Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Øyvind.h

#1
Ref denne nyheten ser det ut til at Tesla nå selger ladere som andre kan bruke i sitt nettverk.
Spennende konkurranse for Kempower, Delta og andre leverandører?

https://electrek.co/2023/10/26/tesla-selling-superchargers-bp/
#2
Humor og kanari / NRK elbil rekkevidde-satire
onsdag 07. juli 2021, klokken 17:19
Anbefaler denne. Veldig artig :D

https://tv.nrk.no/serie/koe/sesong/2/episode/10
#3
Elbiler i media / NAF rekkeviddetest sommeren 2021
tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:42
I morgen tidlig braker det løs!

NAF / Motor rekkeviddetest starter i morgen klokken 0900.

Lenke til nettsiden for testen:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021

Lenke til Facebook arrangement:
https://fb.me/e/1uRWB0INs

Post gjerne spørsmål og kommentarer her :)
#5
Model Y / Endringer på Model Y
lørdag 24. oktober 2020, klokken 15:56
Kan være greit med en tråd dedikert til endringer som gjøres på Y før den kommer til Norge.

Siste jeg har sett er doble sidevinduer. Med litt ekstra støydemping kan kanskje Y'en være vel så bra som tyskerne? Håper jeg :)
#6
EQC / Feil på EQC
mandag 07. september 2020, klokken 13:42
Tenker det kan være nyttig med en slik tråd, selv om bilen virker solid. Admin kan evt gjøres sticky? Det meldes nesten ikke om feil i FB-gruppa, men noe vil det alltid være. Og da kan det være nyttig for andre å se hvordan feilene rettes mtp løsning, reparasjonstid osv. Det er tidlig i produksjonen for denne modellen, så noe må det være.

Skriv gjerne km stand/alder.
#7
EQC / Oslo-Bergen-Oslo på en dag :)
lørdag 29. august 2020, klokken 20:24
I morgen skal jeg prøve første skikkelig gode langtur med Eqc'en.
Ferden går fra Nordstrand i Oslo, til Åsane utenfor Bergen og tilbake igjen samme dag.

Foreløpig har jeg sørget for ny profil med oppdatert kort hos BKK, Mercedes Me kortet som støtter Ionity m.fl., Circle K appen og diverse andre.

Jeg har ikke helt bestemt stoppesteder, men tipper vi kjører 3-4 timer før første pause. Mulig Maurset er ok plass? De har 2 lynladere fra BKK.

Deretter er jeg litt mer usikker. Fokus er på effektiv lading da jeg må kjøre tur/retur på en dag (rundt 920-940km). Kanskje kjøre Maurset-Åsane-Eidfjord og lade i Eidfjord? Jeg kommer nok ikke helt opp til Maurset igjen uten å lade mye der på vei til, og jeg foretrekker på denne turen litt kortere stopp.

Om noen har tips ift rute eller annet så fyr gjerne løs! Legger ut tid, forbruk og bilder ved anledning :)
#8
Tenkte vi kunne samle litt tips og bilder/info om egne tilpasninger av bilen.

Foreløpig har jeg gjort følgende:

Installert 2ch dashcam (Blackvue dr750s)
Gummimatte bagasjerom (biltema)
Beskyttelsestrekk baksete pga barneseter
Redusert høyde på aero flaps foran forhjul ca 5cm, fortsatt en del igjen!
Chrome delete på ghettomåten med plasti dip av krom foran, kanaler og støtfanger bak.
Vinterhjul fra Megahjul (19" Grå Axe felger med Nereus dekk). OBS: sjekk innpress på eventuelle tredjeparts hjul, det selges blant annet med et36 som er for stort avvik ift vognkort.
#9
Elbiler i media / Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
onsdag 10. juni 2020, klokken 09:52
Motor kjører ny rekkeviddetest i dag. Samme forutsetninger som sist hvor klatreetapper vil gi uforholdsmessig store forskjeller mellom modellene, men artig å følge med allikevel :)

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/
#10
På fredag får jeg ny bil med kun CCS. Det betyr en ny hverdag mtp brikker, apper, SMS osv for aktivering av kommersielle ladere.

Men det er jo så mange veier til mål på disse laderne at jeg gjerne skulle hatt en beste praksis løsning for pris og enkelhet.
1. Det snakkes om at plugshare kan brukes over alt (i Norge og Europa?), men at ladingen blir dyr. Bør jeg unngå plugshare så lenge det ikke er tvingende nødvendig?

2. Jeg har en gammel brikke fra Elbilforeningen (som jeg ikke er medlem hos for øyeblikket). Kan denne fortsatt brukes, selv om den er noen år gammel og uten aktivt medlemskap?
3. Om jeg kan bruke foreningens brikke - må jeg da inn hos hver enkelt aktør og registrere det som en ekstra brikke, eller fungerer den fint uten registrering hos alle aktører?
4. Er det billigst å skaffe en brikke fra hver kjede jeg tenker å lade hos?
5. CircleK - kan brikke fra dem brukes både i Norge og Sverige, eller er det egne prosesser for bruk i Sverige?

Det var de første spørsmålene jeg kom på. Har sikkert flere på lager :)
Pt har jeg et par gamle brikker fra Fortum, et kort fra GK og en brikke fra elbilforeningen. Har ingen ting fra CircleK foreløpig. En av brikkene fra Fortum tror jeg ikke virker. Den andre tror jeg virker, men har aldri fått noen faktura. Foreningens brikke har jeg aldri testet eller registrert noe sted. SMS har jeg hørt er dyrere enn brikke, og erfaringsmessig har det trøblet en del i bruk for meg.
ChargeDrive appen har jeg. Synes den har vært middels i bruk, men har klart å sjekke status på ladere i hvert fall. Sist jeg testet den mener jeg den fungerte til å starte lading. Gangen før der fungerte den ikke når jeg skulle hjelpe en strandet kamerat med Leaf. Men det kan skyldes at laderne stod ved Nordby senteret. Kanskje annerledes løsning over grensa?
#11
Model Y / Hengervekt på TMY
lørdag 14. mars 2020, klokken 21:42
#12
EQC / EQC Dashcam
torsdag 13. februar 2020, klokken 09:26
Noen som har sjekket opp dashcam i EQC? Det verserer litt forskjellig informasjon i FB gruppen som går frem og tilbake rundt dette.

En har funnet delenummer A2139055310 daschcam front camera og A2139055510 for bakre kamera. Med beskrivelse av delenummer for kabler og oppgradering av bakre kamera til tokanals for full overvåkning.
Men denne pakken var muligens ikke kompatibel med EQC. Passer kun C/CLS/E/GLC/GLE/GLS og S-klasse.

I bilens meny finnes allerede valget for dashcam, men det stod deaktivert i bilen jeg lånte. Det tyder på at daschcam løsning bare er en akviteringsprosess?

En annen mente det holdt bestille SA-code 21U med bilen, men uklart om det kan bestilles. Skal høre med de som er i dialog med Mercedes!
Når menyvalget allerede finnes burde det bare være aktiveringsprosess for å få det til å fungere.
#13
Kia Niro EV / Praktiske spørsmål
fredag 31. januar 2020, klokken 09:30
Får bilen om 10-12 dager så jeg har noen praktiske spørsmål jeg håper forumfolk kan svare på!
Jeg er veldig usikker på om jeg skal beholde bilen frem til sommeren eller bare selge den med en gang, men har egentlig lyst til å se hvordan det er å leve med den noen måneder.

1. Kan forvarming startes fra nøkkelen? Jeg vet det kan legges inn faste tider i bilen, men hva om en ønsker forvarming før en litt mer spontan tur. Lar det seg løse på noen måte?

2. Fungerer forvaming uten kabel tilkoblet?

3. Noen som har testet om UMC fungerer fint med denne bilen? Testet den på EQC og det fungerte, men på E-Tron virket den ikke.

4. Har den keyless slik at en kan låse opp/igjen uten å måtte ta nøkkelen ut av lomma? Regner ikke med den låser seg automatisk når man går fra bilen, men om det i det minste er integrert i håndtaket hjelper det litt.
#14
Elbiler i media / Rekkeviddetest Motor.no
onsdag 29. januar 2020, klokken 09:24
Saken oppdateres her:
https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/?fbclid=IwAR0doflJ3J1708B7Bg4CsQAjmbPpvvDhufwdZUGU13x8yzZj6cGSzVPWFEU

De tester 20 elbiler fra kl 0830. Ruta er Oslo-Gjøvik-Dombås-Folldal-Ringebu-Hafjell eller noe sånt.

Bilene ligger ute på Glympse og kan følges live!
#15
Avansert: Batterier og Lading / Lader i Oslo med 230V 3-fas?
fredag 24. januar 2020, klokken 15:23
Finnes det offentlig tilgjengelige ladere i Oslo med 230V trefas? Skulle testet dette på en bil i helgen, men aner ikke hvor jeg bør dra for å få testet det.
#16
Mach-e / Mach-E og hengervekt, samt krav til førerkort.
fredag 22. november 2019, klokken 21:02
Jeg er naturligvis farget av at jeg har holdt på med hytteprosjekt siste to år og generelt liker å ha litt prosjekter hjemme og på hytta, men en solid og passe stor boggihenger veier 3-400kg tom. Da er det ikke mye kapasitet igjen til last om en er begrenset til 750kg. Bare en kort skigard på 11 meter som jeg tok med opp på hytta tidligere i høst veide rundt 400kg. Terrassebord og ramme til terrasse på hytta veide rundt 600kg. Litt stein/skifer til gangsti på hytta veide ca ett tonn (hentet litt under 2 tonn, men har litt til overs.
Garasje satt jeg opp selv i sommer. En pall med leca er ca 650-700kg. Villmarkspanel, underliggere og div reisverk passerte sikkert fort ett tonn.
I tillegg er jo mye av dette fraktet langt. Da har det vært veldig viktig for meg å ha papirene i orden. Ved en ulykke, som ikke engang trenger være min skyld, kunne det blitt katastrofe å bli tatt for overvekt på henger eller bil.

Jeg startet først med en lett 750kg henger pga B-lappen og høy egenvekt på bil, men det ble alt for skralt og lite. Fikk ikke engang plass til en sofa jeg hentet i Trondheim som måtte stikke ut av hengeren bak :)
BE-lappen var gjort i en fei, kostet bare 6000,- og jeg lærte mye om lastsikring. Spennende å ta ny oppkjøring 17 år etter første gang, men det gikk lett :)

Åpenbart er jeg nok over snittet glad i prosjekter og selvbygging, og det har vært litt mye de siste par år. Er man der i livet at alt bygges av innleid hjelp og en begrenser egen innsats hjemme til litt klipping av hekk og en og annen tur på dynga ser jeg ikke noe behov for mer enn en enkel lett henger. Da holder 750kg lenge. Godt mulig vi ekstreme hengerbrukere er i overkant aktive i diskusjoner. Men jeg synes god hengerkapasitet er viktig. Snart skal båten på sommerhytta lagres på tomten istedenfor hos båtbutikken. Da blir det to turer i året med 1,5 tonn eller noe sånt.
#17
EQC / EQC lading - 230V/400V
mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41
På Mercedes` nettside står det at bilen kan ta inntil 230V 32A enfas og får da 7,4kW.

Men på samme side står det at bilen får 7,4kW også fra 400V trefas.
Er den bygget slik at den klarer å utnytte 2 faser fra 400V trefas?

Trenger en noe spesielt utstyr for å oppnå dette, eller vil jeg få 7,4kW om jeg bruker Teslas UMC på et rødt stikk?

Jeg har 400V16A trefas stikk på hytta i dag og fryktet at jeg kun fikk 3,7kW på EQC fra det. Men det kreves kanskje noe spesielt utstyr ut over UMC (som jeg kommer til å beholde når jeg får EQC`en)?

7,4kW holder fint på hytta. 3,7kW synes jeg blir litt snaut, spesielt i streng kulde og når jeg har besøk på helgetur av 2-3 gjester som også kjører elbil.



https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/specifications/engine/_jcr_content/par/interactions_3856.attachments.0.Mercedes-Benz_EQC_Kundeprospekt.pdf
#18
EQC / Standard- og ekstrautstyr EQC
tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:27
Fant liste over standardutstyr på Facebook.
Erfarne mercedes folk må gjerne dele tips om ekstrautstyr :)
#19
Tesla / Erfaring med bug-report funksjonen?
mandag 06. mai 2019, klokken 09:52
Detter er kanskje mest et spørsmål til dere som kan litt om Teslas kartdata og autopilot, men i forbindelse med ny hytte denne vinteren kjører jeg veldig ofte E6 Oslo-Hafjell. Ser man bort ifra enkelte kaotiske deler med veiarbeid kjører autopiloten nesten dør til dør. Det er egentlig bare tre ting den ikke gjør perfekt nå;
1.Feltskift – det synes jeg ikke gjøres umerkelig slik jeg selv ville byttet felt. Derfor gjør jeg ofte dette selv pt. (vet AP2 er bedre på dette).
2.Der 1 felt blir til 2 og SVV ikke holder på merkingen av høyre felt (veibanen blir bare veldig bred noen titalls meter før ny merking er på plass. Da hender det bilen kjører litt vinglete før den plasserer seg rett. Ser rart ut og bilen burde holdt høyre linje når den vet det går fra 1 til 2 felt.
3.Fartsgrenesr.

Etter Mjøsbrua i retning nordover er det et par sted den mener det er 70 selv om det er 80 og jeg blir da begrenset til å ligge i 80 (satt til inntil 10 over i settings).
Mellom Lillehammer og Mjøsbrua er det ett sted den nå mener det er 60 istedenfor 80. Muligens fordi den leser et skilt på en vei rett ved siden av E6.

Det er litt irriterende at fartsgrensen er feil disse stedene når autopiloten gjør en så glimrende jobb. Jeg har derfor forsøkt å benytte bug-report funksjonen i bilen, med varierende hell.
Det virker som den forstår eksempelvis «Bug report wrong speed limit». Det kommer da opp bug report på stemmestyringsinfo og det kvitteres med «thanks for your feedback» under speedometeret.
Men jeg trodde man skulle si bug report og lese inn en talemelding?

Finnes det noe sted jeg kan gå inn og be om endringer av kartgrunnlaget Tesla benytter? Eksemplevis ved å gå på Google eller andre? Fartsgrensene ligger jo lagret feil i kartdata som Tesla baserer seg på, så jeg skjønner hvorfor det blir feil. Skulle gjerne oppdatert data slik at bilen på sikt kan kjøre feilfritt «dør til dør» på denne transportetappen.
#20
Model X 2014 - 2022 / Plasti dip 20“ originalfelger
mandag 22. april 2019, klokken 18:21
På grunn av hyttekjøp måtte jeg gå bort fra åpne 22" og tilbake til 20". 22" jeg hadde samlet lett møkk og gjorde seg ikke bra på kjerreveier.

Men jeg ville fortsatt gjerne ha mørke felger, og noe jeg lett kan dekke over når noen i husstanden kantkjører. Bestemte meg derfor for å teste plasti dip. Skeptisk, men synes resultatet ble bra.

Kjøpte et sett splitter nye 20" på Finn til 12500, 4 bokser plasti dip til 600,- og brukte noen timer på jobben (2 min spray hver 30 min).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA