Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - nr1rayner

#41
Leaf 2010-2017 / NDEC, oppgitt forbruk... Forklaringsproblem..??
tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:40
Måtte ta en titt på spesifikasjonene på Nissan sine sider for å se hvordan jeg ligger an i forhold til oppgitt forbruk.
Som "vi alle vet", batteri 24kwh, rekkevidde 199km (NDEC)
Oppgitt forbruk er 150wt/km. Ligger og svever +/- oppgitt forbruk, så det er jo ikke tullete forbruk.

Men:
150wt/km*199km= 29,85kwt
Eller
24kwh / 150wt/km= 160km
Eller
24kwh / 199km= 120wt/km

Uansett hvordan man snur og vender på det har de vel et lite forklaringproblem da regnestykket uansett ikke går opp.
Oppgitt forbruk og NDEC rekkevidde burde da vel henge sammen?
#42
Leaf 2010-2017 / Luksus"problem" med fossilbilen
torsdag 30. april 2015, klokken 14:14
1. mars -15 handlet jeg Leaf. Det sies jo at elbil ofte er tenkt som bil nr.2 men blir nr1, her var den i utgangspunktet tenkt som bil nr.1. (Ja, vi må ha 2 biler..).
Og sannelig har den fungert som bil nr.1 også. Fruen er flink å spørre etter Leafen hvis hun skal gjennom bom eller på "lengre tur", som Leafen fint klarer uten lading eller særlig rekkeviddenerver :D
Nesten 3.000km på 2 mnd har den trillet, litt mer enn forventet.

Men, til "problemet".. Sist fossilbilen ble fylt var vel hjemme fra påskeferien, nærmere bestemt 4/4. Snart 1 mnd siden. På den tiden har den trillet overkommelige 12 mil, og har fortsatt over 3/4 tank  :D
Med tidligere 2 fossilbiler i husstanden var det jo gjerne innom stasjonen hver/annenhver helg for å fylle tanken med "billig" drivstoff (kan jo da nevnes at de sjelden var under halvfulle), men det gidder man jo ikke for 3 liter ;)
Så, nå må jeg vel sjekke prisen hver/annenhver MÅNED for å kanskje fylle på en skvett.
Hvis ikke holder det da fint til neste måned også  ;)

Når fylte DU sist drivstoff på bilen, og foresten, husker du hvordan man gjør det?  :P
#43
Kjøp og salg av deler og utstyr / Leaf, bytte pigg mot piggfritt?
tirsdag 21. april 2015, klokken 00:31
Har knapt brukte piggdekk på leafen, skulle heller hatt piggfritt.
Noen som er i motsatt situasjon?
Holder til i Trondheim
#44
Rust / Rust på travers, irr på dørhåndtak osv
torsdag 02. april 2015, klokken 02:05
Har en -13 Tekna, gått som demobil, kun 8k på telleren nå.
Så på sjåførdøra noen "rander" (eller hva det heter, skittmerker om du vil) under dørhåndtaket, og oppdaget at det kommer pga irr på dørhåndtak, mellom den delen som står fast og den bevegelige delen.
De andre håndtakene ser fine ut.
Sikkert ikke noe som dekkes på garanti? Ikke en feil, men irriterende på såpass ny bil...
#45
Leaf 2010-2017 / Frirulling (uten regen)
fredag 27. mars 2015, klokken 05:58
Jeg kjører daglig buss, og er der opptatt av lavt drivstofforbruk. Det betyr mye "utrulling".
Men, det betyr også at jeg kjører privat på tidspunkt med lite trafikk på veien  ;D

Bruker stort sett D, eco-knappen er kjedelig (-13 Tekna), liker godt gassresponsen i D-modus og tror uansett at en trenet gassfot kjører billigere enn et eco-program. Samt at man må holde gassen ganske langt inne for å unngå regen i eco-mode, plagsomt.

Skulle gjerne sluppet regen i D-modus, men det blir vel litt av en operasjon?
Alternativt er jo N, men usikker på hvordan bilen takler stadig inn-/utkobling av N og D under fart. Står fint lite informasjon i instruksjonsbok...

#46
Tidlige: Buddy / Kewet / El-Jet2 omdreving (tyngre gir)
torsdag 31. mai 2012, klokken 01:36
Nå kunne jeg forsåvidt stort sett tenkt meg tyngre giring på alle biler (særskilt de eldre, før Bluemotion etc var oppfunnet), således også på Kewet'n. Hensikten for høyere fart i lett terreng, motbakk går det jo sakte uansett med 7,5kw  ;)
Virker som den trives best i 4.gir rundt ca 40-55 km/t.

Funderte på å f.eks. bytte om drev mellom 3. og 4.gir, men drev for 3. gir "motsatt".
Lar dette seg gjøre i praksis?
Andre forslag?

Bilen går pr.d.d. med 155-13, så lite å hente på annen dekk-dimensjon.

#47
Tidlige: Buddy / Kewet / Zivan NG3, justering?
torsdag 31. mai 2012, klokken 01:17
Elbil måtte (omsider) prøves, og havnet på en El-jet 2.
Laderen er visstnok byttet, sitter i en NG3 48V 30A.

Det skal visstnok være 2 justeringsskruer, 1 for volt og 1 for ampere..

Ønsker å øke A for å (forhåpentligvis) korte ned ladetiden noe, bruker stort sett ladepunkt (16A), så har masse å gå på her  :)
Hvor mye kan man event. justere, og når er det for mye..?

Anbefalt V ? Og samme her, når er for mye?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA