Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#11911
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Kjøreopplevelse med vinterdekk
torsdag 14. november 2013, klokken 15:14
Sitat fra: Celter på torsdag 14. november 2013, klokken 15:01
Tror dere P+ er en fordel i denne sammenhengen?
+ bidrar nok i positiv retning, men min bil fungerer bra med R2 også. Kanskje det er noe galt med understellet på bilene som blir til vannsenger? Kan fortsatt kjøre hardt med min i hvert fall, og den er ikke flytende. Slipper litt kjappere, men jeg kan fortsatt kjøre hardt :)
#11912
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Kjøreopplevelse med vinterdekk
torsdag 14. november 2013, klokken 15:13
Ettersom det ble opprettet en ny dekkpost istedenfor å fortsette "hvilke vinterdekk velger man" får jeg reposte erfaringen med Nokian R2 (245/45/19) her:

Da har jeg fått bortimot to ukers erfaring med Nokian R2. Som de fleste vet må dekkene kjøres inn, og første par dagene var de glatte! Slapp i 110km/t på tørr asfalt..... Dekktrykket har jeg satt til ca 48psi. Etter et par uker og noen hundre km synes jeg de har blitt veldig gode, og det er ikke selvbedrag :) Jeg har ikke fått testet dem der det virkelig gjelder, dvs snø og is, men der vet jeg de vil briljere og er blant de aller beste i klassen uansett. Det var jo egenskapene på snø og is som var de viktigste for meg (bor i en bydel med mange bakker), og om disse ikke duger er piggdekk neste. De første dagene hadde jeg en «summing/veldig svak høyfrekvent dirring i rattet.» Denne har nå gitt seg, så det var sikkert også en del av innkjøringen, for jeg ser andre har rapportert om samme greia med R2. Dekkene er for øvrig stillegående når de er blitt innkjørt! Tror de er enda stillere enn de originale 19» sommerdekkene.

Påstandene om vinglete/deigete/livsfarlige er i mine øyne bare vås og tull.

Forskjellen i stivhet er nok mindre for de som går fra 19-19 enn de som går fra 21-19, både fordi 21 er stivere og fordi dekkene på 21 felgene sitter enda bedre på tørt føre. Men selv om jeg kjenner at bilen har blitt litt mykere er den fortsatt god å kjøre, og definitivt ikke deigete eller farlig.
Min opplevelse er at dette er et godt kompromiss, hvor sommer-egenskapene lider noe mens vinter-egenskapene vil være svært gode. Du kan fint kjøre aktivt, men må påregne å se antispinn-lampen i opptil 70-80km/t på vått føre. På tørt føre beholder de grepet fra 40-50km/t og oppover (dette er ca-anslag).  I svinger har jeg til gode å oppleve at dekkene slipper etter innkjøring, såfremt jeg ikke drar på :) Men antispinn/skrens sørger for at bilen går på skinner uansett, så jeg gleder meg til vinteren når jeg kan leke meg litt!

Kommer tilbake med ny vurdering etter at dekkene er testet på snø og is (merk at jeg har lite erfaring med rwd fra tidligere, så det kan være jeg klassifiserer bilen som dårlig på vinterføre selv om den kanskje er bedre enn konkurrerende rwd biler :) )
#11913
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Kjøreopplevelse med vinterdekk
torsdag 14. november 2013, klokken 08:54
Og du har selvfølgelig kjørt dem inn i hvert fall et par uker og 500km + før du startet denne tråden? Og fylt opp korrekt dekktrykk?
#11914
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kundeservice? Tilgjengelighet? Punktlighet?
torsdag 14. november 2013, klokken 06:56
Sitat fra: Patosan på torsdag 14. november 2013, klokken 06:54
Nej, det var jag inte klar över.
Att bilen då visas utanför, på samma plats den stod när jag fick den första gången, kan bero på en reflekterad GPS signal.
Denna hypotes kunde stöttas av att inne-temperatur i bilen är ca 20deg nu på morgontimmarna.
Eller så har 5 st övernattat i bilen....
Ok. Når min bil er der pleier den å vise helt nøyaktig hvor den står, både innendørs og utendørs. Så jeg skal absolutt ikke utelukke at de kan ha satt den utendørs ulåst :)

Men som du sier - om den viser 20 grader kupetemp nå står den nok inne i verkstedet.
#11915
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kundeservice? Tilgjengelighet? Punktlighet?
torsdag 14. november 2013, klokken 06:27
Sitat fra: Patosan på torsdag 14. november 2013, klokken 00:13
För skojs skull checkade jag precis bilen med app och finner ut att den står tvärs över vägen från service-center, olåst!
Låste med app och hoppas inte det har blivit övernattning på någon utan 'fast bostad'.
Detta blir ju bara bättre och bättre...
Du er klar over at de jobber med bilene innendørs der du skriver at bilen din er? Dvs den står innelåst? Eller mener du den står ute på en parkeringsplass og ikke inni bygget?
#11916
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ettermontering LED stripe og tåkelys
onsdag 13. november 2013, klokken 12:06
Sitat fra: BMW850 på onsdag 13. november 2013, klokken 11:58
Altså, slik jeg forstår det har vi som har "gammel" Tech-pakke LED stripen som er beskrevet som LED-kurvelys under Tech-pakke. Ikke sant?
De som har gammel løsning har kun grøftelys som skrur seg på når du svinger brått i lav hastighet. Ikke tåkelys og ikke LED-stripe.

De som har signatur eller har bestilt tåkelys får lys med LED-stripe.
#11917
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Hvilke vinterdekk velger man?
onsdag 13. november 2013, klokken 08:19
Da har jeg fått bortimot to ukers erfaring med Nokian R2. Som de fleste vet må dekkene kjøres inn, og første par dagene var de glatte! Slapp i 110km/t på tørr asfalt..... Dekktrykket har jeg satt til ca 48psi. Etter et par uker og noen hundre km synes jeg de har blitt veldig gode, og det er ikke selvbedrag :) Jeg har ikke fått testet dem der det virkelig gjelder, dvs snø og is, men der vet jeg de vil briljere og er blant de aller beste i klassen uansett. Det var jo egenskapene på snø og is som var de viktigste for meg (bor i en bydel med mange bakker), og om disse ikke duger er piggdekk neste. De første dagene hadde jeg en «summing/veldig svak høyfrekvent dirring i rattet.» Denne har nå gitt seg, så det var sikkert også en del av innkjøringen, for jeg ser andre har rapportert om samme greia med R2. Dekkene er for øvrig stillegående når de er blitt innkjørt! Tror de er enda stillere enn de originale 19» sommerdekkene.

Påstandene om vinglete/deigete/livsfarlige er i mine øyne bare vås og tull, men påstandene gjentas like fullt gang på gang her uten at de korrigeres for innkjøring/dekktrykk.
Men den gjentas i hovedsak av de som skal argumentere for andre dekk, og da er det nok beleilig å se bort ifra at klager på R2 har kommet fra folk som ikke har kjørt inn dekke og i tillegg hatt for lavt dekktrykk.

Forskjellen i stivhet er nok mindre for de som går fra 19-19 enn de som går fra 21-19, både fordi 21 er stivere og fordi dekkene på 21 felgene sitter enda bedre på tørt føre. Men selv om jeg kjenner at bilen har blitt litt mykere er den fortsatt god å kjøre, og definitivt ikke deigete eller farlig.
Min opplevelse er at dette er et godt kompromiss, hvor sommer-egenskapene lider noe mens vinter-egenskapene vil være svært gode. Du kan fint kjøre aktivt, men må påregne å se antispinn-lampen i opptil 70-80km/t på vått føre. På tørt føre beholder de grepet fra 40-50km/t og oppover (dette er ca-anslag).  I svinger har jeg til gode å oppleve at dekkene slipper etter innkjøring, såfremt jeg ikke drar på :) Men antispinn/skrens sørger for at bilen går på skinner uansett, så jeg gleder meg til vinteren når jeg kan leke meg litt!

Kommer tilbake med ny vurdering etter at dekkene er testet på snø og is (merk at jeg har lite erfaring med rwd fra tidligere, så det kan være jeg klassifiserer bilen som dårlig på vinterføre selv om den kanskje er bedre enn konkurrerende rwd biler :) )
#11918
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ettermontering LED stripe og tåkelys
onsdag 13. november 2013, klokken 07:08
Sitat fra: Milzit på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:49
Men hvordan er det med LED stripen? Kan den brukes sammen med nærlys?
Det kan være at det er mulig. E-klasse har et lyssystem foran med en liten led-stripe nederst på fangeren. Det er ganske svake lys, og er slik jeg forstår det ikke det samme som tåkelys. Disse leste jeg i en artikkel at Politiet sa var OK, for det var ikke tåkelys og bilen styrte disse lysene automatisk av og på.

Men ettersom denne LED-stripen er knyttet til tåkelys-bryteren spørs det vel om man klarer å bare skru på stripa?

Kjipt å betale 10.000,- + for lys du ikke kan/bør bruke i mørket pga nærlysene.
#11919
Model S 2013 - 2022 / Sv: Får rødt lys på lader. Noen med info?
onsdag 13. november 2013, klokken 07:02
Min første UMC fungerte feilfritt i ca 2 måneder før den plutselig døde for 3 uker siden. UMC nr 2 fikk jeg for et par uker siden, men den har vært ustabil helt siden jeg fikk den (vil ikke alltid låse opp ladeluken, lading feiler etc).

Kjøpte derfor en ekstra UMC (nr 3 i rekken) for å ha i reserve, og forrige helg døde UMC nr 2 når bilen skulle lades i Tønsberg.

Med den første UMC`en kunne jeg trykke på reset-knappen når den var plugget i støpselet, så begynte den å blinke grønt etter hvert tredje røde blink. Det betyr at den sjekker seg selv og strømnettet for feil. Etter ca 15-20 minutter er den ferdig, og min UMC nr 1 fortsatte å blinke rødt.

UMC nr 2 får jeg ikke til å blinke grønt til "selvtest" på samme måten.

UMC nr 3 virker å fungere fint.

Kjør innom hos Tesla på Alnabru og be om en ny en.
#11920
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:32
Har du sett på US forum minns at det har vært fler som har rapportert om denne type lyd der.
Sjekket nå, og fant en poll der hvor 7 av 10 svarer at de har denne "slippe ut luft av ballong" lyden. Så det er antakelig noe alle får før eller siden, og helt normalt.

Litt skuffet over at det futuristiske hvinet nå er akkompagnert av denne høyere og mer skrikete lyden, men om "alle" får den før eller siden og det er helt normalt så får man bare leve med det?
#11921
Andre enn meg som har en høy hvinelyd/skrikelyd under fullt gasspådrag? Høres ut som noen som slipper ut lufta av en ballong i bagasjerommet? Denne lyden kom plutselig nå etter helgen, og bilen har gått rundt 3000km (ikke den vanlige futuristiske hvinelyden alle har :) )

Tesla mener dette er helt normalt, og at lyden kommer fra kontakter i batteriet.

Vedlagt er lydopptak, men lyden er mye høyere enn det høres ut i opptaket. Den vanlige hvinelyden ved pådrag har jeg fortsatt, men denne lyden er noe som kommer brått på og av, og kun ved fullt pådrag.

OBS OBS: Filendelsen må renames til .m4a
Fikk ikke lastet dem opp som m4a, så det ble .doc :) Filene kan åpnes i VLC, Quicktime eller nyere versjoner av Windows media player.
#11922
Bare hyggelig :) Min type 2 kabel befinner seg stort sett rett ved Alna på hverdager. Har sågar ekstra UMC hjemme på Nordstrand om noen er helt i beit :)
#11923
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. november 2013, klokken 16:57
Har hverken dobbeltlader eller Type2...
Hmm, da har jeg ingen tips dessverre. Kjenner ikke til noen type 2 punkter med fastmontert kabel i Oslo. Det jeg har hørt er at 43kW AC punkter har fastmontert kabel, mens eks 11/22kW punkter krever medbrakt kabel.

Min type 2 kabel befinner seg for øyeblikket antakelig i Smalvollveien, ikke langt fra Bryn på jobben til kona. Om du vil låne den må du gjerne stikke innom der :) Da går du opp fra ca 7-8kW til 11kW ved å kjøre til Sønnico.

Forutsatt at den leveres igjen i kveld :)
#11924
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 12. november 2013, klokken 16:42
Sitat fra: TesLars på tirsdag 12. november 2013, klokken 15:51
2013-utgave eller 2013-produsert bil = v1.0
men ikke nødvendigvis omvendt.
"2013-utgave" blir en betegnelse som ikke har verdi for kjøpere av Tesla, som du sier nettopp fordi det kan komme nye versjoner. Dato for levering og versjonsnummer er det du bør se på.

Kommer en v1.5 i slutten av 2014 har det lite å si for de med biler fra januar 2014 å kunne si at de "har bil fra 2014", for de har fortsatt en v1.0, akkurat som en bil fra desember -13. Akkurat like "forrige modell" som biler levert i 2013.
#11925
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. november 2013, klokken 16:31
Trenger kjapp strøm i Oslo... Har hatt bilen på verksted hos TM Oslo i dag og de ladet ikke bilen som vi ble enige om under verkstedsoppholdet  >:( Nå sitter jeg å venter med 40 km/t på lading... Noen som kan tipse meg hvor jeg kan lade kjappere? Må videre i kveld...
Dobbeltlader regner jeg med? I så fall - Sønnico i Hans Møller Gasmannsvei 9 på Kaldbakken? Ikke langt fra Tesla! Kanskje 5-10 min å kjøre over Brobekk :)

Da får du 18kW eller snaut 100km/t rated per time. Eller enda mer om du har fått justert sw slik at bilen tar 32A/22kW. Forutsetter seff dobbeltlader og type 2 kabel medbrakt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA