Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nils

#1
Er det noen som kan beskrive eller vise bilder av alternativ føring av bremserør uten å ta ned batterikasse? Hvordan / hvor mange innfestinger er det? Jeg har fått 2 på EU-kontroll og det er rust oppunder gulvet bak batterikassen.
#2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ny i-Miev?
torsdag 15. april 2021, klokken 21:19
Jeg har i-Miev (2015 - kjørt 84') og Skoda Citigo iV (2020 - kjørt 12'). Citigo (og søsknene) er noe helt annet. Jeg ville aldri kjøpt ny i-Miev for kr 164' når man kan få lite brukt Citigo til samme pris.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=214999481
#3
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
søndag 11. april 2021, klokken 10:15
Hvis det allerede er montert egen 16A kurs bør det være mulig å få 3,6 kW lading for ca. kr 4500,-. Kjøp brukt ladeboks/ladestasjon på finn.no (kr 3000-3500) og en time elektriker for å koble til.
#4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme - igjen!
søndag 31. januar 2021, klokken 15:41
Kanskje ikke CO2- nøytral løsning, men det er også mulig å bytte PTC til tradisjonell bensin/diesel parkeringsvarmer.

https://m.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k
#5
Er det noen som selger veggholder for type 2 hannplugg? Altså den pluggen som står i ladeboksen?
Jeg finner bare holder for hunplugg, dvs den som står i bilen.
#6
Sitat fra: martin123 på fredag 10. juli 2020, klokken 08:22
Spørsmålet er om jeg kan ringe veihjelp og få de til å kjøre den til verkstedet.
Jeg mener Mitsubishi startet med "gratis" veihjelp for biler kjøpt etter 01.01.2015. Du får ringe og spørre her om din bil er dekket.
https://www.mitsubishi-motors.no/eiere/map
#7
Hadde lignende problemer med min i høst. Ville ikke "starte". Bestilte veihjelp fra Mitsubishi (gratis innenfor garantitid) og han koblet til booster på 12V batteriet. Da startet bilen som normalt. Ble transportert til verksted og fikk byttet DC-DC på garanti.
NB: Mitsubishi veihjelp dekker leiebil i tre dager. Hvis du leverer bilen selv til verksted så må du være heldig med forhandler for å få lånebil eller bruke egen forsikring.
#8
e-up! / Sv: Parkere i P + håndbrekk
onsdag 08. juli 2020, klokken 12:06
Sitat fra: TOO på søndag 05. juli 2020, klokken 22:35
Har akkurat kjøpt en 2019 modell. Når jeg parkerer, setter giret i P, men bilen blir ikke stående stille hvis liten helling. Det er også lett å rulle den. Hører da små knepp. Det virker som bremser ikke er gått ordentlig på.  Er dette riktig? Ser i brukerhåndbok at håndbrekket må brukes i tillegg til P. Hvorfor så tungvint opplegg? Kan P justeres slik at bilen står stille i svak helling?
Å sette girspaken i P betyr å at en "låsepinn" aktiveres i girkassen og forhjulene skal da ikke kunne gå rundt.
(Blir omtrent som å sette en bil med manuell girkasse i gir. Det er friksjon i motor og girkasse som bremser bilen.) Det er ingen bremser i bruk. Ved feilbruk/uvøren bruk kan låsepinnen ryke. Høres ut som det har skjedd med din bil.
Håndbrekk aktiverer bremsene på bakhjulene.
#9
e-up! / Sv: Skiboks, forbruk & valg av skiboks?
onsdag 08. juli 2020, klokken 11:57
Jeg har ingen erfaring men denne artikkelen er interessant lesning. Kan  være noe å tenke på ved valg av boks.
https://www.elbil24.no/nyheter/monterte-skiboksen-feil-vei---ble-satt-ut-av-resultatet/72274450
#10
Lade hjemme / Sv: Utestikk med 16 amp kurs lovlig?
onsdag 08. juli 2020, klokken 11:03
Problemet med lovlighet er det samme.
Det er lite sannsynlighet for varmgang hvis du trekker 10A fra en god Schuko. Men du har brukt den til lading hver dag i tre år. Hvis du har sett inni en Schuko stikkontakt så er det ganske liten overflate som har kontakt med pinnene på støpselet. Ved gjentatt bruk blir stikkontakten slapp i grepet om pinnene og det blir etterhvert dårlig kontakt (=økt motstand = økt varmeproduksjon).
Enkel test er å lade bilen en time eller to og så ta ut støpselet. Kjenn på pinnene. Er de mer enn lunken bør stikkontakten byttes til ny.
#11
Lade hjemme / Sv: Utestikk med 16 amp kurs lovlig?
onsdag 08. juli 2020, klokken 10:29
Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 03:22
Elektrikeren viste jeg skulle lade en hybrid den gang. Aldri hatt trøbbel med og lade hybriden hver natt i 3 år.

Spørsmålet er om dette er feil eller riktig i følge sånn det skal gjøres?
Det kom ny versjon av NEK 400 i 2014. Da kom det "krav"* om maks 10A + b-vern på vanlig Schuko kontakt for "forbrukerkurser beregnet for forsyning av elektriske kjøretøy for ladeformål". Dette kom for å unngå varmgang og for å redusere risikoen for brann.
Hvis du bestilte kontakt for lading av hybrid i 2017 så har ikke elektriker fulgt gjeldende norm. I prinsipp kan du reklamere på arbeidet. Du kan kanskje bruke det som argument for å få en grei pris på installasjon av ladeboks.

*krav ligger i Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg, NEK 400 er en norm som beskriver hvordan man kan oppfylle forskriften.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
søndag 05. juli 2020, klokken 21:41
Jeg kjørte fra Skjetten/Lillestrøm kl. 16 til Åsane/Bergen på fredag 03.07.2020. Jeg så masse ledige Tesla ladere. Ellers var det ingen kø noe sted som jeg kunne se. Jeg ladet på Rema 1000 Gol - 4 av 6 i bruk når jeg hadde koblet til. Når jeg kjørte var 2 i bruk. Ladet i Eidfjord - 3 av 8? i bruk.
#13
Lade hjemme / Ladeboks med to kabler samtidig - type 1 og type 2?
lørdag 04. juli 2020, klokken 12:38
Har nå fått en bil med type 1 kontakt (i-miev) og en bil med type 2 kontakt (Citigo). Har en parkeringsplass med ladepunkt. Tenkte å bytte på hvilken bil som parkeres der for lading. Er det lovlig å koble til en fast kabel med type 1 og en fast kabel med type 2 samtidig til samme ladeboks? Det er bare en kabel som brukes om gangen.
Eller må jeg ha en boks med type 2 kontakt og to kabler festet til veggen slik at jeg bytter kabel inn i boksen når jeg bytter bil?
#14
e-up! / Sv: Sommerdekk, anbefalinger ?
onsdag 01. juli 2020, klokken 19:34
Greit å vite at støynivå på EU-merket gjelder støy til omgivelsene. Forskjell i støy inne i bilen trenger ikke å samsvare. Ellers sier "Treadwear" noe om slitestyrke. Høyt tall varer lenger.
#15
Sitat fra: nilsen33 på onsdag 24. juni 2020, klokken 13:10
Vurderer å bytte bremseskiver selv nå, men leser at skivene sitter så sinnsykt fast. Bør jeg overlate oppgaven til proffene? Har veldig lyst å prøve selv...
På min bil satt skivene veldig fast. Problemet er at skivene har en "for høy" senter slik at det blir en kant som stikker innforbi nav/hjulspindel. På denne kanten var det mye rust som gjorde at skivene var for trange når de skulle av. Jeg brukte bolter som beskrevet over men knakk et feste til kaliber. Dette er støpejern og tåler lite. Måtte kjøpe "ny" spindel på finndel.no.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA