Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#11116
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 06. februar 2014, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:21
Sitat fra: Mila på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:15
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article9091947.ece

Dette må være tidenes lavmål. Levangeravisa legger ut link med hvor alle Tesla eierne i levanger bor.

Ikke enig. Dette er info som folk frivillig har lagt ut selv, og da må det etter min mening være greit å videreformidle den infoen.
+1
Legger man ut info om seg selv på nettet er det ganske merkelig å bli irritert når den brukes ;D
#11117
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader som parkeringsplass
torsdag 06. februar 2014, klokken 12:00
Sitat fra: Mippen på torsdag 06. februar 2014, klokken 11:40
Jeg er ganske fersk elbillist. I dag skulle jeg kjøre litt og bestemte meg for å svinge innom en hurtiglader. Oppdaget da at det står en Leaf der som er ferdigladet og eieren er ikke å se. Han har rett og slett parkert på ladestasjoner. Nå må jeg reise hjem for å lade bilen og får ikkr gjort det jeg skulle. Er det flere som har opplevd samme?
Kan dessverre forekomme både på hurtigladere og på vanlig ladeplasser med schuko/type 2 at folk parkerer uten å lade, eller er borte mye lenger tid enn det faktisk tar å lade.

Gikk det ikke an å parkere ved siden av denne bilen? I så fall - hadde det vært mulig å trykke på avbryt lading og få løst ut ladepistolen? Når bilen er ferdigladet må det være helt OK å ta kabelen ut.
#11118
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spetalens løgner
torsdag 06. februar 2014, klokken 08:23
Sitat fra: Stiania79 på torsdag 06. februar 2014, klokken 08:00
Har fyren tenkt å shorte Tesla aksjer?!
Hmmmm. Nå skjønner jeg hvem som gjemte seg bak brukernavnet "Foxy" her på forumet! Det var seff Spetalen!
Ikke rart Spetalen er forbanna  ;D
#11119
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns Model S P85 videoer
torsdag 06. februar 2014, klokken 07:52
...og du må slutte å ta med deg så mye for Easybring! Det er jo ikke plass til noe som helst i en Tesla  ;D
#11120
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spetalens løgner
torsdag 06. februar 2014, klokken 07:07
Sitat fra: Balrog på torsdag 06. februar 2014, klokken 02:31
Ny psykisk lidelse har fått et navn:

Spetalsk

Vi vet at Trygve Hegnar og Bjart allerede er spetalske. Vil det bre ytterligere om seg?

Arne Fredly klarte nylig å lire ut av seg en løgn i et intervju. Noe sånt som "du vet at Tesla forurenser mer enn Land rover totalt sett?"

Jeg ser bare to mulige årsaker til at folk som Hegnar, Spetalen og Fredly sprer løgner:
1. De vet ikke bedre (noe som er merkelig ettersom de er såpass oppegående)
2. De lyver bevisst (og her kan det være mange årsaker. Eks egen gevinst, venner som eier bilfirmaer etc....)

Det er jo artig å se hvor sosialistiske mørkeblå folk plutselig er blitt ;D
#11121
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
torsdag 06. februar 2014, klokken 07:00
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 05. februar 2014, klokken 23:48
Flere som har fått v1.49.84 og funnet ut om den har noe annet snacks? :)
Jeg fikk den for en uke siden når bilen var innom på service.
Ikke kikket så nøye, men merker ikke noe spesielt med denne. Lading fungerer feilfritt.

Tipper de sparer nye funksjoner til 6.0 som kommer ila nærmeste fremtid.

En ting har jeg dog merket meg at har kommet på et eller annet tidspunkt: bilen triller nesten ikke bakover ved bakkestart. Ved Jacobs er det en bratt bakke jeg nesten alltid må ta bakkestart i pga lyskryss (Ekebergveien). Merket at bilen nesten ikke seg bakover når jeg tok foten av gassen.
(Merk at jeg mener den har blitt slik før .84, men la spesielt merke til dette nå for noen dager siden. )
#11122
Ja det finnes en del som ikke har bruk for dobbeltlader. Slik vil det også være for noen i bruktmarkedet.
#11124
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2014, klokken 14:07
Det som er det fine med MS er at rekkevidden gjør at man passerer flere chademo-stasjoner før man MÅ lade. For min del passerer jeg gjerne 3-4 stk (inkludert kommende denne våren) på en strekning jeg kun trenger 15 minutters påfyll om vinteren. Er det kø på den første kjører jeg videre til neste. Er den ledig tar jeg mine 15 på den første og får det unnagjort.

Sånn sett er det greit at man bygger ut med rekkevidde a la Leaf i tankene.
Bare husk at du må kjøre et lite stykke for å få hentet ut potensialet i CHAdeMO :) Har du kjørt 10 mil og må toppe opp for å klare turen er du bare nede på rundt 75% SOC, og da er det ikke rare tiden du får 50kW....

Men som sagt - kø er et høyst reelt problem i østlands-området, og med Leaf som bestselger vil køene vokse ganske raskt.
#11125
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2014, klokken 13:54
Leser stadig vekk argumentet med kø på chademo og har sett mange ladestasjoner men fremdeles ikke en eneste en som var opptatt.
Er vel flere elbiler her i øst da :) Som nevnt over har jeg selv sluppet billig unna, men andre har måttet vente på meg. De to gangene jeg har kjørt forbi Statoil på Økern nå i vinter har det vært kø (dvs en som ladet og en ventet). Det var det også de to siste gangene jeg kjørte forbi ABB ved Teisen, men det var riktignok når den fortsatt var gratis!
#11126
Jeg har bare testet CHAdeMO laderne på E6 sydover fra Oslo (strekket Oslo-Gøteborg). Litt flaks for jeg har stort sett kommet til ledig lader eller akkurat når noen skal dra.
Men jeg har opplevd at folk må vente 15-20 minutter i kø bak meg, og flere ganger har folk kommet rett før jeg skal dra. Har også opplevd at laderen parkeres inne ved Marche Moss, og CHAdeMO ladere som ikke fungerer.
#11127
Ettersom jeg har lagt ut mange poster på forumet om ladeproblemer er det på sin plass å også komme med positiv tilbakemelding.

Etter siste software-oppdatering fungerer nå alle funksjonene bilen er levert med (utsatt lading, start, stopp etc). Får ikke lenger charge cable error.

Ladeproblemene knyttet til software er med andre ord løst for min del :)

Hmm, hva skal jeg snakke om nå som bilen er feilfri?
#11128
Sitat fra: bakskj på onsdag 05. februar 2014, klokken 12:56
Hurtiglader i bilen for å støtte type2 22KW er jo ikke dumt, men det går likevel ikke RASKT NOK når man har behov for hurtiglading, da må man ty til CHADEMO eller SC.
For mitt bruk i det daglige er dobbeltlader unødvendig, og skal jeg på langtur og har behov for hurtiglading utenfor SC er CHADEMO den beste løsningen.
Har du behov for rask oppfylling av batteriet så klarer dobbeltlader det på 4 timer, mens enkeltlader bruker 8 timer. I noen spesielle tilfeller vil dette ha noe å si, men normalt ingen betydning.

Jeg har flere turer som er i grenseland for batterikapasiteten, på veier hvor det aldri vil komme superchargers. Da gjør dobbeltladeren fint nytten som rekkevidde-forlenger. Videre er CHAdeMO svindyrt å etablere/drifte sammenlignet med 22kW AC, og behovet for lading blant de bilene som støtter CHAdeMO er mye større enn bilene som støtter 22kW. Det resulterer i to ting:
1. Når 22kW settes opp kan man smelle opp 2-4-6-8 i slengen, til samme pris som en enkelt CHAdeMO lader.
2. Det er langt fler biler som støtter CHAdeMO, og disse bilene har stort behov for hurtiglading.

Konklusjon? Forvent mye kø på CHAdeMO, og mye høyere pris for lading. Må man vente på 1-2 Leaf som skal lade så er jeg avgårde fra 22kW punktet før jeg hadde rukket å koble til med CHAdeMO :)

Når jeg kjører Leaf`en til hytta er jeg alltid nervøs for om CHAdeMo`en er ledig eller om det er kø. Tar jeg Teslaen trenger jeg ikke fylle men skulle krisen inntreffe har jeg 3-5 ganger så mange punkter å velge mellom.

Merk at jeg snakker om øst-Norge der jeg ferdes. Mulig situasjonen er en helt annen i Trøndelag :)
#11129
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?
onsdag 05. februar 2014, klokken 12:10
Er dette helt nede ved diffuseren? Er ikke alt bare plast der?
#11130
Bestilte fra Grønn kontakt nå. Valgte først hurtiglader, men så at det var Flexilading jeg skulle ha. Fjernet da krysset for hurtiglading, men lot flexilading med 22kW stå.

Allikevel kom hurtiglading med abonnementet "sjelden" opp på kvitteringssiden.

Får sende en klage til sjefen :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA