Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hans Håvard Kvisle

#31
Elbilforeningen må våkne opp? Slagordet er og har i lang tid vært: Byer uten støy og eksos
Dette har vært på bannere, flagg osv i årevis. Nettopp fordi det er uomtvistelig at elbiler bidrar til dette, lettere å kommunisere til folk og berører helsa til alle som bor urbant.

For å vise litt hva vi i mange år har fokusert på, kan du sjekke artikler 4-5 år tilbake i tid på elbil.no, f.eks.:
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/107-forurensning-fra-bane-buss-bil-og-elbil
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/113-lokal-forurensning
Vi har også denne personlige utredningen hvor Kindereggeffekten beskrives:
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/98-alternativ-lrapportr-til-econ-poeyry

Årsaken til at det blir så mye prat om klima, er at dette er punktet hvor elbilen lettest kan angripes av andre. I hvert fall kan det sås tvil om klimaeffekten når et grønt produkt skal hente energi i en stort sett skitten verden. Og flere miljøorganisasjoner er mer opptatt av å snakke om CO2 og klima, framfor nettopp det du er inne på - det handler ikke minst om helsa og livet vårt nå i dag!
#32
Rogaland elbilforening / Sv: Ladestasjoner i Sandnes
lørdag 05. april 2014, klokken 13:34
Ligger denne inne i på ladestasjoner.no? Om så, hva står der? Hvilken ID har den, se nederst i høyre hjørne på stasjonsvisninga. Deretter kan vi dobbeltsjekke dette.
Om den ikke ligger inne, vær så snill å meld den inn i NOBIL:
http://www.ladestasjoner.no/index.php/ladehjelpen/praktisk/35-tips-oss-om-nye-ladestasjoner
Så vil uklare betingelser bli sjekka ut.
#34
Helt enig i det som sies om sanntidsdata. Sjøl om det ikke alltid fungerer perfekt, så fjerner det 95% av feilsituasjoner som kan oppstå. Og er definitivt noe som får operatører til å skjerpe seg.

Siste nytt fra Ishavsveien er at Frank-Hugo Storelv har meldt til oss at følgende er åpent tilgjengelig og for gratis bruk på deres 4 ladestasjoner:

Lillehammer 2 x CHAdeMO-ladepunkt (Siemens)
Rygge 1 x CHAdeMO-ladepunkt (Delta)
Vestby 1 x CHAdeMO-ladepunkt (Delta)
Svinesund 1 x  CHAdeMO/Combo(CCS)-ladepunkt (Delta)

I helga har det vissnok vært hærverk på ladestasjonen på Vestby. Kan være problemer å bruke den, men det forsøkes utbedra i dag.
#35
Sitat fra: Ellbil på søndag 30. mars 2014, klokken 14:09
Vi helst ikke ha semihurtiglading. Fornebu har også semihurtiglading.
Hurtigladekartet på ladestasjoner er ikke spesielt bra. Det er ikke oppdatert på om stasjonen har abonnementsløsning eller om det er semihurtiglading. Og jeg har ikke strøm nok til å kjøre rundt på måfå bare for å oppdage at jeg må ha abonnement fra Grønn Kontakt for å få fylle...

Statoil gjorde et eksperiment med begrensning til 22 kW på Majorstua, men det skal da ikke gjelde Fornebu.

Hurtigladekartet er så oppdatert som operatører/eiere/elbilister bidrar til. Jeg vil være imponert om du finner noe annet sted med like korrekt info. Du påstår at kartet ikke opplyser om begrensa tilgang, f.eks. kun abonnement? Nuvel, her er f.eks. det du ville funnet av info om Kjellstad hvis du sjekka før turen:

Kjellstad Hurtigladestasjon, Lier
E18 ved Max Hamburger , 3400 Lier
Ant ladepunkt: 2
Fordeling:
2 CHAdeMO (Hurtig DC).
Makstid:   Nei   Sted:   Gateplan
Åpen24t:   Ja   Tilgang:   Betaling
Tilgjengelighet:   Offentlig       
Det er innført bruk av Grønn Kontakts ladekort.
Priser pr 15.2.14:
Enkeltlading SMS: kr 100 /ubegrenset min
Enkeltlading EasyPark-app: kr 92 /ubegrenset min (kr 80 ved betaling kr 39 fast pr måned)
Enkeltlading klippekort: kr 50 /ubegrenset min
Abonnement: Mer info
(http://gronnkontakt.no/)

Hva er det du savner?
#36
Hei,

Ishavsveien oppgir nå at ladepunktene deres er åpne for fri bruk. Da sier de at følgende lademuligheter skal være i drifte de forskjellige stedene:

- Vestby 2 ladere: 1 CCS/43 kWh AC/CHAdeMO + 1 CHAdeMO
- Storebaug 2 ladere: 1 CHAdeMO/43 kWh AC + 1 CHAdeMO
- Svinesund 2 ladere: 1 CHAdeMO/CCS + 1 CHAdeMO/43 kWh AC
- Lillehammer 2 ladere: Begge er CHAdeMO

Fint om forumdeltakere som farter rundt omkring på disse stedene, kan bekrefte om det stemmer at alt dette virker, før jeg oppdaterer NOBIL igjen.
Tusen takk!
#37
De ville fått det hvis de var pliktige til å ha registreringsskilt.
#38
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Status: Hurtigladere med Combo
torsdag 27. mars 2014, klokken 09:29
Dere har kanskje lagt merke til at Salto Power ikke er i NOBIL? De ønsker ikke en gang å legge den inn der. Pussig.
#39
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladesøyler
onsdag 26. mars 2014, klokken 21:55
Anbefaler RFID. Ruterkort er f.eks. aldeles utmerket til denne bruk. Greit nok at dette fortsatt kan brukes etter at billettappen deres kom. Litt om dette i bruksanvisninga:
http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil
#40
Bare sjekk på ladestasjoner.no. Ikke så vanskelig å finne Hvaltorvet hvis du søker på Sandefjord, få andre ladestasjoner der. Du vil se at det er Type 2 kontakter der. Ladefarten står unspecified, men det er 230V/32A/enfas, kan jeg avsløre. Sannelig står det at p-avgift må betales.
#41
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladesøyler
tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:00
Bymiljøetaten i Oslo kan melde om at 32A vil komme på Hammersborg. Men det ventes fortsatt på noe innmat til stolpen.
#42
Grønn Kontakt ga endelig krystallklar beskjed om dette med begrensning til 30 minutter for én lading. Skal kun gjelde Alnabru for å redusere ladekøen der. For øvrig skal det være ubegrensa. Men ta hensyn!
#43
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hybrid på ladeplass
søndag 23. mars 2014, klokken 13:49
Jeg er for at ladbare hybrider skal kjøre mest mulig elektrisk. For at det skal være mulig, må dere også kunne bruke ladestasjonene. Da under samme forutsetning som bør gjelde for alle - kun når dere trenger strøm. Flott at du vil kjøre mest mulig utslippsfritt.
#44
Konsulentselskapet Roland Berger har lagd en ganske interessant rapport som viser hvilke kostnadsbarrierer brenselceller sliter med - også langt fram i tid. Ikke bare-bare å få dette oppskalert slik vi kunne håpe på.
http://www.rolandberger.com/media/pdf/Roland_Berger_Fuel_cells_20140113.pdf
#45
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ishavsveien i strid med regelverk?
torsdag 20. mars 2014, klokken 15:09
Lillehammer er åpen fordi det er Siemensladere de ikke klarer å stenge. Dette er ladestasjonen som derfor forsvant
http://elbil.no/elbiler/1102-hurtigladestasjonen-som-forsvant
og kom tilbake.

Bare så det er sagt, ingen har "sytet" på elbilforumet, tror heller ikke Thomas mener det. Innspillene deres er verdifulle og får ting til å skje. Så respektert er den vanlige elbilist når vi er saklige.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA