Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edyrli

#616
Sitat fra: fredag på onsdag 16. oktober 2013, klokken 11:34
Sitat fra: edyrli på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:43
Mange som nevner støy som et problem. En på jobb som har Tesla S synes også støyen i hans bil er påtrengende og sjenerende.
Jeg ser i følge målig på nye biler at støyen i Tesla S i 100km/t er 2dB høyere enn i bl.a. småbiler som Skoda Citigo og Skoda Fabia. Dette er jo altfor dårlig for en bil i denne prisklassen.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Testen til Dagbladet er gjort med en gammel P+ (som støyer mer enn S85 eller P85), og med 21" dekk (som støyer mer enn 19").

Jeg har en S85 og synes ikke den støyer mye i 130. Men jeg har morsommere ting å holde på med ved kjøring i 130 enn å måle decibel. :-)

Jeg har dessuten elbil fra før, og har kanskje mer realistiske forventning til støy ved kjøring av en elbil. Jeg tror noen har urealisitske forventninger til at en elbil er stille i alle hastigheter og er immun mot støy fra hjulene.

Dette var jeg ikke klar over. Jeg antok en test som er publisert i september brukte en representativ bil.
#617
Mange som nevner støy som et problem. En på jobb som har Tesla S synes også støyen i hans bil er påtrengende og sjenerende.
Jeg ser i følge målig på nye biler at støyen i Tesla S i 100km/t er 2dB høyere enn i bl.a. småbiler som Skoda Citigo og Skoda Fabia. Dette er jo altfor dårlig for en bil i denne prisklassen.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/
#618
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Vurderer mitt første elbil
mandag 14. oktober 2013, klokken 07:48
Den 2010 bilen virker som et bra kjøp. Som nevnt her bør du ha enten kaputte batterier og bytte selv eller nye. Batteri som er 1-2 år har du ikke peiling på hvordan er behandlet.
Jeg har kjørt Reva 2 år og 15.000 km og er brukbart fornøyd. Lite problemer, har hatt noen ulyder i motoren. Kjøpte en brukt motor som er klar til å bytte men da problemet forsvant har jeg den liggende klar. Ellers har jeg ikke hatt noen problemer.
Største problem for min del er ytelsen. Bilen går teoretisk 80km/t men du skal ikke så mye motvind eller motbakke før du er nede i 50. Kommer du til en skikkelig bratt bakke er du nede i 40 selv i Boost.
For øvrig er bilen super artig å kjøre.
#619
Batteri i Danmark kan du f.eks få fra http://nordjyskakkumulator.dk/
Det er bare å sende en mail å høre om pris.
Regnestykket ditt er kanskje ikke helt riktig ang kilometer. Regner med du mener 4800 mil eller 48.000 km på en batteripakke. Det er litt optimistisk for å si det mildt. Reva anslår ca 20.000 km på en pakke. Jeg har kjørt mine batterier ca 15.000 og begynner merke de ikke er helt som nye lenger. Men håper de holder en stund til.
Hvis jeg regner på 20.000km pr batteripakke så kommer jeg allikevel godt ut sammenliknet med en billig bensinbil.
#620
Leaf 2010-2017 / Sv: VG+ Leaf mot Golf (elbil vs diesel)
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:33
Jeg har ikke lest den, men regner med det er de vanlige argumentene som gjøre at Elbil såvidt er billigere i bruk en diesel bil.
1. De regner vesentlig høyere verditap på elbil. Grunnen er usikkerhet rundt batteri og usikkerhet rundt pris ved videresalg. Det blir ofte referert til nyprisen på iMiev som har falt damatisk siden den kom.
2. Den økonomiske fordelen rundt bom og parkering utgjør en veldig liten del grunne det blir brukt lands gjennomsnitt.
#621
Det hadde vært interessant og sett en sammenlikning av forbruk fra stikk og avlest forbruk på Tesla S.
Noen som har gjort dette? Det snakkes kun om avlest fra kjørecomputer, og her kan det ligge store avvik fra det faktisk brukte.
#622
Jeg har også gjort noen vureringer rundt ombygging av Reva til Lithium.
Alternativ energi kan bygge om med individuelle celler og full BMS men dette blir klart dyrere.
Bruke 12V blokker med innebygget BMS gjørt ombyggingen litt billigere men muligens ikke en helt optimal løsning.
Så konkluksjonen er at dersom man vil sette inn lithium i reva så må man gjøre det selv, ellers blir det for dyrt til at det har noen reel nytteverdi.
Den mest økonomiske løsningen jeg har kommet fram til er dersom du kjenner noen som skal kjøre bli fra england. Da kan du få dem til å ta med et sett blybatterier for godt under 10.000kr.
Skal du på ferie til danmark har jeg funnet batterier til rett over 10.000.
#623
Enkle batterispørsmål / Sv: Buddy batterier
onsdag 25. september 2013, klokken 07:37
Når blybatterier begynner bli dårlige går det nokså fort nedover. 3-4 år gamle batterier og 30km rekkevidde tyder på at det ikke er så lenge igjen.
Det er dessverre umulig å si hvordan batteriene er om et år, men hvis du kjører med ekstremt lett pedal og ikke presser bilen samt ikke tømmer de slitne batteriene langt ned så kan du være heldig at de holder en stund til.
#624
Det ble stille rundt denne.
Noen som har prøvekjørt eller sett noen tester?
#625
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Bilen kutter under kjøring
mandag 16. september 2013, klokken 14:48
Var heldig å fikk tak i en brukt motor for 5000,-
Ser det ligger en 2008 Reva på finn til 10.000 + omreg så nærmer seg punktet at det er smartere å kjøpe en delebil dersom man har plass til å lagre den.
#626
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Bilen kutter under kjøring
mandag 16. september 2013, klokken 13:05
Jeg kan ikke si sikkert at det er feil i motoren, men det er en mulig feil i det minste.
#627
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Looking for reva motor
mandag 16. september 2013, klokken 09:40
I have not changed the motor yet. The problem went away as the summer temperatures got higher.
The problem is Noise from an bad internal bearing with again leads to faulty encoder signals.
I will have the motor ready and swap it when the problem gets back.
#628
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Bilen kutter under kjøring
mandag 16. september 2013, klokken 08:08
Kommer det noen rykk når dette skjer?
Jeg har hatt dette problemet og har sett det hos andre også.
I mitt tilfelle skyldes det feil på den interne hastighets sensoren i motoren. Den letteste måten å fikse dette på er dessverre å bytte motoren.
#629
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Looking for reva motor
søndag 15. september 2013, klokken 01:40
I did buy a reva ac motor from Tommy at http://www.reelas.no/
Maybe he can get one for you.
#630
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
tirsdag 10. september 2013, klokken 11:33
Er dette fra stikk til hjul? Jeg ser på mange biler er stikk til hjul vesentlig høyere da det går strøm til oppvarming av batteri, kupe, tap i lader og tap i batteri under lading.
Det kan være interessant og sammenlikne avlest forbruk med antall kWh ladet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA