Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - scoot

#16
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq med skreddersydd lydutvidelse
torsdag 06. mai 2021, klokken 10:04
Flere som har bestilt ? Jeg får ikke bilen før fellesferie, men lydpakka er allerede bestilt  8)
#17
Skoda ENYAQ / Sv: Tester av ENYAQ
fredag 02. april 2021, klokken 14:41
Sitat fra: cmniels på fredag 02. april 2021, klokken 13:58
Refereres i testen til Sportsseter...... Er dette et tilvalg som jeg ikke har fått med meg, eller er det standard på iv80/iv80x?
Standard. Eneste tillegg på seter er justeringsmuligheter og massasje. Utforming på setene er like for alle varianter.
#18
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
fredag 26. mars 2021, klokken 18:25
Sitat fra: biggern på fredag 26. mars 2021, klokken 13:36
Sitat fra: scoot på fredag 26. mars 2021, klokken 13:23
I følge selger hos vår forhandler ble ikke prøvekjøring for kunder tilgjengelig før over påske. Det hadde visstnok noe med at ALLE forhandlere skulle ha tilgang på en bil til prøvekjøring før de åpnet for det. Slik at forutsetningene for prøvekjøring er lik hos alle forhandlere og de slapp å sende bilene rundt i landet. ( Ref som Ford holder på med Mach-E, totalt kaos ).

Da er leveransene fra Fabrikk, skremmende treg....for de som venter på sin.

Vi bestilte i dag og fikk forespeilet levering sent Juni. IV80 uten CF og SSS. Så mulig produksjonen trappes kraftig opp nå etter påske som utleveringer begynner.
#19
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
fredag 26. mars 2021, klokken 13:23
I følge selger hos vår forhandler ble ikke prøvekjøring for kunder tilgjengelig før over påske. Det hadde visstnok noe med at ALLE forhandlere skulle ha tilgang på en bil til prøvekjøring før de åpnet for det. Slik at forutsetningene for prøvekjøring er lik hos alle forhandlere og de slapp å sende bilene rundt i landet. ( Ref som Ford holder på med Mach-E, totalt kaos ).
#20
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Prøvekjørte nye leaf igår
fredag 16. februar 2018, klokken 14:48
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. februar 2018, klokken 00:41

Ang. øvelseskjøring så hadde jeg personlig neppe brydd meg om å kjøre opp til manuelt gir i dag. Om noen få år får man uansett garantert lov til å kjøre alt mulig selv om man kjører opp med elbil. Manuelt girede kjøreskolebiler kommer ikke til å være å oppdrive om noen få år tror jeg. Nyere utslippskrav vil utelukke alt som ikke i det minste er hybrider.
Det er ganske mange år til den gode gamle bilen med forbrenningsmotor kan utelukkes og fjernes fra veiene, vi har ganske mange utfordringer før den tid. Det er jo tross alt bare 14 dager siden Statsnett måtte koble ut "tilfeldig kraft" her i Østfold fordi strømnettet er for svakt for en Mandag med -10 grader.

Vi må nok gjennom en solid oppgradering av infrastruktur før alle kan belage seg på el-bil her til lands, vi har nok av strøm - men fordelingssystemet begynner å knele allerede nå. Hvem skal betale dette? Joda, blir du og meg det!
Ufrivillig fra min side riktignok, men en gang i fremtiden må jeg nok bite det sure eple å kjøpe meg hybrid/elbil jeg også.
#21
Tidlige elbiler: Reva / Sv: EMS Analyzer problemer
fredag 11. august 2017, klokken 11:19
Det sikreste her er å kjøre Win7 eller WinXP 32bit. Selv kjørte jeg Win7, funka fint med riktig nullmodem ( tror jeg ) kabel. Riktig kabel er key.
#22
Har ikke snøring dessverre.
#23
Altitec kan nok hjelpe med batterier, muligens ikke billigst. Men Altitec har vært med på utviklingen av Paxster ( post-"elbilen" ) og bygger batteripakkene for Loyds som produserer selve bilen. Disse gutta har litt peil så de kan nok peke dere i riktig retning når det kommer til hvilke batterier som faktisk varer.

Jeg kjørte Euroglobe i min, og den vet jeg går enda ( jeg bytta batterier på den i 2013/2014 ) så de batteriene har faktisk nærmere 4 år på nakken nå. ( såklart redusert rekkevidde, men nåværende eier kjører fortsatt 30km ish på en lading. )
#26
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!
torsdag 30. mars 2017, klokken 08:05
Er det noen forskjellige ladere/controllere ute å går med årgang her? Min bil virket tilsynelatende å bruke måleledningene for pakka, altså ikke individuelle celler og utføre kalkulasjon. Så lenge denne verdien stemte overens med det jeg målte med multimeter funket den utmerket. For det er jo kombinasjonen av første og siste måleledning som gir pakkespenning avlest direkte - uten å kalkulere noe som helst (??)
#27
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!
tirsdag 28. mars 2017, klokken 07:47
Nei, det skal ikke ha noen innvirkning. Totalvolten vil være på 62-64v ( ca 8V per batteri ) uansett. Laderen pøser på med A helt til pakka når denne summen, etter dette går den ned til 5A topplading.
Men hvis avvikene på BV1-BV8 er store så vil den kjøre en utjevningslading, for oss som uansett tvingte bilen til å gjøre dette regelmessig så spiller ikke BV1-BV8 så stor rolle.

#28
Tidlige elbiler: Reva / Sv: REVAi vurderes solgt.
mandag 27. mars 2017, klokken 09:24
REVAi kom vel i 08, i bilverden vil jo det si siste kvartal av 07. Så kan vel faktisk stemme at dette er en i-modell.
#29
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!
mandag 20. mars 2017, klokken 13:01
Nåja så nøye er det nå faktisk ikke. Det er den målte totalverdien på pakka som bestemmer når ladinga er over. Laderen i seg selv bryr seg ikke om BV1-8, den leser B1+2+3osv. Dvs at når pakka di totalt har 62V så går den over til utjavning eller topplading. Jeg kjørte rundt med kokkos-verdier i ett år, gikk helt fint det, ved manuell måling med voltmeter så holdt cellene ca samme spenning, selvom EMS-Analyzer sa jeg var helt på trynet.

Mulig jeg husker feil nå altså, men jeg er ganske sikker på at laderen bare måler total pakkespenning, mens verdiene er med på å bestemme når det er tid for utjavningslading. Dette brydde jeg meg lite om, jeg kjørte en manuell utjavning jevnlig uansett.

Prøvde forsåvidt å kalibrere, eneste logiske jeg kom fram til var å kontrollmåle med multimeter mens jeg justerte +/- XXX fram til det ble sånn passelig.
#30
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!
torsdag 16. mars 2017, klokken 10:35
Ikke unormalt i det hele tatt, hvis du tenker etter så er ladespenning fra dynamo normalt sett 14.2V, altså 2.2V over nominell spenning. Reva sitt ladesystem er forøvrig mer "strømstyrt", siden den pøser ut XX Ampere helt til den når 60v ish hvis jeg ikke husker feil ( lenge siden jeg har holdt på med dette nå, men mener å huske 62V er øvre grense før den slår ned ladestrømmen ). 62V/8=7,75. Men her er det jo totalsummen av cellene den måler, så hvis noen havner på 8V mens noen på 7V vil summen til slutt nå 62V.

Jeg fikk aldri noe grei på disse BV1-8 kalibrerings-faktor greine. Kjør utjavning med jevne mellomrom så cellene får stabilisert seg så blir dette bra. ( og selvfølgelig vær nøye med vannpåfylling!! ).

EDIT: Godt å se at min gamle furte/hate/eksperiment-tråd fortsatt kan bidra til noe nyttig ;-)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA