Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tomrh

#31
Nissan e-NV200 / Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
fredag 09. august 2019, klokken 16:41
Joda, hyggelig bestcase det der.  :+1:

For meg har worstcase større verdi. At jeg i regn, motvind, 5 grader og småkupert (ikke uvanlig i Trøndelag) kommer meg minst x kilometer.
#32
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Lade til 80 % på 62kWt Leaf?
torsdag 08. august 2019, klokken 19:34
24 kWh Leaf ladet «fullt» bare til 4,1V/celle. Mens 40 kWh (og 62 kWh?) lader til 4,2V/celle og vil stresse batteriet mye mer, så er ikke sikker på om erfaringer fra gamle Leaf er så relevante?
#33
Nissan e-NV200 / Sv: 3 barn i e-NV200?
fredag 02. august 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Myrvang på fredag 02. august 2019, klokken 00:54
Vi har en S-MAX vi bruker til vanlig (som vi kommer til å beholde pga hengerfeste) og en i-miev som går lokalt. S-MAXen er førstevalget på turer over 10 mil, hater å være avhengig av lading.
Off-topic, men så hjertens enig. Når vi kan kjøre 1200 km på en tank med under 0,4 på mila med vår Ceed, blir det faktisk rimeligere enn hurtiglading også, og utrolig mer praktisk. Elbilene har nok et stykke igjen for å bli fullverdige familieferiebiler.
#34
Nissan e-NV200 / Sv: Svakheter med e-NV200?
tirsdag 30. juli 2019, klokken 22:16
Vi har hatt 5-seter siden januar, godt fornøyd med kjøpet så langt, kjenner meg ikke igjen i Obk77's beskrivelse.

Varmeapparat er tilstrekkelig om vinteren i 5-seteren som har ei stor hatthylle over størsteparten av lastevolumet bak, mulig 7-seteren sliter med større volum? Bruk av resirkulasjon kan hjelpe å få opp varmen raskere i mange minus. Forvarming gir behagelig varme fra start. AC oppleves tilstrekkelig om sommeren, greit å gjennomlufte først med alle vinduer åpne slik det er i alle biler som har stått i solsteiken.

Ryggekamera virker som det skal, men enig i at det peker litt for mye ned - likevel helt innafor og til å leve med.

Navigasjon blir utdatert og koster en formue å oppdatere, men er akkurat som på Leaf og blir da som forventet for de som har eid Leaf. Langt fra det viktigste da man har google maps på mobil.

Hurtiglading er rask nok om man kjører rolig og ikke over 90, som diskutert i andre tråder, man kan unngå rapidgate. Batterikjøling virker men kunne nok vært kraftigere.

Eneste å virkelig sette fingeren på for vår del har vært feil på dekktrykksensorer, men det har forhandler lovet å fikse på første service.

En svakhet er imidlertid forsikringspremien! MYE dyrere enn Leafen vår.
#35
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
tirsdag 23. juli 2019, klokken 20:32
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 23. juli 2019, klokken 15:51
Salget av diesel og bensin faller markert i Norge. Endelig så virker det...
https://www.tu.no/artikler/bensinsalget-er-ned-40-prosent-de-siste-arene-na-faller-ogsa-dieselsalget/470197?fbclid=IwAR0pJI19Bev76VnPL5pFVwlPQRetSilPvZ6uEAm76Us12jKvUG2IYLQCenQ
I Møre og Romsdal har bensinforbruket økt. Har vi noen elbilstatistikk pr fylke som evt kan forklare dette med dårlig elbilsalg i dette fylket?
#36
Denne erfaringen fra leafnor, som disponerer både gen1 og gen2, er i tråd med hva jeg også opplever. (Les: innovasjon = kit)
Sitat fra: leafnor på mandag 16. november 2015, klokken 22:08
Erfaring så langt på Oslotur er at varmepumpeleaf og gen1 med innovasjon så og si bruker det samme for å holde ok temp i kupe ved null grader.
Dette adresserer også trådstarters spørsmål, JA, en gen1-Leaf kan oppnå ca samme rekkevidde som en gen2 Leaf med dette klima-hacket, og forskjellen på modellene blir minimale.
#37
@Sjalabais: kit'et selges av TorC, men jeg begynte å følge oppskrift i en annen tråd før jeg ble klar over TorC's praktiske plug-n-play løsning. I denne tråden, startet av Leafnor, gjør man alt fra bunnen av og ender opp med en justerbar knapp (regulerbart potmeter) som gir trinnløs styring av temperatur i sirkulasjonskrets. Mot slutten av tråden er det endel erfaringer fra kjøreturer med løsningen, som i praksis også vil gjelde kit'et (sånn ca). Det refereres underveis til varierende motstandsverdier: Motstanden i TorC's kit er til sammenligning fast og satt til 2,2 kohm.
#38
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Lade til 80 % på 62kWt Leaf?
tirsdag 23. juli 2019, klokken 14:09
Sitat fra: Burger på tirsdag 23. juli 2019, klokken 10:21
Det viser seg at Leaf degraderer med ca 3% i året uavhengig av hvordan bilen brukes.
Dette gjaldt 24 kWh modellene som var spesielt varmefølsomme og avhengig av klima. I Tromsø degraderte batteriet bare 2% pr år. Gjelder dette de nye batteriene også?

«Uavhengig av hvordan bilen brukes..»
Den første ladbare Amperaen (Chevrolet Volt) hadde 16 kWh batteri hvor kun 10 kWh ble utnyttet. Dette gav ekstrem levetid. Det var bl.a. en bil som etter 400.000 miles ikke hadde merkbar degradering (tapt seg fra 9,7 kWh til 9,2 kWh pr lading). Det illustrerer gevinsten ved å ikke lade batteriene helt opp eller helt ut. På 40 og 62 kWh er rekkevidden såpass bra at intervallet 30 - 80% rekker til daglig bruk for de fleste.
#39
Ja, dørene er visst i aluminium på gen1, så de ruster ikke.

Vi kjøpte gen1 ('12-mod) brukt i 2014 nettopp fordi vi syntes forskjellen var marginal. Det eneste som imo monner er klimaanlegget. Manglende varmepumpe som trekkoppbil nevner, er nå én ting, men gen1 fyrer litt for kråka ved å holde sirkulasjonsvæska på 70-80 grader i et dårlig isolert slangesystem, uansett utetemperatur. Men det finnes enkle fikser man gjør selv, både et plug'n play kit som senker væsketemperatur og rørisolasjon fra Biltema for å isolere slanger. Gir fort 10-15 km ekstra rekkevidde høst-vinter-vår.

En annen svakhet med gen1 er dårlig fjernlys, men lyssmengden kan enkelt fordobles vha en ekstra jordledning.

Har vært tråder om småproblemer spesielt med gen2 som plutselig flatt 12V batteri og trøbbel med varmepumpe, som er fraværende på gen1.
#40
Elektriske utfordringer / Sv: Visit dealer
mandag 22. juli 2019, klokken 09:04
Feilmeldingen har ikke vist seg på lenge. Jeg antar det som overveiende sannsynlig nå at ABS-sensoren ble oversprayet med zinkspray ved forrige hjulskift, og at belegget etterhvert ble slitt bort.

Glad jeg drøyde med verkstedbesøk, de hadde nok ønsket å bytte sensor og gitt meg en saftig regning.
#41
Dekk / Felger / Sv: Tråden for sommerdekk 2019
fredag 19. juli 2019, klokken 21:00
Sitat fra: TorT på fredag 19. juli 2019, klokken 19:41
Jeg synes faktisk man skal spandere litt på dekk.
Der er vi helt enige @TorT!  :+1:
#42
Dekk / Felger / Sv: Tråden for sommerdekk 2019
fredag 19. juli 2019, klokken 13:48
Googlet Conti EcoContact 6, de skal visst gi hele 15%(!) lavere drivstoff-forbruk enn forgjengeren. (F.eks honest John sitt review - «Further tests showed a 15% improvement in fuel economy due to lower rolling resistance.»).

Så når 5'eren oppnådde rulle A, og 6'eren også bare får rulle «A», så ser vi hvor håpløst det er med nåværende karaktersystem. I forhold til rulle B skal disse gi minst 20% ekstra rekkevidde! (Edit: Tror egentlig det er en feil i review'et, at det skal være 15% lavere rullemotstand og ikke forbruk. Som da gir ca 5% lavere forbruk enn forgjenger og 7-8% mer rekkevidde enn rulle B).

(Og @TorT: at man kjøper sikre dekk tar jeg som en selvfølge i alle innleggene jeg skriver ihvertfall. Dekka jeg kjørte med vått C var de originale på i-MiEV 2012, umulig å velge bort. Flere hadde ekle opplevelser i regnvær..)
#43
Dekk / Felger / Sv: Tråden for sommerdekk 2019
fredag 19. juli 2019, klokken 09:28
Er det de som har C på våtgrep? Har kjørt med C på vått, aldri mer. Sklir bl.a. lett i rundkjøringer i regnvær selv ved relativt rolig kjøring. For å få B på vått må man opp i 920 kroner. (Noe *jeg* gladelig hadde spandert for skikkelige dekk.) Hva med Continental EcoContact 6 til 805 kroner? A/A. Når 5'er-modellen oppnår A, så tipper jeg 6'eren er enda bedre? (Hvorfor ellers lansere ny modell?) Kumho Wattrun koster 829. De vet jeg jo er bra.
#44
Dekk / Felger / Sv: Tråden for sommerdekk 2019
torsdag 18. juli 2019, klokken 21:34
Sitat fra: Electrix på onsdag 17. juli 2019, klokken 23:26
Ifølge TU vil man få ca 6 prosent lengre rekkevidde med å gå fra C til A dekk, da kan man kanskje regne med 3 prosent ved å gå fra B til A.
A er en bred kategori for rullemotstand, det er alt under 6,6 i rullemotstandskoeffisient. B er smalere: 6,6-7,7. Fordi A er bred så er det stor forskjell på «dårlige» A-dekk såvidt under 6,6, og ekstremt energieffektive dekk som er langt under, kanskje langt nede på 5-tallet. Man skulle hatt A+, A++ og A+++ slik som på kjøleskap. Vanskelig å vite hva TU mener med «A» her.

Jeg prøvde for noen år siden å starte en tråd for å finne ut av dette: Forskjell på A-dekk for Leaf. Det er testet at f.eks. Continental Conti.eContact, standard på e-Golf, ruller merkbart dårligere enn Goodyear EfficientGrip Performance enda begge er merket rulle A. Testet av en e-Golf eier (Ourasi). Tråden sporet mye av fordi nesten ingen hadde erfaringer med A-dekk, som du sier er det vanskelig å få det man vil ha hos en dekkforhandler, som har egen agenda ift lagerstatus og profitt. Det siste A-dekket jeg kjøpte må nok være et sånt A++ dekk, ruller som besatt, relativt rimelig var det også. Jeg har dessverre ikke alle forbrukstalla, orker ikke å bytte dekk bare for test. Kan ikke slå i bordet med overbevisende objektive tall der alle andre faktorer er eliminert. Og de finnes vel heller ikke noe sted. Derfor vi bileiere må være litt prøvekanin og dele erfaringer. Beklager, ikke vondt ment men blir bare litt småskuffet når den ene etter den andre gjør gode kjøp og ender opp med dekk som ikke gir særlig verdifulle erfaringer til lavenergi-studiet mitt. :)

Jeg har forståelse for økonomien i dekkjøp. Men siden dekk er noe man kommer til å kjøre med i årevis, er det kanskje ikke der man bør spare? Jeg håper at flere ser verdien i å legge i en ekstra investering for å få dekk med rulle A rett og slett fordi det er en klasse for seg selv. Akkurat som noen kjøper en litt dyrere mobil uten egentlig å ha bruk for det men blir glad over ekstra funksjoner og mer minne. Beløpene er ikke mer enn man bruker på en dag i badeland med familien, eller et restaurantbesøk f.eks. Elbiler fortjener dekka med lavest rullemotstand.
#45
Dekk / Felger / Sv: Forskjell på A-dekk til Leaf?
tirsdag 16. juli 2019, klokken 23:10
To år har gått siden forrige post i tråden, nye dekkmodeller har kommet. Er fortsatt interessert i å finne de strømgjerrigste dekka med rulle A, men ikke så mange har erfaringer å dele.

Grunn #1: de fleste ønsker å slite ut originaldekka. Med lite kjøring blir OE dekka «aldri» utslitt.

Grunn #2: mange fristes av lav pris og tilbud på utgående dekk fra lokal dekkforhandler, og ender opp med rulle B når de egentlig kunne tenkt seg A.

Selv har jeg nylig erfart at Kumho Wattrun VS31 205/55R16 91V muligens kan være blant de aller gjerrigste? Kjøpte dem i fjor høst til ventefossil, men først i år fått prøvd dem ordentlig. Dessverre ikke prøvd på Leaf enda, men i en periode i våres på eNV200 der de slo originale dekk i forbruk med 16,1 kWh/100km mot 16,9 på samme pendlestrekning under samme forhold. I disse tall ligger da at 16" med 205 bredde og tyngre felg slo smalere 185/65R15 92H XL Goodyear EfficientGrip med rulle B!

Fossilen vår - en Kia Ceed '11 - viser et ekstremt lavt forbruk på langkjøring med disse dekka som tidvis er endel lavere enn oppgitt fra produsent (på 15") - var nede i 0,34 l/mil på rv2 gjennom Solør mot oppgitt 0,4 fra produsent (som jo i utgangspunktet er vel optimistisk pga utslippskrav). Føler at jeg til stadighet haler inn på biler mens jeg bare ruller og må bremse. Og som jeg bemerket til kona i ferien, med "normale" dekk retarderer jeg greit inn i 60-sona ved kun å rulle, men med disse durer jeg inn fremdeles i 80 og må bremse. Tror jeg kommer til å kjøpe disse senere også.

Ellers har jeg Kumho Ecowing ES01 205/60R16 96V XL på Leafen andre sesong, også merket rulle A. Disse ruller marginalt bedre enn de slitte Ecopia originaldekka som ble byttet ut, men ingen wow-opplevelse. Merker meg at årets Ecowing har rulle B, noe som jeg tolker som at A-karakteren for to sesonger siden var helt på grensen til B, samt at de nok heller fokuserer innsatsen på Wattrun-modellen.

Andre som har prøvd og funnet ekstremt strømgjerrige dekk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA