Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hans Håvard Kvisle

#586
Elbiler i media / Mykje moro i Sámi Radio
tirsdag 08. desember 2009, klokken 23:12
Litt skuffende kvalitet på informasjonsnivået fra den statsfinansierte almenkringkasteren NRK:
http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.6901353
Foruten unødvendig Think-mobbing, egentlig en helt utrolig blemme, synes nå jeg.
#587
Elbiler i media / Sv: Søndagsrevyen 06.12.09 - Inntektstap på elbil
mandag 07. desember 2009, klokken 14:46
Bare så det er sagt, at elbiler ikke blir belasta med engangsavgift er dobbelt villet av politikerne:

* Først ble elektriske kjøretøy fritatt for engangsavgift.

* Deretter ble avgiftssystemet lagt om med en CO2-komponent som mer enn utligner vekt- og effektavgiften for kjøretøy med nullutslipp CO2. Plug-inhybrider vil også få et fradrag 30-35.000. Men bevares, dette finner Sigbjørn fort ut av og kommer til å forandre i statsbudsjettet for 2011. Hvis ingen stopper han, da. Hvem skulle det være?

Litt ergerlig å høre den statsansatte i NRK sutre over pengene NORGE går glipp av. Vel, Norge er ikke en abstrakt (eller noen ganger altfor konkret) stat. Norge er deg og meg og alle de andre. Om ikke alle penga våre passerer innom staten, betyr det ikke Norge taper penger.

Skal vi betale for ulykker, kø, veislitasje osv, og det skal vi selvfølgelig i rimelig grad gjøre når nullutslippsteknologi er vellykket faset inn, skal ikke det være gjennom en engangsavgift. Det er ikke investeringen som skal avgiftsbelegges, men omfanget av bruk, da er veiprising o.l. langt mer treffsikkert.
#588
Elbiler i media / Sv: 100 ganger dyrere enn klimakvoter
fredag 04. desember 2009, klokken 22:05
Norstart har gitt et grundig tilsvar til rapporten. Til slutt ble det for provoserende når også Nettavisen kjørte denne "nyheten" idag. Sjekk bloggnyheter elbil.no.
#589
Ikke fordi jeg tror det er så relevant for de fantastiske løftene fra A-klassekonverterne, men i Norge pr 30.09.2009 var det i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken 2.716 elbiler (dvs M1 + Reva + Buddy). Pussig nok er det ca 450 flere i Motorvognregisteret. Ingen kan ennå gi noen god forklaring på dette. Mitt tips er at forskjellen skyldes de som ikke har betalt årsavgift, dvs personskadeavgift, fordi elbilen ikke er i bruk.

I alle fall, og helt uavhengig av antall elbiler i Norge pr idag, 1.000 biler i 2010 av et kjøretøy som ennå ikke er lagd, det virker eventyrlig. Elbil er en bransje i vinden og trekker nok til seg folk nå som kanskje ikke har den dypeste kunnskapen om elektrisk framdrift og batterier. Men selvfølgelig kan jeg ta feil. La oss håpe det.
#590
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil?
tirsdag 17. november 2009, klokken 14:06
Ikke alle elbiler trenger batterivedlikehold  og faktisk er det normalt med mindre service enn det er på en tradisjonell bil. Min egen erfaring er svært positiv. Elbilen min gjør akkurat det jeg ber om: Starter og stopper når den skal. Vanskeligere trenger det ikke å være  ;)
Jeg tror det er opplevelsen til flertallet av eiere av elbiler. En pålitelig venn som gir deg mye nytte og glede.

Dessverre kan nok forumet gi et feil inntrykk av hvordan det er å være elbileier. Imidlertid skal vi være meget glad efor at de som virkelig trenger hjelp, og kanskje ikke får det fra en produsent, får støtte og gode tips her til å ordne opp i ting sjøl. Det gjelder å holde alle elbilene på veien.

Jeg foreslår at du kontakter de mulige leverandørene og spør dem om hvordan de kan hjelpe deg i området du bor. Bare i tilfelle du skulle få problemer!
Sjekk "Kjøp elbil" på www.elbil.no for å valgene du kan gjøre.
Lykke til!
#591
elbil.no og elbilforumets nettsider / Forumvalget er gjort
fredag 13. november 2009, klokken 22:04
Hei,

Forumdebatten er nå avslutta og vi har oppnådd et resultat alle bør være enige om:
"Gammelforumet" gjenoppstår og aktivitetene i det nye forumet stoppes.
Avgjørelsen ble litt lettere å ta for oss enn det jeg en stund frykta.
En aldri så liten forklaring er på sin plass.

Med forumet som har vært aktivt de siste månedene, har vi gjort oss avhengige av å bruke Ning-teknologi. Dagens Nettsamfunn kan ikke konverteres mellom ulike forumprogrammer, slik andre ledende forumteknologier er åpne for. Derfor risikerer vi å miste mye informasjon hvis endringer av teknologi blir nødvendig.
Dessuten, hvis en person melder seg ut av Nettsamfunnet som Ning-forumet vårt er bygd rundt, vil alle innlegg fra denne personen forsvinne. Det er svært uheldig.
Konklusjon: Valget av Nettsamfunn i Ning var ikke heldig for diskusjonsforumet. "Facebook"-applikasjonene har heller ikke vært svært ettertrakta. Nok langt bedre om Norstart blir mer profilert på Facebook istedenfor å lage sin egen variant.
Når feilen først er erkjent: Vend i tide. Det er ingen skam å snu.
Det er vi alle enige om.

Brukervennlighet har vi ikke vektlagt så sterkt, det handler litt om hva du er vant til og endringsvilje. Både nytt og gammelt forum duger således. Men bevares, gammelforumet ligner mest på andre diskusjonsfora, har den "oversikten" de fleste av oss er vant til, og det er sikkert lurt.

Historisk dokumentasjon og kilde til informasjon er viktig. Derfor er det fint å fortsette med det gamle forumet hvor kunnskap er akkumulert over mange år. Dessuten er det med glede å se at arbeidet med en ElbilWiki er i gang. Det vil over tid bli en schläger.

Avstemminga som vi introduserte, ga intet klart svar. Det skyldes nok at ingen av alternativene var midt i blinken, de har begge sine svakheter.

Diskusjonstrådene i Ningforumet (dvs Nettsamfunnet) vil bli stoppet. Ingen nye tråder skal åpnes. Inntil videre, så lenge vi har Ning-sider, vil diskusjonene kunne leses. Så får vi finne ut om vi kan redde dem på noen måte når vi går bort fra Ning på Norstarts hjemmesider.

Forøvrig synes jeg forumdebatten ble litt snever. For min egen del er det viktigere å lage helhetlige gode nettsider for Norstart, der alle finner det de forventer - og litt til. Derfor vil styret sette ned ei nettgruppe (ja, med deltakere utenfor den vanlige "styrekjernen"!) for å kartlegge behov, innhold og løsninger for nye Norstart-sider som vi må ha opp på nyåret en gang. Under dette arbeidet skal alle forum- og nettsamfunndeltakere bli invitert til å formidle idéer og ønsker. Sånn skal det værra!

Gratulerer til alle med at forumdebatten nå er over.
Tusen takk til Lars K som bevarte det historiske forumet til Norstart, for hans samarbeidsvilje, og det at han nå er villig til å drifte det videre i regi av Norstart.
Tusen takk til Leif E som drifter Ning-sidene våre og er fleksibel, kritisk og kreativ.

Og tusen takk til alle som har vist et stort engasjement.
Fortsatt med det, delta med liv og lyst i det nye gammelforumet.

Vennlig hilsen
Hans Håvard Kvisle
Styreleder i Norstart
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA