Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amoss

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 549
31
Kia Niro EV / Sv: Vinterdekk - gode tilbud?
« på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 17:08 »
Fant ikke vilkårene, så får bare slette om det ikke er lov med salgsinnlegg i tråder:

Det er lov med salgsinnlegg i tråder - i annonsedelen av forumet.
Her er rett gruppe for ditt innlegg:
https://elbilforum.no/index.php?board=12.0

32
Hyundai KONA / Sv: HJELP!! Kona eller Niro
« på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 16:55 »
Gratulerer!  :)

33
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kan dette være bekreftelsen på at Seiling er tryggere?
« på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 16:33 »
I følge den logikken din, så burde det være ganske billig å forsikre sportsbiler med bensinmotor. For såkalt seilemodus, som du kaller det, er vanlig modus på noen millioner personbiler med diesel og bensinmotor i dag. Sånn ca alle fossilbilene på planeten 🤣

Dette er  vel ikke helt riktig?  Selv med automatgir merker jeg en svak grad av motorbrems dersom man slipper gasspedalen, og med manuelt gir er den enda tydeligere selv på høyeste gir. Man *kan* "seile" dersom man holder inne clutchen eller setter bilen i fri (manuelt gir). Det er ikke anbefalt å sette automatgir (fossilbiler vel å merke) i fri når man vil trille fritt.

Men gir deg ett poeng ved at motorbremsen i høygir er svakere enn de fleste regenerering alternativene jeg har vært borti.

34
Hyundai KONA / Sv: HJELP!! Kona eller Niro
« på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 01:38 »
Hadde håpet noen (gjerne med personlig erfaring) kunne si:

du må ikke velge A pga.....
eller:
du må velge B pga....

Aaarg - må gjøre et valg om noen timer...(sukk!!)

Skal ikke skryte på meg noen erfaring, men så langt jeg kan forstå ender problemet opp med:
Trenger du god plass til voksne/utvokste personer i baksetet = e-Niro, ellers velg Kona.

Treger/ønsker du app må du vel velge 2020 modell uansett (slik jeg har forstått det).

35
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 01:02 »
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8012215/Tesla-Model-X-automatic-brakes-stopped-two-families-crushed-tree-Storm-Dennis.html

Sitat
Two families in 'miracle' escape after automatic brakes on their Tesla Model X cars stopped them being crushed to death by a falling tree during Storm Dennis

36
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 12. Februar 2020, klokken 21:23 »
Litt usikker på hvor denne saken hører hjemme, men føler det foreløpig er mest relevant i denne tråden.

https://cleantechnica.com/2020/02/12/biggest-tesla-news-of-the-year-next-gen-battery-cell-production-in-fremont/
Sitat
Biggest Tesla News Of The Year: Next-Gen Battery Cell Production In Fremont

37
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva slags lyd bør elbiler lage
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 14:07 »
Det jeg er mest redd for er å bli nedkjørt av en syklist (hører ingenting og det neste er du ligger der mer eller mindre alvorlig skadd). På samme måte forlanger jeg at elbiler også gir lyd fra seg, slik at jeg ikke er prisgitt en mer eller mindre oppegående elbilsjåfør.

Nå kan man lage tre forskjellige debatter om dette, OM man skal lage støy eller HVILKEN støy som skal lages og HVEM påbudet om støy skal omfatte. OM er OT i denne debatten, og er derfor ikke noe jeg går inn på her. Men ser altså ikke noe godt argument for at HVEM kun skal omfatte elbiler, loven bør være teknologinøytral, og dermed omfatte både elbiler, hybrider der fossilmotoren ikke er i gang og stillegående fossilbiler. Eller for den sak skyld tråsykler med eller uten elmotor. HVILKEN lyd  - som er topic her - kom jeg med innspill på i forrige innlegg, og kommer tilbake til under her.

Med simulering mener jeg også kraftig lydøkning dersom elbilen øker hastigheten raskt. Jeg synes det bør være påbudt en slik lyd som alle har lært seg å forholde seg til framfor en kakafoni av lyder. Trodde EU gikk inn for bensinmotorsimulering, men det virker ikke å være tilfelle.

Her er vi nok rimelig på linje. Å etterligne en fossilmotor var ett av forslagene mine, og jeg er helt enig med deg i at lyden bør gi tilbakemelding til de myke trafikantene på både hastighet og evnt. (de-)akselerasjon. Og utvalget av lyder var nettopp lyder man alt forholder seg til i trafikken (selv om hestehover og dombjeller nok ikke er like vanlig lengre :p ). Og ja, trodde også at EU gikk inn for bensinmotorsimulering.

Ser også at lydnivået bør kunne ta hensyn til hvor mye støy bilen selv genererer, slik at totalvolumet blir konstant. Dvs. f.eks. at det genererte volumet går ned etter som hjul-/vind-støyen av bilen økes når hastigheten økes. Slik kan da bilen f.eks. ta hensyn til om bilen faktisk har pigg-dekk som uansett lett høres på asfalt/brostein, og dermed ikke behøve å generere ytterligere støy.

38
Elbiler i media / Sv: Bilbrann med elbil i Oslo
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 13:16 »
Det ser ut som om denne debatten er utdødd, så tillater meg å "stjele" tråden til en annen ny episode som passer direkte inn under denne overskriften:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=27002
Sitat
Elbilbrann i Oslo:

Det brant i en elbil på Ulven i Oslo, opplyser operasjonsleder Gjermund Stokkli i oslopolitiet.

Det er for tidlig å si om det er folk i bilen, sa han til Dagbladet rett etter klokka 11.

Det var en person i bilen, og han er uskadd, melder politiet.

Hele ring 3 vestgående var helt sperret, men det er nå åpnet for trafikk forbi i ett felt.

Klokka 11.21 melder brannvesenet på Twitter at brannen er slukket.

39
I Følge Obrist skal hybrid Teslaen være rimeligere enn deb rene batteribilen.

Sant nok. Og i teorien kan det se ut som om det kunne stemme - de klarer sikkert å selge de 33kWt med batterier som de tar ut for mer enn de gir for generatoren og drivstoff-tanken. Men når man legger til jobben med å montere ut/inn det som trengs og modifikasjoner på bilen forøvrig og salgsjobben i etterkant så er det en "pipe-dream". Spesielt med tanke på de stadig reduserte prisene på batterier vi kommer til se de nærmeste årene.

40
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva slags lyd bør elbiler lage
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 01:29 »
Nå er jo elbilers lydløshet (ved lave hastigheter) et reelt problem ...

Vel, dersom lydløse biler faktisk er ett problem, hvorfor er da ikke loven skrevet teknologinøytralt?  Det finnes etterhvert en god del fossilbiler som er mer eller mindre like lydløse som elbilene. Disse burde da også hatt samme krav om å produsere støy i lav hastighet.


Med litt lyd (som fra en moderne bensinbil), så ville vi i hvert fall ikke være helt prisgitt sjåførens mangelfulle mentale tilstand.

"Litt lyd" kan man nok sikkert genere, men som andre har vært inne på over her så er kanskje ikke sci-fi lydene de mest geniale? Og hvor høyt volum de skal avgi er også noe som kan og bør diskuteres litt nøyere. Lyder som vekker naboen er f.eks. bør i utgangspunktet helt tydelig være i overkant.

Forslag til lyder kan være:
· Lyden av en ikke alt for stille moderne fossilmotor på tomgang.
· Lyden av hestehover på hard bakke (men ikke stein eller asfalt)
· Dombjeller
· Folk som går med litt hard såle på asfalt/brostein
· Lyden av piggdekk

Alternativt kan de stillegående bilene utstyres med lyden av en sykkelklokke som ett alternativ til hornet som kan brukes av bilisten for å varsle fotgjengere om at man kommer bak dem.

41
Ja. Kjører en Diesel på langtur koster det en del penger. Kjører en elbil på langtur blir det enda dyrere grunnet prisen på hurtiglading. Dermed blir en slik Hybrid Tesla et godt alternativ til alle som ikke har en vanlig Tesla.

Eller for å si det mer presist:
Dermed blir en Tesla et godt alternativ til alle som ikke har en Tesla.

;)

Ja, for du innbiller deg ikke at en hybrid Tesla vil bli billigere enn en ren tilsvarende Tesla?

42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor går grensen for at dieselbilen er miljøvennlig?
« på: Mandag 10. Februar 2020, klokken 00:19 »
At folk bruker bilen i større grad til bekvemmelighetskjøring. Du kjører i dag der du for 20 år siden gikk eller syklet, eller koste deg hjemme sammen med familien din.

Interessant nok sa man dette også for 20 år siden. Og 20 år før det også for den sak skyld :p

... og for de fleste som er under 38 (førerkortalder + 20) år tror jeg nok det stemmer, har alltid stemt og vil alltid stemme ;)

43
Elbilen i Samfunnet / Sv: Stortingets mål om 100% salg av utslippsfrie biler i 2025
« på: Mandag 10. Februar 2020, klokken 00:14 »
Bare gjetninger selvsagt. Men jeg tror ikke fasiten blir så veldig langt unna.

Tror også at du gjetter svært nær hva som vil vise seg å bli fasiten. Blir litt som med lading, de siste 20% tar like lang tid som de første 80%  ;)

44
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Første person-elbil fra Kina levert i Norge
« på: Mandag 10. Februar 2020, klokken 00:06 »
Tjaa. Vi fekk vår første shipment med person-elbilar frå Kina første veka i januar. Vi går nok litt stillare i dørene enn MG, og bilane våre er ikkje like mainstream som deira, men MG var nok ikkje først.

Hmm... Slik jeg forstår det er de bilene du selger ikke klassifiserte som "personbil" men som "motorsykkel", og artikkelen som presiserer "den første kinesiskbygde person-elbilen" har da strengt talt helt rett (om ingen andre kan peke på noen andre kinesiske el-kjøretøy registrert i Norge som "personbil" som er solgt tidligere).

45
Borgerlønn er for de som har sløst vekk, feriert og drukket op pengen..See?

Jeg skal la resten av innlegget ditt stå uimotsagt, men ikke dette...

Borgerlønn - i alle fall slik jeg oppfatter den i de utgavene som jeg mener bør omfattes av begrepet (det finnes etterhvert mange varianter som alle kalles for "borgerlønn", ikke alle passer inn etter min mening) - er for ALLE. Rike som fattige. Med god eller dårlig helse. Folk både i jobb og uten jobb. Enten man sparer eller sløser. Enten man er ung eller gammel. Og ja, dine evnt. sparepenger kommer på toppen av borgerlønna, enten du sparer frivillig selv eller gjennom tvungen sparing.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 549