Jeg har alltid kjørt med noe høyere trykk enn det i boka, på alle mine biler (bortsett fra Ford Transit, Peugeot Boxer etc. der er gjerne trykk på bakdekk oppgitt til ca 3,5 bar til 4,x bar. Dette har gitt slitasje i midten.)
Å øke trykket 10-20% gir ingen, eller svært lite slitasje i midten. Derimot å senke trykket 10-20% gir stor slitasje på skuldre. Har man litt ekstra trykk, har man "litt å gå på"
Mål mønsterdybde tvers over dekkene, og kjør på med trykk, kjør ei stund og sjekk igjen.
Det optimale for dekkets levetid vil være jevn slitasje. Med tanke på alle svinger, rundkjøringer, sporing etc etc som sliter på kantene, vil nok optimalt dekktrykk ligge et lite stykke over det produsenten anbefaler
Å øke trykket 10-20% gir ingen, eller svært lite slitasje i midten. Derimot å senke trykket 10-20% gir stor slitasje på skuldre. Har man litt ekstra trykk, har man "litt å gå på"
Mål mønsterdybde tvers over dekkene, og kjør på med trykk, kjør ei stund og sjekk igjen.
Det optimale for dekkets levetid vil være jevn slitasje. Med tanke på alle svinger, rundkjøringer, sporing etc etc som sliter på kantene, vil nok optimalt dekktrykk ligge et lite stykke over det produsenten anbefaler