Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hma

#16
Kjøpte Tesla sin siste inventory S75D (på impuls) rett før jul og er godt fornøyd  :)

Sammenlignet med min gamle "classic Model S85" går den kanskje omtrent like langt, kanskje litt lengre.
Dog ser jeg at min nye S75D lader med max 90-95kW, mens den gamle S85 ladet med 118kW.
Deilig med AWD sammenlignet med RWD.
Autopiloten er jeg ikke veldig imponert over, den er dårligere enn på nye Leaf. Årsaken er at bilen ikke leser fartsgrenser ved bruk av kamera, men i stedet bruker en ikke-oppdatert kartdatabase. For eksempel er det umulig å kjøre med autopilot langs den nye motorveien sør for Trondheim. Her bytter fartsgrensen mellom 80-90-100km/t, mens bilen insisterer på at det er 70km/t.


Om man tenker framover, hvilke nye modeller vil ta over, så kan man regne litt på eksisterende battericeller (18650) og nye battericeller (2170):

18650 har en energitetthet på 279,6Wh/kg, mens 2170 har 322,3Wh/kg. Dette er en økning i energitetthet på 15,3%. Ser man på energitettet i forhold til volum, er økningen den samme, dvs. 15,3%.

Uten å øke vekt eller volum på batteriet, kan Tesla oppgradere fra 75kWh til 86kWh-batteri eller fra 100kWh til 115kWh, ved å bruke 2170 celler i stedet for 18650 celler.

Så om Tesla vil tilby en erstatning for 75kWh, blir det kanskje som SR med 86kWh batteri. Rekkevidde fra ca 570km sommer til 420km vinter.
100kWh blir erstattet til LR med 115kWh batteri, med rekkevidde fra ca 760km sommer til 560km vinter.
Hva dette vil koste blir spennende å se.

#17
B-Electric / Sv: CHAdeMO lading til Mercedes Benz Elctric
tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:56
Sitat fra: gal på tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:47
Vurderer det seriøst, men ikke før garantien går ut til høsten og jeg finner noen til å ta jobben.
Ikke Elbil-hjelpen, noen nord for Dovre. Forslag?
Auto Sportiva i Trondheim (på Dora) bygger opp kompetanse på elbil. Kan hende de påtar seg et slikt oppdrag.
#19
Nissan Leaf 2018 «Launch Edition» til salgs.
Pris: kr 289'000,-
Bilen står i Trondheim og kan overleveres umiddelbart

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136560106
#20
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Takstativ/skiboks Leaf 2018
fredag 21. desember 2018, klokken 12:07
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 19. desember 2018, klokken 18:19
• Gjorde du noe spesielt med lakken der du skrudde fast takstativfestene i bilen? F eks folierte noe? Jeg har også originalt stativ, men har ikke turt å feste det på enda....

• Passer beslagene/skruene som følger med Thule Pacific boksen greit rundt stativet? Festene jeg har til min nåværende takboks er for smale til Nissanstativet. Selve stativbøylene er så brede.

Spørsmålet var ikke til meg, men jeg kan svare hva jeg gjorde på min:
Kjøpte en rull med plank folie (10cm bredde) på Thansen og la på lakken der hvor gummiføttene til takstativet skulle plasseres. Etter bruk tok jeg av stativ og folie. Såvidt noen synlige merker ett sted, men det polerte jeg belt bort (enkelt) ved bruk av DA-maskin.

Gummiføttene til Thule firkantrør-stativet (egentlig for Leaf ->2017) passer 100% til Leaf 2018, men man må prøve seg litt fram før man finner korrekt posisjon. Første gang jeg satt på ble det litt feil og jeg trodde stativet ikke ville passe, men etter noen små justeringer var det helt perfekt passform.
#21
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Takstativ/skiboks Leaf 2018
tirsdag 18. desember 2018, klokken 08:14
Sitat fra: Sense på mandag 10. desember 2018, klokken 11:43
Jeg forstår ikke hvorfor noen engang vurderer takstativ og takboks på en Leaf med så lav netto lastevekt. Siden du likevel kun kan frakte et par lette langrennski og staver på taket, er det vel bedre å legge det inni bilen, ved å legge ned baksetet. Hvorfor ofte kjører man med bilen full av folk og kun et par ski?

Ikke glem at rekkevidden i utgangspunktet er redusert vinterstid. Den reduseres ytterligere av takstativ og takboks på taket.

Med Thule Pacific 700 takboks på 15kg og Thule firkantrør-stativ, kan man ha mellom 15 og 20 kg nyttelast på taket på en ny Leaf. Det er helt glimrende.
https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/takbokser/thule/takboks-thule-pacific-700-ltd-420l-black/n970669/pn911058/

Jeg har en slik på min 2018-Leaf og kjørte 2500km i sommer med den. Bilen hadde da plass til feriebagasje for 5 personer, samt lavvo, soveposer til alle og annet turutstyr som liggeunderlag, etc.
Du kan lese om forbruket her.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40555.msg697405#msg697405
#22
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor?
lørdag 15. desember 2018, klokken 16:07
Pris/budsjett bør være det første og viktigste utgangspunktet for å gjøre sammenligning mellom ulike elbiler.

Om penger ikke spiller en rolle er TM3 Performance med trackmode og AWD et opplagt valg foran e-Niro First Edition.
Men for de fleste spiller penger en rolle og man må sette et tak på hva bilen skal koste.

Derfor er mine vurderinger gjort med utgangspunkt i, hvilken bil skal jeg velge for kr 380'000,-?

Om man skal ha ny elbil i 2019 kan man kjøpe en svært godt utstyrt Kia e-Niro med 64kWh batteripakke og forhjulstrekk (om man har kønummer inntil 2000).
Alternativet er budsjettutgave av Tesla Model 3, med 50kWh pakke, bakhjulstrekk og oppgradert autopilot.

Jeg tenker at det er disse to utgavene som er relevant å sammenligne.

Hittil har jeg besiktiget TM3 og i dag har jeg fått prøvekjørt e-Niro.
e-Niro var god å kjøre. Satt godt på veien, tok fartshumper utmerket, var tight og fin. Helt som jeg forventet av en ny elbil av denne typen skal være i dag.
Syns materialvalg og kvalitet på interiør er helt på høyde med det jeg så i TM3. Her tenker jeg spesielt på setene. Øvrig utforming og design er så ulikt at det ikke er noe stort poeng å sammenligne.
Liker godt den høye sittestillingen i e-Niro, det gjør det enkelt å stige inn i bilen, samt at man får god oversikt i trafikken.

Knapper, menyer o.l. er helt det samme som alle andre biler, mao. ingen 'wow-følelse', men det var tre ting likte jeg ekstra godt:
- Ventilerte seter
- Førerstolen går automatisk bakover når man skal ut/inn av bilen (kan konfigureres).
- Varme i ratt

Om e-Niro tenker jeg at det er en bil som vil fungere meget bra i praktisk daglig bruk. Bagasjerommet er stort, bakluka er lett å åpne/lukke og ladeluka er praktisk plassert i nesa på bilen.

Menyer på skjermen er sånn passe rotet, like lite brukervennlig som på Leaf, eller en hvilken som helst annen ikke-Tesla-bil, men bra nok til at man lærer det å kjenne uten å måtte slå opp i manualen.

Kjørte en tur på ca 40-50km i minus 12 grader, blandet kjøring, med innstilling ECO-Normal. Det gav et forbruk på 177Wh/km. Deilig å se at gjett'o'meteret estimerte 213km når batteriet var på 63%.
To ting jeg savnet ved instrumentet:
- State of Charge i %-vis tallverdi (Vises kun som skala. Må på skjermen og trykke EV for å se batterisymbolet).
- Aktuell fartsgrense (vises kun på skjermen når man aktiverer navigasjonsmeny).

Cruise-funksjon og/førerassistanse var helt grei, omtrent like nyttig/unyttig som ProPilot på nye Leaf. Styre-assistenten har en tendens til å vingle, så den er ikke til stor hjelp, i alle fall ikke om vinteren.
Kjører man på cruise (og navigasjon satt til å følge en rute), vil bilen gjerne kjøre alt for fort ut/inn av sving eller i forbindelse med rundkjøring. Her må man bare slå av funksjonen og kjøre manuelt. Mulig TM3 er bedre på dette området?

Vedrørende bakseteplass, så tok jeg en ekstra kontroll, også for å sammenligne med TM3, som jeg også har prøvesittet i. Jeg er 181cm høy og kunne akkurat sitte med korsryggen inntil seteryggen, uten at skallen tok opp i taket.
Vurderer bakseteplassen som tilnærmet like stor som i TM3. Ved uttesting av baksetet lot jeg fører/passasjer-stolene stå såpass langt bak at jeg omtrent kunne sitte med rette bein foran.


Hvilken bil skal man så velge av e-Niro og Tesla Model 3 (SR RWD)?

- Kia e-Niro er rett valg dersom man trenger en pålitelig elbil til daglige normale kjøreoppdrag, til/fra jobb/skole/trening/aktiviteter, samt litt ferie- og hyttekjøring, og uten at man er alt for redd for bilen. Det er lett å stige inn/ut av bilen og bakluka er rask og enkel å betjene med relativt lite kraft. Bagasjerommet er også romslig og praktisk i bruk.

- Model 3 er rett valg dersom man er ekstra opptatt av at bilen skal se bra ut, om man ønsker det mest brukervennlige produktet på markedet, og om man liker å sitte litt lavt. Den er rett valg om man i hovedsak kjører mye og langt. Ikke alle typer last går like enkelt inn i bagasjerommet, så det bør prøves ut på forhånd, men det er meget romslig.

Syns også det er et poeng å gjenta at man også kan velge Tesla fordi de er den eneste bilfabrikken som faktisk gjør alt de kan for å få veitransporten over på fornybar energi. Det samme kan man ikke si om Kia.
#23
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor?
fredag 14. desember 2018, klokken 09:16
Har Leaf 40kWh i dag og er meget fornøyd med den. Noen få ganger i året kommer jeg til kort med den, derfor ser jeg nå etter en elbil med ~60kWh-batter og et ladesystem uten begrensinger.

Prøver å sette opp en mest mulig rettferdig sammenligning, hvor pris, utstyr og plass får tyngst vekt.
Da mener jeg Model 3 SR (RWD) er bilen man kan sammenligne opp mot e-Niro.
(Medium Range Model 3 er slett ikke sikkert blir en realitet i Norge).


- Model 3 SR (50kWh) RWD, kan trolig leveres Q4-2019 for kr 360'000,- (inkl EAP for 42'000).
360km rekkevidde sommer (140Wh/km) og 293km vinter (171Wh/km).
Best ladehastighet og ladenettverk.

- Kia e-Niro (64kWh) FWD, levert i Trondheim Q4-2019 for 382'000,-. Kanskje vil utgaver etter Launch Edition kunne spesifiseres rimeligere.
455km sommer (140Wh/km) eller 375km vinter (171Wh/km).
Best garanti og trolig bedre service.


Etter å ha sett Model 3 utstilt i Trondheim, må jeg si at den er dritlekker! Den slår e-Niro klart på utseende, men samtidig har utseende en tendens til raskt å bli mindre betydningsfullt.
Det viktigste, etter min mening, er at bilholdet medfører færrest mulig besøk på verksted og at bilen løser de transportoppdrag den er satt til å løse.
Syns e-Niro har et pent design og har sin styrke i at man får en mer anonym og vanlig bil. Ved mange anledninger er det positivt å kunne gli inn i mengden, uten å skille seg ut.


Noen litt negative ting ved Model 3:
- Mangler varme i ratt (har det på Leaf'en og er noe av det jeg liker best med bilen)
- Ladeluke så spinkel ut, og oppheng så ut til å kunne være sårbar for vann og frost.Her vil tiden vise hvordan det fungerer.
- Bakluke er litt tung å lukke. Håndtaket på innsiden gav ikke godt grep og man risikerer å ripe lakken på bakluka når man skal trykke ned lokket.
- Det var mindre plass i baksetet enn jeg hadde forestilt meg. Er 181cm og skallen gikk helt opp i glasstaket når korsryggen ble satt helt inn mot seteryggen. Glir man fram i setet blir det bedre.
- Innlastingen i bakluka har begrensinger, man kan f.eks ikke laste inn en sykkel, men bagasjeplassen ser ut til å være meget bra i klassen.
- Om man kun ønsker seg adaptiv cruise control, må dette kjøpes for kr 42'000.

Det positive ved Model 3 er ladekapasitet/nettverk, design og ytelser.

Om e-Niro har jeg ikke noe spesielt negativt eller positivt å si, bortsett fra at det er dumt at man må vente ett år på å få app. Veldig bra utstyrspakk med mye for pengene.
En helt grei og tradisjonell utseende bil, men sånn passe dårlig brukergrensesnitt og sedvanlig mylder av knapper.
Grei plass i baksetet, omtrent det samme som Model 3.


Jeg tenker at man velger Model 3 om man velger med hjertet (følelser). Det er også det riktige valget om man vil støtte den eneste bilfabrikken som oppriktig ønsker å forandre verden i retning av overgang til fornybar energi.
Man velger e-Niro om man ønsker en sikker, tradisjonell og problemfri elbil ( fornuft), som er fleksibel og kompakt i bruk.

Har p.t. ikke klart å bestemme meg om jeg skal bruke min e-Niro reservasjon (kønummer ~1400) eller om jeg skal gå for M3, eller om jeg skal kjøre ny-Leaf'en ett år til ...
#24
Model 3 / Sv: Varme i ratt?
torsdag 13. desember 2018, klokken 19:59
Veldig overrasket om det stemmer at M3 ikke får varme i rattet. Var innom Tesla Lade i dag og så på vidunderet, men glemte å spørre/sjekke om rattvarme.

Det eneste jeg savnet på min «classic» Model S var rattvarme. Har det på nye Leaf og det er helt nydelig. Kjedelig om en må gå ned på et slikt nyttig effektivt og enkelt komfortprodukt
#25
Model 3 / Sv: Dårlig nyhet om takstativ?
torsdag 13. desember 2018, klokken 15:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 13. desember 2018, klokken 14:50
Har skjønt det slik at det fortsatt er mulig å bestille på S, må bare snakke med Tesla og få de til å legge det inn manuelt.
Panoramatak(luke) er borte fra konfiguratoren på Model S. Rart om de kan videreføre det manuelt?
#26
Tittel på emne er litt misvisende, kanskje trådstarter kan oppdatere til noe sånn som:
"Model 3 stilles ut flere steder i Norge fra og med 12. desember"  :)
#27
Sitat fra: Løve på onsdag 13. juni 2018, klokken 18:05
Det eneste riktige er jo at en fjerner alt som heter bompenger.

Sitat fra: Løve på torsdag 30. august 2018, klokken 14:14
Det eneste riktige er jo å få fjernet alle bompenger for alle.
Notert, notert.
#28
Hyundai KONA / Sv: Livet sammen med Kona
onsdag 22. august 2018, klokken 20:26
Referansen til kønummer har ikke noe samsvar med hvor mange biler som er utlevert. I og med at det hittill kanskje er utlevert +/- 100 biler, syns jeg det fortsatt er innafor å påberope seg å være blant de første.

Jeg fikk Model S i mai 2014. Til tross for at de aller første bilene ble levert ca i september 2013, så følte jeg at jeg var blant de første med Model S (i alle fall sett med dagens øyne) :)
#29
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hva er du mest fornøyd med?
tirsdag 21. august 2018, klokken 22:25
Sitat fra: Sense på lørdag 18. august 2018, klokken 16:05
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva frakter du på taket? I vognkortet står maks taklast oppført med 35 kg. Etter at takstativet og  er montert, blir gjenværende nyttelast ca. 20-25 kg. Har du takboks oppå takstativet, så kan du med god samvittighet legge oppi en bug.
Har kjørt 2500km i sommer med takboks på nye Leaf. Thule firkantrør stativ veier kanskje 4-5kg(?), mens Thule Pasific 700 (420 liter med plass til langrennski) veier 15kg. Pakket lavvo, soveposer, liggeunderlag, rulleskistaver og noen tomme sekker i boksen. Resten av bagasjen gikk i bagasjerommet. Funket meget bra  :)
#30
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Takstativ/skiboks Leaf 2018
tirsdag 21. august 2018, klokken 22:18
Jeg kjøpte Thule firkantrør for 2011-2017 Leaf til min2018 Leaf).
Med rett plassering passer de 100% (ikke bare delvis som jeg skrev over.

Kjøpte en rull med transparent folie på Thansen som jeg la under gummiskoene og festekloa til takstativet.
Etter endt sommerferie tok jeg av stativet og folien. Minimalt med merker. Gikk over med poleringsmaskin (type oscillerende med skumgummipad) og det var absolutt ingen spor etter stativet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA