Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#12271
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har du fått fartsbot i elbil?
søndag 22. september 2013, klokken 09:14
Sitat fra: TeslaSignature på søndag 22. september 2013, klokken 09:08
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. september 2013, klokken 13:41
Sitat fra: Johnny på lørdag 21. september 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. september 2013, klokken 07:33
Sitat fra: Johnny på fredag 20. september 2013, klokken 20:42
Å få en bil der speedometeret viser korekt hastighet er en uvant utfordring.
Synes det er helt knall å ha et speedometer som faktisk viser korrekt hastighet. Eneste aberet som du sier er at man må slutte å tenke at man har marginer annet enn i Politiets marginale snillisme :)

Det er uansett akselerasjonen som er morsom i Model S, ikke farten! Kommer ikke til å kjøre fortere enn før, spesielt ikke på langtur. Men jeg kommer til å akselerere myyyye hardere  8)

Jeg ser heller ingen grunn til å ikke ha et speedometer som viser korrekt hastighet. En av grunnene til at jeg kjører med 60 profil i stedet for 55 på den gamle A6'en min er akkurat det!
Speedometer som viser feil hastighet er idioti.

For de som ikke har tenkt på det: når du leaser en bil og betaler for 45 eller 60.000km over tre år, så får du i praksis i en 2012 modell Passat bare kjørt ca 42.000km eller 55.000km. Noe som medfører en reell kostnad om du må betale for ekstra km.

I tillegg kan det se ut til at delene på bilen varer marginalt lenger enn de reelt gjør, og garantien utløper tidligere enn den skal.

Ja til korrekte speedometre :)

Det er forskjell på hva speedometer viser vs. trippteller. Tripptelleren er stort sett riktig.

Test selv.

Har ikke målt, men speedometer (både digitalt og analogt) samt serviceindikator virket samstemte rundt feil hastighet. Meldte ifra til Møller, og etter en runde på teknisk der var tilbakemeldingen at; ja, bilen viser feil - nei vi kan ikke gjøre noe med det for det skal være slik.

Målte aldri ift. kjørt avstand, men det burde jeg kanskje gjort :) Vises korrekt kilometerstand er det jo ikke noe å bekymre seg for, og jeg har opplevd en problematikk som ikke eksistrer.
#12272
Det futuristiske hvinet Model S lager når du trykker pedalen i bunn er for meg en vel så morsom lyd som pådraget fra en boxer-sekser, V8 etc. Har vært bilentusiast siden jeg var liten, og elsket V8/V10 og snerret fra 911 boxermotorer.

Men motorlyd gir meg dessverre ikke så mye lenger. Opp Kongsveien blir jeg titt og ofte forbikjørt av 911, Panamera, etc (sykler hver dag, på fortauet vel og merke!) Lyden vekker ikke lenger begjær! Opplever dem rett og slett som harry, a la de vanvittig bråkete motorsyklene man hører nå og da. Litt trist, for jeg trodde jeg skulle beholde interessen for motorlyd. Men design/utseende har jeg ikke mistet interessen for!

Sist, men ikke minst: i Model S kan du leke deg litt her og der uten å høres ut som en harry råner/harry biker! Man kan rett og slett leke i skjul, i all offentlighet :)
#12273
Model S 2013 - 2022 / Sv: tesla og rekkeviddde
lørdag 21. september 2013, klokken 22:15
Merk at tallene bilen serverer for forbruk per km antakelig ikke er medregnet varme/AC mm. Så reelt forbruk vil være en del høyere.
#12274
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har du fått fartsbot i elbil?
lørdag 21. september 2013, klokken 13:41
Sitat fra: Johnny på lørdag 21. september 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. september 2013, klokken 07:33
Sitat fra: Johnny på fredag 20. september 2013, klokken 20:42
Å få en bil der speedometeret viser korekt hastighet er en uvant utfordring.
Synes det er helt knall å ha et speedometer som faktisk viser korrekt hastighet. Eneste aberet som du sier er at man må slutte å tenke at man har marginer annet enn i Politiets marginale snillisme :)

Det er uansett akselerasjonen som er morsom i Model S, ikke farten! Kommer ikke til å kjøre fortere enn før, spesielt ikke på langtur. Men jeg kommer til å akselerere myyyye hardere  8)

Jeg ser heller ingen grunn til å ikke ha et speedometer som viser korrekt hastighet. En av grunnene til at jeg kjører med 60 profil i stedet for 55 på den gamle A6'en min er akkurat det!
Speedometer som viser feil hastighet er idioti.

For de som ikke har tenkt på det: når du leaser en bil og betaler for 45 eller 60.000km over tre år, så får du i praksis i en 2012 modell Passat bare kjørt ca 42.000km eller 55.000km. Noe som medfører en reell kostnad om du må betale for ekstra km.

I tillegg kan det se ut til at delene på bilen varer marginalt lenger enn de reelt gjør, og garantien utløper tidligere enn den skal.

Ja til korrekte speedometre :)
#12275
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har du fått fartsbot i elbil?
lørdag 21. september 2013, klokken 07:33
Sitat fra: Johnny på fredag 20. september 2013, klokken 20:42
Å få en bil der speedometeret viser korekt hastighet er en uvant utfordring.
Synes det er helt knall å ha et speedometer som faktisk viser korrekt hastighet. Eneste aberet som du sier er at man må slutte å tenke at man har marginer annet enn i Politiets marginale snillisme :)

Det er uansett akselerasjonen som er morsom i Model S, ikke farten! Kommer ikke til å kjøre fortere enn før, spesielt ikke på langtur. Men jeg kommer til å akselerere myyyye hardere  8)
#12276
Model S 2013 - 2022 / Sv: Autopass brikke i nosecone
lørdag 21. september 2013, klokken 07:15
Droppet hele nosecone-prosjektet og monterte den der den alltid har vært - ved siden av speilet. Har ikke plaget meg før, og plager meg heller ikke nå :)
#12277
Model S 2013 - 2022 / Sv: Visible Tesla
fredag 20. september 2013, klokken 12:37
#12278
Model S 2013 - 2022 / Visible Tesla
fredag 20. september 2013, klokken 12:35
Hei,

Flere enn meg som har testet VisibleTesla applikasjonen for pc/mac?

Gir en del mer info enn Android/iOS appene. Kan blant annet se momentant strømtrekk (bilen min er nå parkert, men holdes våken av VisibleTesla.) Ligger i intervallet 0-0,6A trekk når bilen holdes våken. Pakken ligger vel på rundt 370-380V (ikke oppgitt i appen), men med nøyaktig volt på pakken får man momentant strømforbruk i watt :)

Rekkevidden oppgis med desimal, og har falt 0,8 kilometer siden bilen ble parkert 08:30 i dag morges.

Man kan også sette nøyaktig ladeprosent, se batteriets SOC +++
#12279
Sitat fra: Epleskreller på fredag 20. september 2013, klokken 08:24
Sitat fra: Jærbuen på fredag 20. september 2013, klokken 07:50
Ser ut som at det er nå nylig man endrer dette til å være inkludert også om man ikke bestiller med vinterpakke. Så de som produseres fra ca nå må komme med disse rillene.

Samtlige EU-biler er produsert etter mai, da dette ble endret. Øyvind og Havebigfun fikk ulike varianter og bilene ganske likt.. Ser ingen logikk forløpig, men så er det ikke alt med Tesla som er så logiskt :P
Jeg har tosifret P-nummer, så jeg er ganske sikker på at jeg er blant de få i en overgangsperiode som ikke har fått dem, mens alle fremover kommer til å få dem levert standard (de er jo ikke en del av vinterpakken).

Etter å ha tenkt tilbake på canadiske erfaringer blir det nok ettermontering. Tesla har dessverre klart å ødelegge halvannet års entusiasme av diverse årsaker, men jeg håper den kommer tilbake ved at de overrasker positivt fremover.
#12280
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 19. september 2013, klokken 22:36
Jeg tror vi trenger bilder nå- min uten vinterpakke ser slik ut og fjerner dugg på et øyeblikk:
Haha. Ja det skal ikke være enkelt. Rillene er ikke en del av vinterpakken. Kanskje de hadde dårlig tid når de bygde min  ;D
#12281
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 19. september 2013, klokken 22:26
Sitat fra: Patosan på torsdag 19. september 2013, klokken 22:24
Har vinter-packe, och 'riller'.
Brukt dem en gång än så länge; körde genom tunnel och fick litet dugg vid nederkant på frontruta.
Fick bort det på några få sekunder.

Hmm, virker som om rillene likevel er en del av vinterpakken.
I følge Musk skal alle få, men da ser det ut til at rillene feilaktig bare er montert i biler med vinterpakken så langt. Prøver meg uten i vinter, for jeg vil ikke ha dem  om jeg ikke må. Så får de heller ettermontere ved behov :)
#12282
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 19. september 2013, klokken 22:15
For å være helt tydelig; spørsmålet er altså til alle dere som har fått bilen: hvordan ser dysen som sender luft opp mot frontruten ut? Er det mange små hull eller skråstilte riller?
For å være ekstremt tydelig: Har man disse rillene merket med B, eller kun et stort dekke med små huller :)
Rillene er ikke en del av vinterpakken i følge Elon Musk, og er heller ikke beskrevet som en del av vinterpakken på nettsiden (teksten ble vel oppdatert rett etter at Musk presiserte dette).

Selv dugget på sidevinduet forsvant ganske raskt, så jeg krysser fingrene for redesign under dashen selv om jeg har mine tvil :)

#12283
Sitat fra: laumb på torsdag 19. september 2013, klokken 22:07
Bumper denne igjen, da spørsmålet til Øyvind er høyaktuelt.
Ja lurer på om det bare er jeg som bryr meg om dugg/isfjerning i bilen :)
Håper standardløsningen holder så jeg slipper de rillene, for dashbordet er veldig rent og lekkert nå! Og ettermontering innebærer risk for knirk etc i etterkant, og det er uaktuelt å leve med (dvs kan risikere at den må inn flere ganger bare pga ettermonteringen).

Dugget forsvant raskt og effektivt når jeg testet, men får ikke testet skikkelig før høsten/vinteren setter inn.
#12284
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
torsdag 19. september 2013, klokken 12:05
Sitat fra: larsr på torsdag 19. september 2013, klokken 11:51
....
Gratulerer med ny bil! Hvordan var temperaturen på vei oppover, og hvordan er fartsgrensene på strekningen?
#12285
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
torsdag 19. september 2013, klokken 08:59
Sitat fra: taraquin på torsdag 19. september 2013, klokken 08:48
Har lest om noen med svært minimal dekkslitasje på tmc som har kjørt med litt ekstra trykk, mens et par som kjørte med anbefalt eller litt under anbefalt og sliter skikkelig med slitasje etter noen tusen km. Han som har "verdensrekorden" og kjørte 68 mil med sin S85 hadde vell psi på 50, noe som helt klart virka inn på resultatet.
Og verdensrekorten ble satt med 21" felgene med Conti? dekk. 19" med Goodyear dekkene skal visstnok gi bedre rekkevidde (merk at + pakken skal gi bedre rekkevidde for de med 21").

245/35/21 vil jeg tro tåler høyere dekktrykk generelt enn 245/45/19.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA