Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#12286
Sitat fra: elnino på onsdag 18. september 2013, klokken 21:55
Bilen er en drøm og kjøre, eneste jeg er litt skuffet over er hvor mye dekkene støyer (19" helårs greiene).
Da bør du ta en runde i en Model S med 21" og P+ pakken, så tipper jeg du blir ganske fornøyd med dine 19" allikevel :) (kun dekkstøy jeg tenker på her).
#12287
Model S 2013 - 2022 / Sv: Regn :-(
onsdag 18. september 2013, klokken 21:33
Sitat fra: AllanW på onsdag 18. september 2013, klokken 21:21
Hva slags dekk følger med Tesla Model S? Håper ikke helårsdekk...
"Sommerdekkene" er Goodyear Eagle RSA-2. Tesla har fått mye kritikk for dette fra nordmenn (jeg var nok en av dem som ikke var fornøyd med dette), men etter en drøy ukes eierskap kan jeg ikke si annet enn at jeg er svært fornøyd. Svært stillegående, sitter dønn fast i svinger både på vått og tørt. Men ved fullt pådrag slipper de såvidt fra start på tørt føre, og opp til 60-80km/t på vått føre på litt ujevnt underlag.

Veldig fornøyd med dekkene!

Sitat fra: RunarBT på onsdag 18. september 2013, klokken 19:46
men klarer naturligvis ikkje å plante 428,3 hk i asfalten på regn.
Eller 386hk, alt ettersom :)

http://www.youtube.com/watch?v=OawY6sUAn3g
#12288
Sitat fra: HenningH på onsdag 18. september 2013, klokken 20:58
Bildet som nå begynner å dannes på forumet er nok neppe representativt, det er jo ikke så rart at de som opplever feil eller "feil" støyer litt mer.
At bildet fra forumet er representativt har du nok rett i. Her er det langt flere entusiaster og fans enn du finner blant folk flest. Mao. folk vil antakelig være langt mer positive her. Om du tror det er uforholdsmessig mange klager her har du i mine øyne misforstått ett eller annet.
#12289
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
onsdag 18. september 2013, klokken 21:25
Sitat fra: JohanH på onsdag 18. september 2013, klokken 20:46
Jeg roterte hjulene idag. Byttet venstre bak med venstre foran og tilsvarende på høyre side. Bilen har gått 750 km. Så svært lite slitasje på innsiden av bakdekkene (de som var bak før skift altså).
Hmmm, er på ca 75 mil selv nå, men å rotere dekkene hadde jeg håpet ikke var nødvendig helt enda :) Gjorde en enkel måling, og kjenner noe forskjell på fordekk og bakdekk, men mye mønster igjen bak foreløpig. 

Innsiden har jeg ikke sjekket, men tror 19" skal vare mye lenger enn 21" PS2. Hvordan synes du camber ser ut på din bil?
#12290
Sitat fra: Finnøy på lørdag 31. august 2013, klokken 18:15
Etter to vintre i Leafen med varme i bakseter (og baksetepassasjerer) er denne opsjonen min første prioritet.
Har du baksetepassasjerer ofte er definitivt setevarme bak viktig for komforten. Men Leaf har liten batterikapasitet sammenlignet med Model S, så det vil være svært sjeldent man har behov for å kutte forbruket i Model S i motsetning til i Leaf.

Men over til noe helt annet; I dag oppdaget jeg at bilen min ikke har de nye dashbord-dysene som skulle være standard på alle europeiske biler (de er tatt ut av vinterpakken og visstnok gjort standard, var vel Elon selv som bekreftet??)

Hva har andre her på forumet fått levert så langt? Med riller felt ned i dashbordet rett ved frontvinduet, eller uten? Dashbordet er definitivt penest uten disse rillene, og jeg er skeptisk til å få dem ettermontert. Har ikke opplevd problemer med dugg foreløpig, men det endrer seg kanskje når snøen kommer? Var ute og kjørte i kraftig regnvær for et par dager siden, og med åpning/lukking av dører, våte passasjerer etc kom det mye dugg på ruten når jeg begynte å kjøre, men det forsvant umiddelbart etter en kort runde med defrost og forble borte. Mulig de har gjort forbedringer under risten slik at vi slipper de stygge dysene?

#12291
Model S 2013 - 2022 / Sv: Regn :-(
onsdag 18. september 2013, klokken 10:12
Regn er deprimerende i denne bilen, i hvert fall frem til jeg lærer den å kjenne og deaktiverer TC`en :)

Hjulspinn i 70-80km/t sier litt....
#12292
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S på elbilparkering
onsdag 18. september 2013, klokken 09:47
Sitat fra: daggad på onsdag 18. september 2013, klokken 09:19
Det burde stå skilter på alle slike elbilplasser at de er beregnet for ladende biler.
+1
Å ta ladeplass når du ikke lader er etter mitt syn egoistisk og bør unngås. Fikk kjenne på dette når jeg kjørte Leaf og trengte strøm. Kanskje derfor jeg nå innehar en sympatisk fremferd med min Tesla?
#12293
Tesla har dessverre sunket kraftig i mine øyne den siste uken. Alt for mange småfeil på bilen, og servicen står til stryk. Gidder ikke utbrodere, men tesla har noen utfordringer.....
#12294
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
tirsdag 17. september 2013, klokken 11:39
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 11:12
Jeg gir GM litt høyere odds enn Tesla, som jeg tror vil slite fremover:
Du skal ikke se bort ifra at Tesla blir forbigått ila 3-4 år (ville dog ikke satset penger på det). Det er mange eksempler på at selskaper som lanserer noe nytt og banebrytende over tid faller igjennom og forblir små, eller sågar går konkurs.

For Teslas del er det essensielle nå veldig rask ekspansjon (samt en organisasjon som faktisk henger med....), økning i produksjonsvolum, kort time-to-market for flere modeller (det at X er utsatt tyder på det motsatte) og forsterkning av økosystemet (ny sw, apper inn i bilen, større gratis ladenettverk etc).

Tesla sammenlignes jo ofte med Apple, og se hvordan Apple taper markedsandeler nå :)
#12295
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaring med Tesla 60 kw
tirsdag 17. september 2013, klokken 10:13
Veldig spent på om de får på plass salg og oppgradering av batteripakker med en enkelt og rask struktur etter hvert!
I batteribytte-demoen ser man at batteriet kan byttes veldig raskt, så det er bare fasiliteter, distribusjon av batteripakker og forretningsmodell som gjenstår. Tør man tippe at de kommer i gang med kjappe oppgraderinger ila 2-3 år? Når X har vært på veien et års tid?
#12296
Sitat fra: hybridslaven på tirsdag 17. september 2013, klokken 00:42
Sitat fra: Sbr på mandag 16. september 2013, klokken 22:27
Var på harrytur til Nordby fra Oslo i helgen, dro med 240 km typical range på batteriet og tanken var å lade mens jeg shoppet. Et geni i en Volvo hadde klart å parkere på TVERS over to av tre elbil plasser. En Leaf hadde klart å snike seg inn på skrå får å få tak i den siste ledige plassen. Hadde jeg vært i litt dårligere humør hadde jeg parkert bak Volvoen og trukket strømmen over bilen hans... Så en annen Tesla som nok var like fornøyd i garasjeanlegget.

Kunne alltids stoppet etter eller annet sted å ladet litt, men tenkte å sjekke hvor langt jeg kom og hadde følgende rekkevidde igjen når jeg kom hjem:

Så ikke helt sunt ut for batteriet!  :o
Tsss, masse restkapasitet igjen :) Når det står 0km rapporteres det om at du fortsatt kan kjøre 15-25km før bilen faktisk stopper. Og når den stopper er det fortsatt enda en buffer som skåner batteriet, så det er langt ifra tomt selv om du er nede på 0km.
Men klart, det sliter jo mer på batteriet å dra det så langt ned enn å la det få kose seg rundt 50% :) 
#12297
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
mandag 16. september 2013, klokken 19:04
Sitat fra: larsleik på mandag 16. september 2013, klokken 17:48
Sitat fra: takktakk på søndag 15. september 2013, klokken 22:03
Til slutt må jeg si litt om farge. Jeg, og jeg tror mange med meg, vred meg en gang eller to i stolen da en kar på elbil.no kunne slå fast at alle som hadde kjøpt grå hadde gått på en kjempesmell. Med respekt og melde for hans smak, så er han jo helt på bærtur. Bilen er rå, og bare på de få dagene jeg har hatt den har nettopp farge blitt kommentert med positivt fortegn en haug av ganger.
Gleder meg sinnsykt! Kjørte ved siden av og bak en P85 fra Lysaker til Holmen i dag og jeg er helt enig i forhold til fargevelg. Helt rå! Grattis!

OK, Aston Martin ligger etter mitt syn hakket foran på design. Men når jeg ser den grå bilen i skumringen/mørket er assosiasjonene sterke til denne bilen!:

#12298
Elbiler i media / Sv: Staten støtter privat luksus
mandag 16. september 2013, klokken 18:52
Sitat fra: GRS på mandag 16. september 2013, klokken 12:23
det er noe jeg lurer på. Hvis staten subsidierer, så gir de tilskudd til å kjøpe noe, eller tar deler av regningen. Stemmer ikke dette? Det skjer vel feks i California mtp elbiler. I Norge lar staten være å ta avgifter. Det vil si det gir reduserte inntekter, men koster heller ikke staten noe.
Riktig. Men om man mener staten har et altoverskyggende krav på pengene dine (tankene mine vandrer mot kommunisme / mørkerøde politiske standpunkt) vil man kalle fravær av avgifter for subsidie.
Og da må man på lik linje kalle biler med små motorer subsidierte, fordi andre biler med store motorer betaler mer avgifter. Setter man ikke skillelinjen ved om staten faktisk subsidierer eller ei (om den pengeoverførsel skjer) vil man ikke kunne sette noen tydelig grense mellom subsidie eller ei.

I mange stater i USA får du støtte til å kjøpe Tesla, noe som er en subsidie. Men i Norge hvor vi er så hjernevasket at vi tror alle avgifter er legitime kan man fort bli lurt til å tro at det er en subsidie straks en avgiftssats settes til 0%.
#12299
Hurtilading av Leaf / Sv: Hurtiglading vs normallading
mandag 16. september 2013, klokken 17:39
Er ikke dette fordi laderen beregner 80% av 80% (som er grensen for hvor langt de hurtiglader?) Dvs når laderen sier 100%, så har du ca 10 streker om 80%.

Lader du til laderen sier 80% har du dermed 64%?
#12300
For å følge opp en tidligere post jeg hadde i denne tråden hvor jeg skrev at jeg ikke hadde utfordringer med DAB. DAB er ustabil i min bil også.

I tillegg er det noe annet småplukk med kromlister, men har sendt e-post til Tesla og regner med dette blir fikset raskt. Ingen problemer med paneltilpasninger, og bilen er ellers en drøm!

Angående skjerm og dimming har jeg ikke merket noe til dette, men det er nok fordi jeg kjører konsekvent i night-mode og skjermstyrke dempet noe ned. Fungerer fint både dag og natt og er etter mitt syn penere enn det lyse skjermbildet (jeg har mørkt interiør). Eneste utfordringen er når solen står rett på skjermen gjennom takluken, da trykker jeg på høyre scrollhjul, velger skjermstyrke og skrur opp litt (har gjort det en gang ila en uke....).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA