Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 794
1
Model S / Sv: Forsikring Tesla
« på: I dag kl. 10:46 »
Ja pågående jobb med å rydde opp internt i Insr som hELgenen viser til skal ikke medføre noe sånt som du opplevde nå Somni. Antakelig bare en teknisk feil. Insr er store og brukes av en god del selskaper.

2
Model S / Sv: Forsikring Tesla
« på: I dag kl. 09:37 »
Yetz vil jeg tro bruker Insr slik Tribe gjorde.
Insr er i hardt vær for øyeblikket, men tror de holder på å rydde opp.
Tide som mange brukte tidligere er tilsynelatende mye verre stilt.

Vil gjette på at det er noe feil hos Yetz akkurat nå og at mange forsøker å nå dem pga dette.

3
Audi / Sv: Audi S og Audi S Sportback
« på: I dag kl. 08:42 »
Nå er det jo slik Audi har lagt opp modellrekken. Jeg har ved et par anledninger sett E-tron og blandet den med A3 på avstand.
Men tettere på er det ikke vanskelig å se detaljene på S versjonen kontra ordinær E-tron. En del detaljer som annen plast i front mm.

Derimot tror jeg ikke folk flest ser forskjell ute på veien. Standardversjonen kommer allerede i litt forskjellige versjoner utseendemessig (ulakkert plast, kontrastlakkert, hellakkert, forskjellig farge på rails mm). Den ser også ganske sporty ut i rett farge/felgkombo.

Audi-kjennere vil nok derimot kunne spotte forskjellene på 100 meters avstand.

4
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« på: I går kl. 11:21 »
Med vinterhjul OG hengerfeste havner du fort på 630++
Da er veien plutselig mindre til E tron og EQC
etron 55 med tilsvarende utstyr er vel fremdeles vesentlig dyrere. Forskjellen til EQC er vel kanskje 100k, og den er mindre men trekker litt større henger.
Ja en lignende EQC ender vel på rundt 700 kanskje, uten at jeg har sett nøye på detaljer. 100k opp fra BYD Tang.
Men Tang er en vesentlig større bil mtp innvendig volum. Ikke så mye lengre, men høyere og mer minivan-form gir mye større bagasjeplass. Rad 2 kan også justeres i lengeretningen, noe som gjør Tang ganske praktisk.

Noen som vet om Tang kan leveres som 7 seter i EV versjon? Hybriden de leverer av samme modell kan visst være 7 seter, men EV spiser kanskje opp noe volum bakerst.

Om 600k er fullspekket toppmodell burde det vel komme en enklere utstyrt en til rundt 500k etter hvert også.

Vil en ha noe vesentlig større enn EQC/E-tron/Ipace er det for øyeblikket bare Model X som gjelder i det segmentet, men den er mye dyrere. Tang er rimeligere og plasserer seg ganske bra som et stort alternativ til MachE, Enyaq og Model Y.
Ganske komplett med taklast, hengerfeste og stort innvendig volum.

Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:48 »
Fokuset ligger på hva de ikke har klart, og hva de ikke har klart til forventet tid.
For meg er det viktigere å se på hva de faktisk har klart, hvordan veien har blitt til mens selskapet vokser. Lastebil, truck og noen av fabrikkene var ikke på min radar for noen år siden i hvert fall.
Tipper det fortsetter slik i fremtiden også. Bommer på noen områder. Overrasker på andre. Alle blir fornøyde, både de som liker og de som misliker selskapet.

6
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:36 »
Hmm, det var ikke så mye nei. Spesielt for en så stor bil.
Synes 1800kg allerede er i grenseland lite.

7
Elbiler i media / Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:13 »
Store biler med store batteri kjøres lengre og frakter flere mennesker enn små biler med små batteri.
Alternativt må en kjøpe to biler, noe som er mye verre for miljøet.

8
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 20:16 »
Bra de landet på CCS :) Da gjenstår det bare avklaring rundt hengervekt!
599" for toppmodellen synes jeg ikke virket helt avskrekkende. Kikket igjennom diverse Youtube-videoer av bilen nå og må si jeg synes det virker som en spennende modell. Interiøret er gjennomgående helt greit. En del smarte funksjoner, men ikke helt på høyde med de tyske. Ville nok også plassert dem under Tesla på interiør, men det er mer funksjonsrikt. Mye plass for pengene! GUI så ganske utdatert ut, men sånt kommer de sikkert til å jobbe med og kanskje friske opp OTA?

Alt i alt ville jeg nok satt denne i klasse med Enyaq, Mach-E og Model Y. Men med litt mer plass. Og litt mer asiatisk touch på godt og vondt.
I en test hevdet testeren at midtskjermen i praksis er et android nettbrett, dreibart sådan. Det kan jo ha sine fordeler mtp appvalg og bøter litt på GUI på den skjermen i hvert fall!

9
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 17:58 »
Ja da vil en vel regne seg fram til feil nettotall for kapasitet om en har negative høydemeter på turen. Dvs. netto kapasitet vil beregnes høyere enn den reelt sett er.
Mens turer som ender likt eller høyere enn start vil gi rett beregning.

10
E / Sv: Prøvekjørt
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 17:54 »
Rekkevidde og plass er jo opp til hver og en. For noen vil 10-20 mil være mer enn nok, for andre ikke. Eneste store drawback jeg ser er horisontal ladeluke. Finner sikkert løsning på det også, men for meg som lader utendørs hele året kan det potensielt være så problematisk at jeg ikke kunne hatt den. Ellers er den veldig kul på mange områder.

11
E / Sv: Prøvekjørt
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 11:38 »
Om en klarer seg med rekkevidden og plassen må jeg si dette er den desidert kuleste småbilen på markedet. Endelig en bil som ser litt ut som en kul prototype både innvendig og utvendig!
Hadde jeg vært i markedet for en bil nr 2 til småkjøring hadde jeg ikke vært i tvil!
Mtp kameraspeil tror jeg dette er første bil jeg har sett som har en bra implementering av disse. Ryggespeil svitsjes mellom kamera eller ordinært speil med en spak, skjerm for sidespeil er plassert høyt og ut til sidene mtp at en uansett må sjekke blindsone. Flere nyttige funksjoner som AC strøm, tilkobling HDMI +++.
Håper noen i nabolaget kjøper en :)

12
Så bra. På vei hjem fra Risør søndag for en uke siden  kjøpte vi litt mat på Grelland. Riktignok 10 mil nærmere Oslo, men der var det litt kaos foran laderne til cicle K. Et par biler i kø.
Når vi dro oppdaget jeg at Grønn kontakt faktisk har stolper der de også, og der var det to ledige . Ikke behov for oss som bare skulle 25 mil, men i etterpåklokskapens lys burde jeg gått bort og tipset de som stod i kø.

13
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en perfekt elbil for meg?
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 21:41 »
Tok meg bryet med å måle under EQC`en nå. Laveste punkt er midt mellom bakhjulene (altså null problem ift fartsdumper, og luftunderstell løfter bilen bak ved last). Der er det ca 13-14cm.
Under bilen mellom akslingene er det 15-17cm. Litt vanskelig å peile fra siden, men så ut som ca 16cm så anslår 15-17.
Aeroflapsene foran fremhjulene er rundt 12-13cm. Flapsene er det eneste jeg ikke er helt fornøyd med mtp fartsdumper da de skraper nedi om jeg kjører for fort over store fartsdumper. Ikke sett andre biler med så lave og lange flaps foran hjulene. Sikkert bra for aerodynamikk, men kunne med fordel vært noen cm kortere. Vurderer å bare kutte dem litt til.

14
Flott! Lov å spørre hvor :) ?

15
Alt det andre / Sv: Kjøpte en bil "usett" - og den stinker...
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 09:02 »
Dører åpne 24 timer løser i hvert fall ikke så mye :)
Ozonrens, grundig vask og luktfjerner og lufting over dager/uker vil antakelig hjelpe mye. Litt avhengig av hvor lenge den er røkt i.

Sider: [1] 2 3 ... 794