Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nils

#31
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Citroen Saxo til salgs
søndag 22. januar 2017, klokken 21:12
Godt brukt Citroen Saxo tilsalgs til lav pris. Trenger overhaling av fremdriftsbatteri. Ikke EU-godkjent.
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89527561
#32
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Range Extender til PSA
onsdag 15. januar 2014, klokken 21:27
Hvordan går det med extender-løsningen din?
Hvilke erfaringer har du etter et halvt år?
#33
Her kommer en oppdatering på mitt Webastoproblem.
Jeg klarte ikke å finne ut av dette på egenhånd. Flyttet doseringspumpe frem til Webasto og prøvekjørte OK. Monterte tilbake og fikk startet Webasto men den ville ikke fyre i gang igjen etter stopp.

Leverte bilen inn til Auto Team Bergen på Midttun.
De fikk ikke skikkelig kontakt med diagnose via pc. Webasto demontert og testet i benk.
Funnet feil på doseringspumpe og feil på en sensor i styringen.
De loddet inn en sensor fra en kassert styring og byttet doseringspumpe.

Trolig var jeg "heldig" som slapp unna med en pumpe + 3,5 timer arbeid. Totalt kr 5682 inkl mva.

Godt jeg tar vannfylling selv...
#34
Jeg tenkte først det samme som deg - at Webastoen var sotet ned. Jeg begynte derfor foran med demontering/rensing. Det var noe sot i brennkammer men ikke veldig mye. Glødeplugg måler riktig (0,3 Ohm).
Når jeg følger prosedyre for feilsøking her http://www.techwebasto.com/redirect/heater_main/heater_technical_bulletins/TSB_T_Top_Troubleshooting_Tree.pdf side 3: -kobler bensintilførsel fra på webasto- så kommer det ikke noe bensin ut under oppstart.
Det går greit å blåse gjennom slangen fra pumpen og frem til varmeren.
#35
En hjelpsom sjel fylte diesel på tanken for varmeapparatet. Ingen stor overraskelse at det ble slutt på varmen.
Har tømt tank, tørket ut rusk (minimalt), fylt bensin. Prøvde å blåse ut diesel fra slangen frem til motorrommet uten at det skjedde noe. (Har senere lest meg opp på at doseringspumpen også stenger.)
Ved å pumpe frem bensin manuelt (12V puls rett på doseringspumpen) startet Webasto på første kjøretur. Nå vil den ikke mer. Det kommer ikke bensin ut av slangen som er koblet inn på Webasto.
Har feilsøkt og mistenker nå doseringspumpen for å være svak. Når jeg pulser den kommer det bare ut 4-5 dråper pr puls. Dråpene skvetter 30 cm bortover.
Noen som vet hvor mange pulser som skal til for å pumpe en desiliter?
#36
Model S 2013 - 2022 / Tesla S observert på fergen idag....
tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:00
Et stk hvit Tesla S observert på fergen fra Sandvikvåg til Haljem idag. Sjåføren virket veldig fornøyd.
#37
Tidlige elbiler: PSA / Nøkkel sitter fast i tanklokket....
søndag 13. januar 2013, klokken 19:12
Nøkkelen sitter fast i tanklokket (til varmeapparatet). Jeg trodde det var frysing men nå har lokket med nøkkel vært innendørs et halvt døgn uten positivt resultat. Nøkkelen kan vris 90 grader som når man åpner/låser lokket.
Jeg har løsnet dekselet (i bilens farge) fra selve låsen men ser ikke noen magisk bryter.
Noen som har noen tips?
#38
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. februar 2012, klokken 16:44
Hvor mange Ahr viste Robometer ved demontering?
Robometeret viste -82,7 Ah forbruk.
Jeg prøver en full utlading med lyspære når det likevel er demontert.

Noen som har innbytteblokk i Bergen?
#39
Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2012, klokken 07:00
Test hver enkelt blokk. f.eks med en 12V Biltema belastningstester. En slkik tester drar over 100A ut av en 6V blokk. Den/de svake blokkene vil umiddelbart miste spenning under last.

Bilen har stått uladet siden onsdag men jeg har ikke latt lyset stå på. Har åpnet og demontert og kjøpt Biltema tester. Testet hver enkelt blokk i 3-er kassen og 6-er kassen med 10 sekund belastning (100A uttrekk?) med følgende resultater:
Blokk - spenning ubelastet - spenning med belastning etter 10 sekund
3A - 6,01 V - 5,50 V      3B - 6,02 V - 5,53 V     3C - 6,02 V - 5,45 V
6A - 6,00 V - 5,50 V      6B - 6,01 V - 5,49 V     6C - 5,98 V - 5,36 V
6D - 5,99 V - 5,53 V      6E - 6,03 V - 5,52 V     6F - 5,98 V - 5,54 V
Kjørte samme runden en gang til:
3A - 5,98 V - 5,47 V      3B - 5,97 V - 5,43 V     3C - 5,97 V - 5,49 V
6A - 5,98 V - 5,50 V      6B - 5,99 V - 5,49 V     6C - 5,97 V - 5,30 V
6D - 5,96 V - 5,47 V      6E - 5,97 V - 5,40 V     6F - 5,97 V - 5,48 V

Jeg antar at det er blokk 6C som kanskje er synderen min.
Virker det fornuftig å tappe den ned med lyspære og prøve å lade den opp igjen? En eller flere runder opp og ned?
Eller er det bortkastet tid? Skal jeg tappe den ned med Biltema testeren?
#40
Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2012, klokken 07:00
Sitat fra: Nils på onsdag 01. februar 2012, klokken 21:12
Har fulgt oppskriften til elektrolux men ble ikke mye klokere.... Jeg har gjort følgende:
Ladet bilen fra 85 % til lading stoppet. Energimeter 100 %, Robometer sier -6,8 Ah forbruk, 6+3 = 7,00 V, 11 = 7,08 V.

Det virker som bilen din ikke overlader blokkene. Robometeret burde vist +10-+15 Ahr etter en full opplading!

Sjekk vannpumpen, og bytt om den er eldre enn 20000 km.
Tirsdag (dagen før testkjøring) viste Robometer +19,4 Ah overlading ved fullading (balanseringslading). Mandag ble balanseringslading avbrutt ved +14 Ah overlading. Vanlig fullading gir +4-5 Ah overlading. Balanseringslading gir vanligvis +19-20 Ah overlading. Jeg tømmer sjeldent batteripakken. Kjører typisk ned til 20-30 % et par ganger i uken.
Vannpumpen er byttet.

Er det rimelig trygt å bruke bilen fra fulladet og ned til ca 60-70 %? Frem til jeg får startet demontering?
#41
Har fulgt oppskriften til elektrolux men ble ikke mye klokere.... Jeg har gjort følgende:
Ladet bilen fra 85 % til lading stoppet. Energimeter 100 %, Robometer sier -6,8 Ah forbruk, 6+3 = 7,00 V, 11 = 7,08 V.
Begynner kjøretur, prøver å aldri trekke mer enn 80 A. Differansen varierer mellom ca 0,04-0,09 V.
Som forventet starter Robometer med korte pip når forbruk passerer -20,0 Ah.
-20,0 Ah: korte pip starter, -28 Ah: første lange pip, ca 3 sekund, frem til ca -38 Ah: korte pip, stadig flere lange pip på ca 3 sekund.
Frem til ca -48 Ah: typisk 10-12 sekund korte pip og så en lang ca 3 sekund, ved ca -50 Ah: Tok en stopp. Ved oppstart slutt på lange pip, bare korte, ca -55 Ah til ca -65 Ah: nesten ingen pip, differanse 0,03-0,06 V, fra ca -65 Ah: stadig flere korte pip, av og til et langt på ca 3 sekund
-79 Ah: ladelys kommer på, energimeter viser 12 %, fortsatt korte pip.
Må resette en gang for å komme hjem. Vel hjemme er totalt forbruk -82,7 Ah, kjørt 68,6 km, energimeter 2 %.
Målt direkte på kassene: 3-er=17,50 V, snitt 5,83 V 6-er=35,10 V, snitt 5,85 V, 11-er= 63,8 V, snitt 5,8 V. Målt totalt (foran under deksel ved Sagemboks) 116,8 V. Robometer sier med -6,0 A uttrekk: Totalt 115,0 V, 6+3= 5,67 V, 11= 5,73 V. Ikke lett å vite hvilken kasse jeg skal demontere først...
Alle målinger er gjort med et vanlig multimeter som aldri har vært til kalibrering.
Bilen står uladet i påvente av nye innspill.
#42
Har vært i garasjen og undersøkt litt: Vrir om nøkkel og energimeter viser 85%.
Robometer gir følgende:
Uttrekk -3,0 A, 6+3=6,55 V, 11=6,60 V, totalt 131,6 V, forbruk -20,5 AHr.
Slår på nærlys, radio og varme i bakrute:
Uttrekk -6,0 A, 6+3=6,50 til 6,51 V, 11=6,56 til 6,57 V, totalt 130,8 V, forbruk -20,5 AHr.

Målt direkte på hver batterikasse uten belastning:
3-kasse: 19,93 V - snitt 6,64 V
6-kasse: 39,83 V - snitt 6,64 V
11-kasse: 72,7 V - snitt 6,61 V

Kan det være at Robometeret begynner å måle mindre nøyaktig?
Er det en grei måte for å måle direkte kassene med belastning?
Hva bør jeg gjøre nå?
#43
Har Saxo med blokker fra 2007. Total kjørelengde 35000 km. Tar vannservice hver ca 500 Ahr overlading.
Vanlig vannforbruk omkring 5 liter. Siste vannservice 28.12.2011 gikk det ca 8 liter. Mine to 4-litere ble brukt opp og jeg fikk ikke fylt full på AVinf.

De siste dagene har robometeret begynt å pipe. Det har "alltid" vært høyere spenning på 11-kassen enn på 6+3. Jf denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2258.msg21655.html#msg21655.
Etter full lading er det normalt 0,02 V høyere spenning på 11-kassen.

I dag ladet jeg fullt på jobb med +19,4 Ahr overlading. Spenning ved -3 A uttrekk var 7,00 V (6+3) og 7,07 V (11).
Ved kjøring hjemover varierer differansen fra 0,03 - 1,1 V.

Hvor skal jeg begynne?
#44
Enkle batterispørsmål / Erfaring med Robometer
lørdag 03. juli 2010, klokken 13:52
Har nå fått montert Robometer. Fulgte monteringsanvisning etter beste evne inkl nullstilt strømsensor.
Etter et par ukers bruk har jeg noen spørsmål angående Robometer og mine fremdriftsbatterier... Batteripakken er opplyst å være fra 2007.

Spenning: Spenningen varierer hele tiden. 6+3 kassen er alltid 0,00-0,05 V lavere enn 11 kassen. 0,00 og 0,05 er sjeldent, 0,01 og 0,04 er en del, 0,02 og 0,03 er ofte. Noen sjeldne ganger med konstant strømuttrekk ligger forskjellen likt over tid. Feks 0,01 eller 0,03 V ved -80A strømuttrekk.
Skyldes variasjonen unøyaktighet i spenningssensorer eller det at vi tross alt snakker om hundredeler? Bør jeg gjøre noen tiltak siden 6+3 alltid er lavere enn 11? Kan man kalibrere spenningssensorene?

Amperetimer: Har kjørt fra fulladet til 3% energi, gult ladelys ikke tent. Kjørelengde 80,0 km, restspenning 114,2 V, ved stillstand med hovedlys (-4A strømuttrekk) viste 6+3=5,68 V, 11=5,72 V. Samlet strømuttrekk -77,3 Ahr. Andre forsøk gav følgende tall: 2% energi, gult ladelys ikke tent. 79,8 km, restspenning 114,4 V, ved stillstand med hovedlys (-4A strømuttrekk) viste 6+3=5,71 V, 11=5,73 V. Samlet strømuttrekk -77,3 Ahr.
Bruksanvisningen angir ca 95 Ahr (+/-5) som normal kapasitet.
Er batteripakken min OK? Bør jeg gjøre noen tiltak siden jeg tilsynelatende "mangler" 20 Ahr?

Alarmer: Det kommer av og til noen korte bip, når jeg rekker å se ned på Robometeret viser forskjellen 0,02 til 0,04 V. Bruksanvisningen sier at dette skal tas som en bekreftelse på at meteret virker. Regner med at alarm er vedvarende, har (heldigvis) ikke hørt denne ennå. :)

Er spent på om jeg kan slappe av eller om jeg bør få angst ???
#45
Tidlige elbiler: PSA / Har kjøpt ReLight
lørdag 03. juli 2010, klokken 13:21
Jeg har kjøpt ReLight 2010 fra Ralf Becker. Forhåndsbetalt kr 1562 + kr 803 til Posten for mva+tollgebyr. Min kom ferdig montert. God kommunikasjon med Ralf Becker. Har sendt kvittering for norsk moms til ham, skal visstnok få refundert tysk moms (33 euro).
Har ingen erfaring med andre diagnoseinstrument, men den fungerte etter oppskriften for vannservice og nullstilling av overlading.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA