Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nr1rayner

#31
Rust / Sv: Rust i dørkarmer under gummipakning/innstegslist
torsdag 31. august 2017, klokken 20:07
Har de klipsene på min jeg også, men ikke rust  :D

De klipsene er ikke der for å holde gummilista på plass, men for å holde plastdekselet på innsiden på plass.
Såvidt jeg husker har dette plastdekselet vært festet med plastikk"juletrær" på alle andre biler, som betyr forborrede hull på fabrikk, og derfor ingen rust.

Rett og slett slett design fra Nissan!

@ebe
Det er helt riktig. Av og på med disse klipsene fører til at man sliter seg lenger og lenger inn i lakken og gjennom galvaniseringen. Altså ikke noen daglig vane man bør legge inn.
#32
Rust / Sv: Rust i dørkarmer under gummipakning/innstegslist
torsdag 31. august 2017, klokken 10:12
Skal nappe av en av mine dørlister her en dag.

Bruktimport, fra hvor? Du skriver Tekna, så det skal jo da være en "gen 2", slik min er.
Det kan være forskjellig materialvalg på forskjellige fabrikker.
Er din fra USA er det absolutt ikke umulig at de bruker annen dørlist enn de gjør i England, hvor vel alle europeiske Leafer skal være produsert..
#33
Rust / Sv: Rust i dørkarmer under gummipakning/innstegslist
onsdag 30. august 2017, klokken 22:41
Leafen er vel galvanisert, så det skal vel ganske mye til for at den ruster.
Men de klemmene ruster vel bare du står med 2 saltkorn i hånda og ser stygt på de...

Så, er det egentlig rust på bilen eller bare klemmene...?

Har ikke tenkt tanken at de har gjort noe så merkelig så har vel ikke gløttet der engang på min -13.
Synes å huske at alle andre dørlister jeg har demontert har hatt metall i selve lista, altså ingen slike klemmer.
Det er ganske sikkert en designfeil, forskjellige metaller som ligger og skraper mot hverandre medfører problemer (korrosjon).
#34
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Forventninger til ny Leaf!
onsdag 30. august 2017, klokken 22:35
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 30. august 2017, klokken 21:17
Et speedometer som viser riktig hastighet og en km-teller som viser riktig lengde.
Min Leaf har en feilvisning på ca.10%.

Ca 10% på min og med 205/55-16.
Omtrent samme feilvisning var det også på min tidligere -04 X-trail, så det kan virke som Nissan opererer med god margin her.
Men km-telleren ser da ut til å være svært nøyaktig. Det er også snitthastigheten. Testet den på nesten flat veg med CC på 80 km/t etter GPS og det var jammen ikke mange desimaler avvik!

Regner med/håper de beholder digitalt speedometer, vesentlig mer fornøyd med det enn den gamle urskiva.

Sitat fra: sylwester på onsdag 30. august 2017, klokken 21:01
9. En måte for bilen å kunne rapportere selv om batterihelse på linje med LeafSpy. Det er kjekt å ta med i salgsannonser for bruktbil og gjør brukt Leaf til et sikrere kjøp. Hvis ikke så kunne det enkelt ha sett på den når man besikter bilen.
Her har vi jo de 12 barene, jeg synes det holder. Kunne kanskje utvidet til 15..
Man kan ikke rive av seg håret fordi Leafspy sier at man plutselig har 2% SOH mindre, noe som egentlig kan være bare tull ("feil" data).
Noe fancy må man ha, men for detaljert informasjon kan fort skape forvirring og SOH kan bli for "opphauset" så en svært god bil blir "ikke salgbar"..
#35
Lad når du kan, ikke når du må.

Det heter seg at man ikke bør plugge i (så ofte) hvis den har 80% eller høyere fra før, men må man så må man. Og alt under 80% er visst bare å lade ivei.
Det er vesentlig mer behagelig å komme hjem med 60% i stedet for 20%, når man plutselig finner ut at man må ut på en tur som krever 30-40%  ;)

Bruker man daglig 10% ville ikke jeg rotet med å lade hver bidige dag, kanskje kjørt ned til 50-60% før lading.
Men ellers, lad når du kan, ikke når du må.

Klattlading har ingenting å si. Det største problemet med å lade kort tid er om det faktisk er verdt å plugge i for de ekstra % man får.

Har du ikke ladebrikke/app til hurtiglader i ditt nærområde bør du skaffe det først som sist og ta en testlading. Da blir det så mye enklere den dagen du MÅ bruke hurtiglader.
Lykke til med et flott bilvalg  :D
#36
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Forventninger til ny Leaf!
tirsdag 29. august 2017, klokken 19:15
Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:54
At CC kan settes helt ned til 30km/t.

Amen! Helst enda lavere også  :D

1: Nøyaktig visning av % i app, ikke sånn ca-greier vi har nå

6: Bagasjerom/lasteevne:
      Bakseter som felles helt flatt (jevn høyde med bagasjeromsgulvet.
      Jevnet ut de enorme hjulbuene, de gjør bag.rom. mye mindre brukbart enn det kunne vært.
      En eller annen form for dobbelt gulv, eller rom i siden for oppbevaring av ladekabler, kjetting osv osv.

7: Oppvarming, driver only og mulighet til å velge kun VP.

8: Lys, kraftig forbedret fjernlys. Aller helst automatisk fjernlys, slik som VW har hatt noen år nå.
#37
Dekk / Felger / Sv: På tide med nye dekk, men hvilke..?
mandag 28. august 2017, klokken 20:40
Sitat fra: Finnøy på torsdag 24. august 2017, klokken 22:29
Det var utrolig rask slitasje på en Leaf!

Enig!
Min har trillet ca 42'km og det er vel normalt å anta at ca halvparten er på sommerdekkene (Tekna, så burde være samme dekk som trådstarter).
Har ca 5mm mønster igjen, så mine bør vare lenge enda.
#38
Dekk / Felger / Sv: Helårsdekk
søndag 27. august 2017, klokken 15:30
Tok en kjapp og høyst uoffisiell bremsetest fra 50 km/t, Mondeo med WRD4 vs Leaf med originale 17" sommerdekk.
16 C og tørr veg.
Bremsestrekningen er latterlig kort på begge biler. Regner med de fleste her ikke har prøvd dette på svært lenge, eller kanskje ikke i det hele tatt? Da anbefales det  ;)

Jeg kunne tråkkete hardere i begge biler, og kanskje knappet inn noen cm, men begge biler nappet godt i ABS, og begge oppførte seg stødig og god. Den verste bilen var vel kanskje Leafen, som hugget mer i bilen/pedalen. Mulig dette var nøbremsassistanse-systemet som slo inn.
Anyways, resultatet er langt fra at Mondeoen seilet 7 meter lenger enn den andre, som noen kanskje vil tro.
Mulig det skilte så mye som 0,5 meter. Tok ikke mål av stopplengden, bare holdepunkter, men vi snakker om ca 7-9 meter.

Den viktigste forskjellen er her altså ikke om man har sommerdekk eller gode europeiske vinterdekk, men hvor hardt man tørr å tråkke på pedalen.
#39
Grovt regnet er normalt verditap ca 30% de første 2 år, siden ca 10% hvert år.

Har selv vurdert å bytte 24kWh Leafen til en 30kWh.
Det ville hjulpet på noen dager vi er på lengre tur, men i det daglige er det ingen hensikt.
For de få gangene det hadde vært kjekt, ikke nødvendig, har jeg ikke brydd meg om å legge i så mye ekstra for å få samme bil bare med litt større tank.

Jeg ville absolutt anbefalt å beholde Leafen, se/vent på andre biler med bedre rekkevidde. Snart kommer ny Leaf, Model 3 og om 2-3 år til kommer mye annet snadder.
Forskjellen mellom "24kWh" og "30kWh" er absolutt merkbar, men det er vesentlig større forskjell opp til en splitter ny Leaf med 40 kWh, eller en Opel Ampera-e med 60 kWh.
#40
DRIFTSBATTERI / Sv: Fallende batterikapasitet?
lørdag 26. august 2017, klokken 18:00
Alle biler har fallende kapasitet.
Fossilbiler gjennom større klaringer og avleiringer i motor som gir lavere effekt.
Elbiler gjennom svekket batteri.

Hvor lenge batteriet lever vet ingen helt sikkert enda.
Leser man tallene på min -13 så pesimistisk som mulig har den ca 15% batteritap.
Videre burde man da kunne anta ca 30% når bilen er 8-10 år gammel.
Vil tro tapet også vil være større hvis man daglig bruker (nesten) hele kapsiteten på batteriet.

Men verre er nok at NEDC-rekkevidde over hodet ikke er oppnåelig ved vanlig kjøring, og vinteren...
Del NEDC-tallet på 2, så har du en god pekepinn  ;)
#41
@RaBalder
Fullstendig klar over det, og det er vel også de aller fleste.
En annen ting er jo også garanti..
#42
Kjøpte nylig jeg også. Synes virkelig ikke det er noen hjelp når den står på 0. Da, og når man passerer de magiske 25 km/t synes jeg den er ganske tungtråkket, men det kan godt hende at det beror mer på formen enn sykkelen  :P
Fra starten drar den på noe utrolig når man har på høy hjelp  ;D Tar ikke lang tid å komme opp i toppfart.
Forøvrig ER sykkelen temmelig tung, men annet er jo ikke å forvente når den har slikt tilleggsutstyr.
Ligger mye tett oppunder eller rett over fartssperra på tur til jobb, og undret da på om det ikke hadde vært mer fornuftig å børste støv av racersykkelen jeg har stående.
Men når motbakkene kommer husker jeg hvorfor jeg valgte elsykkel  :P Suser opp i 20 km/t med lett tråkking  :) Med raceren hadde sikkert farta fort blitt halvparten..
Tar den vel etter hvert på tur i marka på noen av grusveiene vi har her, så får vi se om den holder mål der.
Skulle/burde ha syklet noen runder i skog og mark, men med vanlig offroader tar formen fort slutt i de mange bratte og lange bakkene vi har her  :-\

Har ikke prøvd mange elsykler, men eneste negative jeg kan finne så langt er:
*For tungt 1. gir og 7. kunne sikkert vært tyngre.
*Mangler motorkutt ved bremsing. Ved nedbremsing har jeg for vane å gire ned samtidig, og da må man jo tråkke litt rundt for å få kjeda på rett plass. Motoren slår inn temmelig raskt, som da blir et problem i slike tilfeller, når man egentlig skal sette farta ned.

Men det mest irriterende MÅ være fartssperren. Sykler den greit opp mot 30 km/t i slak nedoverbakke og kanskje på flata hvis jeg orker. Skulle gjerne fått hevet/fjernet sperra så det hadde gått med 30-35 i slakke motbakker også.
#43
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
lørdag 19. august 2017, klokken 18:29
Jaja, det er selvsagt bare å la den gamle stå på ;) For alt man vet holder den i 30'km til 8)
Men enkelte ganger kan det være greit for "peace of mind", og når man har verktøyet fremme uansett, å ta begge samtidig.
Når slike deler (rakkelstag, bærekule, styreledd, foringer o.l.) ryker er det sjelden dumt å bestille til begge sider, i hvert fall hvis man må betale frakt og har tenkt å beholde bilen ei stund  :) Normalt sett er det jo også temmelig billige deler.
Hmm, hvilken side røyk det på?
Vil tro høyre siden er den første som ryker, det er vel normalt mest humper i veien på den siden.
#44
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
lørdag 19. august 2017, klokken 17:25
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 19. august 2017, klokken 15:11
Hva er symptomene på gåent rakklestag? Byttet du på begge sidene?
Kakling på humpete vei. Ikke nødvendigvis at det er "rakkelstag", men normalt er det det første som ryker.
Bytter man på 1 side, følger den andre gjerne etter innen kort tid.

På slike muttere bruker jeg muttertrekker (har en fra Jula som går på strøm), eller hvis den sitter svært godt fast har jeg måttet ty til vinkelsliper.

Disse stagene er ikke uvanlig at må skiftes hver 40-60'km på enkelte biler, så at leafnor's bil holder nærmere 120'? er meget bra  ;)
#45
Dekk / Felger / Sv: Faktisk rullemotstand og EU-merking
tirsdag 08. august 2017, klokken 16:16
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:07
Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. mars 2017, klokken 17:25
Hmm
Hva med slitestyrke, de vil forsvinne temmelig fort når det er varmt. Tror ikke det skal så fryktelig mange varmegrader til heller.

Bremsing på våt asfalt vil også være dårligere enn sommerdekk....
Sliter ned de gamle vinterdekkene på dieselpurka mi, Bridgestone WS70 på Mondeo. Dette er veldig myke dekk, selv om de er fra - 12.
Ville nok hatt bedre grep med sommerdekk ja, men synes de fungerer veldig bra. Trekker nå 1800 kg med campingvogn bak den. Litt usikker på hvor mange km den har gått siden jeg la de på i vår, men 3-4.000 km må det vel ha blitt. Mulig det har forsvunnet så mye som 1 mm mønster, det vil jeg ikke kalle mye.
Europeiske vinterdekk vil nok holde vesentlig bedre.

Ble ny tur med vogna, rett over 4.000 km.
All slags vær, men første halvdel var stort sett i meget fint sommervær.
Framdekkene hadde fortsatt litt vintergummi igjen da vi startet, men bakdekkene var nok nede på sommergummi.
Så har også framdekkene fått ganske mye hardere medfart, tungt å dra nesten 4 tonn opp bakkene  :-\
Ved et par tilfeller hadde jeg hjulspinn opp bakke med hardt pådrag og ABS slo tidlig inn. På akkurat de strekkene må det ha vært spesielle forhold, mest sannsynlig ikke regnet på lang tid og olje fra asfalten tøt opp, eller diesel-/oljesøl. Om det hadde gått bedre der med nye sommerdekk vet jeg jo ikke, må nesten testes i like forhold. Uansett, kjør etter forholdene (og de dekkene man har).

Framdekkene har mistet ca 1 mm på disse ca 4.000 km, mens bakdekkene ca 0,5 mm.
1mm på 4'km er jo ikke utrolig dårlig (ca 24'km levetid hvis man regner 9mm nye og skifter ved 3mm).
Men begge hjulsettene på Leafen ser ut til å holde MYE lenger enn det (sommer og vinterdekk som brukes i hver sin sesong).

Campingvogna fikk nye helårsdekk i år, Maxxis AP2 All season. De startet med 8mm og har fortsatt 8mm mønster.
De triller jo selvsagt bare med (som bakhjul på bilen), men siden vogna er boggi sliter de i krappe svinger.
Imponerende da at jeg ikke kan måle noen slitasje på så mange km  :)

Nå er mine WS70 i snitt nede på ca 3-4mm, det er lite nok mønster for min smak, så nå skal WRD4 legges på snart.
Siden den bruker feil drivstoff blir det forhåpentligvis ganske lang tid før den har gått nye 4.000 km ;D

Legger (etter hvert) ved bilde av et av dekkene som viser alle stadier.
Til venstre er det fortsatt vintergummi igjen, i midten er overflaten "ruglete" som er overgangen til sommergummi. Dette skjer ved ca 4mm.
Til høyre er seiping også slitt vekk, ca 3mm mønsterdybde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA