Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - nr1rayner

#21
Leaf 2010-2017 / Hvor mye får man med seg i en Leaf...?
mandag 11. juli 2016, klokken 20:49
Etter egen lasting idag ble jeg motivert til å starte en litt annerledes tråd:
Hvor praktisk er egentlig Leaf, og hva kan man pakke inn i den?
Ja, og for dere som "jukser" og har takstativ, hva kan man få på den?

La gulv på verandaen i dag, og istedet for å kjøpe plank og bruke en halv dag på saging la jeg plater.

20 pakker (32x32x11cm) gikk greit i bagasjerommet i Leafen.
Hadde det ikke vært for Bose-subben hadde nok hattehylla ligget på plassen sin og enda fått inn et par esker til.

Hentet 10 bananesker før vi flyttet.
Han som gav de bort lurte på om, og hvordan i all verden jeg skulle få med alle.
Det gjorde egentlig jeg også, men det ble da god plass, uten å legge ned baksetet.

#22
Lading / Låne type2-kabel
fredag 17. juni 2016, klokken 23:16
Tjohei,
Noen som har en Type2-type1 kabel som er mulig å låne? Trondheims-området..

Som jeg skrev i en annen tråd har jeg flyttet og mistet lademulighet hjemme  >:( Hadde stikk ute OG 2 offentlige ladestasjoner 3-400 meter unna før  ;)
Men her vi bor nå er nærmeste lademulighet, som jeg visste av, ca 2km unna, og ingen lademulighet på jobb, mao "litt" upraktisk..
Borettslaget skal visstnok sette opp ladepunkter, med type 2, men spaden er ikke satt i jorda..
Men, så ble jeg her om dagen tipset om et ladepunkt som er ca 7-800 meter unna hjemmet og 200 meter unna jobben til fruen :D
Så, før jeg "investerer" i kabel selv (bilen vurderes uheldigvis solgt pga manglende lademulighet)
kunne det vært kjekt å teste det, for meg, nye ladepunktet.
#23
Ladeplasser og ladekabler / Fortum, innlogging?
fredag 17. juni 2016, klokken 22:06
Dromlet meg omsider til å bestille RFID-brikke fra Fortum for ei stund siden.
Finner innlogging på deres sider, men kun for strømkunder, med målernummer osv. Kommer man ikke inn ellers?
Oppdaget en ladestasjon i nærområdet, som ikke står i ladekartet, Caro ( ? ) type2 7,4kw. Håper chipen til Fortum fungerer der..
Genialt om jeg får brukt den da det ikke er andre ladestasjoner i nærområdet, men jeg er jo ikke villig til å betale i dyre dommer, så å se hva det koster FØR regninga kommer hadde jo vært greit..
Aner ikke hvem tilbyder er... Står hverken pris eller tilbyder på stolpen  >:(
#24
Lading / Hastighet på QC
fredag 10. juni 2016, klokken 21:25
Her ute i det o-store forumet er det folk som er mer bevandret innen QC enn jeg.
Kan noen sette opp et ruffly tidsforbruk fra SOC 10-20, 20-30 osv?
Tar det som en selvfølge at det spesifiseres om det er 24 eller 30kwh batteri, samt temperatur.
Forøvrig interessant å se forskjellen i hastighet på de to.

Har flyttet og mistet mulighet for lading hjemme og/eller offentlig ladepunkt i umiddelbar nærhet  :-[
Borettslaget skal visst, omsider, sette opp ladepunkt om litt, men trolig med max parkeringstid på 5 timer.. Da må det vurderes om det må baseres på ganske ofte QC eller bilen selges  >:(
#25
Leaf 2010-2017 / Hvor effektiv er regenereringen egentlig?
torsdag 07. april 2016, klokken 09:15
Har lest alt fra ca 30-90%.
Etter denne testen min tyder det på at det ligger et godt stykke over 30%.

Hvis regen er 100% effektiv burde vel forbruk opp og ned en bakke i gitt hastighet være det samme som på flat veg i samme hastighet?
Når jeg nå har fått noen data på høvelig flat veg, på en (nesten) kjent distanse er det vel bare å sette kursen opp til Skistua og sammenligne..?
#26
Lading / Ladeproblem, ladingen stopper.
lørdag 19. mars 2016, klokken 19:31
Mulig det er en annen tråd med lignende problem, men sitter med mobilen så ikke så lett å søke seg gjennom.

Stod på offentlig ladeplass her om dagen og regnet med at bilen nesten var ferdig ladet da jeg hentet den. Ingen blinking i dashbord, hmm litt merkelig.. Men nei, den var langt fra ferdig, stod med 50%.
Gul bil med utropstegn kom opp, forsvant etter slå av-slå på bilen.
Javel tenkte jeg, sikkert den Leafen som kom etter meg som hadde vært uheldig og trekt ut min kabel og satt den inn igjen, bruker EVI og den starter visst ikke lading igjen i slikt tilfelle, må visst koble fra bilen.

Samme skjedde i dag, 2-3 ganger, men nå har ingen trekt ut kabelen, garantert! Altså, den slutter å lade og gul bil med utropstegn kommer opp ved første oppstart. Lader helt fint etter koble ut-inn.
Fikk opp en masse feilkoder med Leafspy. Flere som har vært borti samme problem på mynissan. Det var visst noen som har fått skiftet lader, men Nissan har visst kommet med en oppdatering som skal løse problemet..
Jeg har nå EVI nr.2, den første sluttet å lade, mest sannsynlig pga inntrengning av fukt i kladden, så lurte litt på om uoriginal kabel kunne være årsaken. Andre har visst hatt samme problem med Charge Amps. Andre har ikke spesifisert kladd, så regner med de bruker den originale..

Legger ved screenshot med mine feilkoder. De fleste er relatert til ladeproblemet slik jeg forstår det.
Hører med Witro til uka, så får vi se om de har et ess i ermet ;-)
Litt kjipt å MÅ ha x % strøm for å komme gjennom dagen og finne ut at, neida, lading stoppet 2 min etter den ble plugget inn...
Dette problemet kan visstnok oppstå 2 min etter at du plugger inn, eller 2 timer etter. Mao ikke noe man sitter og følger med på ;-)
#27
Leaf 2010-2017 / Automatisk resirkulering
mandag 25. januar 2016, klokken 21:55
Dro opp instruksjonsboken her en kveld.
Snublet over "automatisk resirkulering".
Mange biler som har slikt i dag, men da er det jo en egen knapp. Her er det vel en "nese" som sniffer på lufta og aktiverer resirk ved dårlig luft. Stusset egentlig på at Leafen ikke har det.
Men, har den det likevel?
Prosedyren er: Hold inne resirk-knappen til den blinker (ca 2-3 sek). Det skal så være aktivt.
Kjører lite tunneler for tiden, så får ikke sjekket hva som skjer. Skulle tro lampa lyser hvis den aktiverer resirk.
Noen som vet?
#28
Kjøpe elbil? / Ord, uttrykk og forkortelser. Hjelp for noobs
onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:23
Kanskje vi skal tenke litt på de nye tilskuddene på siden og snekre sammen de ordene vi "veletablerte" bruker i annenhver setning i dagligtalen så de skjønner litt av hva vi snakker om?  ;) 8)
Vi mangler vel en slik tråd såvidt jeg kan huske..!?

Hold forklaringer enkle og lettleste!
Diskusjoner kan man ta andre steder, men enkle spørsmål er selvsagt hjertelig velkommen :)

Er det behov for å tilføye i noen forklaringer er det jo selvsagt bare å kjøre på.

Leafspy (pro): App spesielt for Leaf (og eNV200?) for avlesing av batteritilstand, forbruk og mye mye mye mer. Et "must"

OBD2: OBD2 er porten for kommunikasjon til bilen. For å kunne bruke Leafspy trenger man en OBD2-adapter koblet i OBD2-pluggen.

SOC: State of charge, ladetilstand på batteriet. 100% helt fullt og 0% helt tomt.

SOH: State of health, "helsen" til batteriet. Leafen har 12 streker helt til høyre. Den første av disse skal visstnok forsvinne ved ca 85% SOH.

Hx: Avlest fra Leafspy. Indre motstand i batteriet.

Schuko: Standard stikkontakt.

QC: Quick charge, hurtiglading
Chademo: Hurtiglading

Carwings: Nissans system som i utgangspunktet skal snakke med bilen, app på telefonen og tilgang til mye mer info gjennom pc, da selvsagt i de tilfellene dette fungerer. Mulighet for forvarming, sjekke om bilen lader++


Tar noen for seg EVSE, blå/rød kontakt, type 1/2 osv?
#29
Leaf 2010-2017 / Ord, uttrykk og forkortelser. Hjelp for noobs.
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:42
Kanskje vi skal tenke litt på de nye tilskuddene på siden og snekre sammen de ordene vi "veletablerte" bruker i annenhver setning i dagligtalen så de skjønner litt av hva vi snakker om?  ;) 8)
Vi mangler vel en slik tråd såvidt jeg kan huske..!?

Hold forklaringer enkle og lettleste!
Diskusjoner kan man ta andre steder, men enkle spørsmål er selvsagt hjertelig velkommen :)

Er det behov for å tilføye i noen forklaringer er det jo selvsagt bare å kjøre på.

Leafspy (pro): App spesielt for Leaf (og eNV200?) for avlesing av batteritilstand, forbruk og mye mye mye mer. Et "must"

OBD2: OBD2 er porten for kommunikasjon til bilen. For å kunne bruke Leafspy trenger man en OBD2-adapter koblet i OBD2-pluggen.

SOC: State of charge, ladetilstand på batteriet. 100% helt fullt og 0% helt tomt.

SOH: State of health, "helsen" til batteriet. Leafen har 12 streker helt til høyre. Den første av disse skal visstnok forsvinne ved ca 85% SOH.

Hx: Avlest fra Leafspy. Indre motstand i batteriet.

Schuko: Standard stikkontakt.

QC: Quick charge, hurtiglading
Chademo: Hurtiglading

Carwings: Nissans system som i utgangspunktet skal snakke med bilen, app på telefonen og tilgang til mye mer info gjennom pc, da selvsagt i de tilfellene dette fungerer. Mulighet for forvarming, sjekke om bilen lader++

#30
Leaf 2010-2017 / Generelt om setevarmer
torsdag 22. oktober 2015, klokken 01:12
Ja da har sannelig setevarmertiden kommet over oss igjen. Isskrapa ligger på sin faste plass, i dørlomma, der den har ligget gjennom hele sommeren så man slipper å lete huset rundt etter slikt i disse dager ;)

Synes setevarmen har vært merkbar mye tidligere før, eller husker jeg feil. Rattet blir varmt før det begynner å bli lunk i setet (uten forvarming såklart...).
Sitter ikke med stoppeklokke, men fort bortimot 5 min før det virkelig begynner å monne. Tekna, så skinnseter, men varmeelementet burde jo være det samme som i stoffsetene..

Er det ikke varme i ryggen også? Synes da å huske at det varmet godt i korsryggen før, eller var det en av mine andre biler..  :o
Det blir temmelig varmt på sitteputa, men kjenner ingenting/svært lite i ryggen.

Jeg kunne jo tatt en test i passasjersetet, men det er så vanskelig å betjene pedalene derfra :P
#31
Leaf 2010-2017 / Leaf i sprengkulde, ekstrem kulde
fredag 02. oktober 2015, klokken 21:38
Ble Leafeier i mars i år, så ble ikke mange dagene med minusgrader, og mange av de minus var det ikke heller.
Heldigvis er vi normalt ikke belemret med værre enn minus 15-20 her i Trondheim, men takler den "ekstrem kulde"?
Så er det jo disse slektningene mine som bor "litt" lenger nord, nærmere bestemt Finnmark, der hverken -30 eller -40 er uvanlig. Nå er jo avstander der opp vesentlig mindre gunstig enn her, så den hører nå ikke helt hjemme der..
Å få start på Leafen i slik temp skulle vel ikke by på noen utfordring..? Hadde forøvrig vært utrolig artig å gi starthjelp til en ihugga fossiler som står strømtom en slik dag ;D

Men;
Hvordan takler den egentlig slike temperaturer?
Blir den egentlig noen gang varm? (varmepumpe vs ikke varmepumpe ?)

Kommer jo gjerne påstander om at "det er ikke strøm igjen til å kjøre" eller noe i den duren.
Vel, kanskje ikke så utrolig langt, men den kjører da sikkert i 40-50km ved 30/40 minus skulle jeg tro..?

Ser flere tråder med vinterkjøring, kulde etc, men da er det jo snakk om max 15-20..
#32
Leaf 2010-2017 / Ding ding ding...
lørdag 26. september 2015, klokken 15:32
Det må da gå an å koble bort varselet om at du har glemt setebelte, åpnet døren uten å slå av bilen, glemt brekk osv osv..?
Husker da dette selv uten et plagsomt varsel!
#33
Leaf 2010-2017 / Hva er du mest fornøyd med?
onsdag 23. september 2015, klokken 17:41
Ser at tråden "hva er du misfornøyd med?" har fått mange kommentarer.
Kanskje vi kan være litt positive også? ;)

Tenker ikke på det åpenbare "lydløs, gratis i bomring og bla bla som alle andre elbiler også er".
Eller keyless, som man finner på mange andre biler.

1. Dekkdimensjon: De har vært så fornuftige å sette på en normal dekkdimensjon på Leafen, så man har et bredt utvalg i både sommer og vinterdekk. Gir også gode muligheter til å endre felgstørrelse, bredde etc.

2. Skikkelig gode nærlys (tenker da på LED som min har).

3. Koppeholdere. Sjeldent å finne så mange og gode koppeholdere selv i nyere biler, et must for oss på tur!

4. Bose, sikkert mange andre nybiler som har bra anlegg.. Men så bra lyd i en elbil er vel ikke vanlig..?
#34
Leaf 2010-2017 / Dugg utvendig på sideruter
fredag 18. september 2015, klokken 10:01
Ikke akkurat noe uvanlig på denne årstiden at det ligger dugg på utsiden av rutene..
På mine tidligere har dette vært løst med å kjøre ned vinduet, og opp igjen, så tar lista unna det aller aller meste.
Men på Leafen drar den nesten ikke unna noe. Litt hvis jeg presser glasset utover..
Flere som har samme problem?
#35
Elektriske utfordringer / Tap ved lading, og event. andre tap
lørdag 08. august 2015, klokken 23:18
Hører kanskje hjemme (eller, er i hvert fall mer/like aktuelt) et annet sted her på forumet, meen, nå har jeg Leaf, og gidder bare å lese inne på Leaf-forumet, så det får stå sin prøve 8)

Anyways. Vi har vel alle hørt om div. overførings-/lade-tap, viser gjerne til det siste siv.ing Dagfinn Danielsen har gulpet opp. Flere av dere har kanskje lest artikkelen?
Hvis ikke, her er link: http://www.an.no/debatt/elbil/leserbrev/la-elbilistene-betale-for-parkering-bompenger-og-innfor-veiavgift/o/5-4-139036
Skal ikke gå nærmere inn på artikkelen, eller folks synspunkt, men belyse temaet tap ved overføring/lading.

Så, da satte jeg i foret å sjekke dette tapet på egenhånd.
Det er jo vitterlig så enkelt som å lade til x-antall %, kjøre en tur, og lade tilbake til samme %.
Både Leafspy (jeg har pro) og Carwings gir informasjon om brukt energi på turen.

Tidligere i dag ble egget lagt, og nå, i skrivende stund er oppsummeringens time kommet.
For å gjøre dette så nøyaktig som jeg kan skjønne å få til, ble bilen ladet til den stoppet på 80%.
Hørte det klikket i laderen, og ventet noen minutter til. Satt i bilen og ventet på "fullt" batteri, så gadd ikke vente til lys slukket..
Hadde håpet å komme hjem igjen litt før rekkeviddeangsten begynte å melde seg, men større forbruk burde jo bety enda bedre forutsetning for riktige tall.
Har aldri kjørt til skilpadda, men regner med jeg var rett før.
Leafspy viste i hvert fall 1,0kwh rest-kapasitet, bilen hadde indikert ---% i en drøy km i slak oppoverbakke..
Hele turen ble kjørt uten å slå av, så den kommer altså opp som en tur på carwings (om noen dager..).
Minnene kom forøvrig tilbake til en bil jeg hadde tidligere, som skulle ha lys for lavt drivstoff. Men på den harde måten fant vi ut at det ikke fungerte. Så helt i bunn av "batteritanken" undret jeg på om skilpaddelyset fungerte (selv om det kommer på ved oppstart)..

Velvel, nok om rekkeviddeangsten.
Jeg har EVI-kabel, lader som regel på 16A, og også denne gangen.
Denne kabelen har innebygd måler for Kwh. I tillegg lades bilen på ladepunkt med egen måler.
Ladingen foregikk i "en smell" uten avbrekk, eller å hverken flytte eller slå på bilen.

Glemte å ta skjermbilde ved første lading, Leafen indikerte som vanlig 79%.
Leafspy gav 78,9% SOC og 15,6 kwh kapasitet.

Ved avsluttet tur viste som sagt Leafen --- --- --- og enda mer --- ...
Leafspy 13,6% SOC 1,0kwh kapasitet, 13.786 wh forbrukt (ble selvsagt resatt rett før jeg startet).

Ved ferdig oppladet viste Leafspy 15,7 kwh (0,1 kwh høyere enn første lading) samt 79,1 SOC (0,2% høyere enn første lading).
EVI-kabelen 15,71 kwh
Måler på ladepunkt var økt med 15,3 kwh.

Så, vi sitter altså med noen litt avvikende tall.
Hadde regnet med at i det minste Leafspy kunne gi pålitelige tall uten avvik,
Men kapasiteten var altså 14,6 kwh lavere, mens forbruket var 13,786 kwh. Hva jeg fikk med meg datt ikke kommunikasjonen ut slik at det kan forklare avviket.
Strøm brukt til lading avvik på 0,4 kwh.

Som elbil-haterne elsker, kan jeg se på worst case først.
EVI-kabelen viser høyest forbruk på lading, mens Leafspy's forbruksmåler viser lavest forbruk.
15,71 / 13,786 = 1,14
Altså 14% høyere inn enn ut.

Best case scenario
Tall fra ladepunkt er lavest, menst forskjelli restkapasitet er høyest.
15,3 / 14,6 = 1,048
Altså 4,8 % høyere inn enn ut.

Kan vel så langt konkludere med at ladetapet ligger et sted mellom 5 og 14%..

Korriger meg gjerne om det ligger regnefeil her  ;)
#36
Leaf 2010-2017 / Vindusspyler, løsninger
fredag 03. juli 2015, klokken 18:29
Jada, vindusspyler har flere tråder, og kunne sikkert fortsatt på en av de.
Men, da kan man kanskje krangle om (hva) problemet (er) i de, og komme med løsninger her.

Regner med det er samme på gen1, men min er i hvert fall "nytypen" -13 Tekna.

Som kjent spyler det originalt alt for lavt, såvidt over pusserne.
Fikk ånden over meg i dag for å ta en nærmere titt på problemet.

Spylerdysene ER justerbare, jeg justerte med å vippe opp/ned spylertuppen med et flatjern.
Dysene er svært lette å ta ut, jeg brukte et høvelig lite flatjern mellom dysen (altså hele sullamitten) og plasten rundt. Legg merke til at det er klips, eller rettere sagt 2 haker som går på tvers av bilen. Dysen må derfor presses mot en av sidene (mot høyre eller venstre side av bilen hvis dere skjønner..)

Så, etter justering oppdaget jeg det jeg mener å ha lest før, den spyler i plasten som ligger oppå panseret.

Her kom "dremmelen" til nytte. Ser etter montering at jeg kappet alt for mye, men ønsket ble i hvert fall oppnådd :)

Plasten på panseret er festet med 4stk mutter (innsiden av panser), 1 på hver side og 2 i midten. Ellers en hel haug med klips.
#37
LeafSpy / Leafspy batteritap etter bruk
onsdag 24. juni 2015, klokken 18:45
Må virkelig klø meg i hodet her nå..
For en mnd siden stod telleren på 11.000 km og hadde følgende tall
8 C
AHr 63,51
SOH 97%
Hx 97,51%

Bruker Leafspy ganske lite, men koblet på igjen her om dagen, ca 12.200km
19 C
AHr 60,23
SOH 92%
Hx 92,27%

Syntes det var merkelig mye tap på så kort tid, men i tråd med annen tråd her tenkte jeg det kanskje hadde noe med temp å gjøre, men kanskje også "balansering" (klattlader mye, er stort sett mellom SOC 30-70%, sjelden over 80% og svært sjelden QC), så lot den lade hele natta for en gangs skyld til 100%.
Forøvrig ingen endring etter 100% lading.

Verdier sank imidlertid videre, dette er laveste notering jeg har gjort:
15 C
AHr 60,12
SOH 91%
Hx 92,07%

Kjørte med Leafspy påkoblet, la merke til at verdiene plutselig begynte å stige noe etter litt hard gasspådrag (kjører stort sett svært pent, lite pådrag og lite regen).
Kjørte litt hardt et par mil, full gass, full regen, og ser at verdiene stiger.
Tok ikke skjermdump, men Hx har hvertfal steget til ca 92,40%.

Hva i alle dager..!? Er jeg for snill med bilen min? Trenger batteriet å kjøres litt hardt innimellom?
Som sagt, sjelden jeg bruker QC, men kanskje "trenger" den det for å "trimme" batteriet?

Spørsmålet om hvor mye disse tallene er til å stole på må jo selvsagt også dukke opp, men det skal jo være tall fra bilen selv, så noe indikasjon må de da gi...
#38
Leaf 2010-2017 / "Commando style"
onsdag 27. mai 2015, klokken 01:23
Hadde vært interessant å vite hvor mye vekt man kan fjerne fra Leafen (seter, teppe, dørtrekk etc etc), og hva det har å si for forbruk  :P
#39
LeafSpy / Leaf Spy analyse
mandag 11. mai 2015, klokken 22:44
Hjelp!
Litt om bilen:
-13 Tekna, kmstand 10k (og stiger selvsagt). Har gått som demobil første 1,5 år og 6k km. Har da sikkert blitt ladet mye til 100% (lading var ikke begrenset til 80% da jeg overtok, men det kan jo også hende fordi jeg spesifiserte at den skulle leveres fulladet pga min 20mil lange tur hjem..)
Jeg har kanskje fulladet 2 ganger, og aldri lavere enn 6%, meget sjelden under 20%.
"Lad når du kan, ikke når du må" men lades sjelden over 80%.
Leaf spy sier den har blitt hurtigladet 8 ganger, 3-4 ganger har jeg koblet på hurtiglader.
Mener jeg har god rekkevidde, kjørte i dag Heimdal-Storlien i fint vær uten varme med god margin (for de som ikke kjenner distansen, ca 11-12 mil, og MYE oppover på slutten). Kjørte forøvrig tilbake på 60% (meeeget pen kjøring).
Har kjørt 10+mil (mye 70-80 sone) i fint vær med ca 20% margin uten å spare nevneverdig på kruttet..

Har Leaf Spy PRO.

Så, til "problemet"; Jeg ser ut til å ha god helse på batteri (ca 98%). Og hva jeg kan forstå har jeg jevn og god batteri-/celle-spenning, stort sett rundt +/- 10mv forskjell mellom høy/lav, men selvsagt mer ved pådrag, tror den er oppe på 20mv-tallet med bra SOC.
Som det vises i bilder er jeg på ca 80mv forskjell på "SOC 15%" (indikert 6% i bilen).
Testet i dag "week cell", først med 17% (indikert i bilen) og senere med 6% (indikert i bilen).
Får da begge gangene opp celle 32, samt noen andre som "kommer og går" om de er svake eller ikke.
Ved 17% får jeg opp svake celler, slår så på varme og vips så er alle celler ok..

Så, er dette til å stole på?
Har jeg egentlig noen svake celler?
Er det noe å bekymre seg for?
Hva kan event. gjøres?
#40
Mekanisk / Reduksjonsgir olje
lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11
Noen som vet hvor ofte denne oljen skal skiftes?
Og hvilken olje som anbefales?

Ser på Valvoline sine sider:
Kapasitet: 1,1 liter
Sjekk: 12mnd / 30.000km

Produkter: Ingen anbefaling tilgjengelig
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA