Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oStoreBil

#31
Model X 2014 - 2022 / Sv: 6seter og barnevogn?
søndag 20. mars 2022, klokken 13:04
Sitat fra: K.Fosse på lørdag 19. mars 2022, klokken 21:13
Hei, vurderer å bytte ut Sen med en X når tredjemann kommer og det blir 3 i alder 0-5 år.

Ser prinært på 7seter (modellene hvor du kan legge ned andre seterad) for fleksibiliteten, men 6seteren ser veldig behagelig ut med tanke på barneseter og lengre turer med litt avstand. Ser også at det er mange av disse på bruktmarkedet, så utvider gjerne mulighetene litt. Spørsmålet er da om noen har erfaring med å ta med barnevogn i denne? Tenker da på en vanlig vogn med bag/ sittedel, i tillegg til at en skal ha med annen bagasje på ferier og helgeturer.

Det blir behov i noen år fremover, men synes det ser trangt ut med 6seteren, selv om mange mener denne er veldig familievennlig.
Vi er på vei til å gå fra 7 til 6 seter. Dette fordi yngste, som straks fyller 3 ikke trenger en barnevogn, men kun reisetrille som passer fint i frunk. Med 6 seter får hele familien kommunisert uten å måtte skrike, spesielt når folk i andre seterad sovner og de bakerst trenger hjelp.

For tur, bruker vi backbox uansett, men ser på muligheter for lastnett eller liknende for bager inni i bilen...

Ikke direkte svar på alt det du spør etter, men tenkte å dele våre erfaringer.
#32
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X med yoke-ratt i Norge nå
fredag 11. mars 2022, klokken 09:32
Sitat fra: np på tirsdag 01. mars 2022, klokken 17:54
Bestiller du nå, får du den til neste år, såvidt jeg har skjønt. Har både nye front og baklykter, fortsatt samme batteri (men med ny kjemi) og produsert i California. Kommer aldri X produksjon til Europa.

Ny kjemi til batteri, jeg prøvde å søke, men bl eikke helt klok på det. Noen som har noen formening hva det vil si med ny kjemi? Bedre? Dårligere? Raskere lading? Bedre levetid på batteriet? Noe annet?
#33
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X med yoke-ratt i Norge nå
tirsdag 01. mars 2022, klokken 18:46
Ah, har ikke holdt meg oppdatert siden vi fikk levert vår Raven. Hadde håpet på ny batteri, som gir mer km og bedre ladehastighet, bedre lys er velkommen. Er det noe håp om bedre batteri?
#34
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X med yoke-ratt i Norge nå
tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:02
Noen som har mer informasjon om evt levering og oppgradering av refresh-X? Jeg kunne tenke meg en slik, hvis den fikk nye frontlykter, kanskje ny batteriteknologi og til og med produsert i Europa...  :P
#35
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
torsdag 03. februar 2022, klokken 23:11
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 03. februar 2022, klokken 19:57
Samme testen, var bare litt mer detaljer med ladekurver på NAF sine sider. Så at de hadde justert ned WLTP til 488 for ES8.

66,7 kWh på 43 min. for NIO (93 kWh)
69 kWh på 44 min. for BYD (96 kWh)
55 kW på 40 min. model Y.  (82,5 kWh)

Litt interessant er det at Porsche plattformen er så mye raskere å lade enn koreanerne (200 kWh vs 109 kWh)

Synes BYD og NIO gjode det bra, lavt avvik  fra WLTP og greit mottak av strøm.
Enig! Har selv en Model X. Greit ladetoppene kan være kult å se, men jevn høy ladekurve er lettere å planlegge avreisetid
#36
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
torsdag 03. februar 2022, klokken 17:52
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 03. februar 2022, klokken 17:28
Siden er litt diskusjon om lading.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/nio-es8/ladetest-nio-es8-7-seter
Skulle ønske NAF enten rangerte på antall KWh levert, eller antall km ladet pr minutt,...men bekrefter at lading ikke går veldig kjapt (selv om NIOen tar mer strøm inn pr minutt enn model y) og at kurven er ganske flat.
Ja, leste også hurtigladingtesten til Motor(?) på vinterstid. Helt ærlig er jeg ikke så bekymret. Med fullastet bil og forhåpentligvis tilbakelagt 350/400 km, bruker vi gjerne 45 min+ på do, mat, drikke, is pause. Problemet er å måtte stå i KØ for å komme til lading som er min største skrekk...
#37
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
torsdag 03. februar 2022, klokken 08:36
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 03. februar 2022, klokken 07:58
Håpet er at beta testen baner vei for alle plugsurfing kompatible tilbydere inn i Appen, ikke minst nedover i Europa. Kjenner litt på angsten når en ser hvor mange apper, brikker og annet enn må ha for å kunne dra på bilferie. Ionity er latterlig med 12 mndr binding, kan håpe Tesla åpner videre opp.
Enig. Det er eneste grunnen til at jeg tviholdt på Tesla (og ikke minst 7 seter da), men bilferiene har vært ekstra moro når vi kunne le av bilkøene på ladeplasser. Jeg satser på plugsurfing, Tesla og destinasjonslading på ferier hvis det blir NIO. Tror swap stasjoner blir litt for spredt til å basere seg kun på dette...
#38
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
torsdag 03. februar 2022, klokken 07:42
Ah, skjønner. Er jo litt morsomt å få være med på reisen såpass tidlig. Gir meg litt déjà vu.

Hadde håpet at de 200/600 kWh var med andre leverandører slik at det gav reell verdi. Tar jo tid å bygge både ladestasjon OG batteribyttestasjon. Bare se på historien til Tesla, men NIO er jo noe annet, er bare å se mot Kina, så kanskje de har andre økonomiske muskler enn det Tesla hadde da de kom til Norge...
#39
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
onsdag 02. februar 2022, klokken 23:58
Leser at det er x-antall kW som er gratis ved kjøp av ny bil. Hvor fungerer dette i praksis, egentlig og hvilken leverandør er støttet?

Leste noe om mer-brikke og plugsurfing. Beklager dumme spørsmål rundt dette, men kommer fra Tesla-verdenen hvor dette egentlig aldri har vært et tema  :angel:
#40
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
onsdag 02. februar 2022, klokken 23:57
Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 02. februar 2022, klokken 19:35
Om du kan velge hvor den installeres vet jeg ikke, men laderen fungerer med hvilken som helst elbil med type 2.

Takk, fant ut at den kan installeres "hvor som helst" og kan også byttes inn mot en nødlader + 1 år dekkhotell
#41
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
onsdag 02. februar 2022, klokken 18:18
Jeg har en Easee installert hjemme som jeg er veldig fornøyd med. Er det mulig å gi bort lader og installasjonen til min far? Kan han få tilgang til laderen uten at han har en NIO selv, og slipper jeg å måtte forholde meg til den? (Utenom evt garanti eller reklamasjon, selvfølgelig)
#42
Leser at det er x-antall kW som er gratis ved kjøp av ny bil. Hvor fungerer dette i praksis, egentlig og hvilken leverandør er støttet?
#43
Model X 2014 - 2022 / Sv: Snø og is i hjulbue
søndag 26. desember 2021, klokken 00:11
Sitat fra: Ulle på søndag 26. desember 2021, klokken 00:10
Har samme problemet og har vurdert silikon. Funket det?
Tja, ser sånn ut, men har ikke snødd så mye siden sist, så vanskelig å si...
#44
Model X 2014 - 2022 / Sv: Snø og is i hjulbue
tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:50
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:49
Spray godt med silikonspray oppi hjulbuen så fester det seg ikke så godt.

Ok, skal prøve på det
#45
Model X 2014 - 2022 / Sv: Snø og is i hjulbue
mandag 06. desember 2021, klokken 21:44
Sitat fra: automat på mandag 06. desember 2021, klokken 21:43
Jeg har hatt en plankebit stående i carporten, som jeg fjerner snø med etter dagens kjøring. Snøen bør fjernes så raskt som mulig, før den blir beinhard is.

Kanskje ikke så god løsning, men det er i allefall en løsning.

Ja, jeg gjør noe liknende, men hadde håpet på noe spray eller mer permanente løsninger...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA