Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nils

#46
Kjøretips / Sv: Futt og fart med Saxo og P106 i Bergen?
mandag 31. mai 2010, klokken 19:53
Har kjørt ca 6000 km og fulgt kjøre/laderegler, vannservice en gang (3 l). Nye erfaringer med fet skrift:

Forutsetter kjøring på grønt (opp til grensen til oransje) på eco-meteret. Mine erfaringer så langt:
- Svak aksellerasjon fra 0-15 km/t, fra 20 km/t går den helt greit. Må ha lengre luker når man skal ut på hovedvei...
- Fløyfjellstunnelen mot Åsane: ca 70 km/t - 80-83 km/t har passert Think flere ganger :)
- Motorveien mot Åsane: 90 km/t i bunnen ved Eidsvåg, detter ned til 60km/t ved Re-bil - kan klare 65-67 km/t på en god dag
- Tertnesbakken (fra rundkjøringen opp til Tertnes videreg.): 30 km/t - 32 km/t med god fart (40 km/t) i bunnen av bakken

Denne utviklingen vil nok ikke fortsette evig....
#47
Min erfaring i Bergen er at det går greit å spørre på bensinstasjoner og butikker.

Men vil anbefale å investere i en litt lang skjøteledning (20-30 m) med 2,5 kvmm gummikabel. Koster ca kr 600 på Clabbe eller Biltema.
#48
Sitat fra: Boogie på fredag 22. januar 2010, klokken 14:20
Vår tom tilstand skal egentlig ligge på ca 80% kapasitet (men er nok i parksis nærmere 90%).
Da kan det jo også være greit å vite at ved å begrense uttrekket til 70% istedenfor 80% så dobler du levetiden på batteriene...

Er det en tyrkleif her eller? Jeg forstår dette slik at ca 0% på energimeteret tilsvarer ca 80% restkapasitet på batteriene.
Da blir det vel 90% uttrekk (som jeg antar blir ca 10-20% på energimeteret) som gir doblet levetid? Men som kanskje er litt ugunstig for å sikre avkrystallisering?
#49

Dette er jo en auksjon og hva endelig pris blir gjenstår å se i overimorgen.
[/quote]
Auksjonen endte på £255 + porto + tollgebyr + mva.
Da blir vel total pris mellom NOK 3500 og 4000.
#50
Enkle batterispørsmål / Sv: Når bør ladelampen tennes på Saxo?
mandag 18. januar 2010, klokken 10:37
Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:05
Det viser seg at mange av bilene alltid tenner ladelyset og strømbegrensingslyset samtidig.

Da kan jeg altså forvente at ladelys kommer på når bilen er "helt tom". Jeg får gjøre et nytt forsøk med tomkjøring på jobben der det er flatt. Første forsøk var hjemme, pga bakke opp til garasjen valgte jeg å kjøre hjem på 5%. Endte med å kjøre frem og tilbake foran garasjen ørten ganger for å tyne ut litt til.

Siden ingen svarer på om 4% er nok for å inngå minne effekt tolker jeg at "jo lenger ned jo bedre" - men unngå reversering....
#51
Enkle batterispørsmål / Når bør ladelampen tennes på Saxo?
søndag 17. januar 2010, klokken 19:01
Har hatt Saxoen i en måned nå, kjørt 1000 km. Oppskrift for kjøre/laderegler sier at det er tid for å kjøre bilen tom (gult ladelys) med påfølgende fullading. Bilen har gått 7400 km, batterier fra januar 2007 (i allefall det som er bak 12V-batteriet). Ukjent km på nye batterier.
Har ikke batteriovervåking og er usikker på hvor langt ned jeg bør tømme batteriene. Stoppet på ca 4% på energimeteret uten at ladelyset (gult) kom på.
Er dette tilstrekkelig for å unngå "minne-effekt"?
#52
Enkle batterispørsmål / Hvilken batteriovervåkning bør jeg velge?
søndag 13. desember 2009, klokken 12:43
Har endelig fått skilt på Saxoen og må tenke på batteriovervåkning. Det virker som at jeg har tre alternativer. Kort oppsummert:

1. Robometer: koster ca NOK 4500, enkel montering, dersom det oppstår problem vet man at det er foran (6+3 kasse) eller bak (11 kasse). Må demontere kasse for å fikse problem.

2. PakTrakr: koster ca NOK 4000, "vanskelig" montering fordi en må inn i hver kasse. Vet hvilke(n) blokk som har problem. Må demontere kasse for å fikse problem. Trekker strøm fra enekelte blokker som kan gi ubalanse ved lengre stillstand.

3. Hjemmesnekret: legge ut 1,5 mm2 kabel fra hver pol på hver blokk til egnet tett boks i bagasjerom/motorrom på rekkeklemme/sukkerbit. Koble tvinnet 2-par fra hver klemme til velger med voltmeter ved førerplass. Kan dermed lese av spenning på enkeltblokker under kjøring. Kan lade enkle blokker individuelt ved å koble til i boks i bagasjerom/motorrom.

Men hva skal jeg velge? En kombinasjon? Noen som har erfaringer? Noe spesielt jeg bør tenke på?
#53
Kjøretips / Sv: Futt og fart med Saxo og P106 i Bergen?
mandag 07. desember 2009, klokken 12:17
Tyskeren som solgte bilen fylte vann før den ble sendt avgårde. Har avtale om å oppsøke Terje Lied etter ca 4000 km. Kan jo gjerne ta det litt før.

Har testet 12V batteriet etter angitt oppskrift, faller til ca 10,3 V etter ca 50 minutt etter fire sykluser. Planlegger tur til Biltema idag...
#54
Kjøretips / Futt og fart med Saxo og P106 i Bergen?
søndag 06. desember 2009, klokken 22:41
Håper på å få skilt på vår Saxo imorgen :), har importert fra Tyskland, 2004 modell, 6300 km, batteripakke fra 2007 (ukjent km etter bytte). Bilen har åpenbart stått mye i ro og jeg regner derfor med at batteripakken ikke er helt i form. Har ingen erfaring med elbil men har kjørt bilen to ganger til trafikkstasjonen (prøveskilt, til sammen ca 100 km). Nå lurer jeg på hva som er "normal" fart med en Saxo eller P106 i Bergensområdet.

Forutsetter kjøring på grønt (opp til grensen til oransje) på eco-meteret. Mine erfaringer så langt:
- Svak aksellerasjon fra 0-15 km/t, fra 20 km/t går den helt greit. Må ha lengre luker når man skal ut på hovedvei...
- Fløyfjellstunnelen mot Åsane: ca 70 km/t
- Motorveien mot Åsane: 90 km/t i bunnen ved Eidsvåg, detter ned til 60km/t ved Re-bil.
- Tertnesbakken (fra rundkjøringen opp til Tertnes videreg.): 30 km/t

Noen med andre erfaringer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA