Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - edyrli

#1
EQB / Oppgradert EQB
torsdag 24. august 2023, klokken 15:00
Da er det en oppgradert EQB på vei.
https://www.tv2.no/broom/far-noe-mange-norske-kunder-har-ventet-pa/15985440/
Den har en fin rekkevidde økning. 436-536km for 2wd og 396-448 for awd.
Nå får den endelig hengerfeste også. 1700kg på 4Matic.

Meeen denne gangen klarte de det også bare nesten. Dersom man skal ha hengerfeste kan man ikke få den i 7 seter.
For 2 år siden når jeg kikket etter ny bil var det nesten umulig å finne en fornuftig priset 7 seter med grei rekkevidde, hengergfeste og taklast. Jeg endte opp med BYD Tang den gangen og fortsatt er det ikke mange som oppfyller disse kriteriene.
#2
NIO / BAAS og bruktbilpris
onsdag 21. juni 2023, klokken 11:22
Noen som har gjort seg noen tanker om hvordan BAAS vil slå ut på bruktbilprisen ved salg? ET5 som nybil til 436.000 framstår om et meget godt kjøp. Men om 5 år vil normalt verditap tilsvare en bruktbilpris på ca 200.000. Da er jeg litt skeptisk til om kjøpere ønsker å videreføre en batterileieavtale som tilsvarer 24.000 i året om man har det største batteripakken.
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Savner merking av 800V ladere
fredag 04. november 2022, klokken 10:48
Bilen min lader på ca 120kW på 800V ladere (700V 170A) og ca 80kW på 400V ladere. Så å stoppe på en 150kW lader er litt bingo da man ikke på forhånd vet om denne støtter 800V system.
Når man planlegger en tur, finnes det noen måte å finne ut på forhånd hvilke ladere som støtter 800V?
F.eks. på elbilforeningens ladekart kan man filtrere på 43-150kW, eller 150-350kW.
Kanskje det letteste er å konsekvent stoppe på 350kW ladere, men det hadde vært enda bedre om ladere var merket med hvilke systemspenning de støtter. Recharge sin 225kW på aksdal var good, der fikk jeg 700V.
F.eks.
800V
500A
---
400V
200A osv...
#4
Kjøpe elbil? / Hvilken rimelig elbil til småkøring
fredag 06. mai 2022, klokken 10:05
Har begynt å gruble på hva vi skal bytte ut Seat Mii'en med når Frii avtalen går ut. Dette blir nr2 bil så kravene er ikke veldig høye. Hvor gammel/billig bil er det trygt å kjøpe?

Kravene er:
Rekkevidde: ca 50km.
Antall seter: minst 4
Normal lading: Type 2 (Da slipper jeg å bytte kabel på ladestasjonen mellom bilene)
Hurtiglading: CCS (Eller er chademo fortsatt greit tilgjengelig over alt?)
Annet: Mest mulig feilfri bil for pengene.

Type2/CCS er ikke absolutt krav, men spesielt Type2 er praktisk, da Tang'en lader med Type 2 og jeg kan bruke samme kable på begge. Hurtiglading kommer ikke til å bli mye brukt men mer "kjekt å ha" dersom man trenger påfyll, eller en skjelden gang må kjøre lenger med nr2 bilen.

Så langt tenker jeg e-golf eller e-up, da de oppfyller kravene med glans.
Renault Zoe, tenker 22kw lading bør kunne holde til den bregrensede hurtigladingen jeg har behov for.
Ellers er det så rimelig bil det er trygt og kjøpe.

Noen andre tips?
#5
Elbilen i Samfunnet / Batteri bytte og batteri leie en god ide?
fredag 21. januar 2022, klokken 15:06
Det er jo mange som tidligere har prøvd seg med batteri leie avtaler og noen har også prøvd seg på batteribytte stasjoner. Jeg kan nevne bl.a.
Renault med Zoe, Twizy, Kango.
Think hadde batterileie.
Tesla har lagt opp batteribytte mulighet til modell S men aldri tatt det i bruk.
Renault bygget jo en del batteribytte stasjoner til Fluence.
Fellesnevneren for alle disse er at de feilet siden kundene ikke ønsket batterileie.

Hvorfor er dette en bedre ide denne gangen med Nio? Renault hadde tross alt et kjent navn og veletablert nettverk men feilet alikevel. Nio har et ukjent navn og starter i tillegg på bar bakke.
#6
Euniq 5 / 70 kWh
fredag 19. november 2021, klokken 12:44
Da ser jeg Euniq 5 er på plass med større batteri.
https://maxus.no/modeller/euniq5-6-seter/
Det gjør den mer aktuell for mange vil jeg tro, da 52,5 kWh er lite i en så stor bil. 20.000 ekstra er heller ikke så ille mellomlegg. Men de bommer litt på at det ser ut som det kun er 6 seter som kommer med 70 kWh. Da diskvalifiserer de seg selv igjen for mange av de familiene som kunne vært aktuelle kjøpere av denne.
#7
Tang EV600 / Vi som har fått bil.
torsdag 28. oktober 2021, klokken 10:19
For meg som ikke har eid "premium" biler før er bilen ekstremt bra, og jeg har ikke noe å utsette på den annet enn software. Gode seter, god støydemping, tight og fin på styringen, godt sammenskrudd og helt enomt med krefter.
Jeg har ikke gjort noen nøyaktige rekkevidde tester nå i hørstværet men ser ut som den nok er noe under 400km wltp. Blir spennende å se om den drar mindre strøm med vinterdekkene som er 20 tommere.

Av software issues så kan jeg nevne:
Manglende navigasjon men jeg har installert et annet kart som fungerer ok offline.
Ingen internet til eget bruk via innebygget sim.
Jeg får ikke delt internett fra iPhone da det ser ut til at bilen ikke støtte WPA3.
Ingen Apple CarPlay.
#8
Volkswagen VW / ID.6
mandag 12. april 2021, klokken 15:06
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/6zJwX0/volkswagen-slipper-bilder-av-id6-skal-lanseres-denne-uken

Denne ser jo super ut, men ser ikke ut som den er for Europa. Frusterende at produsentene har funnet ut at nordmenn ikke vil ha store familiebiler. Jeg for min del kunne tenkt meg en bil med plass til hele familien (4 barn og bagasje) som ikke er for dyr. Modell X er for dyr, Maxxus virker å ha litt slett kvalitet. e-nv200 har for kort rekkevidde og Opel/Peugeot/Citroen er varebiler med den kjørecomforten det fører med seg.
#9
Dacia / Dacia K-ZE
tirsdag 17. desember 2019, klokken 17:59
Jeg tror denne kan slå bra fra seg på det norske markedet.
https://www.motor.no/artikler/elbil-lanserer-elektrisk-dacia-suv-til-sensasjonspris/
Rekkevidden er ikke all verden men vi snakker om en veldig kurant bil til i-MiEV pris.
#10
Mii electric / SEAT Mii Electric Frii
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:14
Jeg har bestilt SEAT Mii Electric på Frii avtalen. 10.000km er muligens litt på grensen på kjørelengden men ellers virker det som en veldig bra deal. For meg så virker det som det blir vanskelig å komme rimeligere unna med andre leasingavvtaler eller privatkjøp. Eneste må vel være dersom man har 200.000 i kontant tilgjengelig.
Hva tror dere? Noen andre som skal gå for denne avtalen?

https://www.seat.no/bilabonnement/frii
#11
Synes regelverket her virker veldig krøkkete. Den offisielle grunnen for å mye opp regelverket for små elektriske kjøretøy var for å gjøre ting enklere og morsommere. Det har de jo i stor grad klart, men synes regelen rund sete virker meningsløst.
Små elektriske kjøretøy blir sett på som sykkel dersom:
De veier under 70 kg,
Har en maks fart på 20km/t (+10%)
Så har du begrensning på mål (Lenge/Høyde/bredde)
Men så i tillegg er kun tillatt med sitteinnretning dersom kjøretøyet er selvballanserende!
DVS, en Segway kan ha sete men ikke er sparkesykkel. Klarer bare ikke å se helt grunnen.

Så dette er ikke tillatt:
https://www.multicom.no/tilbehor-til-sparkesykkel-justerbart-sete/cat-p/c/p1500010951

Men dette er ok:
https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-x-robot/61215524

Forstå det den som kan..
#12
Alt det andre / Hvordan ferierer dere?
tirsdag 11. desember 2018, klokken 13:20
Ferie er viktig for trivsel og samtidig kan ulike ferieformer gjøre store utslag for lommeboka. Vi ferierer primært langs veiene med stor diesel bil og stor campingvogn. Vi er en familie på 6 med 4 unger og hund. Jeg får inntrykk igjennom media at lange bilturer med diesel er fy fy. Men hvilke andre alternativer er realistiske? Dersom vi ser på ulike ferieformer og tenker på miljø og økonomi synes ikke jeg bilferie kommer så dårlig ut. Det er også få elbiler med lang rekkevidde 2 tonn henger vekt og plass til 6 personer + bagasje. Muligens Modell X, men den er noe dyr.
Så bytte til elbil er ikke noe alternativ.
Kjøpe hytte med plass til 6? Dette er også ekstremt dyrt. Det er vel heller ikke Co2 fritt og bygge, varme opp og vedlikeholde et ekstra hus.
Fly ferie? Dyrt. Koster fort 70-100.000 for en 2 ukers ferie til syden i fellesferien for en familie på 6. I tillegg regnet jeg ut at denne flyturen slipper ut 6 tonn Co2. Det tilsvarer 40.000 km med bil, dersom vi regner 150 g/km.

Det ser ut til at det blir Dieselbil og Camping noen år til. Men hva driver dere andre med i sommerferiene?
#13
http://www.dinside.no/936808/nei-du-kan-ikke-bruke-elsykkel-i-marka

Dette var jo ekstremt forvirrende. Jeg har til nå trodd at el-sykkel er likestilt vanlig sykkel, men det gjelder altså kun på offentlig vei og ikke skog og utmark.
#14
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Peugeot iOn 2013
torsdag 09. juni 2016, klokken 08:36
Jeg ønsker å selge min Peugeot iOn 2013 modell. Bilen er kjøpt ny i Norge hos Bertel o Steen.
32000km.
Bilen har vært topp men endring i jobbsituasjon gjør at det blir billigere og mer praktisk og pendle med tog.
Annonse med bilder kommer.
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Parkert bil på Hurtiglading..
onsdag 23. september 2015, klokken 10:18
Her på søndag skulle jeg hurtigladet på vei hjem. Da jeg kom til hurtigladeren stod en Golf og ladet. Ingen mennesker og se. Dette var på Helleland så de var nok inne på Ben's og spiste middag. Uansett golfen ladet og ladet og ungene mine på 2 og 5 ble mer og mer utålmodige. Etter nesten en halv time lading stoppet heldigvis laderen av seg selv ved 97%. Jeg fikk ikke løst fra Combo pistolen?? Blir den låst fast i bilen når man låser bil? Heldigvis skulle jeg bruke Chademo og fikk startet lading selv om golfen var tilkoblet. Jeg tok turen på bensinstasjonen for å bestikke de utålmodige ungene og når jeg kom tilbake var golfen vekk.

Hva mener dere er dette ok oppførsel ved hurtiglading? Jeg går aldri langt vekk når jeg hurtiglader. Jeg hurtiglader heller ikke mer enn det jeg trenger for å komme meg hjem eller til neste lader. Hva om jeg hadde trengt Combo pistolen? Da måtte jeg ventet enda lenger.

Jeg er så pass frustrert at Dieselen kommer til å bli sterkt vurdert ved neste tur..
Hva kan gjøres for å hindre slike problem? Lader kan gjerne stoppe ved 80 eller 90 prosent og så kam man heller starte den igjen dersom man trenger mer. Pistolen må heller ikke bli låst fast i bilen når ladingen avsluttes!!!
#16
Rogaland elbilforening / Finnes det ladeplasser på finnøy?
onsdag 20. mai 2015, klokken 11:42
Noen som det om det er noen ladeplasser på finnøy?
Sånn det er nå må jeg hurtiglade begge veier på randaberg til den nette sum av 198 kr..
Neste sak:
Er det betaling begge veier i finnfast? (150x2) i tilfelle blir det billigere med elbilen enn dieselbilen uansett.
#17
http://www.dinside.no/933559/duell-mercedes-b-electric-drive-mot-volkswagen-e-golf

E golf kommer lenger, men kan ikke se at de har skrevet noe om range + var aktivert eller ikke.
Noen som vet? De skriver bare at bilen de kjører har range + pakken.
#18
Jeg legger merke til at de fleste som skriver her ikke har noen betenkeligheter rundt elsykler med høyere effekt og toppfart en tillatt. Det kan jo argumenteres for at 250w effekt, 25 km/t assistert hastighet og krav til pedalsensor er meningsløst. Men er det egentlig det? Hvor skal vi sette en evt grense?
Det er ikke noen problem å sette på 2 stk 1500w hjul på sykkelen og et lett høyeffekt lipo batteri. Da går syklene greit 80 km/t og man suser fra mopeder, ATV'er og traktorer. Fortsatt gjerne på sykkelsti, uten krav til sikkerhetsutstyr, bremser registrering forsikring osv.. Det kan argumenteres med at dette er idioti men mange velger allikevel å kjøre rundt på slike selvbygg.
Hvor burde grensene gå siden mange tydeligvis synes 250w/25km/t er for lite?
Vekt? Man klarer allikevel bygge svært raske sykler selv om det er en vekt begrensning. 250/500/1000W? 25/30/35 km/t? Det som i alle tilfeller er sikkert er at det må være et regelverk rundt dette.
#19
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Rekkevidde EVT-168
fredag 14. november 2014, klokken 14:48
Jeg vurdere å kjøpte en brukt EVT-168 for bruk til pendling fram til tilbake til jobb. Er det noe her som har EVT-168 som kan dele erfaringer?
Distansen som skal kjøres er 16km x 2. Jeg har ikke fått avklart lademuligheter på jobb så en fordel om den kan gå 32 km uten lading.
Det blir ca 50% bykjøring og 50% landeveiskjøring dvs full rulle. Går rekkevidden ned mye ved kjøring på full gass eller vil begrensningen på 45km/t holde rekkevidden akseptabel uansett?
#20
Andre Elbiler / Denza EV
torsdag 23. oktober 2014, klokken 08:14
Hvis ikke denne kommer til europa så er det nesten som det hadde fristet å prøve importere den selv.
Første bil som er aktuell å bytte inn Diesel mondeoen i.
Tesla er for dyr og de andre har for dårlig rekkevidde. Jeg tror dette er bilen "alle" venter på.
47,5 kwh batteri.
Stort nok bagasjerom.
22 kw AC lading
50 kw CHAdeMO lading.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA