Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#31
Du mener altså at Kris Rifa og Teslabjørn er med på en konspirasjon og får betalt av VW for å gi bilen strålende tilbakemelding?
Heldigvis kan en se (og høre) i videoene Teslabjørn legger ut at han faktisk ikke lyver om lys, komfort, forbruk etc.
Og tester utført av privatpersoner understøtter deres resultater. Men kanskje alle samarbeider.
#32
Hvis en vil finne software bugs kan en finne det hos alle merker. Ettersom jeg har eid mange forskjellige merker så følger jeg mange grupper på Facebook, og det er lett å finne problemer med alle. Heldigvis bare et fåtall som tar skjermbilder fra grupper og sprer det rundt på Facebook (og forum) med haugevis av emojis, med det resultat at de skader eget rykte og rykte til eierne av merket de kjører.

VW med sw2.x hadde en del feilmeldinger som kom og forsvant. Med 3.x er det fraværende i min bil. Med 4.x er det sikkert enkelte bugs ettersom det er ny plattform, men ser de raskt kommer med nye versjoner nå så de tar sikkert unna småbugs`ene. Men ingen biler virker 100% feilfrie sw-messig, er min erfaring. Nå får jeg fra tid til annen OTA til min ID4, men for meg er det viktigste at bilen i all hovedsak er feilfri. Jeg kan kjøre med autopilot uten fantombrems eller feil fra Oslo til Hafjell. Rett og slett god, problemfri og komfortabel. Da vil jeg helst ikke ha en OTA som får bilen til å gjøre feil den ikke gjør med dagens versjon.

Når det er sagt ser jeg at ID7 får veldig mye skryt fra Teslabjørn, Kris Rifa, Autogefühl og andre, på områder som utstyr, komfort, lys, forbruk, ladehastighet, programvare +++. Rett og slett mye skryt på det som er viktig for meg ved en bil. At VW har tatt så store steg tenker jeg er positivt. Om jeg kjører BMW, VW, Tesla eller annet om 2-3 år er jeg usikker på, men VW har løftet seg så mye nå at de faktisk er det klart beste alternativet på mange områder for meg.
#33
VW har blitt veldig skånsomme med effektuttak når en nærmer seg 0% i kulde. Det ble endret når de passerte sw3. Merket det selv i vinter når jeg ankom hytta med 5-6% i -20 grader. Da var bilen mye mer skånsom på effektuttak enn den er i varmegrader. Personlig synes jeg heller buffer i bunn kunne vært økt bittelitt og tillatt høyere effektuttak, selv om det ikke er mange som tør å kjøre batteriet til 0%, spesielt på vinteren.

Virker som VW nå slipper ny sw ganske hyppig, men jeg har også sett i videoer at Bjørn hevder noe er sw bug fordi han ikke har stilt inn ting korrekt (eksempelvis hvilke dører som skal låses automatisk opp). Det er naturlig når en bare tester bilen intenst og ikke eier den. Og han hopper fort i menyer og overser meldinger i menyer som påvirker hva som er tilgjengelig og hva som vises.
Men han skryter jo veldig av bilen, programvare og funksjoner, så en kan velge å fokusere på de bugs`ene han finner og hvor katastrofalt det er, eller fokusere på alt han synes er veldig bra. Jeg forstår at eiere av andre merker kanskje vil snakke ID7 ned så mye som overhodet mulig med emojis og skjermbilder her og på Facebook, for totalt sett fremstår den som knallsterk.
#34
ID. 7 / Sv: ID.7 lansering
torsdag 29. februar 2024, klokken 19:09
Overraskende at den ladet raskere enn Ioniq 6 må jeg si.
Ved lading av Ioniq 5 fikk jeg snitt på 170kW opp til 75% (og fortsatt rundt 150kW ved 74%) så Ioniq 6 burde ha forutsetning for å gjøre det bedre enn ID7.

Men bra VW har fått fart på lading, for de som har mye behov for hurtiglading.
Lysene kan man jo se i Bjørns test at holder standard tysk nivå. Samme med støydemping.
Når også sw får skryt, sammen med forbruk og det meste annet blir det bra.
Men kan naturligvis ikke konkurrere med enklere biler med mindre utstyr på pris.
#35
ID. 7 / Sv: ID.7 lansering
onsdag 28. februar 2024, klokken 22:19
Spørs om ikke ID7 blir vår neste elbil ja.
Stillegående i 120kmt i øsende regnvær og motvind, bra programvare, alt utstyr en forventer i en bil i den klassen.
Veldig god totalpakke, men blir jo noen kroner opp fra ID4.
Spørsmålet er kombi eller stasjonsvogn. Kombien er jo utrolig romslig, så det blir egentlig overkill med stasjonsvogn.
#36
EQC / Sv: Pendlerrute velger rute uten bomvei
mandag 26. februar 2024, klokken 22:00
Husker det var en bug i navi på min EQC som jeg løste ved å aktivere de «unngå» alternativene, lagre og deretter gå inn og deaktivere/sette dem til ønsket valg.
De fungerte ikke korrekt etter satt innstilling før jeg gjorde det, og foreslo å ta av motorvei på rare steder.
Kanskje den bug'en er der fortsatt.
#37
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
mandag 26. februar 2024, klokken 15:22
Virker som VW har lagt ned bra med innsats når de klarer å nærme seg Model 3 på rekkevidde og forbruk med den mye større ID7.
Når enda større batteripakke på vei blir det en habil langtur-bil for de som har behov for god rekkevidde og ladehastighet.

ID7 GTX Touring med største batteripakken står høyt på ønskelista som neste bil for oss, selv om vi stengt talt ikke har behov for mer rekkevidde enn vi får av ID4`en. Må bare prøvesitte for å se om jeg synes det blir for kjipt å sette seg mer ned enn inn i bilen. Høyere biler er litt mer komfortable inn/ut, men har enkelte ulemper.
#38
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
lørdag 24. februar 2024, klokken 23:35
Har ikke testet bagasje i IX selv, men en kamerat har IX og han nevnte at han kan pakke lenger ut mot luka enn det som virker naturlig og at han synes at plassen er mye bedre enn det ser ut som.

Litt som Ioniq 5 hvor en åpner luka og tenker at rommet er lite, men i praksis større enn det virker.

Litermål er jo også litt misvisende da det er begrenset til under hattehylle (noen tar med alt og får tall som ikke er sammenlignbare).
#39
Kjøpe elbil? / Sv: «Dilemma» eller opplagt valg ved kjøp.
lørdag 24. februar 2024, klokken 21:09
Lurt å bytte merke i blant! Det gjør at en får bedre innblikk i egne preferanser.
Må si jeg heller ikke er fan av Møller, og kan godt tenkes jeg kjører et annet merke om noen år. Men foreløpig har det vært helt fint.
#40
Kjøpe elbil? / Sv: «Dilemma» eller opplagt valg ved kjøp.
lørdag 24. februar 2024, klokken 20:50
Bra du pruter :) Måtte bare nevne det når Y og pris ble kommentert, for jeg kom rimeligere ut med en nesten fullutstyrt ID4 GTX som for oss og våre behov er en vesentlig bedre bil.
#41
Alt det andre / Sv: Elon Musk prorussisk?
lørdag 24. februar 2024, klokken 20:44
Jeg tenker ikke at Musk er pro russisk. Dvs jeg tror ikke han er tilhenger Putin og hans fremferd.

Utfordringen ligger for meg i medmenneskelige verdier.

Latterliggjøring av Zelenskyjs behov for bistand til å forsvare seg blir dobbeltmoral, mtp fordelene Tesla har hatt og har ved kreditter og subsidier. De har fått mye drahjelp for å komme ut av startgropa.
Jeg mener kreditter og subsidier har vært positivt for å tvinge frem endring, og jeg er takknemlig for at Tesla har sørget for å tvinge trauste produsenter til å levere gode elbiler. Men skal toppleder kaste stein bør stien være ren, og det er den ikke etter mitt syn.

Og hans fremferd opplever jeg at er en helt annen i 2024 enn den var når jeg var stor tilhenger (rundt 2011/12 til rundt 17-18-19 et sted). I 2013-2014 var han relativt tilgjengelig, og jeg oppplevde han som jordnær. I det store fellesmøtet i 2014 på Folketeateret syntes jeg han var sympatisk og visjonær. Fans som fikk taletid var derimot sjokkerende klønete, og det toppet seg med en som innledet med at han eide en xx fot båt før han stilte spørsmål til Musk.

Men så har det dukket opp den ene uttalelsen verre enn den andre. Alt fra frontalangrep på enkeltpersoner, til latterliggjøring av behov for hjelp til folk som bombes. Ved hver korsvei viser han holdninger som ikke samsvarer med mine verdier.
Det har vært litt kjipt å se selskap og ledelse endre seg såpass de siste 10 årene.
Kanskje media fordreier alt og det er en konspirasjon mot Musk og Tesla, men når kommentarene kan komme rett fra kilden ufiltrert og utolket er det ikke så lett å konkludere med det.
#42
Kjøpe elbil? / Sv: «Dilemma» eller opplagt valg ved kjøp.
lørdag 24. februar 2024, klokken 20:13
Om rwd er bra nok er IX3 bra ja.
Jer var veldig fornøyd med min IX3, men er dessverre veldig glad i 4wd.
Hadde jeg ikke hatt behov for 4wd ville jeg kanskje hatt ix3 fortsatt.
Ikke det beste infotainment systemet, men ganske imponert over hva BMW får til med forbrukstall på en slik bil.
Av erfaringer på nett leser jeg også at BMW har stålkontroll på degradering av batteri (minimalt).
Bilen var kvalitet fra ende til annen, og mange smarte funksjoner. Dog litt lav hengervekt.
#43
Kjøpe elbil? / Sv: «Dilemma» eller opplagt valg ved kjøp.
lørdag 24. februar 2024, klokken 19:38
Når du begynner å bli sikker på modeller bør du hente inn flere tilbud på bilene du vurderer.
Jeg kom likt/rimeligere ut enn Model Y med en bil jeg synes er bedre på veldig mye.
For meg var ikke Y noen prismessig vinner.
#44
Kjøpe elbil? / Sv: Bil til 500k
lørdag 24. februar 2024, klokken 11:24
Stille, komfortabel og bra med moderne utstyr så bør du nok definitivt vurdere ID5 GTX.
Solid og stort sett gjennomtenkte løsninger.
Det meste av moderne utstyr er på plass, som;
- veldig gode frontlys som lyser langt, bredt og med velfungerende matrix-system
- Godt støydempet og komfortabelt understell.
- Lett å bytte kjøremoduser og regen-nivå
- Autopiloten kjører mykt og bra og kan konfigureres (endre tilpasning fartsgrense, strekningsforløp mm). Dermed kan du kjøre feilfritt steder andre systemer bråbremser og gjør andre feil, fordi du kan konfigurere bort det som skaper problemer i kartdata etc. Vi kjører ofte Oslo-Hafjell og bilen kjører feilfritt på E6 der andre løsninger gjør mye rart. Setter også stor pris på at avstand til forankjørende kan justeres i et veldig stort spenn slik at en kan ligge mange sekunder bak forankjørende og unngå sprut etc på vinteren.
- Rails - veldig enkelt å montere og fjerne takstativ. Gjennomtenkt løsning.
- El hengerfeste - enkelt å vippe ut/inn med knapp
- Head-up display - naturlig i moderne biler. Trygt og praktisk
- Gode seter med seteforlenger og massasje. Top-sport setene er veldig gode, med bra lårstøtte
- 360 kamera slik at du har full kontroll rundt bilen, fra støtfanger foran, på siden av bilen og bak. Fullt dekkende oversikt ved parkering
- Dører som passer for norske forhold. Ikke noe vindu eller håndtak som kan fryse fast.
- Carplay/AA integrert trådløst, så du får opp spotify, Google maps, podme, Waze ++++ på skjermen automatisk.
- Automatisk oppvarming av seter, vinduer, ratt osv når du forvarmer fra appen.
- Varmetråder i frontruta - fjerner is/dugg lynkjapt, mye raskere enn varmluft kan gjøre. Burde vært obligatorisk i Norge.

Rett og slett en veldig god og gjennomtenkt bil for norske forhold. Mange gjennomtenkte detaljer en ikke merker før en har kjørt bilen en stund. Ikke uten grunn jeg har endt der jeg gjorde etter å ha eid en lang rekke elbiler, og prøvekjørt flere. Rett og slett den jeg synes er aller best allround, selv om det finnes biler som lader raskere, har større skjerm og bedre app. Da koker det ned til behov og preferanser :)


#45
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 21. februar 2024, klokken 12:50
Synes 1000km testen til Teslabjørn er relativt god. Det er ikke en fasit, men han beskriver kjøreforhold, temperatur, dekk etc i hver eneste linje i excel-arket, samt dokumenterer med video. I videoene vises arket frem slik at en selv kan vurdere innholdet. I motsetning til andre tester som ofte mangler så mange detaljer at det er umulig å tolke resultatet. Ved å kjøre frem og tilbake utjevnes noe av forskjell i vindforhold. Han korrigerer for hendelser på veien (eksempelvis defekt lader) slik at resultatene er mest mulig sammenlignbare. Og ikke minst er det ikke slik at en bil stopper på 1000MOH og en på 200. Ei heller kjøring under 0 som ingen gjør ute på veien med mindre det er fullstendig krise (eller en er detaljnerd som følger med på effektmeter for å anslå reelt tidspunkt for stans etc :D )

Tabellen hans synes jeg er ganske god. Så kan en alltids pirke i at en bil brukte 11 timer og en annen 12, hvor den som brukte lengst tid hadde 5-10 grader lavere temperatur som kan utgjøre hele forskjellen. Men for meg er det enkelt og forståelig, og en ser av tabellen at forskjellene ikke er så veldig store når en korrigerer for variasjoner i forholdene. Og vi snakker 1000km tur, som egentlig er det dobbelte av vårt maksimale behov. Testen hans er fortsatt primært underholdning for meg, men kanskje av den mer veldokumenterte sorten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA