Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nr1rayner

#2281
Dekk / Felger / Sv: dekktrykk
mandag 16. mars 2015, klokken 07:21
Jeg har alltid kjørt med noe høyere trykk enn det i boka, på alle mine biler (bortsett fra Ford Transit, Peugeot Boxer etc. der er gjerne trykk på bakdekk oppgitt til ca 3,5 bar til 4,x bar. Dette har gitt slitasje i midten.)
Å øke trykket 10-20% gir ingen, eller svært lite slitasje i midten. Derimot å senke trykket 10-20% gir stor slitasje på skuldre. Har man litt ekstra trykk, har man "litt å gå på" ;)

Mål mønsterdybde tvers over dekkene, og kjør på med trykk, kjør ei stund og sjekk igjen.
Det optimale for dekkets levetid vil være jevn slitasje. Med tanke på alle svinger, rundkjøringer, sporing etc etc som sliter på kantene, vil nok optimalt dekktrykk ligge et lite stykke over det produsenten anbefaler  ;)
#2282
Lading / Sv: Problem med lading hjemme
mandag 16. mars 2015, klokken 07:10
Kjøpte min -13 Tekna, Norsk bil for et par uker siden.
Funker helt fint her hjemme med skjøteledning (trommel) ut kjøkkenvinduet, og på alle ladepunkt jeg har prøvd så langt.
Tok en tur til hytta, kom fram med 14%, plugget glad og fornøyd inn den originale "laderen", og bilen blinket som normalt.
Morgenen etter blinket fortsatt det første lyset.

Samme feilkode på kladden hos meg der, mener å huske "ready" lyste konstant, mens charge stod på ei stund, slo seg av, og på igjen. Bilen hadde tappet ca 4% istedet for å lade.
Prøvde flere stikk i hytta, andre skjøteledninger, men samme problem.

Stakk innom en svært hjelpsom nabo, som nok er på en annen trafo, der funket alt som normalt.
Fikk lada uten skjøteledning der, så jeg glemte å ta med skjøteledningene jeg hadde brukt på hytta for å kontrollere om feilen lå der.

Hadde ikke tilgang til multimeter, men sjekker både spenninge og skjøteledninger neste gang vi drar oppover.

"That feeling" når man står der med ca 1 mil for lite rekkevidde til å komme seg til noe som helst offentlig ladepunkt.....
#2283
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: El-Jet2 omdreving (tyngre gir)
fredag 08. juni 2012, klokken 17:01
Er nok endel å hente på kabling ja. Har ikke tenkt på dette i forhold til "kjørbarhet", kun mht jevnere belastning på batteri.
Tenkte å legge opp ekstra kabling..

Fort er et relativt begrep hens, spydige kommentarer kan du holde unna forum ;)
Forøvrig, kjøretøyet er registrert som bil, uten hastighetsbegrensing!

Motoren høres/føles ikke bra i 50km/t+

Overgangsmotstand???
#2284
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Zivan NG3, justering?
lørdag 02. juni 2012, klokken 10:33
Hurtigere lading jeg er på jakt etter..
Skal sjekke spenningen
#2285
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: El-Jet2 omdreving (tyngre gir)
lørdag 02. juni 2012, klokken 10:32
Riktig El rayo, høyere fart i nedoverbakke/lett terreng :)
Riktig giring fra fabrikk kommer helt an på hvilken hastighet Mr KEW beregnet kjøretøyet for. I tillegg er dette forskjellig fra person til person hva man selv ønsker. Som manualen sier: rekkevidde (100km) ved redusert hastighet 30-40km/t!! Hverken 30, 40 eller 50 holder i trafikken her oppe i trondheim..

Kjører Kewet'n omtrent som alle andre biler, lett gasspådrag i relativt tungt gir. 4.gir virker som mest effektiv i området rundt 30-50km/t. Over dette (samme også i andre gir på høyt turtall) jobber motoren "imot" (økt motstand i motor)

Bilen triller veldig lett, ingen problem med bremser  ;)

Men tilbake til SAKEN, å diskutere hvorvidt dere synes el-jet2 er egnet for 60+km/t eller hva KEW (ikke) har  tenkt/gjort er relativt uinteressant.
Min mening er at bilen vil gå lettere i 50-60km/t med tyngre gir. Og stiller derfor spørsmål om forslag til hvordan dette kan gjøres?
#2286
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: El-Jet2 omdreving (tyngre gir)
torsdag 31. mai 2012, klokken 20:12
Ser nå i "boka" (det 2-sides bladet), samt på motor at 7,5kw er ved 2.500 o/min.
Føles sterkere på lavere turtall, området rundt 1500-2000 o/min.
#2287
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Zivan NG3, justering?
torsdag 31. mai 2012, klokken 18:47
Da forstår jeg din skepsis ;)
Har kun ladet med 16A så langt, men med EL-jet2 vet man jo aldri... :P

Har bly, Biltema startbatteri, 180Ah, (ja, jeg vet at dette IKKE er anbefalt i elbil, men de ble levert med bilen, og fungerer knall. Så jeg får bare være striks med å lade i rett tid..)

Joda, tempføler sitter på :)

Leste meg opp på engelsk forum om justering, dog, disse var NG3 120V +/-, samt selger mente vel spenning kunne justeres opp til 60/72V..

Anyways, da plugger jeg inn med god samvittighet uten å bry meg mere om justering  :D
#2288
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: El-Jet2 omdreving (tyngre gir)
torsdag 31. mai 2012, klokken 16:07
9.000???
Ref. http://kewet.de/technik/getriebe/index.htm har 4.gir 1:1 og diff 1:3,5.
F.eks. 2.gir 1:1,78, som ved 9.000 o/min vil gi ca. 150km/t, event. ca. 135km/t med 1:4 diff som du regner.
Min "stopper" i ca. +50km/t i 2., altså ca 3.000 o/min.
Dog litt merkelig da 7,5kw er oppgitt på 3150o/min...
Børstefeil?

Keweten går da krute godt i 70-80 ;)
Men nei, mange ujevnheter er ikke ønskelig da
#2289
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Zivan NG3, justering?
torsdag 31. mai 2012, klokken 15:56
Tror du leste litt fort (eller jeg missforstår..) ønsket er å skru OPP.
#2290
Tidlige: Buddy / Kewet / El-Jet2 omdreving (tyngre gir)
torsdag 31. mai 2012, klokken 01:36
Nå kunne jeg forsåvidt stort sett tenkt meg tyngre giring på alle biler (særskilt de eldre, før Bluemotion etc var oppfunnet), således også på Kewet'n. Hensikten for høyere fart i lett terreng, motbakk går det jo sakte uansett med 7,5kw  ;)
Virker som den trives best i 4.gir rundt ca 40-55 km/t.

Funderte på å f.eks. bytte om drev mellom 3. og 4.gir, men drev for 3. gir "motsatt".
Lar dette seg gjøre i praksis?
Andre forslag?

Bilen går pr.d.d. med 155-13, så lite å hente på annen dekk-dimensjon.

#2291
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Bremser og styring på Buddy
torsdag 31. mai 2012, klokken 01:20
Pedalen er vesentlig tyngre enn på "vanlige" biler.
Men å holde imot for vanlig brems... Kan høres ut som du har noen trege calipere da..
#2292
Tidlige: Buddy / Kewet / Zivan NG3, justering?
torsdag 31. mai 2012, klokken 01:17
Elbil måtte (omsider) prøves, og havnet på en El-jet 2.
Laderen er visstnok byttet, sitter i en NG3 48V 30A.

Det skal visstnok være 2 justeringsskruer, 1 for volt og 1 for ampere..

Ønsker å øke A for å (forhåpentligvis) korte ned ladetiden noe, bruker stort sett ladepunkt (16A), så har masse å gå på her  :)
Hvor mye kan man event. justere, og når er det for mye..?

Anbefalt V ? Og samme her, når er for mye?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA