Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sende prisforespørsel for service via app?
mandag 06. desember 2021, klokken 13:35
Om du bestiller servicetime i appen vil du etterhvert (det kan gå noen dager) få ett prisestimat. Allerede under bestillingen kan du velge time.

Dersom prisestimatet er avsindig eller timen ikke passer kan du avbestille timen i appen.

Edit: NB: Prisestimatet vil normalt forutsette at ingenting går på garantien, DET svarer de normalt på først når de har sett på bilen.
#32
Lading av Tesla / Sv: Lader til TMY med smartfunksjonslitet?
fredag 03. desember 2021, klokken 11:15
Sitat fra: jlan på torsdag 02. desember 2021, klokken 16:50
Det er ikke helt det samme, for Tibber beregner jo at bilen skal være ferdig ladet til en gitt tid.  Men at Statskraft skal stoppe lading hele natten er vel ikke veldig sannsynlig. Dessuten klarer vel de fleste en ekstra dag uten å lade, sånn til hverdags. Det er litt forskjell på kraftbegrensning og nettbegrensning. I noen tilfeller kan være snakk om frekvensstabilisering i noen sekunder mens de kjører i gang en ny turbin.

Nja, ser ikke helt forskjellen her?  Hverken Tibber eller Statskraft vil som du selv sier slå av dette hele natta -  langt mindre hele døgn, men opp til noen timer når belastningen/prisen er høyest. Eller kanskje bare noen sekunder som du selv er inne på.

Sitat fra: o.b.lix på fredag 03. desember 2021, klokken 10:33
Man får 20% rabatt selv om man slår av smartlading.

Ikke i følge det som står på Tibbers hjemmeside:
https://tibber.com/no/store/produkt/easee
Sitat
Som Tibber-kunde har du også muligheten til å smartlade, noe som blant annet gjør at du garantert får 20% lavere strømpris på strømmen du bruker til å lade elbilen.

#33
Lading av Tesla / Sv: Lader til TMY med smartfunksjonslitet?
torsdag 02. desember 2021, klokken 15:39
Sitat fra: Handyman på torsdag 02. desember 2021, klokken 13:41
Det står ingenting om dette i markedsføringen etter det jeg kan se.

Dersom man slår på "smart-lading" så har du alt sagt "ja" til at ladingen kan slåes av eller på etter belastning/pris. Ser ikke helt problemet med om det er Tibber eller Statskraft som faktisk slår den av eller på?

I tillegg vil du ihht markedsføringen ALTID kunne velge å "lade nå" om du ønsker det - eller du kan velge ett minimumsnivå på batteriet før smartlading begynner. Hvordan dette er løst mellom Tibber og Statskraft vet jeg ikke. Men prisgarantien gjelder så vidt jeg ser kun dersom "smartlading" er på.
#34
Lading av Tesla / Sv: Easee Equalizer eller Tibber Pulse?
lørdag 13. november 2021, klokken 06:40
Sitat fra: jlan på fredag 12. november 2021, klokken 13:57
Hvis en for eksempel har varmtvannsbereder eller varmepumpe som slår seg på om natten, så vil da ladingen stanses eller reduseres.

Var nylig i kontakt med Tibber og forsto på dem at det ikke er noen måte å redusere/pause lading på når VVB slår seg på. Kontaktet dem med tanke på den nye effekttariffen og spurte etter måter å unngå at disse skulle trekke strøm samtidig, noe jeg fikk beskjed om at ikke var mulig.
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
mandag 08. november 2021, klokken 15:43
Sitat fra: HKS på mandag 08. november 2021, klokken 14:06
Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. november 2021, klokken 13:00
Fra Statsbudsjettet:

Støre-regjeringen opprettholder momsfritak også for de dyreste elbilene i sitt budsjettforslag,
Regjeringen har ikke flertall, så la oss se hva som skjer etter de har forhandlet med SV.

Sant nok. Men denne delvise MVA løsningen var jo ønsket også av regjeringspartiene, så når de nå har valgt å utsette dette er nok det rimelig sikkert pga praktiske og/eller legale problemer med løsningen de gikk til valg på (som jeg tidligere har "spådd"). Så tviler på at støttepartiet/...ene klarer å rokke på dette i denne omgangen.

Spørsmålet er hvilke løsninger de ser for seg når de har fått tid på seg til å løse dem...
Full MVA?
Full MVA der man får tilbake ett beløp (subsidie) som tilsvarer MVA opp til ett visst beløp?
(Minner om at dette var løsningen den borgerlige regjeringen falt ned på da de skulle prøve noe tilsvarende for en del år siden)
Noe annet?
#36
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 08. november 2021, klokken 00:43
Sitat fra: Wenche på søndag 07. november 2021, klokken 23:31
Elon skrev på Twitter i 2013, at han var den første «shareholder», og at han ville bli den siste til å selge. Han har ikke solgt noen av disse gamle aksjene siden den gang, men har exercised options, og i en «samtidig operasjon» solgt de aksjene han mottok, for å betale skatt. Han har samtidig gitt en del i gaver til veldedighet. Nå er det snakk om salg av gamle aksjer, for å finansiere nye. Han skriver en gåte på twitter; Roll it, og en terning viser 1:1. Mulig at han tenkt å gi noe ekstra til veldedighet eller WFP. Det kan være nyttig å lese den artikkelen jeg linket til for å forstå.

Har lest den. Det meste er vel strengt talt velkjent, men fikk mer detaljer om dette problemet enn jeg kjente til fra før. Så takk for linken :)

Men min forståelse av dette er at avstemningen dreier seg om salg ytterligere 10% av de opprinnelige(?) aksjene enn det som er nødvendig for kjøp/skatt på options. Men må innrømme at jeg heller ikke har sett noen bekreftelse/avkreftelse i noen retning her...
#37
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 07. november 2021, klokken 22:52
Sitat fra: Wenche på søndag 07. november 2021, klokken 16:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. november 2021, klokken 10:26
Fra VG.no nyhetsdøgnet for en times tid siden:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/elon-musk-med-folkeavstemning-om-salg-av-tesla-aksjer.iru0zW7sj?utm_source=share-btn

kopi og bilde:

Tesla-gründeren og mangemilliardæren Elon Musk avholder for tiden en folkeavstemning på sin offisielle Twitter-konto.

Sør-Afrikaneren spør sine 62,6 millioner følgere om han skal selge ti prosent av aksjene sine i Tesla.

– Jeg vil overholde resultatet av denne avstemningen, uavhengig av hvilken vei det går, skriver Musk på Twitter.

Forrige uke hadde Musk en disputt med sjefen for FNs matvareprogram etter at lederen for sistnevnte hintet om at to prosent av Musks formue utgjorde nok penger til å få en slutt på sult og matmangel globalt.

Musk repliserte på Twitter at han ville selge aksjer dersom FNs matvareprogram kunne vise hvordan midlene ville løse krisen.

I skrivende stund har over to og en halv million personer svart på avstemningen til Musk.

I 2018 siktet amerikanske myndigheter Tesla- og SpaceX-gründeren for aksemanipulasjon etter at Musk tvitret at han ville ta Tesla-aksjen ut av aksjemarkedet.

Beklager at teksten er på engelsk, men her er mitt syn på denne folkeavstemingen:
As I understand it, Elon will sell 17 million shares to exercise 23 million shares, via options that are due to be closed in 2022. This will be a roll over from old stock to new stock, and he will get enough money to exercise all the options and to pay the 53% tax. Elon will increase his ownership by this rollover. Read the full article below to fully understand the reasoning.

https://www.hffinancial.com/tesla-stock/

Hmm... Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med her, eller så er det noe som har gått meg hus forbi...

Men som jeg har forstått det så var det uansett meningen at han skulle selge noen aksjer for å handle disse options han får, og betale skatt for dette. Avstemningen - slik jeg har forstått det vel og merke - dreier seg om han skal selge seg ytterligere ned, og totalt bli sittende med en enda mindre aksjepost enn han har. Om det er for å legge inn i dette matvareprogrammet er mer uklart.

Dersom det er som du sier, så er jo hele (evnt. delvis) avstemningen en bløff, han i det minste selge en del aksjer uansett. Kanskje det går på hvor mye han skal selge?
#38
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
torsdag 04. november 2021, klokken 09:29
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 22:37
Lurer litt på dette. Skal det liksom kunne skje at du er på vei mot en superlader i din ID.4 og så flipper den plutselig fra åpen til lukket? Det tviler jeg på.

Nei, så det ikke helt slik, men enkelte utfartsdager er jo kjent på forhånd og de dagene kan du risikere at en del super-ladere du ellers har tilgang til står som utilgjengelig dersom du kommer med din ID.4. Vil jeg tro...

Det vil uansett være en frykt potensielle elbilkjøpere nok vil føle på frem til at man ser at det ikke blir slik i praksis.
#39
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
onsdag 03. november 2021, klokken 22:34
Sitat fra: Kim- på onsdag 03. november 2021, klokken 19:01
Mange velger jo å kjøpe Tesla på grunn av det gode lade nettverket. Vil dette gå utover salgstallene til Tesla mon tro..

Har også tenkt litt på dette. Men slik det ser ut så langt vil en lader som er høyt trafikkert bli reservert Tesla når de trengt som mest, så som potensiell kjøper av elbil ville jeg så langt ikke vurdert å basere mitt kjøp av en annen elbil på at jeg vil ha tilgang til Tesla's superlandenettverk.

... men på sikt, med en tredobling av antall SuC og potensiell tilpassing av nye lokalisasjoner for andre elbiler, så kan det fort skje.
#40
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 30. oktober 2021, klokken 20:28
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 18:25
Hva mener du? Han vil absolutt ikke betale mer skatt? Eller vil han yte sin del?

At du ikke kunne presisere hvordan han "kjemper faktisk aktivt mot skatt" slik påstanden var, kun henvise til noen løse meningsytringer på sosiale media. Konklusjonen er da at du ikke kan underbygge påstanden.

At du er uenig med ham i hans ytringer er irrelevant i denne sammenhengen. Det er også skattesystemet/skattetrykket i USA.
#41
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 30. oktober 2021, klokken 17:49
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 17:05
Folkeopprør ja, eller Teslafans-opprør. Du ser av tweeten at han truer; først tar de meg, så tar de dere etterpå. Hauser opp mobben og lar andre ta dirty work for ham.

Takk for at du avklarte at det var kun tatt rett ut av luften :)
#42
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 30. oktober 2021, klokken 15:44
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:02
Hvis Musk hadde vært jordens frelser kunne han solgt noen aksjer og startet et matvareprogram? Eller jobbet politisk for å øke skattene for superrike i USA? Eller betalt sine ansatte enda bedre? Eller alt sammen og signert The Pledge?

Folk velger seg forskjellige mål, sånn er det bare. Noen velger å støtte matvare programmer, andre vaksinasjonsprogrammer eller sosial utligning etc.

Elon's store syn er at jorden er truet, og det viktigste han mener han kan bidra med er
1. Prøve å avhjelpe klimatrusselen ved å hjelpe oss over til en mer bærekraftig transport og energiforbruk.
2. Sikre oss ett alternativ dersom det viser seg umulig å redde kloden for oss mennesker - enten det skulle skyldes det endrede klima eller andre hendelser (atomkrig/asteroider etc...).

Disse målene er OGSÅ viktige, og at han velger å bruke sine ressurser på dette bør kunne respekteres enten man er enig med dem eller ei.



Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:02
Men det er nok viktigst å bare bli rik, som for alle TSLA-hypere.

Jeg har ikke - og har ikke hatt - aksjer i Tesla. Men tanken har vært fristende mange ganger. Men ja, så ærlig skal jeg være at hadde jeg satset på det, så hadde det vært i håp om å "bli rik".

Om det viktigste for Elon hadde vært å "bli rik" (eller rikere), så tror jeg nok han hadde solgt seg i det minste delvis ut av Tesla for lenge siden. Men for å nå målene jeg nevnte over er det viktig for ham å fortsatt holde kontrollen over Tesla - og å kunne skape ressurser nok til å nå sitt mål #2 med SpaceX.


Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:02
PS Musk kjemper faktisk aktivt mot skatt https://borsen.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-skatteokning/74486134

Jeg leste dette tidligere i dag. Det eneste jeg da fikk ut av det var at han kom med noen offentlige ytringer som var negative til forslaget. Noe jeg hadde gjort dersom noen hadde foreslått en ekstra skatt myntet spesielt på meg eller andre i samme situasjon som meg, og som sikkert du også hadde gjort i en slik situasjon. Hva av det som sto der er det du tolker som "kjemper faktisk aktivt mot"? Har han startet eller deltatt i en lobbyorganisasjon? Har han involvert seg i ett "folke-oppgjør"? Eller?
#43
Sitat fra: E_S på torsdag 28. oktober 2021, klokken 14:34
... så var fornøyd med å finne en bil med knapt brukt baksete som hadde rullet stort sett Oslo-Fredrikstad og Oslo-Trysil. ...

Hmmm... Minner litt om den gamle bruktbilselgerklisjeen "Denne bilen har bare vært brukt av en eldre dame som bare har brukt den til og fra kirken hver søndag" :P
#44
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 14:54
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:54
... - og det igjen skyldes at det forventes at kvaliteten på bilene går opp og og ...

Vi har kanskje noe kort tid, og har sett lite data på dette, men det virker igrunnen som om det argumentet ble slått ihjel når de begynte å levere MIC biler.

Hva som derimot kan være en trigger kan være når de begynner å levere med "strukturell batteripakke" og 4680 batterier. Da det er da er forventet lavere pris og/eller høyere kapasitet.
#45
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 24. oktober 2021, klokken 11:10
Sitat fra: automat på søndag 24. oktober 2021, klokken 10:32
Bak er også det mest møkkete stedet på bilen.

Sant, men ikke BAK skiltet...   (dersom man altså ikke kjører med skiltet "åpent" da... )

Men med det sagt: joda, det er klart både fordeler og ulemper uansett hvordan man plasserer porten, men med denne plasseringen slipper man i det minste høyre/venstre problematikken - og man unngår isingen av hele porten slik man kan få med en frontplassert ladeport. Og ja, er ikke en frontplassert port også "inn i bilens kollisjonssone."?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA