Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nr1rayner

#61
TLC / Sv: 3års service nye bremseklosser?
onsdag 19. juli 2017, klokken 11:32
@sele
Ironi?? Hvor i alle dager finner jeg så mye som et hint om at det er ment ironisk?
Har du litt erfaring og research bak deg vet du at enkelte "fagfolk" faktisk opererer slik, men heldigvis ikke alle.
#62
TLC / Sv: 3års service nye bremseklosser?
tirsdag 18. juli 2017, klokken 19:30
Sitat fra: Sele på tirsdag 18. juli 2017, klokken 13:57
Fagfolk er bare en gjeng lurendreiere som er ute etter pengene til folk..

Sitat fra: Sele på tirsdag 18. juli 2017, klokken 16:17
Ikke pent gjort og henge ut fagfolk. Men du har antagelig dokumentasjon på alle..

Ehh...........
#63
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilke leaf modell trenger jeg?
tirsdag 18. juli 2017, klokken 19:28
Enig at en 24 kWh burde holde fint i det daglige med de behov du skisserer.
Turen til Stavanger (husk at svært mange av oss bor i andre deler av landet, så hvor mange km det er snakk om vet vel ikke så mange..). Ser ut som det er ca 200km, det går vel fint en vei om sommeren med 30 kWh, men ikke sjans med 24 kWh.

Minst verditap får man som regel bestandig ved å handle eldst og billigst mulig.
Ellers er det som vanlig, de bilene med mest utstyr er mest ettertraktet i bruktmarkedet.
#64
TLC / Sv: 3års service nye bremseklosser?
tirsdag 18. juli 2017, klokken 09:50
@fredsjo
Er du sikker på at det var klosser fra din bil du fikk se...?
Det er mange luringer her skjønner du, som viser frem gamle deler, deler fra annen bil osv.
Man burde kunne stole på fagfolk, men dessverre er ikke alltid det tilfellet  >:(
#65
Leaf 2010-2017 / Sv: Originale gummimatter vs Gytis Autek matter
mandag 17. juli 2017, klokken 15:09
Hmm, dette så jo knall ut  :D

Skulle de være glatte er det mest sannsynlig fett som ligger i mattene fra produksjonen. Da er det bare å prøve med noe avfetting. Har man ikke garasjen full av bilpleieprodukter holder nok vanlig zalo-spray.
#66
Dekk / Felger / Sv: Helårsdekk
mandag 17. juli 2017, klokken 13:49
@sven
Siden du er så skråsikker regner jeg med du har prøvd, så del gjerne dine opplevelser.
Hvis du derimot ikke har prøvd alternativer er tydeligvis dette ikke tråden for deg...
#67
Dekk / Felger / Sv: Helårsdekk
mandag 17. juli 2017, klokken 06:06
#68
Dekk / Felger / Sv: Faktisk rullemotstand og EU-merking
søndag 16. juli 2017, klokken 20:50
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 15. juli 2017, klokken 16:26
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 15. juli 2017, klokken 12:03
@Kjell
Du mener vel 2100 pr dekk? 1100 for Nokian, lagt på felg er rasende billig i den dimensjonen..
Beklager så mye, bommet på tastaturet, 2100,- skal det være

Regnet med det ja  ;) Ellers måtte du virkelig ha tipset om hvor du hadde handlet  8)
#69
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
lørdag 15. juli 2017, klokken 18:39
Ja, det er sikkert tenningsreleet, og det er sikkert nettopp dette tenningsreleet som har tullet de 3 gangene bilen min har vært tom for 12v på drøye 2 år.
Når det skjer så sjeldent er det mest sannsynlig at det er noe som får det til å henge seg opp, ikke at det er noe feil med selve releet.

Selv om det kanskje høres likt ut, kan man ikke sammenligne girvalg og vindusviskere. Det går mest sannsynlig på forskjellige systemer og releer i bilen.
Viskere kan dog faktisk være en årsak, men å parkere bilen med de på og viskerne midt på ruta har jeg gjort så mange ganger så det ser jeg lite sannsynlig på min bil.
Med mindre det er noe feil med viskerne, går de tilbake til hvileposisjon og prosessen skal skrues av. Men det kan selvsagt være en feil der også.
Men hvordan det er med P-systemet er jeg ikke sikker på. Der skal det gå en bolt/hake i et hakk/hull for å låse "girkassen". Hvis den ikke treffer, og bilen står så flatt at den ikke triller kan det hende at dette systemet blir stående våkent til den faller på plass.
Som sagt setter jeg "bestandig" bilen i P selv, men noen unntak er det vel selvsagt. Så ser ikke bort i fra at det er en sammenheng her.

Regner med du ser forskjellen nå Kjell  ;)
#70
Dekk / Felger / Sv: Faktisk rullemotstand og EU-merking
lørdag 15. juli 2017, klokken 12:03
@Kjell
Du mener vel 2100 pr dekk? 1100 for Nokian, lagt på felg er rasende billig i den dimensjonen..
#71
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
fredag 14. juli 2017, klokken 19:58
Forskjellen er hvordan den settes i P, eller, rettere sagt når. Setter man i P før bilen slås av burde den sekvensen være avsluttet, men gjør man det ikke må bilen selv velge P når man slår av.

Det er noe som henger seg opp, så 12v tappes noen ganger.
Så tenkte at det kan være her det henger seg opp.
#72
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
fredag 14. juli 2017, klokken 18:53
Kan det ha noe med parkeringen å gjøre?
Jeg trykker "bestandig" P før jeg slår av, men man kan vel slå av mens bilen står i D,N eller R?
#73
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 12. juli 2017, klokken 10:30
12V-batteriet lades når bilen lades....

Det er ikke helt sundt for blybatteriet å bli tømt. Når det skjer så kan det være greit å lade det opp flere timer med en 12V-lader som du får kjøpt f.eks på Biltema.

Ikke nødvendigvis! Som jeg skrev i min forrige kommentar var det ikke slik på de første modellene, da ladet IKKE 12v når bilen ble ladet. Men HVIS den har vært til forhandler har den mest sannsynlig fått oppdateringen slik at den nå gjør det.

Ja det er jammen sikkert at blybatteri tåler full utlading dårlig. 3v skjer ikke av seg selv. Selv om bilen har stått ubrukt i ganske mange mnd bør ikke det skje, noe har trekt mye strøm. Strømtrekk på avslått bil skal vel være på max 20mA eller deromkring om jeg husker rett, det blir vel sånn ca 0,5 Ah pr døgn, så den kan stå lenge..
Lys har jeg sjekket på min -13 "gen 2", regner med det er det samme på gen 1. Det er nesten komplett umulig å gå fra bilen med lys. Taklys osv slår seg av selv etter en stund. Skal man gå fra bilen med p-lys MÅ man åpne sjåførdør først, så slå om bryteren for så å lukke døra. Men idet man slår om bryteren begynner det å dinge, så med mindre man er døv får man med seg det varselet..

Batterilader bør man ikke putte på hva som helst. Billige "dumme" ladere kan fort koke batteriet og gjøre vondt verre.
#74
Siden det er 2011 må du nesten sjekke at den har fått oppdateringer fra Nissan. En av de var vel at den skulle lade 12v når du lader bilen.

3v er et kjent problem, som oppstår hos noen av oss. Her skal vel Nissan forhandler kjenne til dette i disse dager, et "tenningsrele" som henger seg opp og må byttes visstnok..

Vindusbryter er visst også et kjent problem på tidlige modeller..
#75
Dekk / Felger / Sv: Faktisk rullemotstand og EU-merking
tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:07
Det vil nok være tørr trommel ja.
Vil tro det er vesentlig forskjell på nylagt asfalt (som sikkert er ganske likt trommelen) og gammel grov norsk asfalt, som gjør dette med faktisk motstand svært vanskelig.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. mars 2017, klokken 17:25
Hmm
Hva med slitestyrke, de vil forsvinne temmelig fort når det er varmt. Tror ikke det skal så fryktelig mange varmegrader til heller.

Bremsing på våt asfalt vil også være dårligere enn sommerdekk....
Sliter ned de gamle vinterdekkene på dieselpurka mi, Bridgestone WS70 på Mondeo. Dette er veldig myke dekk, selv om de er fra - 12.
Ville nok hatt bedre grep med sommerdekk ja, men synes de fungerer veldig bra. Trekker nå 1800 kg med campingvogn bak den. Litt usikker på hvor mange km den har gått siden jeg la de på i vår, men 3-4.000 km må det vel ha blitt. Mulig det har forsvunnet så mye som 1 mm mønster, det vil jeg ikke kalle mye.
Europeiske vinterdekk vil nok holde vesentlig bedre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA