Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 795
31
Alt det andre / Sv: Kjøpte en bil "usett" - og den stinker...
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 09:02 »
Dører åpne 24 timer løser i hvert fall ikke så mye :)
Ozonrens, grundig vask og luktfjerner og lufting over dager/uker vil antakelig hjelpe mye. Litt avhengig av hvor lenge den er røkt i.

32
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: ſøndag 28. Juni 2020, klokken 15:20 »
Helt nøyaktige tall er sikkert litt hemmelig, men i starten av 2019 hadde de rundt 2300 på venteliste. Når jeg bestilte i mai mener jeg det var snakk om 3-5000 på liste. Jeg reserverte mai 2019 og fikk reservasjonsnummer 53xx. Signerte kontakt en måned senere i starten av juni. Når jeg signerte satt selger ved en feil opp nytt reservasjonsnummer, og da fikk jeg nr 57xx som etterpå ble flyttet tilbake til 53xx.

Resultatet for leveranser 2019 ble vel 84 biler eller noe sånt i Norge. Av 7000 produserte.
Etter planen skulle jeg få bil i juli i år, men basert på diverse andre ventendes forsinkelser tror jeg ikke jeg ville fått bil før på sensommeren/høsten. Årsaken til at jeg har bil nå er fordi jeg fikk kjøpe en bil som egnentlig skulle stå som utstillingsbil og spekken matchet min helt perfekt. Pratet med selger akkurat når den kom inn til butikken og nevnte at jeg måtte ha bilen iht estimert avtale. Da fikk jeg kjøpe den butikken hadde fått inn. Griseflaks :)

Om de bare leverer 800 i 2020 er det mange som ikke får bil i år. I følge elbilstatistikk har de utlevert 770 eqc i år (inkl privatimport).
Veldig sjelden bil på veiene foreløpig, selv om jeg ser en og annen nå og da. Merker at det er en del som snur seg når jeg kjører og stopper opp på parkeringsplassen. Det vil sikkert roe seg i løpet av et års tid.

33
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: ſøndag 28. Juni 2020, klokken 13:26 »
Salget med dagens priser er det ikke så lett å si noe om, all den tid folk som bestilte for over ett år siden fortsatt ikke har biler i produksjon. Av flere tusen på venteliste i Norge har de vel bare levert noen få hundre så langt. Håper de kan måke ut store volumer i månedene som kommer.

34
Elbiler i media / Sv: KVALITETSMÅLING FRA USA
« på: ſøndag 28. Juni 2020, klokken 13:16 »
Det finnes en hard fanskare for alle merker som avfeier alle problemer. Ser dette også i en tysk merkegruppe jeg er med i der noen brukere blir sure hver gang det legges ut feil og forsøker å kvele debatten.
Og jeg ser det i Tesla-gruppen på FB, men det har blitt betydelig bedre med årene.
Den lille harde kjernen klarer på ingen måte å feie problemene under teppet på en slik måte at produsenten kan overse dem. Folk kjøper jo tysk selv om de sliter med rykte og kvalitet.
Møller, som har gjort det horribelt dårlig i kundeundesøkelser tidligere, solgte også da i bøtter og spann.
Jeg setter pris på at problemer belyses, for det kan selskapet vokse på. Som ingeniøren påpeker - hadde Tesla levert perfekt på absolutt alle områder hadde det ikke vært rom for andre. Heldigvis gjør de ikke det, for konkurrentenes del.

35
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: ſøndag 28. Juni 2020, klokken 10:16 »
Snart 3000km så langt på alt fra kjerreveier på fjellet med telehiv og dype hull, til små og store fartsdumper, krappe innkjørsler osv. Bakkeklaring har vært null problem så langt. Har ikke kjørt strategisk på ujevne veier eller forsøkt å unngå vanskelige situasjoner. Men klart - det evinnelige gnaget om 9,7cm og Ferrari høyde ligger jo fortsatt i bakhodet. Kunne dommedagsprofetiene holde stikk? Tar nok fortsatt litt tid før det forsvinner, selv om jeg klarte meg fint med vanlig personbilhøyde de 15 første årene i min bilkarriere. Og jeg har jo vært nedi med Model X`en også, fordi jeg har glemt å heve den fra low/very low, feilberegnet etc. Så det er jo lov som sjåfør å vurdere situasjoner og kjøre hensiktsmessig.
Laveste punkt er midt mellom bakhjulene såvidt jeg kan se. Høy krapp fartsdump vil dermed aldri treffe laveste punkt under bilen ettersom det er på midten av en aksling.

De små aero plastflapsene foran forhjulene derimot har jeg vært inne på tanken om å fjerne. Det er kun for aerodynamikk og gjør at en ikke kan kjøre fort over store fartsdumper fordi de tar nedi når fronten fjærer ned.
De har sikkert en misjon på motorvei der bilen imponerer på forbruk, men må kjøre saktere over dumper med denne enn med Model X`en om jeg vil unngå skrapelyd fra de flapsene.

Når det gjelder topic ryktes det at en del flere får bilene de nærmeste dagene. Det ble vissnok registrert et bra tosifret antall EQC på en enkelt dag denne uken uten at jeg har fulgt statistikken, så kanskje Mercedes snart får opp tempoet. Evinnelig lange ventelister har sikkert fått en god del til å hoppe av.

36
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Lørdag 27. Juni 2020, klokken 21:56 »
Høres riktig ut ift offisiell info og ladkurve fra fastned. Mercedes leverer ikke spesielt bra på hurtigladeeffekt, selv om hyggelig forbruk avhjelper noe ift konkurrenter.
Spesielt om en er nødt til å lade tidlig på turen er effekten begrenset leverer Audi bedre, mens den virker å ligge høyere i effekt enn min X90D på middels høy SOC.

Jeg tror nok du fikk maks av hva du kan forvente med såpass fullt batteri.

De aller fleste produsentene begrenser effekten ved høy SOC, noe jeg som LA3UX regner med skyldes beskyttelse av batteriet.

Regnet på hvor mange prosent batterikapasitet du brukte totalt på turen? 53 mil i disse dager skulle egentlig tilsi behov for kun ett ladestopp med tilsvarende god ladeeffekt. I hvert fall om du holder deg under 120-130km/t snitthastighet :)

37
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Lørdag 27. Juni 2020, klokken 19:30 »
Moderator sensurerer naturligvis ikke alt negativt. Han tar en prat med de som bare skriver negativt og forsøker å forsure merkeforum for biler de ikke eier. Merkelig nok finnes det enkelte slike som istedenfor å bruke tid på det de liker, heller vier mye tid til negativitet.
Det er ting jeg ikke likte på X'en som Tesla definitivt kunne gjort bedre. Men det er også mye den regelrett knuser tysk premium på (inkludert Eqc'en) , så jeg opplever selv å ha et balansert syn hvor jeg peker på både positive og negative forhold.

38
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 22:59 »
Om det er en sekt som er positive til selskapet finnes det jaggu også en sekt som har en torn i siden til selskapet også. Det har vært et stadig tilbakevendende problem i Tesla-delen av forumet i hvert fall der enkelte poster utelukkende negativt over lang tid uten å evne å poste positivt innhold. Finnes ikke grenser for hva enkelte klarer å lire av seg av negativitet knyttet til bilene. Alt er møkk. Alt det Tesla leverer knallbra på forbigås i øredøvende stillhet. Heldigvis rydder moderator opp innimellom. Det virker som om folk ikke takler at eierne kan være fornøyde selv om feilprosenten er for høy.

For øvrig har Teslas statistiske pålitelighet vært litt berg-og-dalbane. Når de lanserte sin første bil produsert fra bunn av gjorde de det dårlig i målinger. Deretter hentet de seg inn og ble vurdert til over snittet pålitelige. Så kom Model X og trakk snittet ned. Deretter hentet de seg inn igjen. Model 3 hadde innledningsvis noe rusk, men har vist seg å være en gjennomført god bil (nå med skvettlapper på plass). Model Y trekker nok dette ned igjen, med til dels sjokkerende feil på leverte biler. Og så henter de seg inn igjen.
Kåringer som JD`s, uansett hvor tynn/skjev/rett den måtte være får i det minste løftet fokus på kvalitet. Det er nødvendig. Teslas ekstreme push mot slutten av hvert kvartal har vært mer skadelig enn nyttig, og jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke holder jevnt høyt trykk gjennom hele perioden. Da får de riktignok ikke presseoppslag for salg i kortere perioder, men de ville unngått mye negativ presse rundt slurv på finish.
Kanskje Berlin-fabrikken kan hjelpe på siste QC for oss i Europa? Det er jo siste QC som kan slå negativt ut i slike undersøkelser og plassere Tesla på bunn med tyskerne.

39
Tesla SW og AP / Sv: 2020.24.xx
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 22:12 »
Joa, ser den. Det er et par strekninger på vei til hytta hvor bilen nekter å kjøre over fartsgrensen. Nå er riktignok speedometeret nær dønn presist, så en mager trøst er at bilen som pusher på bak deg fort har 95+ på speedo allerede når du ligger i 90 på ditt. Men enig i at fleks på hastighet burde vært mulig på alle strekninger. Er det nå låst på alle for deg i siste sw? Eller bare enklere steder?

40
Tesla SW og AP / Sv: 2020.24.xx
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 21:46 »
Test å gå inn på open street map og korriger fartsgrensen der. Test igjen etter 2-3 uker.

41
Elbiler i media / Sv: KVALITETSMÅLING FRA USA
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 12:46 »
Finnes det en komplett oversikt over hva de aksepterer som feil fra eiere? Jeg så at noen henviste til at ting som det å finne frem i menyer i starten kunne falle innunder feil. Om veistøy også defineres som feil på lik linje med panelgaps og tekniske feil blir det jo litt merkelig. Model 3 og Y burde eksempelvis hatt bedre støydemping fra fabrikk, men det er en rimelig bil så den vil ikke levere perfekt på alle områder.
Og det finnes flere skrekkeksempler på visuelle defekter på Model Y forsøkt utlevert nå. Typer feil jeg aldri ville akseptert på en ny bil, selv om det er en av de aller første av samlebåndet av en ny modell. På Model 3 var det vel også noe rusk helt i starten med gaps, selv om den nå har vist seg svært solid og feilfri (i hvert fall med skvettlapper montert fra fabrikk fra januar 2020). S og til dels X virker også solide og relativt feilfrie nå iht diverse undersøkelser. I 2016 var det X som trakk merket ned til under middels pålitelighet.

Jaja... de som koser seg med negative nyheter om Tesla har i det minste gode tider nå i finværet. Nå kan de slå seg på brystet og trekke frem utallige lenker som viser at Tesla leverer dårlig på enkelte områder. Bra det kan glede noen :D

42
Kjøpe elbil? / Sv: Hyundai Kona VS KIA Niro 2019. Hvilken rommer mest?
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 07:28 »
Med 3 barn ville jeg helt klart gått for eNiro. Du trenger den plassen du kan få. Her er bilde av bagasjerom samt benplass bak en fører på 186cm.

YouTube-sammenligning av bilene:
https://m.youtube.com/watch?v=L1Xbj5RS0Yk

43
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 22:08 »
Det var bare en sammenligning der den ene produsenten er tysk, har stålkontroll og antatt gode arbeidsforhold (slik du satt i sammenheng med kvalitet.) og den andre er amerikansk og kjent for dårlig QC på fabrikk, noe som gir stort utslag i en slik 90 dagers første eierskap undersøkelse. Allikevel gjør Audi det ekstremt dårlig og nesten helt på bunn sammen med en produsent en forventer at gjør det dårlig.
Mercedes ligger også dårlig an i kåringen ser jeg.

44
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 20:41 »
Nei er vel bare antall feil rapportert første 90 dager? Med Teslas QC på fabrikk måtte en forvente et slikt resultat. Siste QC gjøres på servicesenteret. Jeg måtte rette en del på 20k service på X'en. Deretter var bilen bra.

45
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 20:07 »
Tja Audi er helt i bunn de også. Så det er tydeligvis mulig å score elendig selv med bedre arbeidsforhold og "Premium" rykte :D
Teslas QC på fabrikken er ganske dårlig, så det er ikke overraskende at Tesla havner så dårlig for eierskap første 90 dager.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 795