Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Go-carter

#21
Kjøp og salg av deler og utstyr / Kjøpes: Type2 hann-kontakt
mandag 09. mai 2016, klokken 09:34
Hei,

Nå som Oslo(og jobben) domineres mer og mer av Type 2, må jeg lage meg en kabel til Thinken. Jeg har det sære støpselet til bilen liggende, men jeg trenger en hann-kontakt til type2 for å ha noe å koble inn i ladestasjonene.

Noen som har noe slikt til salgs? :)
#22
Jeg har vært borte en ukes tid, og fryktet at når jeg kom tilbake ville jeg ha en bil full av feilmeldinger. Dette var utrolig nok ikke tilfelle, og både dagen jeg kom hjem, og de to påfølgende dagene fungerte bilen knirkefritt. Etter at jeg parkerte den etter en kort tur i går på 90% SOC, lot jeg være å plugge den i laderen (når skal jeg lære...) og den stod frem til dag. Når jeg skulle ut i dag ville ikke hovedreleet koble inn, og jeg fikk samme "feilmelding" som jeg får nå-og-da det siste halvåret, nemlig blinkende power limit og lysende 12-v lampe. Jeg plugget i laderen som pleier å fikse dette problemet, men nå blinker (!) batteri-symbolet på dashbordet. Plugget i 12-v lader for sikkerhets skyld, og det trengte også en del lading.

Hvordan har batteriet plutselig kjølt seg ned over et drøyt døgn uten tilkoblet 230v-strøm? Har jeg hull på isolasjonen, eller kan f.eks. 12-v styring/power til batterivarme ha slått seg vrang? Kan jeg satse på å ha en kjørbar bil i morgen tidlig, eller kan det dukke opp mer snacks av lysende lamper i dashbordet om/hvis/når batteriet blir varmt?
#23
Hei,

I forbindelse at jeg vil prøve ut jussen og rettighetene jeg har i de 5 mnd med garanti igjen på thinken, trenger jeg bl.a. uttalelse fra en såkalt "sakkyndig". Hvem kan jeg i så fall benytte meg av? Jeg ønsker en mest mulig nøytral vurdering, går det an å bruke privatpersoner i en slik sammenheng eller må det være et firma/verksted?
#24
Så er jeg her igjen :)

Skjønner at bilen er i behov for service om dagen iallefall, for nå skjer det mye rart. I dag våknet jeg til rød skiftenøkkel, og lading stoppet på 65 %. Bilen startet overraskende nok, og jeg kjørte på jobb med lysende skiftenøkkel. Regen fungerte, og egentlig så var det ingen nykker i det hele tatt utover lysende nøkkel.

Parkerte på jobb med ca. 35 % igjen, og sjokkerende nok tar den lading (!). MEn skiftenøkkelen lyser fortsatt. Kan dette ha noe med at BMI og PCU er uenige om faktisk SOC? Er 3-4000km på overtid med serivce, men hadde ikke trodd at den måtte kalibreres nøyaktig hver 20kkm. Hva kan det ellers være?

EDIT: Kom foresten på, at i går så "døde" bilen i ett kryss med power limit og 12-v feil, men den startet med en gang igjen. Jeg regner med at det var en feil med 12v-systemet, for det har vært temmelig humørsykt i det siste. I den forbindelse - så falt også SOC med ca. 20 %. Så det spørs om hele systemet fikk et hikk når 12V forsvant?
#25
Hei,

Hadde endelig thinken på EU-kontroll i går, og fikk som forventet noen feil. En var dog ikke forventet, og det var løse kabler til HV-systemet. Det er en av de få tingene jeg ikke har rørt på bilen. Hva er "forsvarlig" festing av slike kabler? Hvorfor er de ikke det fra fabrikk?
#26
Hei,

Da er altså den gule fare på vei til R&S, en god stund siden sist nå...

Jeg hadde kjørt fra Oslo til Jessheim, og parkerte med 40% på tanken. Når jeg skulle dra igjen hørte jeg merkbart lavere futt fra vakuumpumpa, samt at grønn bil-lampa ikke kom på.

Powerlimit blinket taktfast, og 12V-symbolet i midtkonsollen lyste. Ellers ingen andre feilmeldinger, batteriet stod fortsatt på 40% og Economy stod på 0(midt i mellom grønn og rød).

Noen forslag til hva dette kan være?
#27
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / "Juletre" i dashbordet
onsdag 24. desember 2014, klokken 11:04
Skal det virkelig være slik, etter en "lang" tur i kulda, ned til lav SOC? Starta hjemmefra når en stod på balansering, så tipper rundt 70-73%. 60km senere, med varme, SOC på 7-8%.

Airbaglampa er selvforskylt(uroginalt ratt) men resten da... Både Powerlimit(kom ved 12-15%), varmt drivverk(i 8 minusgrader?) ++.
#28
Hender noen ganger at jeg får power limit, spesielt om bilen har stått et døgn uten å lade. Det har jo liten innvirkning på bilen, men hva er årsaken til at den kommer opp?

Nysgjerrig :)
#29
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Type2-koblingsskjema
tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:39
Hei,

Jeg kunne tenkt meg å fått laget en type-2 overgang til Thinken, nå som flere og flere ladeplasser i byen nå tilbyr dette.

Er det noen som har noen tips til hvordan dette skal kobles? Er det billigst å kjøpe type1-type2 kabel fra et annet merke og slakte denne, eller er det bedre å lage en fra bunn av?

Takk :)

EDIT: Eller er det bedre å bytte inntaksstøpselet på bilen? Litt dyrere totalsum, men så åpner en ny verden av ladekabler seg.
#30
Avansert: Konvertering til elektrisk / Bruke drivlinje fra Leaf?
onsdag 12. november 2014, klokken 10:16
Hei!

Har ikke trålet mynissanleaf forumet enda, men jeg funderer nok en gang på hva som skal til for å konvertere caterham'en min til strøm. Sist funderte jeg med tanken om en classic-drivlinje, men den vil nok levere litt for lite punch. Lurer derfor på om motor/inverter og evt. batteri fra en Leaf kunne vært brukt til en slik drivlinje? Vet ikke om muligheten for chademo opprettholdes, men det er er egentlig ikke noe must heller.

Klarer inverter/motor å jobbe for seg selv, eller går bilen i vranglås når den demonteres? Noen andre som har prøvd noe lignende? :)
#31
Hei!

Nå kommer snart vinteren, og får å kunne få kjøpt flere elbiler i fremtiden ønsker jeg å gjøre dagens elbil mest idiotsikker for husstanden(les: samboer).

Tror dermed en Webasto eller Eberspächer kunne vært en fin ting å ha nå i vinter. To spørsmål dukker da opp:

1: Er det noen som har fått plass til dette i en Think med AC? Er jo så fullt i motorrommet at hjelp. Gjerne bilder av installasjonen om noen har :)

2: Luft, eller vann? Hvis sistnevnte - hvordan unngår dere at bilen starter varmekolben? Kunne også tenkt meg GSM/fjernstyring av varme, derfor heller jeg mer og mer mot luft.
#32
Alternativ energi / Nytt hus - planer
søndag 05. oktober 2014, klokken 22:56
Hei,

Da er man endelig blitt så voksen at man får kjøpt seg hus - og selv om det ikke er overtatt begynner jo planene å velte inn.

Passe stramt budsjett i starten, så i første omgang står solvarmesystem og peisinnsats med vannkappe øverst på lista(sammen med automatisering av huset).
I denne sammenheng ser jeg at det er relativt billig i Sverige, hvor et slikt anlegg kan komme på rundt 50-60.000,-

Noen spørsmål:
- Erfaringer med solvarmeanlegg her inne? Noen fallgruver jeg kan komme borti?
- Effektivitet på de forskjellige modellene? Jeg "føler" at rør-modellene er mer effektive enn de som ser ut som PV-paneler.
- Får man støtte fra Enova hvis man monterer selv? Og i så fall, må jeg da momse alt inn?

Ser frem til råd og tips :)
#33
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Olje i girkasse?
onsdag 01. oktober 2014, klokken 14:03
Hei!

Skifter girkasse på en Think nå, og skal etterfylle olje. Har lest litt diverse om havari forårsaket av for lite olje etc, og verkstedmanualen sier 0,75l grønn olje. Stemmer dette, eller er det 0,95?

#34
Alternativ energi / Automatisering av hjemmet
mandag 15. september 2014, klokken 12:00
Hei!

Jeg har alltid hatt sansen for å automatisere hjemmet, for det første for å gjøre ting enklere men også for å kunne ha mer kontroll over ting.

Nå har det seg slik at jeg endelig har fått kjøpt meg hus, og nå kommer da ideene på løpende bånd. Er det noen som har forslag/erfaringer til hvilke system som er best?

Clas-Ohlson har Zipato-box, et relativt nytt produkt som jeg forstår det. Samtidig finnes Vera, og Z-wave. Disse tre opererer vel alle innenfor samme frekvensbånd, ergo de er kompatible.

Er det noen fallgruver? Evt. hvilke systemer er best? Takk for input :)
#35
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Defekt AC
tirsdag 22. juli 2014, klokken 16:09
Hei,

Selvfølgelig streiker AC nå i sommervarmen, og R&S sin mekaniker har ferie i to uker til  >:(

Er det noen som har erfaringer med hva som kan være galt? Løs kontakt, gåen sikring, eller rett og slett tom for gass...
#36
Alternativ energi / Solcelle-lader på telttur
tirsdag 22. juli 2014, klokken 15:59
Hei!

Jeg og min kjære har fått sansen for villmarkslivet(eller, hun har vel alltid hatt det), og over lengre turer i skogen holder det ikke med selv to batterier til kameraet(gopro), og iphonen dør jo etter et knapt døgn.

Har satt opp en ladeløsning jeg tror vil fungere OK både gående og i kanoen, men kunne tenkt meg litt synsing fra dere som har litt mer erfaring på regulering av spenning, etc.

Oppsettet består altså av et 5v 7,5w solcellepanel, en diode som hindrer at strømmen går tilbake til panelet, en 6ah lithiumpakke og en USB-hub. Må jeg ha noen kondensatorer eller spenningsregulatorer i tillegg til dette, eller fungerer det? Har hatt det med to turer slikt det står nå, men litt usikker på om elektronikken er fornøyd.



#37
Model S 2013 - 2022 / 4. Juli i Lillestrøm
torsdag 26. juni 2014, klokken 19:48
Heisann,

Her i Lillestrøm har vi jo en fast tradisjon på at amcars cruiser rundt på 4. Juli. Noen her inne som planlegger å være med i år? :)

http://www.amcar.no/arrangement/4th+of+july+night+cruise/
#38
Hei!

Gårsdagens regnvær drepte ladekabelen min, ser en sort kortslutning ved ringtrafoen i ladekabelen.

Hva er billigste fix? Ser at ny kabel fra salto koster rundt 5-6000,- noen andre tips?

Hilsen nå fattigere student :(
#39
Model S 2013 - 2022 / Midtkonsoll bak
lørdag 12. april 2014, klokken 14:00
Hei,

Har sett det er litt interesse for midtkonsoll bak, og noen forskjellige forsøk på dette. Gjord et forsøk på dette her om dagen, hva tror massene, er dette noe det kunne vært interesse for? Kom gjerne med forslag til forbedring.(selvfølgelig noen skjøter i skinnet som må syes etc)

Se vedlagt bilde.
#40
Model S 2013 - 2022 / Fra Roadster hurtiglader, til Model S
mandag 03. februar 2014, klokken 20:43
Snublet over denne på eBay i dag. Model S kontakten er kanskje feil for EU, men uansett morsomt å se at noe slikt finnes :)

http://www.ebay.com/itm/Tesla-Roadster-HPC-to-Tesla-Model-S-Charging-Adapter-/261334430836?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3ATesla&hash=item3cd8bef474&vxp=mtr

Da er det plutselig noen ekstra ladere rundt om kring i Norge som kan brukes... På Vålerbanen for eksempel :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA