Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 820
1
EQC / Sv: Navi og rekkeviddeberegning
« på: I dag kl. 20:19 »
Har du sjekket på Mercedes.me at ruteberegning er aktivert tjeneste? Mener det var noe der som het EQ optimert rute. Når det gjelder merkelige ruteforslag måtte jeg i min bil aktivere alle unntak (eksempelvis unntak fra bomvei), lagre, beregne en rute og deretter fjerne unntakene igjen. Bilen forsøkte å unngå motorvei selv om det valget ikke var huket av. Endring, lagring og deretter endring igjen løste problemet, så nå er rare ruteforslag ikke noe jeg har merket særlig til.

Beregning av restprosent skal ikke trenge Telia in car internet abonnement. Jeg kjørte uten det først da jeg ikke så poenget. Etter en stund kjøpte jeg abonnement allikevel. Det er ekstremt billig, og gir enkelte fordeler på langtur selv om nettet ikke er spesielt bra.

2
EQC / Sv: Navi og rekkeviddeberegning
« på: I dag kl. 18:36 »
Kan sjekke i bilen i kveld :) Når jeg søker opp destinasjon får jeg først opp det samme som deg. Dvs ankomsttid og avstand. Deretter tar det kanskje 5-15 sekunder, så kommer restkapasitet opp. Antar bilen må beregne topografi mm, noe som tar litt lenger tid.

3
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
« på: I dag kl. 17:47 »

I dag tidlig hørte jeg at varmepumpen var aktiv på min bil også :) Ute temp ca 5 varmegrader. Da har bilen fungerende varmepumpe :+1:
Det at den av og til er inaktiv kan ha med høy luftfuktighet og temp rundt 0 grader. Blir fort rimdannelse på fordamperen ved slike forhold og da går det mye energi til avriming. Virkningsgraden blir da så dårlig at det lønner seg å bruke PTC elementene.
Kan hende den ikke jobber når under de mest ugunstige forholdene ja. Men kjenner jeg trenger en vinter for å erfare når den slår inn og når den ikke slår inn. Den jobbet når jeg forvarmet hjemme i et par pluss, men ikke på fjellet i ca 1-2 minus. Blir interessant å erfare om en hører den inne i kupeen slik jeg erfarte i en annen tysk bil.
Og ikke minst - om den støyer betydelig mer i -15 enn den gjør rundt 0. Det gjør vel de fleste varmepumper ettersom kompressoren må jobbe mye tyngre da.

4
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: I dag kl. 17:12 »
At PS2 har færre feil enn Model 3 virker fullstendig urealistisk etter mitt syn, med mindre en fokuserer isolert på finish. Men egne erfaringer kan alltid dytte opplevelsen i ene eller andre retningen. Har du hatt en Model 3 med masse feil, og nå en PS2 uten feil foreløpig blir jo opplevelsen slik.

5
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: I dag kl. 16:13 »
Norsk test av G3:
https://www.dinside.no/motor/hi-tech-i-billig-forpakning/72983503

Virker som en OK Tesla kopi, bare billigere og mest trolig av bedre byggekvalitet.

Bedre byggekvalitet sa folk om ps2 og se hvordan det går  :D
Per i dag virker Model 3 som en relativt feilfri bil. PS2 i andre enden av skalaen med feil på "alt mulig", både banale og alvorlige. Men - minus tilfeller av lakkfeil virker finishen på PS2 god, den ser bra ut og er en bra totalpakke. Gikk akkurat forbi en i nabolaget og det er en designmessig vellykket bil i mine øyne. Når de får skikk på kvaliteten er det en bil jeg kunne tenkt meg selv, om plassen hadde vært god nok for mitt behov.

Når det gjelder trådens tema (etter avsporing fordi noen måtte slenge med leppa) synes jeg Dinside oppsummerer ganske bra. Enkel rimelig bil med noen gode og noen dårlige egenskaper. Terningkast 4 er helt greit. Med CCS ville bilen vært på lista over kurante alternativer jeg ville anbefalt bekjente som er i marked for noe i den klassen. Kvaliteten er det riktignok alt for tidlig å si noe om. Tidligst om 2-3 år tipper jeg en kan mene noe om den.

6
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
« på: I dag kl. 13:55 »
Ja det er jo påpekt at den har varmepumpe både i pressemateriale og i kommunikasjon fra sjefsingeniøren for EQC. Når jeg i tillegg har hørt den jobbe er det kun avklaring av når den går som mangler for min del :)

7
EQC / Sv: Lyser grillen på amg-line???
« på: I dag kl. 13:53 »
Eneste nytt jeg har lest er at lysende stjerne ikke kan kombineres med adaptiv cruise, fordi radaren da sitter i stjerna. Om så er tilfelle blir det vanskelig i Norge, siden EQC leveres standard med adaptiv cruise.

8
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
« på: I dag kl. 12:57 »
Ikke dårlig :) Med sjefsingeniøren for EQC på laget også :D
Bra importøren avslørte komplottet.
Spøk til side - EQC gjorde det ikke særlig bra i vinterrekkevidde-testen, så selv om den har varmepumpe kan det være den ikke er godt programmert. Eller uhensiktsmessig programmering av varmesystemet samlet sett.

9
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
« på: I dag kl. 12:17 »
Kan ikke si jeg synes det er rart at man hører noe bilen er oppgitt å ha jeg :)
Men det gjenstår å forstå når den aktiveres, for den høres ikke alltid.

10
Da kan jeg dele innledende erfaring med hjulene.

Positivt:
Stillegående (stort sett).
Godt grep på glatt føre. Fikk testet litt snø og holke og de sitter bra. Trenger en del turer til på fjellet for å si noe bastant, men virker lovende.

Negativt:
Felgene har ikke perfekt finish. Usikker på om det er produksjosfeil eller bare slik det er. Noe ujevnheter på siden av eikene. Sees av petimetere.
Noe during i høy hastighet. Skal i første omgang sjekke om de er korrekt avbalansert. Lydløse og vibrasjonsfrie opp til 110.

11
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
« på: I går kl. 22:01 »
Testet forvarming før skitur i går. Da hørte jeg ikke varmepumpen. Får se an ut over vinteren om jeg blir klok på når den går eller ei.
For som nevnt - du er ikke i tvil når du hører den. Standard kompressor durelyd. Når den ikke går hører du bare vifte. Begge deler støyer relativt lite, men det er null problem å kjenne igjen kompressoren.

12
EQC / Sv: Rekkevidde Vinter
« på: I går kl. 21:55 »
Tror du må oppdatere signaturen. Står at du kjører en annen bil der :)

Fikk testet Nereus/Firemax dekkene på fjellet i helgen. Forbruket ble ikke lavt, faktisk tror jeg det ble ny rekord i forbruk på vei hjem på rundt 27kWh/100km på tross av 700 høydemeter ned. Kraftig regn, kraftig motvind og ny 110-sone :D
Hvordan forbruket ville vært med sommerhjul eller Nokian er jeg usikker på, men mener Nokian fikk noen prosent lavere forbruk i den ene testen jeg så.

13
Model Y / Sv: Endringer på Model Y
« på: I går kl. 21:45 »
For å utfylle min første post - det jeg mente var at en Y med doble sidevinduer OG ekstra isolering (eksempelvis ved å bruke noen tusenlapper hos Bilkomponenter) kan nærme seg tysk nivå.
Jeg tror ikke Y'en er på det nivået med kun lyddempet glass da støyen også kommer fra andre steder, slik dere diskuterer :)

14
EQC / Sv: Navi og rekkeviddeberegning
« på: I går kl. 00:28 »
Tror jeg alltid får det. Sjekk innstillinger i navi. Kan være noe sånt som eq rute som må aktiveres? Kan sjekke mitt oppsett i morgen, men regner med dette er noe alle eqc har og skal ha i fremtiden. Noe annet virker usannsynlig.

15
Model Y / Endringer på Model Y
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 15:56 »
Kan være greit med en tråd dedikert til endringer som gjøres på Y før den kommer til Norge.

Siste jeg har sett er doble sidevinduer. Med litt ekstra støydemping kan kanskje Y'en være vel så bra som tyskerne? Håper jeg :)

Sider: [1] 2 3 ... 820