Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hma

#81
Trøndelag Elbilforening setter opp filmen Revenge of the Electric Car førstkommende lørdag 16. juni kl 16:30 på Trondheim Kino Nova sal 7.

Nå kan du sikre deg gratis billetter! Alt du trenger å gjøre er å sende epost til trondeinar@netcom.no og skriv "Kino" i emnefeltet.

Første mann til mølla!

http://www.youtube.com/watch?v=jkRIu5a6Sb0


Vel møtt!

Hilsen
Trøndelag Elbilforening
#82
Trøndelag Elbilforening har gleden av å invitere foreningens medlemmer, elbilinteresserte og publikum til en unik og spennende aktivitetsdag - midt i hjertet av Trondheim lørdag 16. juni.

I forbindelse med avslutningen av ZeroRally 2012 vil Elbilforeningen være synlig midt på torget i Trondheim med egen stand og utstilling av historiske elbiler.
Mellom kl 10 og 16 kan man møte foreningens medlemmer og prate om elbil. Publikum får presentert en unik utstilling av ulike elbiler, deriblant tre utgaver av Pivco/Think (PIV3/PIV4/PIV5). I tillegg vises en Citröen Berlingo Electrique og en Toyota Rav4 EV. Bilene viser litt av bredden og mulighetene som forelå alt på slutten 90-tallet.

Kl 12:00 starter Elbilforeningens elbilparade, med oppmøte og start fra Gløshaugen/NTNU. Per Magnar Skånøy har påtatt seg oppgaven som paradegeneral, han kommer tilbake til kjørerute og detaljer. Alle elbilister ønskes som deltagere, så her må vi mobilisere og spre ordet. Se egen tråd http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5401.0.html.


Kl 16:30 inviterer Elbilforeningen sine medlemmer, sponsorer og publikum til en eksklusiv lukket visning av filmen "Revenge of the Electric Car" på Nova sal 7.
Billetter er gratis og man melder seg på ved å sende epost til trondeinar(at)netcom.no  (bytt ut (at) med krøllalfa). Skriv "Kino" som emne. Første man til mølla gjelder.
http://www.revengeoftheelectriccar.com/


Vel møtt!
Trøndelag Elbilforening
#83
Trønderen EL10133 søker nytt hjem.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35134808

Hilsen
Håkon Markussen
92624800
#84
Trøndelag Elbilforening inviterer til allmøte onsdag 2. mai

Møtet er åpent for alle elbilister og andre med interesse for elbil!

Sted: Byåsen Videregående Skole , nedre inngang (parkering ved verkstedhall)

Tid: Kl 19:00

Tema: Elbil og skilting

Deltagere:
- Statens Vegvesen ved Svein Ivar Lykke
- Trondheim Kommune ved Bjørn Ove Berthelsen
- Politiet, ved trafikkjuridisk avdeling.

Trøndelag Elbilforening vil presentere seg og sette fokus på dårlig eller uklar skilting for kollektivfelt.
Vi følger opp med innlegg, deretter blir det anledning for spørsmålsrunde.

Meld fra om din deltagelse på epost til:
hakon . markussen krøllalfa gmail . com

Hilsen
Trøndelag Elbilforening
ved Håkon Markussen

#85
Hei,

På oppfordring fra Lynet oppretter jeg en tråd hvor vi kan diskutere bruk av bilkollektiv.
Jeg ønsker at rammene for diskusjonen skal være:

- Økonomisk lønnsomhet
- Tilgjengelighet og fleksibilitet
- Brukererfaringer
- Alternativer

(altså ganske fritt :) )

Personlig vurderer jeg medlemskap i Trondheim Bilkollektiv, men det er 8km til nærmeste oppstillingsplass.
Her må bilkollektivet (og jeg) altså gjøre en jobb for å legge forholdene til rette.
Årsmedlemsskap koster kr 900 (+ 2500 i andel for innmelding, hvor du får tilbakebetalt ca 2000 ved utmelding).

Priser kan beregnes ved denne kalkulatoren: https://www.trondheim-bilkollektiv.no/priser.
Om jeg låner en liten familiebil (klasse C1) i en uke og kjører 1000km koster dette kr 4679 inklusiv drivstoff, bompenger, bilrekvisita og bilvvask.
Dette synes jeg høres billig ut (uten å ha sjekket detaljert med utleiefirma).
Fordelen med bilkollektiv er også at man står friere i forhold tilbestilling og bruk (mindre papirarbeid) og at ordningen gjelder i flere av de største byene.

Andre synspunkter?

Hilsen
Håkon
#86
Trøndelag elbilforening / Trøndelag Elbilforening - oppstart
søndag 15. januar 2012, klokken 12:48
Hei,

Trondheim Thinkers ble reettablert 11.01.2012 på et møte hvor 9 Think'eiere var til stede.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3740.msg44594.html#msg44594.

På møtet ble vi enige om å starte en lokal elbilforening; Trøndelag Elbilforening.

@Lars C. Krogenæs: Kan du opprette en side/tråd på forumet under "Lokale elbilforeninger" som heter "Trøndelag Elbilforening"? Du kan sette meg som moderator.

Foreningens hovedoppgave blir å følge med at lokale aktører og lokal forvaltning tjener elbilistenes sak på best mulig vis.

Oppstartsmøte planlegges onsdag 15. februar kl 20 (i Granåsveien 15)
http://kart.gulesider.no/m/9bowB
Leder i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold, stiller og skal si noen ord.

Bor du i Trøndelag er din deltagelse ønskelig uavhenging av hvilket kjøretøy du har.

Uforpliktende påmelding kan gjøres i denne tråden eller på epost til:
hakon . markussen ( a t ) gmail . com

Dette er en gylden anledning til å danne en organisasjon som kan ivareta elbilisters interesse på et lokalt nivå. Benytt derfor sjansen og møt opp!


Hilsen
Håkon Markussen
på vegne av Trondheim Thinkers
#87
Andre elektriske doninger / Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
torsdag 12. januar 2012, klokken 16:07
Tilståelse: Min eneste fossile last i livet er en Stiga-snøfreser (som har fått kjørt seg ettertrykkelig de siste dagene).
Et kjapt google-søk viste meg imidlertid en mulig frelse mot vanry og fossil fortvilelse ;)

Ariens Amp ST 25 greier i følge reklamen 45-60 minutters drift per lading og har en ca 3kW børsteløs DC-motor. Veiledende pris er kr 21'000, noe som ikke er galt sammenlignet med tilsvarende fossile modeller.
http://sovde.no/privat-elfresere/ariens-amp-st-24

En norsk video viser redskapen i bruk:
http://www.youtube.com/watch?v=nmuS92dk2nw

Jeg lurer på hvilken batterikjemi den har og hvor godt batteriene beskyttes ved bruk og lading (dvs BMS-løsning)?
Noen som vet hvor godt denne fungerer når snøen blir kram og våt?

Jeg har lang erfaring med bruk av snøfresere og har prøv de fleste merkene på markedet, men aldri en elektrisk fres.
Ariens Amp ST 25 frister meg i så måte sterkt :)


Hilsen
Håkon
#88
Humor og kanari / Julegave
torsdag 22. desember 2011, klokken 09:50
Om du ikke vet hva du skal gi bort til jul:
http://www.youtube.com/watch?v=KxaWvJ-ziXA&sns=fb
#89
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Fjernstyrt sentrallås i Think
søndag 20. november 2011, klokken 11:05
Hei,

Her vil jeg dele mine erfaringer fra et lite prosjekt jeg nettopp har gjennomført på Think'en.
Inspirasjon og idé kom i fra Poppe sin tråd om sentrallås:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3662.0.html
samt Mhp sin tråd om Rclick fjernstyring:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4144.0.html

Jeg kjøpte et komplett sett fra Rclick med sentrallåsmotorer, ledninger, styringsenhet og to stk elektroniske nøkler med integrerte nøkkelblad. Prisen ble ca kr 650 inklusiv frakt og moms.
http://www.rclick.co.uk/product_info.php?cPath=53&products_id=399
Edit: Til Think bestilte jeg RN30 nøkkelblad.

Trinn 1 - Montering av sentrallåsmotorer i dørene
  - Dørpanelene ble demontert ihht verkstedmanualen avsnitt 6.2.1.
  - Deretter ble motorene satt inn slik som vist på image(0).
  - Låsestagene ble tilpasset på stedet (ulik utført på hver side). Jeg kuttet stangen ca 1/4, slik at "kroken" ble igjen på den lengste delen.
  - Den korteste biten ble tilpasset med tang for å passe inn i låsemekanismen.
  - Brukte "sammenføynings-sukkerbiten" for å koble sammen og justere de to delene, se image(1).
  - Testet at alt fungerte, både elektrisk og mekanisk, med en 12V strømforsyning (på grønn og blå ledning).
  - Merk! Førerdøren kun kan låses når den er lukket.


Trinn 2 - Framføring av kabler til dørene
  - Rclicksettet er dimensjonert for 4 dører, så jeg klippet av ledningene til bakdørene (blå og grønn) og benyttet masterenhetene på begge dørene.
  - Fronten ble demontert ihht verkstemanual punkt 6.1.1. for å komme til ved A-stolpen.
  - På førersiden boret jeg ett 10mm hull i plasplata som ligger i nedre forkant av sidespeilet. Pass på når du borer at du ikke skader andre ledninger på innsiden (f.eks ligger OBD-kabelen nokså nær). Lag et lite styrehull med et lite bor først om du er usikker, se image(3).
  - På pasasjersiden trekkes kablene ut via ventilluka. Ingen boring nødvendig, se image(2).
  - For å komme inn i dørene ble kablene lagt i en krympestrømpe for å beskytte mot mekanisk slitasje. Deretter ble de stukket inn mellom plasten og metallrammen. Det er ikke trangt og plasten klemmer ikke spesielt hardt på kablene. Når døra åpnes og lukkes vil kabelen få en fin og naturlig vandring.
  - Fra førersiden trakk jeg kablene over til passasjersiden bak vifta/varmeapparatet (stor svart boks). Det er litt trangt og vannskelig å komme til, men jeg brukte en metallstreng med en liten krok for å fiske fram kablene.


Trinn 3 - Tilkobling til bilens ledningsnett
  - Styringsenheten trenger tilkobling til permanent (usvitsjet) +12V og jord. Du kan i tillegg tilkoble baklukeåpner og blinklys (noe jeg gjorde).
  - Stereoanlegget ble tatt ut ved å benytte bøylene
  - Usvitsjet +12V ble hentet fra kontakten til stereoanlegget (se rød "snylter" på bilde image(5) )
  - Blinklys for høyre og venstre side ble koblet nødblinklysbryteren. Se image(5) med rød/blå og rød/grønn ledning tilkoblet 2 stk blå snyltere. Disse kobles til de to brune ledningene på styringsenheten.
  - For å ta ut denne bryteren og får tilgang til ledningene, tok jeg ut samtlige brytere fra høyre (regen) til venstre (nødblink).
  - Benyttet samtidig anledningen til å fikse pæra til 10A-lading. Bryterene trykkes ut ved å trykke på innsiden. Det er ingen spesielle mothaker som må presses sammen, kun et "sperrelag" i overkant av bryterene.
  - Baklukeåpneren utløses fra Relé 13 (R13) ved at pinne 2 kobles til jord en kort tid (negativ puls). Denne tilkoblingen finnes på undersiden av relé-blokka hvor to stk rosa ledninger går ut. Den ene rosa ledningen går til alarmkontakten, mens den andre går til baklukebryteren. Se image(4) til høyre i midten. Der kobles en enkel snylter (ikke avbildet) til styringsenhetens rosa ledning.
  - Jord ble tilsluttet chassis på en eksisterende skrue/mutter.
  - Alle øvrige ledninger på styringsengeten ble fjernet fra kontakten.
  - Blinkedioden ble montert på dashboardet ved det nedre venstre hjørnet på vinduet. Ledningen var enkel å føre fram til styringsenheten.
  - Styringsenheten ble festet med dobbeltsidig tape på en chassisplate, et stykke over teppekantens slutt. Den ble montert med antenneledningen pekende oppover og kabelkontaktene nedover.


Trinn 4 - Filing og montering av nøkkelblad
  - Rclick leverer med to stk nøkkelblad som kan files. På nettsidene skriver de at de ikke leverer nøkkelblad i løs vekt, så det gjelder å få filt nøklene rett på første forsøk. Nøkkelbladene settes inn i nøkkelen ved å skru ut to stk miniskruer.
  - Jeg gjorde tabben å bruke Mister Minit på et kjøpesenter en lørdag formiddag. Da jeg kom hjem passet nøklene bare delvis, dvs bare den ene veien i tenningslåsen. Jeg fikk i tillegg filt nøkler til min Rav4 EV (hvor jeg også har montert rclick keyless-entry), og her passet nøklene enda dårligere; ladeluka lot seg ikke låse opp i det hele tatt! Måtte derfor finne fram filsettet og korrigere nøklene manuelt og lykkes med det.
  - Vil således anbefale å bruke en låsesmed med god tid, god kompetanse og godt utstyr.


Trinn 5 - Trykk og kjør
Løsningen fungerte perfekt og jeg er veldig fornøyd. For å åpne bakluka holdes trunk-knappen inne i 3 sekunder, da blinker lysene tre ganger og så åpnes låsen. Låsing og lukking av dørene indikeres med 1 og 2 blink.

Alt i alt en enkel og moro modifikasjon som ikke koster skjorta, og som er praktisk i bruk. Anbefales! :)

Hilsen
Håkon
#90
Hei,

Er det noen som kan gi en eksakt beskrivelse av hvor man finner ledningene som fører til blinklysene (venstre og høyre side)?

I følge koblingsskjemaet side 19 (på elbilwiki) finnes en kontakt "D01", hvor pinne 11 og 12 leder til hhv. venstre og høyre side.

På den øvre siden av kontakten (mot bryterene) er det 1,5mm2 ledninger farget GN/R (venstre) og BL/N (høyre).

På den nedre siden av kontakten (mot lysene og alarmenhet) er det 1,5mm2 ledninger farget GN (venstre) og BL (høyre).
(jeg antar at GN/R betyr Grønn/Rød og at BL/N betyr Blå/Rød)

Har noen dokumentasjon eller kunnskap om hvor denne "D01" kan lokaliseres og i hvilken rekkefølge man teller pinner på kontakten?
Bak rattstammen kan jeg finne to hvite 48-pins kontakter plassert side om side. Der det rett sted?


Hilsen
Håkon
#91
Avansert: Batterier og Lading / Hvorfor ryker ikke 16A sikringen?
mandag 30. august 2010, klokken 22:04
Hei,

Bilen min er spesifisert å trekke ca 25A ved lading over 220V (en fase). I garasjen har jeg derfor lagt ut 32A 3-fase, som også sikrer framtidig bruk, f.eks til huriglader.

For meg er det et problem at omtrent samtlige ladestasjoner her til lands bygges med maks 16A sikringsautomater. For å undersøke mulige løsningsalternativer testet jeg lading fra 16A kurs, og til min store overraskelse fungerte det uten at sikringen løste ut. Strømtrekk ble målt med tangamperemeter til ca 21A ved 220V og bilens BMS rapporterte samtidig ca 4,5kW lading. Sikringsautomaten til kursen er merket 400V L7/16/2/B. (16A, to faser, B = kvikk type).

Er det noen som kan forklare hvorfor dette fungerer?
Kan jeg regne med at det vil fungere på samtlige 16A ladestasjoner rundt om?
Og - er det trygt?

Min forklaring (som er en antagelse) er at sikringens utløsermekanisme er effektbasert, f.eks ved et bi-metall som løser ut nå temp/effekt når en terskel. Når denne er godkjent for 400V betyr det at den vil kunne håndere 6,4kW. Dersom spenningen er 220V vil sikringsautomaten tillate 29A (6400/220). Er dette en riv ruskende gal antagelse?

Hilsen
Håkon
#92
Kjøp og salg av deler og utstyr / Saft NiCd batterier til Think
tirsdag 22. juni 2010, klokken 14:21
Tross full rekondisjonering av egen pakke i vinter med gjennomgang og måling av kapasitetstest, synes det nå som som om jeg har noen defekte batteri.
Har du fungerende batterier til overs med minimum 100Ahr målt kapasitet ta kontakt enten her eller som PM. Jeg trenger 3-4 stk.

Hilsen
Håkon
#93
Etter idè fra Nikolay Shishkov har jeg anskaffet CellLog 8S monitorer som skal brukes til batteriovervåking av NiCa batterier på min Think. Jeg skrev litt om emnet i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2408.msg19324#msg19324, men oppretter nå en egen tråd.

CellLog 8s
Enheten http://www.jun-si.com/EnProductShow.asp?ID=96 koster kun $27 og er fullspekket med funksjonalitet:
- 18g, 62X39X12mm, USB-port, pc-software for dataoverføring, 16Mb minne (36 timer logging), 8 innganger (1,3-4,9V), max pakkespenning 4-43V, konfigurerbar lydalarm, egen alarmutgang, max/min-spenning, stolpediagram, differanse mellom innganger, kalibrerbare innganger, LCD-display med justerbar kontrast og bakgrunnsbelysning, med mere.

Spenningsdeler
Siden enheten er bygget for LiPo/LiFe/LiIo (med 1,3-4,9V inngangsområde) må man bygge en spenningsdeler for tilpassing til NiCa-blokkene. En CellLog-enhet kan da dekke 8-batterier, totalt trenger man 3 enheter for en Think. Verdiene (målt i volt) vil bli halvparten, men den relative inbyrdes visningen vil bli rett.

På grunn av enhetens kompakte design vil jeg ikke si det blir vulgært om man limer 3 enheter på dash'en (bare litt nerdete) :-)

Trådløs utvidelse
Videre kan CellLog 8S modifiseres til trådløs dataoverføring (f.eks serie-til-blåtann) for eksport og dataprosessering på en ekstern konsoll, f.eks lomme PC, PDA, mobiltelefon, GPS. Det kan skje ved å koble seg på chippens UART (tx/rx).

Bidrag til løsning
Om du finner dette interessant, og/eller har ideer om hvordan å bygge en god spenningsdeler, må du gjerne bidra ved en post.
Mitt førsteutkast til spenningsdelerkrets er vedlagt under. R kan f.eks være lik 100k Ohm , men har ikke fått regnet på kretsen. Noen forslag?
#94
Har noen tips om hvordan man kan tilkoble ekstra ledninger til batteripolene på framdriftsbatteriet?

Jeg skal legge opp en kabel til batterikassa. Den skal ha 20 ledere (på 0,5mm2 eller 0,75mm2) som termineres til hver sin batteripol. Systemet skal brukes til batteriovervåking.

Prinsippet er det samme som Baltors skriver om i post #19 i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1539.15.

Utfordringen er altså å terminere en ekstra leder til batteripolen samtidig som den oransje isolasjonen oppretholdes mest mulig intakt. Har testet gule ringkabelsko (med 8,5mm innvendig diameter), men blir nødt til å skjære et spor i den oransje isolasjonen for å få det pent og tett.

Om noen har erfaringer (f.eks fra PakTrakr, Robometer, etc) ville det vært supert å høre hva som er gjort, evt hvilke kabelsko som er benyttet.
#95
SitatMelding fra Forum admin:
Denne meldingen stammer opprinnelig fra tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2352.0
Men er nå blitt delt opp, der denne tråden tar for seg en best practice innen NiCd rekondisjonering.
Lars
Forum Admin


Jeg oppfordrer deg også til å rekondisjonere og kapasitetsteste dine batterier på egen hånd. Det er særdeles tidkrevende, men veldig lærerikt og ikke alt for komplisert.
Jeg ser et klart behov for å støtte den idealistiske sak, spre kompetanse og sørge for at at flest elbilister kan få hjelp med sine kjøretøy.

Jeg mener at man straks må aksjonere om man har mistanke til at batteripakken er svekket. Uten overvåking er man totalt blind og aner lite om tingenes tilstand. Er man sent ute kan det koste dyrt, hvilket jeg har erfart.

Min Think fra 2000 hadde strålende rekkevidde, over 90km på en lading. Etterhvert supplert med Nikometer (kjøremonitor) fikk jeg uunnværlig informasjon om strømtrekk og pakkespenning, og kunne kjøre mer skånsomt og effektivt. Men, jeg manglet individuell batteriovervåking som kunne fortalt når enkeltbatteri var i ferd med å svikte.
Sent i  høst begynte bilen å tape spenning tidlig i utladingsforløpet og mye av effekten forsvant. Som du selv er inne på, er etterspørselen etter reparasjon og rekondisjonering langt større enn tilbudet, og jeg måtte ta skjeen i egne hender. Det viste seg at 5(!!!) av mine 19 batterier var i ferd med å stedes til evig hvile. Ingen eksplosjon eller fysisk ytre ødeleggelse, bortsett fra at all kapasiteten nå befant seg i neder del av utladingskurven.

Er nå i besittelse av West Mountain Radio CBAIII + amp (samt nødvendig løfteutstyr for Think) og har kommet igjennom  4 sykluser med rekondisjonering av de 14 friske batteriene. Det er totalt 168 manuelle operasjoner som hver tar ca 30 minutter (avhengig av kapasitet). Så kommer kapasitets test i tillegg, samt test og verifikasjon av erstattingsbatterier. For min del er dette ca 3-4 uker med kontinuerlig jobbing i all ledig fritid. Vil således stadfeste at Electrolux og Boogie sine priser for dette møysommelige arbeidet er fantastisk billig! (vil forøvrig rette en takk til Boogie som svare på en rekke "newbie"-spørsmål :-) )

Jeg skal ikke ta fra deg motet med denne utrettningen, tvert om, det anbefales virkelig. Det vil gi deg økt glede og et sikrere elbilhold.

Om noen i Trondheim / omegn trenger hjelp med rekondisjonering og testing er det bare å ta kontakt med meg eller Lynet. Vi har gått sammen om innkjøp av CBAIII med forsterker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA