Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edyrli

#691
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt elbil. Hvilken?
onsdag 13. mars 2013, klokken 15:25
Sitat fra: Khastro på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:44
Forresten, noen som har pros & cons på Buddy vs Reva?
Du kan lese denne:
http://www.aftenbladet.no/nytte/bil/Er-Buddy-bare-Reva-2577964.html

Ellers valgte jeg Reva pga den var litt rimeligere i bruktmarkedet, har litt rimeligere batteripakke, ryktene går på at den skal være en tanke kvikkere og jeg hadde et Reva verksted like ved.

Ellers hvordan kvaliteten er i sammenlikning vet jeg ikke. Begge har vel sine styker og svakheter.
Noen som vet om buddy fortsatt har DC motor? Reva har AC motor og en Curtis controller så veldig skjelden det er problemer med drivlinjen.
#692
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt elbil. Hvilken?
onsdag 13. mars 2013, klokken 13:21
Har du budsjett til en Think til 100.000 så hadde jeg nok godt for det. Risikoen er vel først og fremst havari av PCU og deretter havari av batteri. Sannsynlighet for dette og hva det koster og fikse skal jeg ikke hjelpe så mye med men ser på forumet at det forekommer fra tid til annen.
Revaen er utrolig underholdene å kjøre men det kommer kun av sjarm og at alt er så primitivt, men som du har nevnt, det bråker rister og går dårlig. Får du en skikkelig motbakke er du fort nede i 50km/t selv i Boost.
56.000 for en med nye batterier høres bra ut. Det er nok ikke mange biler du klarer komme like lavt ut med når man ser på total kosten. Leaf/Trilling vi gi høyrere verditap eller Think har en usikkerhet rundt risiko for kostbar reperasjon.
Når har jeg kjørt Reva i 1,5 år og har ikke hatt en eneste feil på den.
#693
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt elbil. Hvilken?
onsdag 13. mars 2013, klokken 08:35
Sikkerheten i reva er nok ikke den samme som i et ny bil med 5 stjerner i euro NCAP. Men den er tatt seriøst alikevel. Biler som buddy og reva er bygget opp rundt en stålrørs konstruksjon (som all motorsport krever montert inn i biler som skal benyttes i løp). Dette er vanvittig sterkt, men bråstoppen kan bli litt hard da det ikke er noe som er designet for å kollapse. En liten bil har mindre kinetisk energi som skal absorberes under en kollisjon. Etter Reva ble slaktet av bl.a. TopGear så leide Reva inn Lotus for å utvikle ny sikring dette resulterte i en mye sikrere bil.

Når det gjelder batteri kost så er denne ikke veldig forskjellig fra f.eks. Classic Think som er en bil i samme prisklasse når man ta med enten antatt levetid på Think batteriet på 10 år, eller kostnader med Feilsøking, testing og bytting av defekte blokker på eldre batteripakker.
#694
Zoe / Sv: Fluence ti Norge
tirsdag 12. mars 2013, klokken 14:59
Acar importerer fluence.
Noen som vet hvordan det gjøres med batterileie/pris?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40290294
#695
Model S 2013 - 2022 / Sv: Garanti ved konkurs?
mandag 11. mars 2013, klokken 12:54
Sitat fra: Lanber på mandag 11. mars 2013, klokken 12:39
DeLoran var ikke banebrytende på annet enn design
Og karosseri i rustfritt stål..
#696
BMW i3 / Sv: BMW i3
mandag 11. mars 2013, klokken 08:33
Det er åpenbart at BMW har planlagt denne som en nisje bil. Utstrakt bruk at karbonfiber er altfor dyrt for at det skal bli en bil beregnet for massene.
#697
Volkswagen VW / e-Co-Motion
torsdag 07. mars 2013, klokken 12:35
Denne var jo super interessant.
40kWh batteri og 200km rekkevidde! Hvis den kommer som 7 seter så er det mulig Mondeoen kan bli byttet ut.
Men som med andre konsepter: Vil den komme på markedet? I tilfelle når?

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=40608
#698
Zoe / Sv: Renault Twizy til Norge
torsdag 07. mars 2013, klokken 10:10
Jeg synes ikke prisene var så ille. til 70.000 så kan man helt fint klare å betale litt batterileie for det man sparer på bilen. Nå man i tillegg kjøper seg litt sikkerhet så virker det som en kurrant deal.
Vi kan jo sammelikne med Buddy og Reva (selv om den ikke er til salgs lenger). Dette er jo direkte konkurrenter.
Hvis vi tenker man skal ha bilen i 10 år. (Som er en ikke usannsynlig levetid)

Twizy 80:
Bil: 69900,-
Batteri: 549*120 måneder = 65880
Total: 135780,-

Reva i:
Kostet 109900 i sin tid.
Batteri 17000 (ca 2-3 år), Vi antar at første batteri varer i 3 år så blir det sannsynligvis 3 batteripakker til de neste 7 årene. = 51000.
Total: 160900

Buddy: 169900 (10 års battei garanti)

Fortsatt noen som mener Twizy'en er dyr og har ugunstig batteri ordning?

Jeg hadde nok kjøpt den hvis ikke jeg hadde en reva som er tipp topp men ikke har noe særlig salgsverdi lenger. (nytteverdien på Revaen og en evt twizy er jo den samme)
#699
USAleaf / Sv: Da er amerikansk Leaf kjøpt..
tirsdag 26. februar 2013, klokken 08:26
Virket jo veeeldig gunstig. Ser at man får en kurrant US Leaf for $20.000. Det blir jo ikke mer en omtrent 114.000kr.
Hvor mye ble påsalget på for alt som kom i tillegg?
#700
Jeg har jobbet og ladet i 3 forskjellige firma. Ingen av plassene har det vært noe snakk om betaling av støm. I 2 av firmaene ble det satt opp ladeplass etter jeg forespurte det.
#701
Jeg fikk min nøkkel når jeg meldte meg inn i elbil foreningen.
Stavanger parkering skal visstnok også ha.
#702
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Giant elsykkel
mandag 18. februar 2013, klokken 15:27
Jeg kan også understreke at det er gunstig med motoren på giret. Selv om elektromotorer har en nokså flat momentkurve et stykke opp i turtall så er effektkurven ikke like flat.
Sykkelen min har motoren på kjedet og holde riktig gir opp bakkene har alt å si på hvilke fart man kan holde oppover.
#703
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Bytte til LiFePO4 i Buddy
mandag 18. februar 2013, klokken 09:24
Jeg hiver meg på denne da jeg vurderer ombygging til Lithium i Reva dersom prisen blir overkommelig.
Til dere som har bygget om før:
Hvor handler dere batterier, ladere, BMS.
Hvilke typer og merker er å anbefale?
#704
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Batterikobling
mandag 18. februar 2013, klokken 09:19
Ja kikket litt på den jobben han hadde gjort. Virket jo gjennomførbart. Hadde jo være bedre med en full BMS og ny lader, men det blir jo mye dyrere.
Jeg kommer også til å vurdere lithium ombygging men det blir bare gjennomført dersom jeg finner en løsning som ikke blir altfor dyr.
#705
Takk for et meget oppklarende svar. Siden El-sykler er tilatt i norge og vi er medlem av EØS så antok jeg at norge fuglte EN 15194, men så enkelt var det tydeligvis ikke.

Utrolig norskt og lage et sinnrikt byråkrati utav noe som burde vært enkleste sak i verden. Men vi må vist prøve å sysselsette alle de statlig ansatte med et eller annet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA