Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Øyvind.h

#61
Hei,

Tenkte vi som er familiefolk med småbarn kan dele erfaringer i en dedikert tråd. Merk at det med tiden er kommet flere Model S varianter, og at ikke alt utstyr passer med alle varianter.
Eksempelvis er frunk (bagasjerom foran) blitt grunnere/kortere, og i 4wd modellen er ca 50% av plassen foran borte. Nye nakkestøtter påvirker også hvilke barneseter som passer da nakkestøttene ikke kan fjernes.

TESTET:
- TFK Joggster Twist (2013) - ikke plass i frunken. Må ligge flatt i bagasjerommet.
- Maclaren Techno XT (2012) - får akkurat plass i frunken (gammel frunk, ikke i nyere biler eller biler med 4wd). Ikke testet under gulv i bagasjerom
- Maclaren Techno XLR (2013) - får med nød og neppe plass i frunken (gammel frunk, ikke i nyere biler eller biler med 4wd). Kan presses nedi fotbrønn i bagasjerom, men egentlig litt for lang. Skal du ha Maclaren vogn bør du gå for Techno XT og bil med gammel frunk.
- Emmaljunga Mondial Classic - Baggdelen får plass i frunk. Understell i bagasjerom (Alle Emmaljunga dypbag`er og sportsdeler bør få plass i frunken, forutsatt at du ikke har 4wd.)
- Mountain Buggy Urban Jungle - får plass i frunken om hjulene tas av (testet i gammel frunk)
- Britax Max-way - (uten ISOFIX) - ingen gode festemuligheter for stropper på skinnene på forsetene. Kan løses eksempelvis ved å tvinne ståltråd gjennom hull på skinnen, eller feste stropper i bena på forsetet. Men forvent trykkmerker i skinn!
Anbefaler seter med ISOFIX.

- Cybex Solution X2 fix - fungerer fint med 1gen seter. Dvs seter uten forstørrede nakkestøtter. Ikke testet i 1.5 gen seter (seter med store nakkestøtter) eller sportssetene.

Anbefalinger
- Barnesete - Cybex Sirona. Vendbart 90 grader for inn- og utlasting. Veldig praktisk i biler med så skrå taklinje som Model S.
- Maxicosi Cabriofix. Lett å ta inn/ut. Lager ikke merker i setet pga støtteben mot gulv. Presser ikke mot seterygg.

Annen info:
- Isofix er installert på alle tre seter, men kun to av tre isofix-fester kan benyttes samtidig. Skal man bruke to Isofix-fester kan disse ikke være knyttet til samme seterygg. Dvs ikke benytt begge isofix-plassene på 60% delen av baksetet som kan legges ned. Bruk ett på 40% og ett på 60% (tenk at setene ikke skal være inntil samme nedfellbare del av bakseteryggen). 

Et MaxiCosi Cabriofix med FamilyFix IsoFix base (Barn opp til ca 1 år) , og et BeSafe IZI Kid Combi X3 med Isofix. (ca 1-3år ) :



Maclaren Techno XT i frunken:
#62
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Norges og Europas første
lørdag 10. august 2013, klokken 11:28
I sentrum og trenger strøm, men der har en tesla me nr 823 tilslutt parkert på ladeplassen jeg akkurat ikke rakk å ta. Og han lader ikke....
#63
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Strømstad-Gøteborg i Leaf
torsdag 18. juli 2013, klokken 18:47
Hei,

Jeg har tidligere vært aktiv i tråden Oslo-Svinesund, og nå er det på tide å prøve seg litt lenger :) I morgen bærer ferden fra hytta mellom Strømstad/Grebbestad (nærmere bestemt på Rossö ut mot kosterfjorden) og ned til Göteborg. Antar ferden blir avslappende og hyggelig, med en liten ladepause i Henån på Orust. Laderen skal være åpen og tilgjengelig 24 timer i døgnet, så det bør forløpe problemfritt å bruke den?
Fra hytta til hurtigladeren er det ca 100km, så jeg bør ha 9 av 12 streker før avreise (9 av 12 holder fint Oslo-Svinesund, som for min del er ca 105km).

Fra hurtigladeren og ned til Göteborg er det 73km, så da holder det med 7 eller 8 av 12 streker, men regner med å lade opp litt mer. Kanskje 20-25 minutter? Rett ved hotellet ligger to parkeringsplasser med 16A uttak, og 2-3 km unna ligger CHAdeMO hurtiglader.

Om noen har tips/erfaringer til turen, spesielt fra Orust og Göteborg, er det bare å fyre løs!
#65
Sitat fra: Oreo på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:17
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40856265&WT.synd_type=agent
nok en som vil selge reservasjonsnr sitt. Vær oppmerksom på at Reservasjonsnr. ikke lar seg overføre av Tesla (tidligere erfaringer), så her må en gjensidig stole på hverandre. Lykke til.
Jeg lurer på om disse selgerne har tenkt på hvilken risiko de påtar seg ved å opptre som mellomledd? La oss mot formodning si at Tesla Norge går konkurs, eller nekter å overholde norsk lov/følge opp reklamasjoner.
Kjøperen kan om han/hun ønsker rette krav overfor den personen de kjøpte bilen fra. Dvs. krav kan rettes mot den som har reservert og kjøpt ut bilen opprinnelig fra Tesla. Tenk om Tesla går konk om et år og batteriet ryker etter halvannet (jeg har liten tro på dette!), da tror jeg kjøperen fint kan kreve nytt batteri av selger, som i dette tilfellet er en privatperson. Da blir den lille gevinsten på videresalg ubetydelig ift pengene man må ut med for å reparere bilen.
#66
Hei,

Jeg jobber med etablering av ladeplasser i to forskjellige sameier for tiden (har noen profesjonelle styreverv på si ved siden av min vanlige jobb :) )

Elektriker har foreslått Ensto EVT160 ladestolpe til et par utendørs ladeplasser. Er dette en god løsning, eller finnes det andre stolper som er bedre/rimeligere? Tipper kostnaden for selve stolpen er ca 20.000,- + mva eks. fundament.

En av plassene som skal etablere er innendørs. Der har vi foreslått schucko sikret med 16a + mennekes type 2 sikret med 32a. Det legges tilrette for trefas, men legges ikke opp til det for brukeren i første omgang.

Noen som har tips og råd ift. etablering av ladeplasser? eks ladestolper som er rimeligere? Eller er prisen jeg har fått helt kurant?

Det begynner å bli en del interesse rundt ladeplasser!
#67
Model S 2013 - 2022 / Tesla Model S, Sedan eller Kombi?
onsdag 03. april 2013, klokken 21:51
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 03. april 2013, klokken 20:04
BTW:
En lissepasning til alle som ser rødt når S omtales som "sedan":
"it's smart for Tesla to offer financing for its Model S electric luxury sport sedan."
Hehe. Du klarer fortsatt ikke å forholde deg til at Model S ikke er sedan etter norsk standard? Jaja, kos deg med misnøyen  ;D
#68
Model S 2013 - 2022 / Mobilapp til Model S lansert
lørdag 02. februar 2013, klokken 10:25
Kan ikke se at noen har laget en tråd om mobilappen?

Nå er beta Android-versjonen lansert. Antar iOS er rett rundt hjørnet.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslamotors.tesla&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsImNvbS50ZXNsYW1vdG9ycy50ZXNsYSJd











#69
Model S 2013 - 2022 / Rekordforsøk på gang
lørdag 08. desember 2012, klokken 17:29
En amerikaner forsøker for øyeblikket å vinne konkurransen om førstemann til å kjøre 643,6 kilometer på en lading (400 miles). Kjører i en Model S med 21" sommerdekkene. Usikker på om han har Performance versjonen.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11699-Dave-Metcalf-s-attempt-at-400-miles-(live-today)/page2

#70
Model S 2013 - 2022 / Model S - reservasjonsoversikt
mandag 26. november 2012, klokken 12:39
Oversikt over Teslas reservasjonshistorikk. Primært for Model S, men noe info om Model X også.

Har du reservasjon? Legg deg gjerne inn i dette kartet
http://www.zeemaps.com/map?group=295135
- To add a marker, use the Additions/Add Marker - Simple drop-down.
- Use your reservation number as the "Name", e.g. "P1635" or "S42 (EU)"
- Please follow the color-coding convention in the legend at the bottom: red=Signature; purple=general
- Production; light purple=R list.

Reservasjoner per dag - globale tall

21. juli-19. aug.  :  35,15 reservasjoner per døgn
1. -9.  september:  34 reservasjoner per døgn
27. sept.- 9. okt. : 55 reservasjoner per døgn
16. okt. - 31. okt. : 40 reservasjoner per døgn
31. okt. - 9. nov.  : 50 reservasjoner per døgn
8. - 15. november: 53 reservasjoner per døgn
9. - 18. november: 76 reservasjoner per døgn
18. -25.november: 72 reservasjoner per døgn
25.-28. november: 79 reservasjoner per døgn
28.nov.  -  2.des. : 80 reservasjoner per døgn
2. des.  - 5. des.  : 86 reservasjoner per døgn
6. des - 18. des.  : 65 reservasjoner per døgn - et tydelig fall her. Mulig folk forbereder julen istedenfor å kjøpe bil? Mulig unøyaktig grunnlag?
19. des - 25. des :  Ca 115 reservasjoner per døgn (ca 611 US og ca 84 EU)
25. des - 31. des:  Ca 216 reservasjoner per døgn
1. jan  - 10. jan : Ca 58 reservasjoner per døgn. Fall da mange bestilte før nyttår for å unngå prisøkning. Noen bestillinger før nyttår er med i disse tallene.
11. jan - 17. jan: Ca 53 reservasjoner per døgn. Dette er antakelig rene januar-reservasjoner.
18. jan - 29. jan: Ca 51 reservasjoner per døgn.
30. jan - 8. feb: Ca 53 reservasjoner per døgn.

Antall reservasjoner i Norge
I midten av november nevnte en Tesla-ansatt ca 7-800. Hørt under visningsuken på Alnabru
I starten av desember nevnte en Tesla-ansatt at over 900 nordmenn har reservert bilen. Hørt under prøvekjøring.
Antatt ca 1000-1100 per 31.12.2012.
Forventede salgstall i Norge i 2013 - 1500-2000.

Offisielle tall fra kvartalspresentasjoner
Q2 2011: 900
Q3 2011: 1150
Q4 2011: 1500
Q1 2012: 1800
Q2 2012: 1700
Q3 2012: 2600
Q4 2012: 6000 (noe høyt pga prisøkning + rebestillinger før nyttår for leasing/utsatt lev.)
Q1 2013: 5000 (estimert)

Graf som viser kvartalsvis antall reservasjoner for Model S


Utvikling Tesla Model X reservasjoner


Reservasjonshistorikk Model X
US
S 321 (January 25, 2013)
P 2,559 (January 25, 2013)

Canada
S 3 (February 23, 2012)
P 74 (October 6, 2012)

Europe
S 50 (January 22, 2013)
P 188 (January 18, 2013)

Hong Kong
P 11 (October 4, 2012)
Gross Total: 3,206 - January 25, 2013

Per 31. jan selges det ca 14 Model X per døgn.

Global statistikk
US
SSL 249 (January 4, 2012)
S 1,353 (October 19, 2012)
R 532 (October 30, 2012)
P 18,974 (February 8, 2013)

Canada
SSL 23 (July 18, 2012)
S 177 (September 23, 2012)
P 677 (February 1, 2013)

Europe/Asia
S 500 (July 2, 2012)
R 269 (November 25, 2012)
P 2,886 (February 5, 2013)

UK
S 20 (October 9, 2012)
P 75 (December 21, 2012)

Hong Kong
S 28 (September 27, 2012)
R 2 (July 9, 2011)
P 168 (January 11, 2013)

Australia
S 38 (August 18, 2012)
P 48 (December 12, 2012)

Gross Total: 26,019 - February 8, 2013

Net Total: 21,993 - February 8, 2013*
#71
Model S 2013 - 2022 / Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
torsdag 22. november 2012, klokken 11:53
Hei,

Tenkte vi kunne starte en tråd hvor vi samler rekkevidde-erfaringer fra virkeligheten. Her kan vi legge inn rekkevidde og forbruk vi finner i utenlandske forum, erfaring fra egne prøveturer i Model S, og etter hvert erfaringer med våre egne biler.

"michiganmodels" fra US forumet melder følgende:
- Å holde kupetemperaturen på 22 grader ved -1 utetemp påvirker ikke rekkevidden noe særlig. Han kjørte 192km med snittforbruk 197w/kilometer. Snitthastighet 112km/t. Dette gir en rekkevidde på 425 kilometer

- Oppvarming av kupeen trekker nesten ikke strøm, men oppvarming av batteriet trekker strøm. Ved kjøring i ca 0 grader brukte bilen ca 312w/kilometer de første kjørte kilometerne for å varme opp batteriet. Etter ca 4km falt forbruket ned til rundt 200w/km.

- Det tar bare et par minutter å løfte kupevarmen fra 0 til 22 grader. Kupeen virker ekstremt godt isolert og varmetapet er visst minimalt når temperaturen er løftet.

New York Times journalist
http://www.nytimes.com/2012/09/30/automobiles/autoreviews/one-big-step-for-tesla-one-giant-leap-for-evs.html?pagewanted=all

- Klarte drøye 48 mil ved pen kjøring (snitthastighet ukjent)
- Klarte 373km ved hard kjøring/underholdningskjøring, aksellerasjonstesting mm. (snitthastighet ukjent)

StephRob
- Kjørte en rundtur på 290 km. Noe kupert terreng. Snitthastighet 105km/t halve tiden. 13 km i kø. Andre halvdel av tiden varierte hastigheten fra 72-97km/t. Midtveis på turen møtte de noen som fikk prøvekjøre bilen og teste akselerasjon. Aircondition på hele veien. 2 voksne og tre barn var med på hele turen, dvs. 250kg last ca.
- Rekkevidde på denne turen var 378km

Jason S
- Kjørte frem og tilbake på CA 99. ca 218w/km med snitthastighet på 120km/t. Mener "rated" og "projected" range sammenfaller om man ligger i ca 105km/t på motorvei.
- Melder om ca 205w/km ved snitt 105km/t

"Digitaltim
433km est rekkevidde ved start
Kjørt 315,5 kilometer med snitt på 215w/kilometer
Snitthastighet 105km/t
55km igjen på tanken ved ankomst.
Total rekkevidde med snitthastighet 105km/t = 370km.
Strekning Baltimore - New Jersey

Knut Chr. Hallan for Broom.no
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-dette-er-en-julegave-fra-norske-politikere-3910171.html

- Var journalist nummer 5 i rekken til å kjøre en Model S i Tyskland. Med en fast rute på ca 40km og journalister som tester ytelsen på autobahn hadde altså bilen blitt utsatt for 20 mil med hardkjør når Hallan var ferdig, og da hadde bilen 18 mil igjen på tanken. Antatt rekkevidde 35-40 mil med journalist hardkjør på høsten i Tyskland. Rimelig å anta at bilen har hentet inn mye med regenerering i forbindelse med akselerasjons-tester.
- Tesla tekniker melder at han har klart å tømme bilen på 16 mil (kanskje banekjøring?).


Stephenpace
- Ca 207w/kilometer mellom Houston og Austin i tett trafikk.
- Ca 217w/kilometer Mellom Austin og Houston, snittfart 125-130km/t.


Kvietor
Ca 52 mil rekkevidde estimert ved pen kjøring - snitt 75km/t.

Testbiler hos Tesla Alnabru
Prøvekjørings-bilene hos Tesla Alnabru fikk ca 270km og 300km+ rekkevidde ved minus 10-15 grader. Performance-versjoner med 19" vinterdekk. Antatt hardere kjøring enn hva som er vanlig ettersom disse rekkeviddene kommer fra prøvekjøringer hvor de fleste vil teste akselerasjon, bremser mm. Kupeen måtte varmes opp ca hvert 20 minutt ved bytte av sjåfører. Forbruk hhv 317w/km og 283w/km

Prøvekjøring 8. desember
Undertegnede kjørte på morgenen 8. desember. 19" vinterdekk, Performance versjon, 4 voksne i bilen. Temperatur -13. Føret var vått/snø på småveiene og vått på motorveien. For Teslas standard testrute med 6-7 harde akselerasjoner på motorvei fra rundt 60-120 normal kjøring på småveiene.
Forbruk ca 320w/kilometer.

Doug_G
Canadisk Model S eier. Melder om ca 35 mil rekkevidde i -12 med varme på og snittfart 90km/t.

Dmetcalf rekordforsøk - 643,6km uten lading (400 miles)
Klarte 681,4 kliometer uten å lade i en Model S 85kWh.
Holdt rett over 40km/t i snitt. En passasjer, noe regn og motvind, 21" performance dekk (ukjent om bilen er Performance-versjonen, men det har lite å si når kreftene ikke brukes).
Ca 124w/km.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11699-Dave-Metcalf-s-attempt-at-400-miles-(live-today)
http://twitpic.com/bkah3t

Aviators99
Har per 6. januar 2013 kjørt ca 3300km i sin Model S. Snittforbruk ca 200w/km.

cinergi
Kjøretur fra Boston til Milford. Kupert terreng. Snittforbruk ca 260w/km. Utetemp -6, snittfart ca 120km/t.
Rekkevidde ca 325km.

Ferdinand Motor fredag 15 feb 2013
Kjøretur Bergen-Hemsedal. Startet på 0 grader og endte i ca -10. 220w/km. Forbruk 63,7kWh på ca 290km. Kupert terreng, klatret 1130 høydemeter vinterstid. Rekkevidde på ca 360km. 2 personer, 100kg bagasje, normal kjøring med forbikjøringer, varme etc.

Ferdinand Motor søndag 17 feb 2013
Kjøretur Hemsedal-Bergen. Forbruk 59,7kWh på 290km. Ca 105km rekkevidde igjen ved ankomst. Total rekkevidde 395km. Temperatur i snitt 3-5 minusgrader. Aktiv kjørestil.


Generell info

- Flere brukere kommentere at bilen henter inn veldig mye på regenerering. Har dessverre ikke tall foreløpig.

- Flere melder at http://www.jurassictest.ch/GR/ gir et riktig bilde av forbruk, men at den ikke tar høyde for vær. Jurrasictest er også helt på linje med mange av brukererfaringene som er postet.
Det man dog må være oppmerksom på er at Jurrasictest ikke forstår tunneler. Det betyr at tunneler misforstås som kraftig stigning/høydefall. Forbruket beregnes dermed ut fra at man kjører over fjellet tunnelen går igjennnom.

- Roadster eiere melder om rundt 7% reduksjon av rekkevidde på vinteren, men den største reduksjonen i rekkevidde kommer ved kaldt vær og regn. Da øker rullemotstanden kraftig, i tillegg bruker du slik jeg har forstått det både varme og AC for å holde kupeen varm og tørr/duggfri. Dette kan slå ut så hardt som opp mot 30%. Det er dog i Roadster uten varmepumpe og med en mye mer utett kupe. Tallene er dermed ikke direkte sammenlignbare, men indikerer allikevel at det verste for rekkevidden kanskje ikke er kulde og -10, men heller et par plussgrader og kraftig regn.
#73
Model S 2013 - 2022 / Nydelige bilder av Model S
mandag 05. november 2012, klokken 20:23
Hei,

Tenkte å lage en tråd hvor vi kan samle opp nydelige bilder av Model S. Vi får fylle på med norske bilder etter hvert :)




















#75
Model S 2013 - 2022 / Levetid batteri i Model S
torsdag 25. oktober 2012, klokken 19:06
Dette er en grafisk fremstilling av påvirkningen ladesykluser har på battericellenes kapasitet.


Hele databladet finnes her: http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE240.pdf

Ladehastighet 50% av kapasitet (42,5kW for 85kW pakken)
Utlading 85kW i løpet av en time.

Ser ut til å være ca 77% batterikapasitet igjen etter 500 sykluser fra 100%-0%. Med en snittkapasitet på 88% ila 500 sykluser blir det 480*0,88*500= ca 211.200km.

Altså bortimot 200.000km før batteriet har mistet en femtedel av sin kapasitet. Dette er ved lading i såkalt "range-mode", dvs ikke et skånsomt bruksscenario som bilen er satt opp med fra fabrikken. Grafen tar ikke høyde for degradering pga alder.

Cellene skal være bedre enn i Roadsteren, og det ser lovende ut mtp. hvilken teknologi som vil være tilgjengelig den dagen batteriet bør skiftes :)

I denne tråden finner du på side 2 en uttalelse fra en som har studert degradering i lithium ion celler. Vedkommende hevder batteriet vil være nede på 70% kapasitet etter 20 år og forsiktig bruksmønster (lading til 80%, kjøre 10-12 mil per dag), i California klima. Skal vi ta dette for god fisk snakker vi om over 700.000km, men det er nok best case.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10708-What-does-the-battery-degradation-curve-look-like

Her kan man lese at Roadster-batteriet har en 3/5 rating på levetid, mens cellene i Model S har en 5/5 rating (kan ikke si noe om hva dette betyr i praksis).
http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion

En ikke-kvantifisert påstand om at NCA celler har mye bedre levetid:
http://www.neicorporation.com/white-papers/Lithium-titanate-LTO_Anode_high-rate-cycle-life-batteries.pdf

#76
Humor og kanari / Passat diesel - forut for sin tid
tirsdag 23. oktober 2012, klokken 18:59
Kom over denne artikkelen i dag morges. Bilen skal bruke ammoniakk for å rense eksosen.
Norges reneste dieseleksos. Møller kaller bilen forut for sin tid....

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10055044
#77
Model S 2013 - 2022 / Tesla saksøkes for å selge biler over nettet
tirsdag 16. oktober 2012, klokken 16:13
http://www.teslamotors.com/forum/forums/tesla-operating-illegal-stores-really?page=1

Personlig har jeg aldri påført en bilprodusent så lite kostnader ved kjøp som Tesla. De trauste bilselgerne er tydeligvis livredde for Teslas innovasjon innen bilbransjen.
#78
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8354244

Meg bekjent bidrar Transnova også til utbygging av ladestasjoner. Regjeringen sier nå at de vil kutte støtten til hydrogenstasjoner, men vil dette ramme Transnovas utbygging av ladestasjoner?

Det jeg føler er uklart er om de kutter generelt i støtten til Transnova med bakgrunn i kutt i satsing på hydrogen, eller om de kutter øremerkede midler de gir til Transnova  som ikke kunne brukes til annet enn hydrogenstasjoner.

Kan Transnova eksempelvis velge å fortsette å bruke penger på hydrogenstasjoner selv om støtten skulle ende opp med å bli kuttet, og dermed bruke penger på hydrogen som egentlig skulle vært brukt på ladestasjoner?
Jeg vet rett og slett for lite om Transnova til å kunne tolke nyheten på en god måte.
#79
Skrev først dette innlegget i refleksjonstråden jeg startet, men synes strengt talt prisspekulasjoner bør få en egen tråd.

Slik jeg har forstått det skal EU-prisene komme innen utgangen av november. Da vet vi om denne bilen prises som forventet! Velger Tesla å legge et solid påslag på EU-modellene blir jeg skuffet, og det kan føre til at jeg kansellerer min reservasjon.

I Canada fikk bilen et påslag på 1,5-2% i forhold til US priser ut fra kostnadsnivå og transport, pluss 6,1% i Canadiske avgifter. Totalt ca 8% over US priser.
Dermed endte bilen opp med følgende priser (ca omregnet til NOK)
40kW 375.000NOK
60kW 435.000NOK
85kW 500.000NOK
85kW Performance - 600.000,-


Ettersom vi ikke betaler hverken moms eller avgifter har jeg vanskelig for å se at grunnmodellene skal prises noe særlig høyere enn dette? Legger Tesla på 8% for annet kostnadsnivå og transport blir bilen priset likt som i Canada.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA