Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nr1rayner

#16
Tviler på at de vil ha den som innbyttebil hos merkeforhandler. Det vil mest sannsynlig gjenspeiles i "nei, denne vil vi ikke ta inn" eller en latterlig lav prisantydning.
Men det er da ingen problem, selger da bare bilen privat..
#17
Dekk / Felger / Sv: Vinterdekk
onsdag 06. september 2017, klokken 17:37
195/55-16 ??

Nei, skal du gå bort fra original dimensjon på Leaf, bør du i hvert fall ikke gå til en mindre dimensjon! Og i hvert fall ikke på vinterdekk.
Se heller på 205/60-16 eller 195/65-16.

Hva som er best kommer helt an på preferanser. Kjente nettopp på Nokian R2. Nokian er bestandig et trygt dekkvalg, men etter hva jeg liker og på de gjennomsnittlige vinterveiene her blir det alt for mykt og tett mønster.
Jeg vil ha noe som er stivere og mer åpent i mønsteret. Av de nordiske dekkene ville jeg mulig prøvd Goodyear. Ellers blir det f.eks. WRD4.

Men, det beste for deg kan kanskje være f.eks. R2.
#18
Nå er vel 5 år nybilgarantien, riktignok førstegangsregistrering i Norge på en importbil da, men det er vel noen år siden en -13 modell virkelig ble registrert for første gang...
#19
Let litt rundt på forumet, bruk søkefeltet, det finnes enormt med informasjon her allerede.

Rekkevidde om vinteren kommer helt an på temperatur, bruk av varme, hvor lang hver tur er osv osv.
En 2-3km kjøretur i -15 C med bra varme kan fort bruke 10%, da blir det ikke all verden rekkevidde.
Har 70km t/r jobb noen ganger, stort sett 80 km/t. I -15C går det greit uten lading. Man kan komme lenger, men ikke ha alt for høye forventninger utover det.

Lading bort kommer an på kontakten. Schuko (vanlig stikkontakt) er svært vanlig på litt eldre anlegg, mens type2 er mer vanlig på de nye.
#20
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte fra Tekna til Acenta?
søndag 03. september 2017, klokken 19:05
Høres utrolig merkelig ut. Da må den vel omtrent ha blitt dekorert på fabrikken...
I så fall skal du godt kjenne kanter etter dekoren med fingrene.
Enig med Oddaa.
#21
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 08:23
Vi har bestilt en model s som familiebil, hovedsaklig pga plass til barneseter (alle biler har kanskje plass til babystol, men definitivt ikke barnestol! Og hvor gjør man av vogna?
Ehh, hæh? Hvilken barnestol er det du snakker om? Vi har 2 stk Britax, opp til 36kg eller deromkring, ingen problem med det i Leafen. Kjøpte nylig Maxi cosi med base og Isofix til hun som snart kommer, ingen problem å sette den inn i Leafen heller (bakovervendt selvsagt). Og ja, begge i fremsetet kan sitte helt normalt.
Se forøvrig denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32446.msg556925.html#msg556925

Bagasjeplass alene er intet argument for å kjøpe Tesla. Visst har den større enn Leaf & Co, men du har visst helt glemt e-NV200 eller Kangoo, større plass enn Tesla, og ca halv pris. Mercedes B-klasse har vel også mer utnyttbart bag.rom enn en MS.

Klart velger man Tesla fremfor det meste annet hvis man uansett er i markedet for en bil til 4-500'+.
Men, når man som trådstarter undrer om man skal bruke så mye penger på en bil, ja da må man regne litt annerledes på økonomien.
#22
1: Vil tro en -13 USA Leaf kan være i nærheten av å miste den første baren, så i utgangspunktet vil jeg si ja. Skal du sjekke nærmere må du ha OBD-dongle og Leafspy pro.
150-160km skal jeg nok klare om sommeren, hvis man kjører temmelig optimalt (farten holdes mest mulig konstant på ca 40-60 km/t og ingen AC).
110km er ingen problem om sommeren.

2: Garanti er litt vanskelig på USA-import. Her er det forhandlers garanti du må forholde deg til. 1 år på en "så gammel" bruktbil må vel sies å være bra. 5 år fra Nissan i Norge ja, dvs at den uansett vil gå ut om ca 1 år på din bil.

3: For en -13 USA vil jeg si det er i overkant. Har ikke sjekket nivået på noen mnd., men skal jeg selge min norske -13 Tekna (tilsvarende den du ser på) vil jeg anta at 150-160' er en kurant pris for den.
Men, mulig du har sjekket markedet bedre enn jeg, og således er mer oppdatert  ;)

4: Her er jeg usikker, men info om dette skal det finnes nok av på forumet. Jeg har mange ganger sagt at man absolutt bør ha en back-up mulighet hvis den som følger med bilen skulle streike. Type2-type1 er en veldig kjekk kabel å ha hvis du har endel type2-uttak i ditt nærområde. Dette er også den billigste kabelen man får kjøpt (ca 1.500-2.000).
#23
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte fra Tekna til Acenta?
søndag 03. september 2017, klokken 11:24
Legger ved bilde av hvordan min demo-bil så ut da jeg kjøpte den.
Har gått over bilen med LETT polish (Scholl S30). Det skal godt gjøres å se noe rester av dette nå.
Så hva gjelder din bil undrer jeg virkelig på hva som er galt:
Enten er lakken totalt ødelagt, eller bilpleiefirmaene du har besøkt burde ikke ha retten til å kalle seg nettopp det.

Smaken er som baken, jeg vil ikke ha Acenta, men kunne godt tenkt meg 30 kWh.
Min Leaf skal ha LED nærlys og 360 kamera  ;)
#24
Ett sett felger, og legge om 2 ganger i året?
Nei, glem det!! Kan gi deg flere grunner, men.. nei, bare glem det.
Skal du spare her bør du heller se på alternative dekk, som kan fungere hele året, f.eks. Nokian WRD4.

Barneseter har alle elbiler plass til, det spørs bare hvor mange du barneseter du trenger plass til...

"Vi kjører til Danmark minst 2 ganger pr år"
Vet ikke helt hva poenget er her, men det sier uansett ikke så mye. Er det fra Troms/Finnmark MÅ du ha best mulig rekkevidde og rask lading for å komme deg nedover på høvelig vis.
Her kommer Tesla uten tvil best ut.
Er det fra Oslo har du vel ferge like ved, og hurtigladere er det vel en del av også der, så hvilken som helst bil burde fungere.

"verdifallet vil være stort, så denne må vi ha i mange år"
Skal verdifall taes frem som et poeng bør du vel ha bilen kortest mulig...
Grovt regnet er omtrent normalt prisfall på en bil ca 30% de første 2 år, videre ca 10% pr år.
Nå skal det sies at de første Tesla aldri har fulgt denne "regelen". Det kommer nok også å gjelde for M3 hvis man er virkelig tidlig ute. Ellers vil jeg anta at alle fremtidige elbiler vil mer eller mindre følge et normalt verdifall.
La oss da si du kjøper en ny Tesla til 640' og beholder den i 10 år, "rest"prisen burde da bli sånn ca:
640*0,7= 448' *0,9^8 = 139'
Totalt verditap på ca 500'
Med mindre Tesla er den eneste elbilen man kan ha, er det "økonomisk selvmord" å bruke så mye penger på bil.

Så, der har du min mening  ;)
#25
Kjøpe elbil? / Sv: Rimelig elbil for daglig pendling
lørdag 02. september 2017, klokken 18:21
-13 Leaf Tekna, har 3,5 mil til jobb noen dager, 80-sone mesteparten av veien.
Det er vel sjeldent jeg har startet med 100% hjemmefra, men t/r uten lading, i -15 C og OK mengde varme er egentlig ingen problem.
Men særlig mye over disse 7 milene vil jeg hverken anbefale eller regne med når det står -15C på gradestokken.
Trilling og e-Up går vel noe kortere enn det, mens en Zoe vel går omtrent like langt.

Zoe er nok en krute god bil, hvis du kjenner til fordeler og ulemper med ladesystemet.
På langtur er vel egentlig en Zoe ganske grei. Tregere lading, ja, men svært sjelden ladekø.
Der Fortum har hurtigladestasjon har de vel nå ladestolpe som Zoe kan benytte seg av på alle lokasjoner.
Og her er det Zoe glimrer med sin fordel:
På hurtigladeren er det ofte kø, men semi-hurtigladeren (22kW), som Zoe benytter seg av, er det svært sjelden jeg ser noen koblet til.

En el-moped ville jo heller ikke vært feil da  ;D
#26
Kjøpe elbil? / Sv: Tips og råd ved kjøp av brukt elbil
lørdag 02. september 2017, klokken 18:04
Minst 60km er det vel minst nye Thinken du må se på ja.
Vurderte en slik selv, men det virker på meg som det er endel trøbbel med batteri.
Må hele stasen byttes er det absolutt ikke billig! 30-40' forsvinner vel ganske fort da..

Prisen opp til en trilling er vel heller ikke avskrekkende (var i hvert fall ikke det da jeg handlet Leaf for drøye 2 år siden). En trilling er et valg jeg ville vært mer komfortabel med enn en Think.
Derfra og opp til en tidlig Leaf er heller ikke veien lang.

Jeg ville tatt en telefon til banken ;)
#27
Leaf 2010-2017 / Sv: Viser bilen feil km.lengde?
fredag 01. september 2017, klokken 09:53
Helt normalt.
Har sjekket hastighet med OBD på flere biler. Speedometer har feilmargin, men gjennom OBD er det omtrent spot on.
Kjørelengden er også innenfor en svært liten feilmargin, da selvsagt sett at man har original (eller svært nær original) dekkdimensjon/rulleomkrets.

Har også sjekket snitthastigheten på Leafen, og den er også spot on selv om speedometer viser ca 10% feil med vinterhjul og ca 7-8% feil med sommerhjul.
#28
Rust / Sv: Rust i dørkarmer under gummipakning/innstegslist
torsdag 31. august 2017, klokken 22:16
@leafnor
:+1:
#29
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Forventninger til ny Leaf!
torsdag 31. august 2017, klokken 20:41
Da får vi bare være uenig sylwester ;)
Men er enig i at noe kunne vært bedret. F.eks. 12 streker burde heller bety 100% / 12 = 8,3% pr bar, så den første burde forsvinne på 92,7% SOH, ikke 85% slik det er i dag.
Misforstå meg rett, jeg bruker Leafspy og synes det er et flott verktøy, for oss som er over middels interessert. Men for hvermannsen, som bare setter seg inn, trykker startknappen og kjører, bør det være minst mulig "mikk-makk" og parametre å bekymre seg over.

Kmstand blir litt feil å sammenligne med, det har vi jo på elbilen også.
Da må man heller sammenligne med fossilens akilleshæl, motoren. Der er service-boka det eneste man har å forholde seg til, som er like god garanti som at noen sier at man har skiftet olje da og da. Men uansett hvor nøye servicer har vært kan motoren være "rævkjørt"..
#30
Rust / Sv: Rust i dørkarmer under gummipakning/innstegslist
torsdag 31. august 2017, klokken 20:14
Har prøvd å laste opp bilde av min, men får bare feilmelding "for tregt nett, eller filen er for stor".
Filen er under max-grensen og nettet virker.
Den ene fila er på rett over 4MB, under halvparten av grensen..
Noen som har noen tips?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA