Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - edyrli

#21
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Problemer på Lyse Hyrtigladere
mandag 23. juni 2014, klokken 07:50
På fredag skulle jeg en tur hvor jeg var avhengig av hurtiglading for å gjennomføre.
Når jeg ankom Lyse sin hurtiglader på Randaberg stod en en Leaf der og ladet. Etter litt venting var det min tur. Men akk nei. Det var klin umulig og få ladingen til å starte. Ladeprosessen begynte. Men ble avbrutt igjen etter ca 1 sekund. Jeg prøvde mange ganger med samme resultat. Jeg gav etter en stund opp og kjørte inn til Hillevåg i stavanger. Her fikk jeg nøyaktig samme feilmelding.
Feilmeldinger er:
Feil
En feil har oppstått.
Ladingen Stoppes og
ladekontakten frigjøres.

Da var det ikke noe annet å gjøre enn å dra inn til en kompis å låne dieselbil. Trillingen kommer nok ikke til å bli brukt til turer hvor jeg er avhengig av hurtiglading på en stund.

Jeg har tidligere ladet på Lyse sine ladere på Sandnes, Klepp, Bryne uten noen som helst problemer....
#22
Tidlige elbiler: Reva / elektrisk varme fungerer ikke
tirsdag 18. mars 2014, klokken 13:50
Jeg får ikke skrudd på den elektriske varmen eller kupeviften. Den fugerer kun sammen med Eberen.
Er det noen som har koblingskjema eller Servicemanualen til Reva?
#23
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / 14,5 vs 16kWh batteri
tirsdag 12. november 2013, klokken 11:07
Jeg har ikke klart å konkludere noe sikkert rundt om Pegugeot iOn har 14,5 kWh eller 16 kWh, men så langt tyder det på 16 kWh.
Lading hjemme ved 8 ampere ligger på rett over 1 kWh pr batteristrek. Det er 16 streker så dette burde stemme greit med 16 kWh batteri. Sist test var med 4 batteristreker igjen. Da ladet jeg fullt, dvs 12 streker og forbrukt energi kom på 12,7 kWh. Jeg ser også at folk kommer 5-10km etter at bilen indikerer tomt batteri.
Det andre som er litt snålt er at Citroen fortsatt oppgir 16 kWh kapasitet for versjoner med den nye motoren. Jeg kan ikke se noen grunn til hvorfor PSA skulle ønske å differensiere batterier på biler som går til Peugeot og biler som går til Citroen.
#24
Brukererfaring Ladeutstyr / 8/14A ladekabel
lørdag 09. november 2013, klokken 14:18
Jeg har en av de nyere ladekablene som selv justerer seg mellom 8 og 14 ampere. Er det noen som vet hvilke kriterie som må oppfylles for at den skal gå over på 14A ?
Jeg har et nyere hus fra 2004 med 16A sikring og 2,5mm2 ut til garasjen. Dette burde jo kvalifisere til 14A lading.
#25
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Reva 2009 selges
onsdag 06. november 2013, klokken 09:41
Da har jeg planer om å selge min Reva 2009, 19000km. Pris ca 30000.
Den har alufelger på sommer og vinterhjul.
Skinn stoler.
Batteri er fra januar 2012 og det er ellers ikke noen feil med bilen.

Interesserte kan sende meg en PM og ellers kommer det nok en finn annonse med bilder etterhvert.
Bilen står på Klepp. ca 25km fra Stavanger.
#26
Jeg vurderer å handle ny i-Miev fra forhandler. Alternativet er også en e-up, da den bare koster 15-20.000 mer.
Da vi går imot slutten av året så lurer jeg på om Mitsubishi kommer med en 2014 modell som har oppgradering/forbedringer eller om det er likegreit å kjøpe 2013 modellen som er i salg nå.
#27
Det er en ekstrem forskjell på batteri priser når man sammenlikner norge/england.
Hvis vi ser på f.eks Trojan T-105 så koster dette 2326 ink moms i norge.
http://altitec.no/6v-225ah-20h-trojan-block-batteri-t105.html
Hvis vi sammenlinker med http://www.batterymegastore.co.uk/product/T105/
Så koster det samme batteriet 865 kr uten engelsk moms. Når man legger på norsk moms kommer det på 1081 som fortsatt er langt under halv pris.
Gebyret for blybatterier er på 0,75 kr/kg så vi snakker om kun 21 kr i gebyr. Det utgjør heller ikke noe å snakke om.

Batterymegastore sender ikke til norge, men noen som har noen tips til andre plasse det går an å handle?
#28
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40971255

Ser denne har et varsel ved hardt pådrag:
Når man belaster batteriet max, feks. gir full gass opp en bratt bakke med varmeaparatet(som trekker mye strøm) på så hender det at det kommer opp en gul varselampe med "Power Suply". Denne lampen begyner å lyse når volten i batteriet kommer under 275wolt.

Noen som vet hva dette er. Bilen er jo latterlig billig på grunn av dette.

Vil denne vært et kupp til prisen, eller en tikkende "utgifts"bombe?
#29
Elbilen i Samfunnet / CCS vs CHAdeMO
tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57
Noen som har noen tanker rundt hva som skjer med hurtiglading når de europeiske elbilene komme for fult? Jeg kan ikke finne at det er noen samlet plan rundt dette. Dette begynner jo å bli høyst aktuelt nå siden eUP sannsynligvis kommer i løpet av året, andre europeiske elbiler er på vei.
Sannsynlige senarioer er vel:
CHAdeMO ladere bygges om til å takle Combined.
Leafer og trillingen bygges om til å kunne lade på Combined.
Combined ladere kommer opp i tillegg til CHAdeMO ladere.
Det siste alternativet vil jo forsinke og fordyre hurtiglade nettverk vesentlig. og jeg vil anta det er i alles interesse og få alle bilene over på en felles ladeløsning.
#30
Volkswagen VW / e-Co-Motion
torsdag 07. mars 2013, klokken 12:35
Denne var jo super interessant.
40kWh batteri og 200km rekkevidde! Hvis den kommer som 7 seter så er det mulig Mondeoen kan bli byttet ut.
Men som med andre konsepter: Vil den komme på markedet? I tilfelle når?

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=40608
#31
Tidlige elbiler: Reva / Noen som har BMS Monitor?
lørdag 16. februar 2013, klokken 19:34
Er det noen som har BMS monitor og kunne sendt det til meg?
#32
Angående artikkene på VG om muskelsyke Thomas.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10113618
Er det noe som vet hva som var problemet med sykkelen hans?
For høy effekt? For høy hastighet?
Hvilken regelendring er det snakk om?
#33
Kjøpe elbil? / Oppgradering av pendlerbil
mandag 26. november 2012, klokken 09:36
Jeg har det siste året brukt en Reva til jobb pendling. Men nå har bo situasjon og jobb situasjon endret seg og Revaen sliter litt med nytt kjøremønster. Det er fortsatt ikke snakk om mer en ca 35 km/dag men ytelsen i 70-80 soner er problemet. Regner med jeg kommer til å bytte mye bly hvis jeg skal kjøre i boost med flat pedal hver dag begge veier. I tillegg vil jeg uansett ligge godt under fartsgrensen.
De bilene jeg anser som mest aktuelle er: Think Classic, ny Think eller trilling.
Think Classic, er jo det rimeligste alternativet. Jeg kan mekke litt selv, men har ikke utstyr til rekondisjonere og bygge opp batteri pakker. Vil alikevel en think classic gi en økonomisk og god bil i noen år eller er det risikosport på høyt nivå?
Ny Think frister men er en dyrere bil og har hatt sine feil. Dersom man får en bil med siste PCU og ny varmekoble bl.a. er det vel sånn noenlunde trygt?
Trilling, dette blir jo det sikreste men også det dyreste. Gir til gjengjeld et større bruksområde med 4 seter og hurtiglading.
#34
Elbilen i Samfunnet / Ladeplasser på bensinstasjoner
onsdag 12. september 2012, klokken 13:02
Jeg har tenkt på at dersom alle bensinstasjoner hadde satt opp minst ett 16A stikk og en reservert elbil plass så hadde vi plutselig fått latterlig mange nye lade plasser jevnt fordelt utover hele landet. Det hadde nok hjulpet på rekkevidde angsten til veldig mange. Nå er ikke 16A noen god løsning for de som ønsker krysse norge på langs, men det er en nødhjelp som kan forhindre at man blir strandet en plass og må ringe veihjelp. Dette hadde også vært en rimelig løsning hvor også kostnaden hadde blitt fordelt på mange istedenfor f.eks. at kommunen selv må dekke hundrevis av ladestasjoner.
Neste spørsmål som da dukker opp er hvordan få bensinstasjonene til å legge til rette? Ladeplassen hadde kanskje spart seg inn av økt pølsesalg da ventetid på lading fort er snakk om timer. Kanskje pålegg fra staten? (vi trenger kanskje ikke fler pålegg fra de rød grønne). Subsidiering? Andre forslag?
Det vi jo være en løsning som er veldig mye billigere enn å utelukkende tenke CHADEMO hurtigladere som ikke alle elbiler kan benytte og muligens enda flere ikke kan benytte når Combined Charging kommer for fult.
Eller er forslaget mitt helt på jordet?
#35
Ladeplasser og ladekabler / Hvorfor CHAdeMO?
torsdag 12. april 2012, klokken 14:35
Jeg lurer egentlig på hvorfor det satses på CHAdeMO som valg av standard for hurtiglading? Dette er jo en relativt kostbar løsning med selve laderern i stasjonen og en kommunikasjon mot bilen. Dette blir jo bare kompliserende og fordyrende.
Hadde det ikke vært bedre å bli enige om et standard uttak på f.eks.3 fas 400V 63A ? Så velge et passende støpsel. På denne måten ville det bli ekstremt mye rimeligere og bygge ut ladepunkt. Samtidig så vil det være lettere for fabrikantene og montere inn en lader i bilen som er tilpasset batteriet som sitter i den bilen som skal lades.
Jeg våger nesten gå så langt å påstå at CHAdeMO er et blidspor angående lading.

Bakdelen med "on board" ladere er jo at bilen blir litt dyrere og laderen ta litt ekstra plass. Det må uansett være en normal lader i bilen så det blir jo bare å bytte denne ut med en som tar 230v enfas og 400v trefas.
#36
Tidlige elbiler: Reva / Radio
torsdag 29. mars 2012, klokken 13:10
Er det noen andre som sliter med fryktelig dårlig radio i Revaen? Lyden i annlegget er forsåvidt greit nok, men det er elending mottaker forhold. Kan høre på radio med det er mye sus og støy ansett hvilken kanal jeg velger. Er det rett og slett radio og anntenne som er så dårlig eller kan kan det være noe feil hos meg?
#37
Rogaland elbilforening / Ladestasjon, Kjøpmannsbrotet 5, Klepp
torsdag 01. mars 2012, klokken 09:10
Hvor står disse ladestolpene? Kunne ikke se de sist jeg var innom kjøpmansbrotet. Er de fjernet eller står de på en "lur plass" ?

http://www.ladestasjoner.no/2010/06/kjpmannsbrotet-klepp.html
#38
Det virker som det slår inn støy fra laderen på Revaen inn på elektrisitet nettet. Jeg merker dette spesielt på Induksjons kokeplatene. Her kommer det en slaks suselyd når de er i bruk. Dette er kun under lading av bilen. Lyden minner også om den man hører fra laderen på Revaen.

Noen tips til hva jeg skal gjøre?
#39
Tidlige elbiler: Reva / Rekkevidde - Reva
mandag 23. januar 2012, klokken 11:17
Nå er det begrenset med aktivitet på Reva forumet, men jeg prøve med likevel med en ny tråd.
Det hadde vært litt kjekt å høre hva rekkevidde folk klarer på revaen. Så langt jeg kan se er det fortsatt RE-EL som troner på toppen med 68,5 km som er meget respektabelt.

I går kjørte jeg 36,7 km med ca 25% rest.
Forbedringspontensiale er:
Jeg fylte vann rett før jeg kjørte som stjeler rekkevidde.
Jeg kjører på piggfri vinterdekk. Sommerdekkene skal rulle en del lettere.
Batteriet er kun litt over en uke gammelt. Rekkervidden øker sansynligvis litt til.
Utetemperatur ca 0 grader.
#40
Noen som har peiling på sykkel kit som kommer fra cyclone? http://www.cyclone-e-bikes.tw/
Plutselig i morges så forsvant all motorkraft i regnet. Det hjalp ikke å koble av og på alle kontaker. Uten at jeg vet så antar jeg det har kommet vann i håndtaket eller i motoren.
Jeg har hørt at håndtaket ikke er særlig godt beskyttet mot regn. Hadde en pose over styret men kan jo ha kommet inn vann likevel.

Jeg har visst svart meg selv litt her.. Sykkelen er forresten en Xilhouette Kondisjonalis.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA