Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#13081
Model S 2013 - 2022 / Sv: Stereotyper som kjøper TMS
onsdag 03. april 2013, klokken 08:22
Sitat fra: sven erik på onsdag 03. april 2013, klokken 01:06
ja jeg skulle aldri ha elbil  men  fikk en billig reva  syns det var morsomt så ble det en i-miv for å kjøre til Spania  det var egentlig bare for å  teste  og skulle selge den etterpå  men vi ble frelste  så pasaten ble bare stående  eneste sen ble brukt var for å kjøre søppel  så kjøpte vi en kango  nå er pasaten solgt for gibort pris  revan fiksa den har nå moren min  å vi har selv  kangoen  og i-miven  den sidte har vi kjørt nesten 40 tusen  på halvannet år  2 ganger til Spania   og vi satser på at hurtigladerne  blir fler å fler
Litt off topic dette, men du som har kjørt så langt: har du merket noe reduksjon i batterikapasiteten? Virker som om batteriene i siste generasjons elbiler holder mye bedre enn jeg forventet, men jeg forsøker å begrense optimismen min litt :)
#13082
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. april 2013, klokken 07:07
Nyheten var egentlig nesten så kjedelig som jeg håpte da jeg solgte. Satser på reaksjon ned i dag.
#13083
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 02. april 2013, klokken 22:04
Alle vet at Elon bruker Twitter som verktøy. Get with the times grandpa....

http://www.sec.gov/news/press/2013/2013-51.htm
#13084
Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 19:54
Har laget et regneark som gjør de beregningene som diskuteres i denne tråden:

https://www.dropbox.com/s/nb8x9nfjkg5nj9p/Tesla%20vs.%20fossil.xlsx

Så kan man legge inn egne antagelser og finne ut hvordan det slår ut.

Kanskje legge inn batterislitasje også i regnestykket? Eks ca 50 øre per km, noe som tilsvarer 125.000,- for bytte ved 250.000km. Evt 10.000,- per år?

Jeg vet at bytte for svært mange vil være irrelevant, men batteriet forringes like fullt kontinuerlig.
Er vi heldige holder batteriet hele bilens levetid og vel så det, men det skader ikke å være konservativ :)

Og det er en feil i summering av andre driftskostnader for fossilbilen! Summerer B istedenfor F!
#13085
Model S 2013 - 2022 / Sv: Stereotyper som kjøper TMS
tirsdag 02. april 2013, klokken 10:31
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36
Kona behøvde ikke overtales til reservasjon. Hun hater Avensisen som bråker, nøkker, rister og lukter vondt. ;-)
......
Mulig vi ryker på ekstra 75k for strøm på hytta også. ;)

Enig med deg! Etter en tur i Model S er det en gedigen nedtur å sette seg inn i en fossilbil. Men det er mange som ikke forstår hvor elendige fossilbilene er før de bruker elbil en stund og så setter seg inn i fossilbilen igjen. Litt som røyking på byen. De færreste kunne tenke seg å gå tilbake til røykfylte lokaler!

Strøm på hytter blir det samme kravet som internett er i ferd med å bli. Det vil i økende grad være negativt med manglende tilgang til lading på hytter, hoteller mm.
#13086
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 02. april 2013, klokken 07:17
Bla bla bla  ;D

Dagens nyheter slippes 2PM PST, dvs sent i kveld en gang :)

http://www.teslamotors.com/about/press/releases/media-advisory-journalists-analysts-and-investors
#13087
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tilvalg og videresalgsverdi
mandag 01. april 2013, klokken 22:39
Har ikke hatt/bukt hattehylle de siste 7-8 årene pga hundebur (og nå barnevogn). Jeg kommer ikke til å kjøpe hattehylle. Må jeg skjule noe får jeg putte det i fragasjerommet :)
#13088
Model S 2013 - 2022 / Sv: Performance vs. Standard
mandag 01. april 2013, klokken 22:04
Sitat fra: Epleskreller på mandag 01. april 2013, klokken 21:58
Blir spennende å se om alcantara-tak blir et valg for standardbiler også.. tipper 3400,-kr
I følge e-posten som er kilden til infoen gjelder oppgraderingsmuligheten for Perfomance.

Når det er sagt burde de definitivt tilby den til alle såfremt de tjener penger! Jeg hadde nok valgt alcantara taktrekk om ikke jeg hadde valgt panoramataket!
#13089
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 01. april 2013, klokken 21:23
Veldig OT, men siden vi har diskutert det tidligere i tråden:
Folk som har fått levert performance uten alcantara får tilbud om gratis ettermontering, eller 500 dollar i refusjon.

Alcantara vil fremover koste 500 dollar ekstra for alle som ikke har låst bestillingen sin.

Gjenstår å se om norske reservasjonsholdere får samme mulighet, men her rydder Tesla opp på en grei måte etter et feilskjær.
#13090
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lydstudio pakke ver standard lyd?
mandag 01. april 2013, klokken 20:34
Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 20:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 19:57
Til drøye 6 laks er jo oppgraderingen i Model S billig, så det er vel bare å punge ut :)

Noooooo! Nå håpet jeg på litt moralsk støtte her....

[vinker farvel til ytterligere 6k]   ;)
Dropp lydpakken. Bilen blir aldri et bra sted å nyte musikk pga støy (selv i en elbil med bedre lyddemping enn Panamera!) Lydpakken er bare for fjortiser som hører på trance på full effekt.

Var det bedre  ;D ?
#13091
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lydstudio pakke ver standard lyd?
mandag 01. april 2013, klokken 19:57
Sitat fra: laumb på mandag 01. april 2013, klokken 19:43
Når det gjelder lyd, så er det en av de rimeligste tingene på denne bilen, sammenlignet med oppgradert lyd i andre biler.
Jeg har alltid kjøpt beste anlegg tilgjengelig (for det meste BOSE på de bilene jeg har hatt) - og synes fallgruven er enorm når jeg i ettertid prøver en lik bil med minste anlegg.

Folk var da fornøyd med VHS en gang i tiden, så kom DVD og det var ikke noe halleluja-faktor over kvaliteten før man etter en tid gikk tilbake til en gammel VHS og så hvor utrolig dårlig det egentlig var.

Så, for kostnaden, er det verdt å sette seg inn i en annen Tesla om noen uker/måneder etter at man har fått sin, så komme tilbake til sin egen og innse at det egentlig er et litt dritt anlegg?

Har bare hørt Sound studio pakken, skrudde den til og med opp til 11 - og må si jeg var fornøyd. Anlegget i Saab'n (BOSE) var ikke like kult etterpå.

Jeg skal uten tvil ha Sound studio pakken.

Forøvrig i US versjonen mener jeg de mister stemmestyringen av musikk (som nevnt) og XM radio i tillegg til antallet høyttalere, forsterker osv.
Om (regner med at) DAB kommer på EU versjonen så tenker jeg at det blir en del av Sound studio. Mest fornuftige måte og få folk til å oppgradere.
Hmmm. Begge gangene jeg har prøvekjørt har Tesla-representanten begynt å demonstrere anlegget, hvorpå jeg har bedt om at det skrus av fordi jeg ville konsentrere meg 100% om bilen. Resultatet er at jeg ikke aner hvor bra anlegget spiller, men jeg vet i hvert fall at bilen er lydløs :)

Har hatt/kjørt 9-5 med AS2 og AS3 (AS3 tror jeg var Harman Kardon), og mitt inntrykk er at anleggene generelt har vært gode i Saab. Om du synes lydstudio-anlegget overgår Bose toppanlegg i en 9-3 er det antakelig et kvalitetsstempel! Til drøye 6 laks er jo oppgraderingen i Model S billig, så det er vel bare å punge ut :)
#13092
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 01. april 2013, klokken 19:24
Tok gevinst på 45, og må si jeg er veldig usikker på om jeg skal kjøpe meg inn på slutten av dagen  :-\
#13093
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lydstudio pakke ver standard lyd?
mandag 01. april 2013, klokken 19:23
Dette er jeg også veldig interessert i.
I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å droppe lydstudiopakken, men det kommer helt an på om standard lydanlegg er OK eller ei.

Edit:
Gjorde litt kjapp research nå.
Standard anlegg ser ut til å være på "200 watt" med 7 høyttalere, definert som fire høyttalere, to diskanter og en midthøyttaler.

Lydstudio har 12 høyttalere, "580 watt" i 7.1 oppsett.

Standardanlegget har altså langt færre høyttalere og mangler sub. Watten sier meg svært lite, for det er ikke definert hvordan de har målt. Kan være alt fra RMS til PMPO  ;D
#13094
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 01. april 2013, klokken 16:54
Sitat fra: Epleskreller på mandag 01. april 2013, klokken 16:30
Elon skal visst ha sagt at morgendagens nyhet er enda større, så vi får vente og se..
Håper på en solid dose med positive nyheter, men veldig vanskelig å si noe med stor sikkerhet mtp Elons ordvalg.
#13095
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 01. april 2013, klokken 16:26
Sitat fra: Epleskreller på mandag 01. april 2013, klokken 16:20
over 18% opp nå.. var dagens meldign så overraskende? Mye håp om hva som kommer i morgen i tillegg, noen som vet/tror?

På vei mot 20 nå  ;D

Spøk til side, jeg tror en del shortere dekker. Et ellera nnet skjer i hvert fall! Dagens nyhet var svært positiv, men ikke 20% opp positiv etter mitt syn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA