Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hma

#31
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hva er du mest fornøyd med?
torsdag 16. august 2018, klokken 22:19
- Jeg liker at den er godkjent for taklast, det var litt avgjørende for min del.
- God rekkevidde, sett ut i fra egne behov og bruksmønster.
- Virke å være godt skrudd sammen, ingen knirk eller dårlige sammenføyninger.
- Liker at ladeporten er i fronten, det er mest fleksibelt. Liker også at den har fått type2 ladeport.
- Utseende syns jeg er blitt meget bra (etter min smak) og interiøret har fine materialvalg
- Bagasjeplass på 435 liter er kjempebra og det er meget lett å få med seg mye bagasje.
- Liker fjernlysene på bilen, mye bedre enn alt jeg har hatt tidligere.
- Myk, stille og smidig å kjøre.
- Liker at det følger med app for fjernstyring av lading og varme/kjøling.
#32
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
tirsdag 14. august 2018, klokken 14:18
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 13. august 2018, klokken 17:51
Hvis det blir mulig å starte forvarming med fjernkontroll/nøkkel, så løser det ganske mye, men tror jeg vil gil  OVMS en sjanse.
Jeg ville ikke hatt for store forventninger til at det kan løses i OVMS.
Mulig bruker 'goev', som har skrevet plugin til Kia Soul har fått det til der(?).

Det er i utgangspunktet to ganske ulike operasjoner, det å lese (tolke + oversette) tilgjengelige hex-data fra CAN-bussen i bilen (SOC, batterispenning, etc), sammenlignet med å skrive/sende kontrolldata til CAN-bussen.

Skal man fjernstarte varme/kjøling kreves det en serie med operasjoner, slik som.:
- Sjekk av ladetilstand
- Sjekk tilstand på "tenning"
- Tilkobling av batteriets hovedkontaktor
- Start kupévifte
- Sjekk og monitorering av temperatur
- Tidskontroll (max minutter tilkoblet).

Jeg gjetter meg til at det som er vanlig for slik kontroll er at biler med mulighet for fjernstart av varme/kjøling har en egen (HW/SW?)modul som hånderer dette.
På Th!nk laget jeg et eget interface via OVMS-appen for å styre en analog utgang på modulen. Den kunne jeg igjen bruke til å starte en Webasto-varmer. I tillegg måtte jeg lage en del logikk for oppstart av kupévifta (med tenning av) og disabling av den elektriske varmekolben.
#33
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
fredag 10. august 2018, klokken 12:17
Sitat fra: goev på onsdag 08. august 2018, klokken 13:34
Jeg laget OVMS-støtten for Kia Soul i OVMS (V.2 og V.3) og jeg har køplass 190 på Niro, så jeg kommer i alle fall til å prøve å få til OVMS V.3-støtte for Niro :)
Kult! :)  :+1:
#34
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
onsdag 08. august 2018, klokken 12:07
For 5 år siden skrev jeg en OVMS-plugin for Th!nk og den fungerer fortsatt fint. Veldig responsiv, fleksibel og rask.

Den nyeste OVMS-modulen (v.3) kommer kun med 3G-modul (SIM5360), men kretskortet er designet med mulighet for framtidig støtte for 4G (SIM7000/SIM7100). Valget av 3G-modul har med pris å gjøre.
https://www.openvehicles.com/node/2046

Jeg har ikke noe særlig interesse av å anskaffe ny OVMS-enhet før det er støtte for 4G. Nå ser det ut til at jeg kan få Niro EV i 2019, så kanksje blir det et nytt prosjekt da? :)
#35
Kjøpe elbil? / Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
tirsdag 07. august 2018, klokken 12:56
Sitat fra: brako79 på mandag 25. juni 2018, klokken 20:14
TEKNISKE DATA: Mercedes-Benz B 250e
    Bagasjerom: 501 liter
Har ikke den gått ut av slag nå? På nettsiden til Mercedes ligger bare Smart EQ fortwo under elbilkategorien.
Kia Niro EV (som jeg har reservert) har ennå ikke kommet for salg, så Leaf 2018 er (fortsatt) klasseledende på bagasjeplass.
#36
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Steering assist - en sikkerhetsrisiko
lørdag 04. august 2018, klokken 07:47
Har prøvd steering assist på trønderske veier siden april på min. Ikke det mest imponerende hjelpeverktøyet, men de gangene veien er egnet for det gjør det kjøringen mer avslappet (spesielt i skuldrene).
Systemet slår seg av om man blinker eller om kantlinja forsvinner.
Veldig fornøyd med at bilen korrigerer meg tilbake til kjørebanen om man er i ferd med å drive over kantlinja.
#37
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
fredag 03. august 2018, klokken 21:56
@automat:
Er enig med deg. Noe av det jeg likte best med Tesla'n var at den kunne lades på absolutt alt av ladesteder og alltid med best tilgjengelige effekt (jeg hadde dobbeltlader på 22kW).

Jeg syns kanskje at det fokuseres litt for mye på hvor raskt det teoretisk er mulig å forflytte seg med nye elbiler. Det er sikker noen som kjører 1000km på en dag, omtrent uten å trå utenfor bilen, men de ferreste gjør det. De fleste stopper og tar pauser, spiser lunsj, middag eller handler. Og det er i grunn dette jeg vil poengtere, at i det virkelige liv så tar man pauser og man kjører kanskje omtrent aldri lengre enn 500km/dag.
Det gjelder å finne en bil som dekker de behovene man i resliteten har og ikke nødvendigvis de som kan oppstå. :)
#38
Kia Niro EV / Sv: Når skulle det komme mer info?
fredag 03. august 2018, klokken 21:43
Det eneste vi kan være helt sikre på er at den elbilen vi får kjøpt er teknologisk utkonkurrert senest 6mnd etter at den er ny ;)

Jeg er også spent på om min Niro EV kommer med NCM622 eller NCM811, men det viktigste er vel i grunn at det man kjøper byr på noe nytt og bedre sammenlignet med hva man har i dag.

Jeg har for tiden Leaf 2018 og den er jeg meget godt fornøyd med. Før Leafen hadde jeg Model S 85kWh i fire år. Nå har jeg faktisk begynt å tenke i de baner at jeg i grunn ikke har behov for noe særlig ekstra med rekkevidde og ladehastighet. I løpet av fire år med Tesla'n hadde jeg behov for batteriets fulle kapasitet kanskje 5 ganger tilsammen. På langtur brukte jeg stort sett 50% av kapasiteten, mens hjemme så lite som 25%.
40kWh Leaf lader jeg hjemme mellom 25% og 80%. På langtur lades den opp til 80%.
Om Niro leveres med de spesifikasjonene som Kia har opplyst, så har jeg neppe behov for stort mer, verken av ladefart og rekkevidde.
Vet det kan høres veldig konservativt ut, men kanskje er det flere som tenker likt?
#39
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
fredag 03. august 2018, klokken 18:40
@automat:
Jeg hadde Chademo-adapter på Teslan min, men det var for å klare meg på tur i Europa. Tviler på at de som kjøper Tesla med gratis superlading har lyst til å punge ut 5000 ekstra for å få betale på Fortum og Grønn Kontakt. Jeg fjorde ikke det i alle fall.

@Magnus Hansen:
Enig, veldig kreativ måte å argumentere og det er jo naturligvis en overdrivelse. Men for nettopp den type tur vår familie reiser på så stemmer det helt, dvs Ingen besparelse i tid ved å bruke Tesla framfor 2018 Leaf. :)
#40
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
fredag 03. august 2018, klokken 12:57
Yes, I'm serious, indeed. You know, traveling over longer distances can also be taking a stop or break along the road. Especially when traveling as a family.

I'll give you one very simple example of how the new Leaf is just as fast over long distances as our old Tesla.

From our home in Trondheim it's about 850km to the nearest ferry to Lofoten.
At the first day we need a pause  at 120km so the kids kan stretch their legs and empty some carbs. There is a very nice maze park in Steinkjer and we usually stopps there. 500meters away, there are two Chademo stations, and we can charge while the kids are out to play.
Next we use to go to the family amusement park "Namsskogan Fammiliepark", where they also have a Chademo charger. The Leaf is again charged to max while we have a good time.

When doing the same leg with the Tesla, we where forced to take the extra detour from E6 to Grong Supercharger. At Grong there is not much to do for a family, other than eating.

From the family park, we go all the way to Mo i Rana where our hotel is located.
When driving the Tesla we had to take an other charging stop at Mosjøen.
With the Leaf we do all charging at the stopps we have planned (or would like to stop), while driving the Tesla you "have to" follow the supercharger locations, unless you are willing to pay anotger 5000 NOK for Chademo adapter and will spend you kroner at a Fortum- or Grønn Kontakt-charger.

At day 2 we travel from Mo I Rana to Fauske where we love to eat at the railway station (they have some special dish called "Møssbrømlefse").
The Fortum charger is 5minutes walking away from the café, and I just have time to finish my meal before returning to the car. This would be the only charfing stop of the day.
When driving the Tesla, we had to charge at Storjord, north of Saltfjellet  and at Inhavet (optional), both places has not much to offer for a family other than eating.

So what you now see is not prove of the Leaf is actually charging faster than a Tesla. But on such trip, which is typical for our family, we spend less time waiting for charging when driving the 2018 Leaf, than when driving the old Tesla.

I don' think the general assumption, that all people need (buy) a car to fulfill the purpose of 800km non-stop driving, is valid or very well suited.

Wrong (or what you call false) advertising, is that a big problem, and is it a new problem. I've even heard that a EV-company have advertised incorrect motor power and acceleration time. Also most EV's up to now have advertised incorrect range, due to the NEDC specifications.
#41
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
fredag 03. august 2018, klokken 09:45
Sitat fra: Jeronan på torsdag 02. august 2018, klokken 13:07
Seriously, I would stay far away from the 2018 Leaf, unless you only use as a nr.2 daily commute car.
Sorry, but I totally disagree. Have you ever driven the new Leaf on a long distance trip?
To my experience the buzzword "rapidgate" is just about Nissan reprogrammed the BMS charge characteristics at the 2018-model, to protect and maintain the battery life in a better way, due to no active battery cooling.

I've been driving Tesla Model S since 2014, great EV, but I sold it last fall. This easter I got the 2018 Leaf, and it really impresses me. Together with my family I've been doing the same long distance trips, this summer, as we did with the Model S, and it is practically NO difference in terms of time spend.
Day one of our 850km trip was 500km driving with total charge time of 1h 40min. Day two was 350km with one 50 minutes charge stop only.
In addition the 2018 Leaf can carry roof rack and we had additionally 420 liters of cargo space in our Thule ski-box. The trunk of the 2018 Leaf is biggest in class (435 liters), so total cargo capacity for our car was 855 liters. That's almost the same as our old Model S (900 liters). Note that Model S require the optional panoramic roof to carry roof rack, and the Hyundai Ioniq cannot carry roof rack at all! For comparison, the upcoming Tesla Model 3 has a trunk capacity of 424 liters only, which is smaller than both 2018 Leaf and Kia Niro EV (451 liters).

The 2018 Leaf is actually an excellent number one car for our family of 5 :)

There is no doubt that no active battery cooling system is a disadvantage, IF you usually drive more than 400km per day. For most people I would say, the 2018 Leaf is a perfect buy.
#42
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
fredag 03. august 2018, klokken 09:34
Sitat fra: AreHov på torsdag 02. august 2018, klokken 12:51
hma, takk for det. Har tenkt mye på Leaf'en. Grunnen er at den har større batteri enn de fleste konkurrentene, og et interiør som ser bra ut. Jeg kan se argumentet med at man gjerne har brukt e-pedal på tester og at det vil gi høyere forbruk. For min del så tror jeg ikke jeg hadde brukt e-pedal særlig mye uansett. Jeg foretrekker å kjøre med lett regenerering.

Men problemet med lang ladetid, er at dette er litt viktig de gangene man faktisk skal ut på langtur. Til hverdags, så holder min e-golf i massevis, siden jeg bare kjører 3-4 mil. Kunne klart meg med enda mindre batteri sånn sett. Men i mange av testene så kommer man seg gjerne raskere frem med både nye e-golf og ioniq på langtur pga lavere forbruk og spesielt ladehastighet...

Nå vet jeg ikke hvor høy du er, men hvordan fungerer manglende lengdejustering av rattet når man kjører lange strekker? Dette blir ofte trukket frem som en negativ faktor på Leaf'en.
Jeg er 180cm og sitter godt i Leaf'en. Og apropos sittestilling, så skal det nevnes at Leaf mangler mulighet for å justere rattstammen inn/ut. Det er litt merkelig og jeg har lest om en del som ikke finner dette holdbart, men for min del har jeg aldri savnet den justeringen.

Ellers så er det viktig å sette seg godt inn i produktet før man kjøper. Er dette med kortest mulig ladetid på lange turer så finnes det bedre alternativer enn Leaf. Men det er vel og merke først når man skal kjøre lengre enn ca 400km at dette har noe reelt utslag. Ved første hurtiglading lader Leaf like raskt som andre tilsvarende elbiler.
#43
Kjøpe elbil? / Sv: Det umulige valget
torsdag 02. august 2018, klokken 12:24
Sitat fra: AreHov på onsdag 01. august 2018, klokken 14:58
Nye Leaf: Også her ganske lik rekkevidde som de to over, kanskje noe lengre. Brukbar kvalitet på interiør. Men lang ladetid både i varme og kulde, og høyt forbruk. Når 60-batteriet kommer, med kjøling/varming, så blir vel denne veldig utdatert pga dette?
Om man har familie og/eller skal frakte en del bagasje samt kunne frakte last på tak, så er min påstand at nye Leaf er det beste valget, her får du mest for pengene. Den er klasseledende på bagasjerom (435 liter) og er godkjent for 35kg taklast.
Jeg har kjørt Model S i 4 år, veldig fornøyd med den, men solgte den i fjor høst. Til påske i år fikk vi nye Leaf og den har fraktet familien (5) 2500km på ferie i sommer, med skiboks (15kg) på taket.
Syns Nissan har gjort en glimrende jobb med både interiør og eksteriør. Den er tight og god og ingen knirking (ennå...).
Mener det er en utbredt missforståelse at nye Leaf har veldig høyt forbruk, det beror nok på en del tester hvor sjåførene har kjørt med e-Pedal aktivert.

Mine forbrukstall MED takboks (og full bil) over 830km var 171Wh/km. Da var det 10 grader og regn hele veien.
På returen var forbruket 162Wh/km med tørt og varmt vær.
Med boksen av taket (men lasteholderene på) gikk den lett ned til 144Wh/km på blandet kjøring over mange uker.
Det er ikke noe umulighet å kjøre bilen under 130Wh/km, noe som må regnes som meget bra, dog ikke like lite som Ioniq.
Nye Leaf sin eneste flaskehals er at 2. hurtiglading på en dag går tregere. Det skyldes at batteriet ikke har et eget kjølesystem.
Tross dette kjørte vi 350km dagsetapper (med boks) med kun én hurtiglading som tok 50 minutter.
Dagsetapper på 500km krevde to hurtigladinger med tilsammen 1 time og 40 minutter lading.
For oss er ladetiden på nye Leaf helt uproblematisk, men skal du kjøre ofte over 450km per dag så er nok Ioniq rett valg.
#44
Klimaanlegget til nye Leaf har to områder hvor det er litt "snålt".

1) Bruk av auto tillater ikke valg av hvor utluft skal sendes.


2) Dersom utetemperaturen ligger rett under temperaturen man setter i bilen, vil klimaanlegget veldig raskt aktivere varme (Heat), selv om det strengt tatt ikke er behov for det. Det kan for eksempel skje umiddelbart man kjører inn i en tunnel. Har merket at lufta i disse tilfellene kan oppleves som litt tett.
Om man har fulgt litt med på LeafSpy mens Heat og AC er aktivert, så ser man at varmen såvidt pulses inn og ut. Det er mao ikke snakk om kontinuerlig bruk av varme og effekttapet er således svært lavt.

Ellers så er det en del som har bemerket at klimaanlegget automatisk aktiverer resirkulasjon (omluft) dersom det er veldig varmt ute og bilen skal kjøles. Dette er helt normalt og gjort for å spare energi. Man velger å kjøle ned eksisterende innvendig kald luft, framfor å kjøle ned utvendig varm luft.
#45
Sitat fra: eivhelle på torsdag 02. august 2018, klokken 09:04
Kona kan fint brukes på langturer for en vanlig familie.
Jeg forkastet e-Golf og Kona som familiebil, de har ganske enkelt for små bagasjerom (så vidt over 300 liter).
Gikk i stedet for nye Leaf, som har klassens beste bagasjeplass (435 liter), samt at den er godkjent med taklast (35kg). Jeg ville ikke rigget Kona (eller e-Golf) med så mye bagasje på taket.
Kjørte 2500km i sommer med nye Leaf og takboks. Oppbevarte lavvo, soveposer og tursekker på taket, mens all vanlig bagasje (for fem personer) gikk enkelt inn bak.

Har reservasjon på Kia Niro EV. Den har 451 liter bagasjeplass og vil således være litt mer relevant å sammenligne mot Model X eventuelt mot Model 3 (som har 424 liter bagasjerom).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA