Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#11776
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vs den tyske arven
onsdag 27. november 2013, klokken 22:13
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 21:57
Jeg synes det er trist at de fleste TMS-eiere ser ut til å ha et svært nedlatende forhold til "fossilbiler" - hvis man vil fremheve Teslas fortreffelighet er det ikke særlig smart å avfeie konkurrentene som ræl.
Beklager om vi virker nedlatende. Det er dessverre svært utbredt konsekvens av bruk av Model S at man opplever fossilbiler som gammeldagse. Det er ikke meningen å være nedlatende, men man mister totalt lysten på å kjøpe fossil igjen. Og den oppfatningen virker å styrke seg jo lenger man har eid Model S.

Litt som resistiv vs kapasitiv skjerm. Plutselig er bilkjøring slik det skal være, redefinert :)
Skillet mellom gammelt og nytt er ganske tydelig, og klart det kan oppleves som nedlatende for de som fortsatt kjører fossilbil. Men det er dessverre slik mange av oss opplever overgangen :(

(PS: Model S er ikke perfekt! )
#11777
Humor og kanari / Sv: L-bil
onsdag 27. november 2013, klokken 20:46
Og hvem elsker biler med lang benplass? Nederlendere? Neida, kinesere :)
#11778
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vs den tyske arven
onsdag 27. november 2013, klokken 19:43
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 19:28
Hvis man kjøper TMS med det minste 60kWh batteriet, så må man betale 14.400,- for å få tilgang til Superchargerne. Dette er inkludert dersom man kjøper det største 85kWh batteriet. Du kan derfor si at vi har betalt 14.400,- for utbygging av laderne pluss strøm. Man får rimelig mye strøm for slike summer!
For å gjøre dette veldig enkelt, og overdrive forbruket:
La oss si du har to turer til Trondheim hvert år, to turer til Bergen og to turer til Stavanger. Og for enkelhetens skyld - la oss si det går 320kWh tur/retur for hver av strekningene. Og man starter i hver ende av turen med 80kWh på batteriet. På hver tur fyller du da ca 160kWh på superlader, til en strømpris ca 0,8kr i snitt.
160 x 0,8 x 6 turer per år = 768,- per år.

Dette er bare lek med tall selvfølgelig. Forbruket er antakelig satt alt for høyt, og 6 langturer hvert år som krever SC begge veier tror jeg også er over snittet. Om ikke jeg husker feil kom jeg frem til at ca 5-6% av strømforbruket i snitt kom fra SC. (Sammenlignet totalt antall kjørte km i Model S opp mot totalt antall km fylt på SC. Tall fra Deutsche Bank og Tesla).

Kjører du 25.000km i året fyller du med tall fra TS/DB snaut 400kWh hvert år på SC. Faktisk under halvparten av lekeeksempelet jeg satt opp over.

Disse eksemplene illustrerer at det gjennomsnittspersonen betaler for SC-tilgang i hovedsak går til etablering og vedlikehold, ikke strøm :)

Andre land har selvfølgelig andre strømpriser, men ganger du strømprisen med 2 eller 3 ser du fortsatt at det tar lang tid før Tesla går i minus. Markedsverdien av dette nettverket er enorm. Drift/etablering/strøm er definitivt verd investeringen :)


#11779
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vs den tyske arven
onsdag 27. november 2013, klokken 18:38
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 18:29
Hvis man ikke har noen motforestillinger eller tvil i forhold til Teslas fremtid når det gjelder lønnsom produksjon ( re volum ) og økonomiske utfordringer mht gratis landsdekkende superladere worldwide -
ja, da må man vite noe jeg ikke vet ; vennligst fortell  :D
Har du regnet på hva du betaler for tilgangen til superlader-nettverket, og sammenlignet det med forventet forbruk ved superladeren? Gir nok en a-ha opplevelse for mange :)
#11780
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sv: Tesla i norske medier
onsdag 27. november 2013, klokken 18:23
Tror Griffel var ironisk :)
#11781
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
onsdag 27. november 2013, klokken 17:06
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 27. november 2013, klokken 16:58
Sitat fra: Leif1 på onsdag 27. november 2013, klokken 16:45
Ulovlig, eller ei. Du vil ikke klare å trekke mer enn det laderen i bilen tillater uansett. Og det er vel 13A med Schuko.

Jeg mente ikke at dette er et problem kun at utstyret Øyvind trenger ikke finnes kommersielt.
Når jeg tenker meg om vet jeg selvfølgelig det. Var kanskje litt tøvete av meg å begynne å lete etter noe, når jeg like før faktisk skrev at jeg måtte mekke noe eller kjøpe eks byggsentral :)

Lager jeg overgang fra 32A CEE til dobbel schuko kan jeg hente ut 32A fra dobbel schuko. Kunne vært festlig....
#11782
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
onsdag 27. november 2013, klokken 14:07
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 27. november 2013, klokken 13:36
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 13:22
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 13:15
Har ladet via overgang fra 32A blå til schuko siden jeg fikk bilen. Alternativet er ledning ut vinduet, og det er ikke et alternativ med tanke på høststormer og vinter.

Jeg har ingen tro på at Tesla tar ansvar for dette ihvertfall. Jeg tror de kjøper seg så mye tid som mulig ved å ikke informere løpende. Det er jo ikke det at de ikke har kapasitet til å informere; det dumper jo stadig og støtt inn skrytemailer. Infomail er ikke vanskeligere å sende ut.
Ja jeg får jo alltids løst det på et vis, men ikke med ikke noe som får utnyttet kapasiteten, og jeg må kjøpe utstyr for å få det til selv om jeg allerede har kjøpt det av Tesla (har to UMC og har bestilt både rødt og blått adapter).

Nå kommer jeg til å grave videre i de kanalene jeg har for å sjekke hva som kan være årsaken. Kjøper ikke helt utfordring med produksjon når det gjelder 32A enfas adapteret. Og jeg vet hvem jeg bør kontakte for å komme til bunns her :) (dessverre ikke nødvendigvis slik at jeg kan dele infoen her).

Dette må vel være det rimeligste funksjonelle skvipet man trenger for å kunne lade med 32a enfas stikk?
http://www.clasohlson.com/no/230-V-kontakter/Pr325408000

Under 49,- tror jeg ikke du kommer nei :)
Ja nei da får barna klare seg uten julegaver i år om det ikke er mulig å gjøre det billigere  :D

Kan fint få 32A trefas stikk der, men det har jeg droppet fordi jeg skulle få 32A enfas adapter.
#11783
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
onsdag 27. november 2013, klokken 13:22
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 13:15
Har ladet via overgang fra 32A blå til schuko siden jeg fikk bilen. Alternativet er ledning ut vinduet, og det er ikke et alternativ med tanke på høststormer og vinter.

Jeg har ingen tro på at Tesla tar ansvar for dette ihvertfall. Jeg tror de kjøper seg så mye tid som mulig ved å ikke informere løpende. Det er jo ikke det at de ikke har kapasitet til å informere; det dumper jo stadig og støtt inn skrytemailer. Infomail er ikke vanskeligere å sende ut.
Ja jeg får jo alltids løst det på et vis, men ikke med ikke noe som får utnyttet kapasiteten, og jeg må kjøpe utstyr for å få det til selv om jeg allerede har kjøpt det av Tesla (har to UMC og har bestilt både rødt og blått adapter).

Nå kommer jeg til å grave videre i de kanalene jeg har for å sjekke hva som kan være årsaken. Kjøper ikke helt utfordring med produksjon når det gjelder 32A enfas adapteret. Og jeg vet hvem jeg bør kontakte for å komme til bunns her :) (dessverre ikke nødvendigvis slik at jeg kan dele infoen her).

Dette må vel være det rimeligste funksjonelle skvipet man trenger for å kunne lade med 32a enfas stikk?
http://www.clasohlson.com/no/230-V-kontakter/Pr325408000
#11784
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
onsdag 27. november 2013, klokken 13:06
Noen som har hørt noe mer om blått adaptert? Det øyeblikket det begynner å snø har jeg kun 32A enfas CEE stikk tilgjengelig, dvs. jeg må ha blått adapter for å lade med UMC`en.
Kan alltids mekke en overgang til schuko, eller kjøpe en el-sentral med ekstra sikring, men føler det blir feil om jeg må betale for dette. Tesla selger ikke slikt, så gavekortet får jeg ikke brukt til det :)


#11785
Model S 2013 - 2022 / Sv: Visible Tesla
onsdag 27. november 2013, klokken 12:40
Er det noen som har sjekket hvilken batteriprosent VisibleTesla rapporterer når bilen sier 0km gjenstående rekkevidde?

Jeg ser på bilder av dashbordet at batteriikonet ikke er helt tomt, og i VisibleTesla bør det være mulig å lese ut nøyaktig prosent.

De av dere som ofte bruker bilens fulle potensial kan gjerne sjekke dette :) Har selv bare vært nede i 30-40km gjenværende rekkevidde en eneste gang.
#11786
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkering i fellesanlegg problem
onsdag 27. november 2013, klokken 12:31
Sitat fra: Djur1 på onsdag 27. november 2013, klokken 12:21
Øyvind.h.

--> Ja det er det jeg skal gjøre ved å sparre med dere først.:). Ok ,men 1 kr /Kw er jo rimelig dyrt når jeg allerede har betalt fastdelen og avgiftene knyttet til denne?

Jeg er ikke helt sikker på om en leser av i desember for Kw bruk og legger den som grunnlag for w/km, gir det riktige bildet.

Jeg tror sameiet ikke vil bruke tid på å installere målere, men de kan kanskje pålegge meg å installere måler?. Jeg bruker bare anlegget slik det er satt opp når jeg flyttet hit.
Ja 1kr per kWh er for dyrt når du ikke skal betale fastleddet via denne fakturaen. Forbruket er sikkert også høyere i desember enn juni per km som du skriver :) Men jeg opplever ikke at det er der forskjellen ligger (dvs om du regner 250 eller 300w/km. Det utgjør bare 100-200kr fra eller til?

Jeg vil tro de kan pålegge deg å installere måler. Men om du har tenkt til å bo der en stund bør du undersøke om du kan få Bymiljøetaten til å dekke deler av regningen. Sjekk info om borettslag og støtteordninger hos elbil.no (mulig det allerede er nevnt i denne tråden).
#11787
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkering i fellesanlegg problem
onsdag 27. november 2013, klokken 12:09
Sitat fra: Djur1 på onsdag 27. november 2013, klokken 11:54
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 10:37
Sitat fra: Djur1 på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:17
Tror det er den linja jeg kommer til å legge meg på.

Jeg har 8000 km kjøring i året på forsikringen min. Tesla er vel ratet til 85000/500 = 170 W/km. det holder vel neppe i praksis, så hvis en sier 85000/43 burde det vel være nogenlunde gyldig. 197 W/km. Med 8000*197 = 1581 Kw i året. Om en skal legge til grunn at jeg lader 80 % av dette hjemme, så blir det 1264 Kw forbruk. Siden jeg allerede betaler for fastavgiften og normalt motorvarmer forbruk som er beregnet til (2 timer daglig på 0,6Kw i et halvt år) 216 Kw. Da skal jeg betale 1048 Kw. Med en pris på rundt 0,4 kr/Kw = 419 kr.
Et par kommentarer:
1. Er det fellesskapet som betaler fastleddet her ettersom du ikke betaler det selv?
2. 197w/km ved stikk-kontakten tror jeg du skal kjøre pent for å oppnå. Jeg har et snitt på rundt 240w/km siste 4000km, og det er forbruk i bilen. Legg på tap i ladeprosessen på rundt 15%, så er jeg på 276w/km. Og da har ikke vinteren vært lang.
3. Skal du ikke forvarme bilen slik som de med motorvarmer gjør? Motor/kupevarmeren drar inntil 6kW, og er i gang 30 minutter fra start til slutt. Men ved 13A UMC trekkes bare 3kW fra kontakten, eller dermed ca 1,5kW per forvarming à 30 min. Batterivarmeren drar også inntil 6kW. Om du kjører lite vil forvarming av kupe og batteri utgjøre en ganske stor del av forbruket! Regner jeg inn forvarming i mitt forbruk er jeg sikkert på minst 3-400w/km målt ved stikk-kontakten.

1. Det er vel egentlig hver enkel sameier som betaler for dette igjennom husleien som betales hver mnd.
2. Jeg har ikke hatt bilen lenge nok til å si helt eksakt hva en gjenommsnittlig strømforbruk per km vil være. Nå om vinteren er den høyere det ser jeg og ligger på rundt 260 w/km. Så jo det er nok bedre å ta litt kraftigere i. Hvis en sier et snitt på 250 for året begynner en vel og nærme seg.
3. Har ikke brukt forvarming i noe særlig grad, kanskje en 5 min før jeg setter meg i bilen og jeg ser den starter på 650w/km når jeg har kjørt litt men det faller ned mot 260 etter kort tid.

Med de tallene så blir det: 1107 kroner hvis en legger til grunn 0,8 øre/Kw. Det fortsatt flere tusen kroner under det som har blitt satt. Uansett hvor mye en legger på disse tallene helt til det absurde så vil det aldri nærme seg den prisen som sameiet har satt. Jeg snakker bensinstasjonspris per km.
Ok. Så du betaler for ditt eget forbruk av fastleddet?
Om du ikke bruker forvarming og heller lar bilen varme seg via batteriet blir det lettere å måle, for da vil bilens forbruksmåler fange opp alt forbruk :)

Uansett opplever jeg kanskje at spørsmålet ikke er om du skal betale 500 eller 1500, men heller om det er vettugt at du skal punge ut med 4-5000?

Reglementet jeg har satt opp et sted jeg er styreleder innebærer 1kr per kWh (for å slippe admin-kost, om prisen overstiger 1kr pr. kWh i snitt over et år er det ikke planlagt prisøkning/etterfakturering). Hver plass har sin måler, for jeg mener det blir feil å gjøre dette til en fast sum per år.
Men mitt opplegg forutsetter installasjon av egen måler, fastmontert lader og seksjonseier må selv betale kabelstrekk frem til koblingspunkt montert sentralt i hver garasje.
Mao. kan en dyr fastpris-løsning faktisk bli billigere for en beboer som kjører kort, og som ikke blir boende lenge, enn en løsning basert på avlesning av reelt forbruk.

Hva med å presentere et regnestykke for sameiet hvor du viser til worst case tall for deg? Dvs. ikke vær overoptimistisk og presenter tall som ikke har rot i virkeligheten. Mål gjerne med wattmeter en måneds tid, så ser du hva du reelt sett bruker ut fra kjørelengde?
#11788
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vs den tyske arven
onsdag 27. november 2013, klokken 11:45
Sitat fra: teslaslaven på onsdag 27. november 2013, klokken 11:34
Sitat fra: janmb på onsdag 27. november 2013, klokken 11:30
Det skjer ikke på stor skala før oljen er blitt knapp/borte.

Selv om Tesla har lykkes i å lage en bil som er attraktiv i seg selv, elbil eller ei, så er den i et for dyrt segment til å ta over nevneverdige markedsandeler uansett.

Dersom de mot formoding skulle klare å lage en 3-400K bil med samme rekkevidde og standard kunne det bli mer interessant.

Uansett er det meningsløst å mene mye om dette basert på erfaringene her hjemme. Norge er et fullstendig ubetydelig bilmarked på verdensbasis, både økonomisk og i miljøperspektiv.

300-400K NOK er nok fortsatt for mye for volumsalg. Gjennomsnittsbilen i USA koster $31000, dvs. 189000 NOK. I Tyskland ca. €26000, dvs. 215000 NOK.

Folk i frie land uten bilavgifter er vant med billige biler.

Etter tre måneders eierskap er det ganske klart for meg at bensin/diesel så vel som hybrid hører fortiden til, og det er ikke noe jeg kunne tenke meg å kjøpe i fremtiden. Jeg vil tro de fleste som kjøper elbil forblir eiere av elbiler i overskuelig fremtid. Dvs. markedet vil vokse i bra tempo.

Videre er jeg ikke uenig i at prisene må ytterligere ned, men samtidig skal man ikke undervurdere økt betalingsvilje for et bedre produkt! Her snakker vi altså ikke om tradisjonell disruptiv innovasjon (undergravende innovasjon), men innovasjon som starter i de øvre prissegmenter og jobber seg nedover. Strengt talt akkurat slik eks Mercedes og Audi opererer ved å lansere toppmodeller kundene liker, og så videreføre elementer av disse i rimeligere modeller. Bare VW som ikke helt får til det (med Phaeton) :)
Jeg tror betalingsviljen vil øke (betalingsevne er en annen diskusjon), og folk vil innfinne seg med at biler med denne typen teknologi er dyrere. Samtidig forventer jeg at driftskosten over tid er lavere i slike biler, noe som gjør at totalbildet ikke nødvendigvis er så ugunstig for elbilen allikevel!

Det er dyrt å være fattig blir en passende floskel da :)

Uansett - det vil alltid være en vesentlig andel av kjøperne som ikke kan bruke elbil (ikke tilgang til lading, ikke råd, dekker ikke behov), så fossilmarkedet/hybridmarkedet vil sikkert ikke dø før alternative energibærere er på plass. Men elbil-revolusjonen er definitivt i gang.


#11789
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vs den tyske arven
onsdag 27. november 2013, klokken 10:52
Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:49
For vi må ikke glemme at en TMS egentlig er en Lithium-elbil på anabole stereoider med veldig stor batteripakke, det er jo det den i bunn og grunn er rent teknisk.
Og iPhone var bare en telefon med stor berøringsskjerm?

En slik banal fremstilling viser bare hvor enkelt ting kan være, samtidig som det er så utrolig vanskelig. Godt poeng du illustrerer! Gang på gang demonstrerer store selskaper at det som er svært enkelt, i praksis er svært vanskelig å gjennomføre. Være seg pga avkastningskrav fra aksjonærer, usikkerhet rundt teknologi, manglende kundeforståelse, eller det viktigste - man trives godt med å melke det markedet man er i pt! (Der anbefales Blue Ocean strategy, eller innovators sollution/dilemma).

iPad er bare en litt tynn laptop uten tastatur :)
#11790
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vs den tyske arven
onsdag 27. november 2013, klokken 10:45
Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:42
Sitat fra: teslaslaven på onsdag 27. november 2013, klokken 10:37
Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:32
M-B AMG E-Cell
Jeg anser denne prototypen av en bil ( Har ikke Stordalen kjøpt en slik? ) som et lite "stikk" til Tesla, hvor Mercedes gir klar beskjed: "Hvis vi vil, så er vi også med på leken".

Denne er nok basert på teknologi fra Tesla.

Hvada teknologi fra Tesla? Hvilken unik teknologi er det?
Om du ikke klarer å se totalpakken Tesla klarer å by på er det kanskje ikke noe poeng å diskutere videre? For jeg antar du indikerer at hverken drivlinje eller batterisammensetning er spesielt unik hos Tesla?
Anbefaler sterkt "Nyskapning og kommersialisering" samt "Strategisk forretningsutvikling og innovasjon". To master of management-program som tilbys på BI. Der gjøres utallige case-studies av suksessrike selskaper, selskaper som feiler, markeder som endrer seg etc.

Etter et par år med slike case studier forbedrer forståelsen for markedskrefter, og hvorfor det er så vanskelig for store bedrifter å endre seg fundamentalt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA