Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Go-carter

#16
Kjøpe elbil? / Sv: Øvelseskjøring
lørdag 28. oktober 2017, klokken 00:03
Sitat fra: Ipadjove på fredag 27. oktober 2017, klokken 23:10
Er det ikke krav om at ledsager skal ha mulighet til å stoppe bilen med handbrekk? Hvordan blir det på nyere biler med elektrisk handbrekk av/på? Er det ok på alle modeller å skru den på i fart?

Dette kravet forsvant for maaaaaange år siden.
#17
Bumper denne opp igjen... Snøen nærmer seg, og da går den til nærmeste vrakhandler for vrakpant.

For de som vil sikre seg et billig delelager før da, skrik ut! :)
#18
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:11
Kan ikke Tesla dra Buddy-kortet? Registrere bilene med egenvekt uten batteri siden det er "drivstoff"?
#19
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spotify problemer
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 07:38
Reset (hold inne begge scrollehjulene) fungerer hver gang. Husk at det også kan gjøres i fart :)
#20
Kjøpe elbil? / Sv: Nye bomtakster Oslo - effekt for bruktpriser?
onsdag 27. september 2017, klokken 08:19
Sitat fra: Goggen123 på tirsdag 26. september 2017, klokken 19:28
Synes alle tar i i regnestykkene når de regner på hva de sparer.
Feks lenger opp her; 0,7 l/mil - jeg kjører en liten effektiv diesel som bruker 0,5 l/mil om vinteren.
Videre 14,5 kr literen - tanker stort sett søndager og har vel et snitt på ca 12 kr literen. Videre 1,5 kwh/mil - på 110-sone som det er store deler rundt Oslo er forbruket nærmere 2 kwh/mil.
Så er det brukt 58 kr b omplassering  - meddele autopass er det 10% rabatt altså ca. 52 kr.

Ikke store endringer, men nok til at besparelsene ikke blir like ville som en del regneeksempler viser.

Slenger inn mitt og, til referanse, pendler 35km hver vei:

BMW X6 3.0D, 1,2l/mila i pendekjøring
La oss si 12,70,- pr liter diesel (hadde NAF-kort)
53,- pr passering etter 01. okt i år.
160,- pr dag, 3200,- pr mnd. (20 arbeidsdager)

Model X, 200wh/km (ligger mellom 180 og 210 i snitt)
1,- pr kwh
0,- pr passering (frem til 2019)
7,- pr dag, 140,- pr mnd.

I rene diesel- og bomkostnader i forbindelse med pendling er det innspart 3000,- pr mnd, pluss årsavgift etc i tillegg. No-brainer spør du meg :)
#21
Kjøpe elbil? / Sv: Nye bomtakster Oslo - effekt for bruktpriser?
mandag 25. september 2017, klokken 07:15
Sitat fra: HCO på mandag 25. september 2017, klokken 06:58
Brekkpunktet ligger (bør ligge*) der hvor billån på en nyere elbil koster mindre enn det man sparer hver måned på drivstoff og bompenger.

Vi i vår familie kjører ca 30k i året, og har passert dette knekkpunktet for lenge siden, ved å flytte 20k av disse kilometerne til elbilen.

* Forbrukere er sjelden helt rasjonelle

Word. Selv om det i et lengre perspektiv med renter etc. er noe mer komplisert regnestykke, er det slikt som får Ola Nordmann til å kaste alle elbilfordommer til havs og hoppe rett i det.
#22
Kjøpe elbil? / Sv: OBS! Se opp for Sandven AS, svindlere med stil
mandag 18. september 2017, klokken 10:51
Mottoet er, velg en forhandler som består. Uavhengig om det er merke-forhandler, eller ei.

Dette var en erfaring mange andre fikk kjenne når Røhne&Selmer sin Oslo-avdeling ble nedlagt midt under Think-epoken. Jeg var heldigvis en av de som kjøpte fra avdelingen i Sandvika, som fortsatt eksisterer. Mange "merke"-forhandlere har individuelle firmaer som lett kan slås konkurs, og med dertilhørende opphør av reklamasjonsrett.
#23
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon nedfelt i bakken
søndag 17. september 2017, klokken 10:01
Kult produkt!
#24
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe brukt X60?
onsdag 30. august 2017, klokken 14:36
Vi har X60 som familiens nr.1 bil, og Leaf som nr 2. Ett barn, ett til på vei, og drar et-par turer i året på familiesetra på Dovrefjell/Lesja, og ellers mye bilferie i norge og utland. Absolutt null problem, du må lade de samme stedene som alle andre. Eneste "aber" er at rekkevidde fra superlader ut i "intet" er naturligvis kortere, og superlading har 10% lavere fart enn 90/100.
#25
Sitat fra: gr på onsdag 30. august 2017, klokken 12:14
Sitat fra: Go-carter på onsdag 30. august 2017, klokken 10:23
Sitat fra: Bobbi på onsdag 30. august 2017, klokken 09:11
Heller ikke dagens prisnedgang er en valutajustering. X100D koster nå kr 824 100 i Norge. I USA er prisen nå 96 000 dollar. Ca 746 000 etter dagens dollarkurs. Altså ca kr 78 000 billigere i USA enn i Norge!

Det er vel bare et tidsspørsmål før Tesla kommer med en kraftig valutajustering..

Ikke bare nybilkjøp, men også oppgraderinger. Det ble lagt ut i dag at noen i Canada har fått redusert sin pris for oppgradering fra X60 til X75 til 36.000, som er 12.000,- mindre enn i norge.
Canada har vel fra 5 til 15% mva, vi har 25%, så det vil nok alltid være billigere der. Dette er jo ingen momsfri oppgradering ettersom den ikke er kjøpt med kjøretøyet.

Det forklarer prisen :) Men det forklarer ikke hvorfor den ble redusert med nesten 10.000,- der i natt.
#26
Sitat fra: Bobbi på onsdag 30. august 2017, klokken 09:11
Heller ikke dagens prisnedgang er en valutajustering. X100D koster nå kr 824 100 i Norge. I USA er prisen nå 96 000 dollar. Ca 746 000 etter dagens dollarkurs. Altså ca kr 78 000 billigere i USA enn i Norge!

Det er vel bare et tidsspørsmål før Tesla kommer med en kraftig valutajustering..

Ikke bare nybilkjøp, men også oppgraderinger. Det ble lagt ut i dag at noen i Canada har fått redusert sin pris for oppgradering fra X60 til X75 til 36.000, som er 12.000,- mindre enn i norge.
#27
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ettermontering av hengerfeste
tirsdag 29. august 2017, klokken 07:07
Sitat fra: o.b.lix på mandag 28. august 2017, klokken 22:30
Hepa  er I alle fall ikke mulig å ettermontert, jeg har nettopp spurt.

Filteret er det bare å sette inn, den plassen finnes på alle bilene. Funksjonen i dashbordet, derimot...
#28
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kvalitet på model X
tirsdag 29. august 2017, klokken 07:07
Vi hentet ut bil i februar/mars, men jeg har noen kommentarer til manglene dine:

- Du vet at fremdørene belager seg på data fra sensorene i FWD dørene? Med andre ord, står en stolpe foran framdøren og ikke FWD så vil døren "smelle inn" i denne.
- FWD som skraper hull i lakk er inntil videre standard, frem til de bytter dekslene i dørene. Du får dette lakkert opp, og lagt på folie på service senter.
- Setebelteproblemet høres det ut som du har svaret på selv...

Noe er feil, noe er produksjonsfeil, og andre ting er uhell. Vi hadde kun en plastlist som var ødelagt av polering ved klargjøring, ellers ingen feil :)
#29
Sitat fra: Go-carter på mandag 21. august 2017, klokken 06:31
Sitat fra: Kaj Meng Petersen på fredag 18. august 2017, klokken 23:37
hvad er prisen på din Think?

I utgangspunktet hadde jeg tenkt 12.000,-, men bud er som vanlig velkommen :)

Selvfølgelig er det også lov å by. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å selge den i deler for å hente inn mest mulig kroner, men hvis noen vil sette den i stand med nytt batteri er det selvfølgelig det beste. Bare PCU, ladekabel og vrakpant har en teknisk verdi på bortimot 10.000,-, og det er kun en liten del av de anvendelige delene på den :)
#30
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
torsdag 24. august 2017, klokken 09:34
Sitat fra: goggo på torsdag 24. august 2017, klokken 08:38
EK42061 er bruktimportert. Kan det være et smutthull der de norske byråkratkverulantene er pent nødt til å godkjenne den med hengerfeste siden den allerede var godkjent slik i Tyskland?

Mvh
Hugo

Det mistenker jeg og :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA