Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#11071
Model S 2013 - 2022 / Sv: 4hjuls trekk
torsdag 13. februar 2014, klokken 15:12
Har kjørt en del på glatte veier i vinter. Ikke står fast eller hatt problemer overhodet. Rwd Model S er bedre på vinteren enn fwd Passat. 4wd er selvfølgelig enda bedre, men opplever at bilen akselererer bra selv på svært glatte veier. Stopper lett og er lett å kontrollere. Elektronikken sørger for mye!
4wd har jeg testet noen ganger, men ikke noe jeg prioriterer. I hvert fall ikke på Model s!

Kjører Nokian r2, og selv på is er jeg trygg på bilen :) gi gass og bilen sørger for resten. Det er kona veldig glad for.
#11072
Model S 2013 - 2022 / Sv: 2013 vs 2014 modell
torsdag 13. februar 2014, klokken 15:04
Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Lokführer på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:50
Sikkert bare piggstøv som har satt seg, det konstaterte jeg at min bil var dekket med, senest i går kveld. Korrosol løser greit opp disse.

Piggstøv ja. Hvit bil ser ut til å være en magnet for dette. Noe så inn i granskauen mye.
Kona pekte på en hvit skitten Tesla i går og utbrøt: der har du grunnen til at hvit ikke er fint :)
#11073
BMW i3 / Sv: BMW i3 og CHAdeMO
torsdag 13. februar 2014, klokken 15:02
Sitat fra: bromm på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:17
Når det gjelder "adaptere" på DC-hurtiglading, så har jeg liten tro på at slikt utstyr blir godkjent. Tesla har annonsert den "håndstøvsugeren" lenge nå, og det var veldig mye snakk om denne i Oktober (ifølge google.com). Men den står fortsatt listet som "Coming Soon", så det er vel ingen som vet om den virkelig kommer.

Det er så stor strømstyrke i >50kW-lading (50.000 Watt), at det er veldig lite ønskelig med en ekstra kontaktovergang. IEC-normen for Mode 4 er også helt klar på at stasjonene skal være utstyrt med kabel OG ladepistol som skal kobles rett i bilen. Derfor kan det bli svært vanskelig å få slike overganger godkjent - siden det bryter med sikkerhetsgodkjenningen til de som produserer ladestasjonene...
CHAdeMO adapteret er allerede i bruk i Norge. Var en Tesla-eier som la ut bilde nylig.
#11074
Model S 2013 - 2022 / Sv: 2013 vs 2014 modell
torsdag 13. februar 2014, klokken 09:51
Har vært en del diskusjoner rundt dette i forskjellige tråder.

Kort oppsummert: Nei Tesla har historisk operert med versjonsnummer. Modellår er av mindre betydning hos Tesla.

Endringer gjøres kontinuerlig, så en bil produsert sommeren 2014 vil ha færre feil og nye løsninger sammenlignet med en bil produsert januar 2014.

En bil fra sommeren 2013 vil naturligvis ikke ha alle de samme løsningene som en bil produsert sommeren 2014, men det har ingen ting med årsmodell å gjøre, men ene og alene produksjonstidspunkt.
En del av forskjellene rettes med service-bulletins, eller når kunden klager på eksisterende løsning og får den nye reviderte løsningen :) (En av grunnene til at årlig service og hyppige verkstedsbesøk er et poeng nå i starten!)
#11075
Model S 2013 - 2022 / Sv: TOCN (Testa Owners Club Norway)
torsdag 13. februar 2014, klokken 09:48
Finnes det noen mulighet til å betale ene og alene til utbyggingsfondet :) ?
#11076
Model S 2013 - 2022 / Sv: TOCN (Testa Owners Club Norway)
torsdag 13. februar 2014, klokken 09:24
Ladefondet og utbygging av ladepunkter er omtrent den eneste grunnen til at jeg vurderer innmelding.

Jeg synes det er helt topp at noen tar ansvar og jobber for utbygging av skikkelig AC lading! Et sted må vi starte :) Det eneste som trekker ned er mye fokus på reiser nordover som er verd null og niks for meg.
#11077
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nokon som har bestilt bil uten tech pakke?
torsdag 13. februar 2014, klokken 07:53
Jeg trodde det skulle være mulig å trykke på dørhåndtakene for å få dem til å komme ut, uavhengig av tech-pakke. Mener jeg har lest andre bruke denne teknikken for å komme seg inn i bilen uten å avbryte lading.

Men jeg har også lest at når du låser opp bilen med nøkkelen, så avbrytes bare ladingen i ett minutt før den fortsetter! Testet?
#11078
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nokon som har bestilt bil uten tech pakke?
torsdag 13. februar 2014, klokken 06:18
Sitat fra: TW838 på onsdag 12. februar 2014, klokken 21:17
Noen som har bil uten tech pakke som har funnet ut hvordan man kan åpne en låst bil som lader UTEN å avbryte ladingen? Dobbeltklikk på nøkkelen stopper ladingen midlertidig...
Forsøkt å trykke på dørhåndtakene på førerdøren/passasjerdøren foran? Det skal vel fungere.
#11079
Model S 2013 - 2022 / Sv: Energistasjoner?
onsdag 12. februar 2014, klokken 18:08
Viktig å ikke blande omsetning med overskudd her. At det kan selges hundrevis av liter bensin på kort tid er verdiløs info før man tar fortjenesten inn i regnestykket.
Det er lenge siden drivstoff var lukrativt for stasjonene.
#11080
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 12. februar 2014, klokken 08:59
Sitat fra: Kjelli på onsdag 12. februar 2014, klokken 08:36
Øyvind.h: "En time lading gir det fort 5-7 timer kjøring, ikke halvannen. For du starter ikke med tomt batteri. " er ikke lett å forstå. Hva mener du?

Kjell
Kort fortalt:
Når du skal på langtur så starter du normalt med fullt batteri (om du trenger full rekkevidde). Derav setningen "for du starter ikke med tomt batteri". I anslaget på 5-7 timers kjøretur har jeg sett hele turen under ett, dvs. all kjøring du kan gjøre med fullt batteri pluss strømmen du får fylt på etter 30-60min på et 22kW punkt.

Skal jeg kjøre 40 mil med snitthastighet 75km/t har jeg kommet ca 23 mil etter 3 timer. Etter ca 2,5-3 timer pleier jeg alltid å ta en pause. Ved forbruk på ca 200Wh/km er bilens rekkevidde ca 40 mil. Med 17 mil igjen er bufferen bare 30km, noe som ikke er tilstrekkelig med barn i bilen, fare for hendelser etc.

I løpet av 30 minutters pause som jeg ville tatt uavhengig av ladebehov har jeg fylt på 50km ca. Da er bufferen oppe på 80km. Det er et komfortabelt nivå.
Flere av turene jeg har behov for å ta er på rundt 40 mil, noe som er i grenseland for bilens rekkevidde. Samtidig er turens lengde av en slik art at en god pause på veien er nødvendig. Da er 22kW perfekt som rekkeviddeforlenger, både fordi det er raskt nok. Og fordi 22kW er så billig og enkelt å etablere at det vil dukke opp i stort monn mange plasser.

Var det oppklarende?
#11081
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kundeservice? Tilgjengelighet? Punktlighet?
onsdag 12. februar 2014, klokken 07:47
Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:31
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. februar 2014, klokken 06:19
Burde kanskje vært enda mer presis i mitt spørsmål:
Hvor lenge må man vente fra man ber om garantirep til de tar inn bilen?

Vil tippe at så lenge det ikke er driftskritiske ting, så kommer man inn i den vanlige køen. Ser ut som om det er ca en måned nå på Skøyen. Det holder vel på å pusse opp der nå, så har vel lagd litt kø.
Det er to måneder kø i følge tilbudet jeg fikk tidligere i uken. En måned ble tilbudt når jeg klagde, og bare fordi en plass ble ledig. Uavhengig av kø har jeg meldt tilbake at dette er uakseptabel ventetid på å få tilbake en fungerende dør, og datoen med en måneds ventetid passet dessverre uansett ikke.

Som kunde opplever jeg at en rekke forhold taler for at de burde yte litt ekstra (eller i det minste på linje med hva man kan forvente hos konkurrenter). I praksis opplever jeg det motsatte (med gratis bilvask som et hederlig unntak). Det virker ikke som de evner å se hva kunden faktisk opplever (noe som er mye av grunnen til at "kunden har alltid rett" faktisk er en god regel.)
#11082
Model S 2013 - 2022 / Sv: Solfilm på Model S
onsdag 12. februar 2014, klokken 07:30
Kjører du forbi Oslo en dag kan du ta en titt på 35% på siderutene og 20% på bakruten :)
#11083
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kundeservice? Tilgjengelighet? Punktlighet?
onsdag 12. februar 2014, klokken 06:19
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. februar 2014, klokken 00:33
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:33
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 20:55
Trodde de skulle få reparasjonstidene ned ved å fly inn en haug folk?

Tror de har begynt å trappe ned igjen, fikk høre av en som jeg har hatt en del kontakt med på Skøyen at han reiser tilbake til statene på fredag...

Har forresten fått utmerket service av de, men fikk nå time til å se på knirking i pano taket 7/3. Akkurat for en slik ting så er ikke det noe problem, men ett dørhåndtak er litt mere pes...

De prioriterer nok det viktigste. Jeg leverte bilen for bytte av frontrute, men fikk også feil på stabilitetskontrollen før jeg kom så langt. De fikset det i samme slengen selv om jeg ikke hadde time. Det var ikke snakk om å sende ut en bil med defekt ESP. I samme slengen byttet de antenna for dekktrykksystemet (har hatt en periodisk feilmelding) og flyttet på/festet en ledning i høyre fordør som har laget resonansvibrasjoner rundt 169Hz.

Bilen ble levert inn med et flere millimeter tykt lag med møkk, ikke var den særlig ren inni heller. Fikk den tilbake nyvasket både utenpå og inni. Er meget fornøyd med servicen så langt.

Ang. stabilitetskontrollen så måtte det byttes en modul som styrer kommunikasjonen fra rattstammen. Denne var ikke på lager i Europa og måtte sendes fra USA så det tok tre dager å fikse alt. Vi har jo Leafen i tillegg så det var ikke noe problem å klare oss med den en liten stund. Spurte derfor ikke om leiebil, er lite interessert i å kjøre fossilt igjen ;)
Burde kanskje vært enda mer presis i mitt spørsmål:
Hvor lenge må man vente fra man ber om garantirep til de tar inn bilen?
#11084
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kundeservice? Tilgjengelighet? Punktlighet?
tirsdag 11. februar 2014, klokken 20:55
Spørsmål: Hva opplever folk her av ventetid på reparasjoner? Jeg har tidligere opplevd relativ rask respons på reparasjoner (dvs dager eller toppen et par uker).

Det ene dørhåndtaket mitt brøt sammen for et par dager siden, og nå fikk jeg tilbud om time på Skøyen om to måneder. Det er selvfølgelig helt uaktuelt da man ikke bør påregne å leve med å åpne en bakdør gjennom fordøren i to måneder. Jeg har barnesete bak i bilen, så "å bruke den andre døra" er ikke noe alternativ. Unger må inn på begge sider. Svarte at jeg opplevde det som uakseptabelt og fikk da tilbud om en ny time om en måned. Det opplever jeg også som for lenge.

Trodde de skulle få reparasjonstidene ned ved å fly inn en haug folk?
#11085
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 11. februar 2014, klokken 17:14
Sitat fra: cairnz på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:34
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:21
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:54
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:58
Å stå 1 time for å få kvart tank kommer aldri til å bli akseptert av folk flest.

Enig. En time lading for halvannen time med kjøring er litt drøyt.
22kW er selvfølgelig ikke ideelt for lange turer på 80-100 mil. Men det som trigget diskusjonen nå var en tur på snaut 40 mil. På en slik tur tar jeg normalt pause underveis på rundt 30 min. Og på 30 min bygges en komfortabel buffer.
En time lading gir det fort 5-7 timer kjøring, ikke halvannen. For du starter ikke med tomt batteri.

Dette var siste OT fra meg for denne gang :)
En time lading gir 5 timer kjøring på 22kW-lading? :o
Les innlegget en gang til  ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA