Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edyrli

#601
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Hvilken trilling?
tirsdag 05. november 2013, klokken 16:29
Hmm. Jeg får sprikende informasjon hver gang jeg prøver å finne ut hvilket batteri bilen har.
Det blir for mye styr å avbestille så får bare hente den. Men får kjøre den ned til skilpadde og se hvor mange kWh jeg lader innpå.
#602
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Hvilken trilling?
tirsdag 05. november 2013, klokken 12:41
Jeg kommer til å prøve å heve kjøpet da jeg fikk opplyst at eneste forskjell var fjernkontroll på varme og kun et trinn på giren.
Men det var nok ikke alt.
iOn har ikke LED lys, kun varme i sittepute på førerside og ikke i begge stoler samt rygg, iOn har redusert batteriet til 14,5 kwh og har kun 150km rekkevidde. Batteriet ble redusert når den nye motoren kom slik at rekkevidden på 150km ble beholt.
#603
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
tirsdag 05. november 2013, klokken 07:22
Sitat fra: scoot på mandag 04. november 2013, klokken 18:28
61Volt? er du sikker på dette er korrekt?

61V / 8 blokker = 7.6V per celle. Dette virker veldig høyt?
Når mine er fulle har jeg ca 6,4V per batteri, noe jeg har forstått skal være bra ifølge det britiske G-wiz forumet.

Sikker på du ikke mener 51v, som gir  6.37V per batteri?

61 volt er der laderen avslutter ladingen.
Nå batteriene har fått hvilt ca 12 timer så legger spenningen seg på 51 volt.

Jeg har montert et sånt på dashbordet:
http://dx.com/p/water-resistant-0-56-3-digit-red-led-voltmeter-black-dc-4-5-150v-260946
Veldig nyttig. Både for å ikke overbelaste batteriene, prøver holde spenningen over 45 volt under akselerasjoner, og for diagnose. Hvis spenningen faller 2 volt under belastning vet jeg at jeg har en dårlig celle og det kan være lurt å ta det litt med ro.
#604
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
mandag 04. november 2013, klokken 15:31
Du får se litt på spenningen når du lader. Min stopper på rundt 61 volt når den er ferdig. Det er for øvrig noe høyere en anbefalt hos trojan.
Jeg la merke til at bilen min justerte SOC flere ganger etter jeg hadde byttet 2 blokker. Når den kom ned mot 30% så hoppet nåla opp igjen litt. Dette gjentok seg 2-3 ganger. Jeg kjørte med voltmeter på batteripakken for å ha litt kontroll med at jeg ikke kjørte batteriene helt i kjelleren.
#605
Da var Peugeot iOn bestilt. Grunnen var Bluetooth og en del bedre rente på lånet. Håper jeg blir fornøyd og at jeg ikke kommer til å savne fjernkontrollen på forvarmingen for mye.
#606
Oppgitt pris er tydeligvis ikke det samme som det man faktisk må betale.
Jeg har hentet inn tilbud på i-Miev, iOn og e-up med vinterhjul ferdig levert.
iMiev kom på 187.456, iOn kom på 187.000 og e-up på 205.000.
#607
Bare for å svare meg selv på dette innlegget dersom andre en interessert.
Forskjellen mellom Peugeot iOn og i-Miev er:
iOn har 5 år 120.000 km garanti mot i-Miev med 5 år 100.000 km
iOn har bluetooth og navigasjon. i-Miev har ikke dette.
iOn har ikke fjernkontroll på varme kun i-Miev.
iOn har også oppgradert motor på 196Nm og 67hk og LED lys.
Begge er også oppgitt til 160km rekkevidde mot 150km på tidligere modeller grunnet den nye motoren.
Kun i-Miev har alle trinnene på "giren"

Jeg fikk vesentlig bedre rente på lån hos Peugeot, når de har bedre garanti samt bluetooth så heller det imot denne.
#608
Jeg er ikke så bekymret for at prisen skal gå ned da Mitsubishi akkurat har satt ned prisen til 174.200
http://www.mitsubishi-motors.no/Norway/Campaign/i-MiEV(2).aspx

Men klart hvis jeg skal selge en gang så gjør det nok litt på prisen dersom det hadde vært en 2014 kontra 2013.
#609
Jeg vurderer å handle ny i-Miev fra forhandler. Alternativet er også en e-up, da den bare koster 15-20.000 mer.
Da vi går imot slutten av året så lurer jeg på om Mitsubishi kommer med en 2014 modell som har oppgradering/forbedringer eller om det er likegreit å kjøpe 2013 modellen som er i salg nå.
#610
Scoot, det er ingen vits å sette på utjevningslading imens du er på skolen. Det tar oppimot 16 timer å gå ferdig. Hvis den blir avbrutt starter utjevningen på nytt nesten gang bilen settes på lading. Dette prøver den på 3 ganger. Det beste er å sette på ujevningen når du vet bilen skal stå lenge for å være sikker på den blir ferdig.

Lastve, Du kan også ringe http://www.batteribilen.no/ Sist jeg sjekket var batteriene litt rimeligere der. Du skal ha Trojan T-125, eller tilsvarende fra annet merke. f.eks Global eller Crown.
#611
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken trilling som første elbil?
tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:53
Jeg er i samme vurderingfasen som deg. Tenkte først å bruke 140-150.000 på en trilling. Men etter å ha gjort en del research så viser det seg at de fleste i denne prisklassen er import biler. Da han man bare 3 års garanti. Hvis bilen er 1-2 år gammel er det bare 1-2 år igjen av garantien. På disse bilene trenger man også en vinterdekk pakke til rundt 10.000.
Jeg har fått et tilbud på ny bil hos Mitsubishi for 187.456 med vinterdekk. Da er det ikke så lett å gi avkall på de nye forbedringene og dårligere garantier for å spare 30-40.000...
#612
Snålt at de har gått ned på garantien.
Hvis man ser i brosjyren. På side 12 står det 5år/50.000km.
http://www.citroen.no/Resources/Content/NO/Div_PDF/Brosjyrer/Czero-brosjyre.pdf

Er det bare Mitsubishi som har LED hovedlys, Den nye motoren på 196NW og 67HK og fjernkontroll på varmen?

Akkurat nå heller det mot Mitsubishi ja.
#613
Garanti:
Det ser ut som Citroën har 5år/50.000km mens mitsubishi har 5 år/100.000km
For mange med Citroën vil det bety at man mister garantien før det har gått 5år.
Forstår jeg dette rett?
#614
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Trenger hjelp!
torsdag 24. oktober 2013, klokken 08:46
Det var disse to han referer til ja.
Laderen går ikke på siden batteripakken en død. Du må begynne med å måle spenningen på alle blokkene. De 8 store og de to små. Så lade de som er døde men de batteriene som i dag ligger med en spenning under 5 volt vil du sannsynligvis ikke klare å redde.
#615
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Vurderer mitt første elbil
torsdag 17. oktober 2013, klokken 10:40
Kjedelig da.
Ny eller gammel think du har sett på? Begge er så sånn sett mye bedre biler enn Reva. Jeg vurderte også Think før jeg kjøpte reva. Den gangen kom jeg fram til at kostnaden ved feil på batter eller psu var for høy til at det var verdt risikoen. Men ellers helt klart noe å vurdere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA