Kjøpte Tesla sin siste inventory S75D (på impuls) rett før jul og er godt fornøyd
Sammenlignet med min gamle "classic Model S85" går den kanskje omtrent like langt, kanskje litt lengre.
Dog ser jeg at min nye S75D lader med max 90-95kW, mens den gamle S85 ladet med 118kW.
Deilig med AWD sammenlignet med RWD.
Autopiloten er jeg ikke veldig imponert over, den er dårligere enn på nye Leaf. Årsaken er at bilen ikke leser fartsgrenser ved bruk av kamera, men i stedet bruker en ikke-oppdatert kartdatabase. For eksempel er det umulig å kjøre med autopilot langs den nye motorveien sør for Trondheim. Her bytter fartsgrensen mellom 80-90-100km/t, mens bilen insisterer på at det er 70km/t.
Om man tenker framover, hvilke nye modeller vil ta over, så kan man regne litt på eksisterende battericeller (18650) og nye battericeller (2170):
18650 har en energitetthet på 279,6Wh/kg, mens 2170 har 322,3Wh/kg. Dette er en økning i energitetthet på 15,3%. Ser man på energitettet i forhold til volum, er økningen den samme, dvs. 15,3%.
Uten å øke vekt eller volum på batteriet, kan Tesla oppgradere fra 75kWh til 86kWh-batteri eller fra 100kWh til 115kWh, ved å bruke 2170 celler i stedet for 18650 celler.
Så om Tesla vil tilby en erstatning for 75kWh, blir det kanskje som SR med 86kWh batteri. Rekkevidde fra ca 570km sommer til 420km vinter.
100kWh blir erstattet til LR med 115kWh batteri, med rekkevidde fra ca 760km sommer til 560km vinter.
Hva dette vil koste blir spennende å se.
Sammenlignet med min gamle "classic Model S85" går den kanskje omtrent like langt, kanskje litt lengre.
Dog ser jeg at min nye S75D lader med max 90-95kW, mens den gamle S85 ladet med 118kW.
Deilig med AWD sammenlignet med RWD.
Autopiloten er jeg ikke veldig imponert over, den er dårligere enn på nye Leaf. Årsaken er at bilen ikke leser fartsgrenser ved bruk av kamera, men i stedet bruker en ikke-oppdatert kartdatabase. For eksempel er det umulig å kjøre med autopilot langs den nye motorveien sør for Trondheim. Her bytter fartsgrensen mellom 80-90-100km/t, mens bilen insisterer på at det er 70km/t.
Om man tenker framover, hvilke nye modeller vil ta over, så kan man regne litt på eksisterende battericeller (18650) og nye battericeller (2170):
18650 har en energitetthet på 279,6Wh/kg, mens 2170 har 322,3Wh/kg. Dette er en økning i energitetthet på 15,3%. Ser man på energitettet i forhold til volum, er økningen den samme, dvs. 15,3%.
Uten å øke vekt eller volum på batteriet, kan Tesla oppgradere fra 75kWh til 86kWh-batteri eller fra 100kWh til 115kWh, ved å bruke 2170 celler i stedet for 18650 celler.
Så om Tesla vil tilby en erstatning for 75kWh, blir det kanskje som SR med 86kWh batteri. Rekkevidde fra ca 570km sommer til 420km vinter.
100kWh blir erstattet til LR med 115kWh batteri, med rekkevidde fra ca 760km sommer til 560km vinter.
Hva dette vil koste blir spennende å se.