med påfyllingstut på venstre side FORAN førerdøren, men det har jeg ikke sett på noen bil. Men altså - har ALDRI hatt problemer med pumpen i veien for førerdør eller snubling i slange eller kabel,
Den løsningen jeg har funnet enklest var biler med påfyllingstut gjemt bak skiltet bak på bilen - da spilte det overhode ikke noen rolle hvilken side man plasserte "langs" pumpene. En løsning jeg synes det er merkelig at ikke flere bruker - spesielt på lad-bare biler.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:04
... F.eks er det mange som har så smale garasjer at man må parkere helt inntil veggen med den ene siden av bilen. Da er det ikke praktisk at det da er høyre side.
Jeg har en slik garasje. Hadde jeg hatt en elbil med lading på høyre side hadde jeg måttet parkere ute og latt garasjen stå tom. Jeg rygger inn og det er lett å gå bakpå bilen for å sette inn eller ta bort lade-kabelen hhv. etter å ha parkert eller før bilen startes. Lade-kabelen er lett tilgjengelig på rett side innerst i garasjen.
Du har tydeligvis god plass i din garasje, og eneste måten du overhode kan risikere å "snuble i lade-kabelen" på er om du har 1. Lade-porten på venstre side bak, 2. Insistere på å kjøre rett inn (i stedet for å rygge inn og kjøre rett ut) og 3. Gå ut/inn av bilen på førersiden mens bilen lader (eller i det minste er tilkoblet).
Men så klart - du er fri til å ha dine egne preferanser der, men tviler på at du klarer å overbevise noen her inne. Det eneste som er relevant er om det er Tesla som må tilpasse superladerne eller de andre fabrikantene som må tilpasse bilene sine.
Ett argument jeg ikke har sett her før (mulig jeg bare har oversett det - beklager i så fall) er at Tesla kan med rette si at de har åpnet opp laderne sine for andre merker - selv om ikke ALLE kan bruke dem i praksis. Enten det kommer av at fabrikantene har valgt ChaDemo eller at de har valg en feil plassering av ladeporten. Som Bjørn sier "Left side that is right, not right side that is wrong".