Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Caspar

#16
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Henney Kilowatt
onsdag 17. august 2022, klokken 11:12
Hei
Spennende planer. Jeg har brukt mye tid på dette og har bygget Mini Pickupen som er godkjent med Think innmat. Ring meg gjerne på 930 64200.
Mvh
Caspar
#17
Veldig mange biler f.eks. VW Golf kan bare trekke over 2 faser i et TN nett. Så kobler du en Golf til en 3 fas TN ladeboks så trekker den bare over L1 og L2. Men da blir strømmen i N ikke 32A men 16A
#18
Jeg ser dette har vært tema tidligere men jeg finner ikke helt svar i gamle tråder. Jeg jobber med et undervisningsopplegg for bilmekanikere og har snublet over noe jeg ikke forstår. Håper noen kan oppklare for meg. Spørsmålet er hvor mye strøm som går i N leder hvis du belaster 1 eller 2 eller alle 3 fasene med 16A. (TN nett)

Belaster du en fas med 16A så virker det logisk at de samme 16A må returnere gjennom N leder.
Belaster du alle tre fasene med 16A hver så virker det også naturlig at det er null i N leder. Hvis vi tenker fasene illustrert som en trebladet propell med nullinje gjennom senter og en fas som står positivt rett opp, og de to andre fasene 50% negativ, på vei ned for den ene og på vei opp for den andre så blir jo summen 0, det vil si at fasene utjevner hverandre.

Det er med 16A på 2 faser jeg ikke forstår. Regner jeg ut etter formelen så får jeg at strømmen i N leder er 16A hvis det går 16A i 2 av fasene. Men rent matematisk så ville jeg trodd at hvis en av fasene stod rett opp (16A) og den andre fasen ville stå 50% negativ, enten på vei opp, eller på vei ned så skulle de (negative) femti prosentene utligne halve den fasen som stod på topp og at vi da endte opp med 8A i N. Men jeg ser jo at det ville være av betydning hvilke av de 2 fasene under null som var i kombinasjon med den som var rett opp positiv. Jeg synes det er veldig lett å forklare 1 fas og 3 faser i bruk. Men at 2 faser skal gi samme resultat som 3 faser (0A) sliter jeg med å finne en god forklaring på. Er det så enkelt at forskjellen mellom 2 faser som begge trekker 16A over tid vil bli 16A som må ut over N leder? Selv om det i et kort øyeblikksbilde kan se ut som 16A minus 8A er det riktige? Dvs at uansett så vil det over tid være 16A forskjell mellom de 2 fasene som må utlignes av N
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#19
Bengt har lånt noe utstyr av meg og Robert og har nå fått bilen til å gå. Men har sliter med kjøreretningen. Han bruker den originale girkassen på bilen og det stemmer dessverre ikke med retningen Thinkmotoren går. Har noen noe erfaring med enkleste måten å løse dette på? Jeg forsøkte en gang å øke maks hastighet på rygging men da gikk ikke bilen verken forover eller bakover. Hvis man bare bytter om 12 av fasene vil bilen oppdage det? Jeg vil tro at på det hastighetssignalet som kommer fra motoren så er det også informasjon om retning.
#20
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Chamber - Metrobuddy
søndag 27. februar 2022, klokken 09:53
Finnes det noe spek på hva camber skal være?. Bruker du et vater og setter den mot null evt. litt negativ dvs innover i overkant. Så blir det ikke helt håpløst

https://app.bilfag.no/lette/core/loadpage.php?page=11-2

#21
Bengt Montan i Sverige holder på å konvertere denne ved hjelp av Think Classic deler. Jeg har hjulpet han med diverse strømskjemaer og tips om girlås etc. men han trenger en kontaktorboks. Han har foreløpig ikke lykkes i å få registrert en bruker her, mulig pga svensk IP adresse. Er det noen som har en HV boks de vil kvitte seg med?

b.a.montan@gmail.com
+46 72 7265665
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#22
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Classic ønskes kjøpt
tirsdag 21. desember 2021, klokken 21:33
Jeg gir han kontaktinfoen din
#23
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Classic ønskes kjøpt
tirsdag 14. desember 2021, klokken 21:38
Jeg har en kompis som er på utkikk etter en Classic. Det tynnes jo ut med disse nå og de er ikke like lett å tak i lenger. Er det noen som en stående de har gitt opp, eller vet om noen?
#24
Avansert: Batterier og Lading / PP i ladekabelen.
onsdag 24. november 2021, klokken 22:31
I PP kontakten i bilens ladeinntak sitter det en motstand på 4,7 kohm mellom PP og gods. Når du plugger inn en kabel så legger den motstanden som er i kabelen seg i paralell med den som er i bilen og den totale motstanden blir mindre. Hvor mye mindre avhenger jo av hvordan kabel du plugger i.
Men den motstanden som er i bilens inntak. Er det en standard? Jeg har et Golf inntak og i den er det 4,7. Er det noen som vet om alle biler har det, eller om de velger det selv og da også er programmert til å tolke kabelmotstanden i serie med sin egen motstand? 
#25
Jeg tror ikke det skjer noe med disse reglene før noen bygger om en bil og på den måten utfordrer reglene.
#26
Dette er dessverre helt tydelig i Kjøretøyforeskriften kapittel. 7. Her stilles det krav om ECE100 og ISO6469. Ikke så håpløse krav å tilfredstille, men håpløse tester for hobbybygg. Ingen i Norge er akkreditert for testing og hvis du bruker 150 tusen på en test i Tyskland, så har SVV sikret seg ved og også kreve anbefaling fra kjøretøyprodusenten. Så selv om dette i teorien skal være mulig så er det ikke det i praksis. Norge har tydeligvis tatt et valg her om at dette tar vi ikke sjansen på. Veldig synd, det kunne bidratt med å utvikle viktig kompetanse vi trenger i dette landet når alt skal gå på strøm.
#27
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Mini på strøm
tirsdag 16. november 2021, klokken 08:40
Ja var og viste bilen. De mente at endringen lå innenfor det de mente var vedlikehold så det ble ikke noe mere enn «god tur videre»
#28
Hei, ja det går selvsagt det også. Men jeg mener fremdeles at oppskriften med 198 Volt er den som denne bilen fortjener. Økt effekt har jo ikke noe med rekkevidde å gjøre. Hvis du skal bygge denne løsningen nå så er det jo Gen2 moduler du trenger fra Eup. De er jo på 2,2 kWh pr stk. bruker du 16 sånne så kan du jo kjøre så langt du orker med en Classic og samtidig ha godt «trykk» hvis du skulle ha behov for det. Det finnes fine BMS løsninger som du lett får til å fungere sammen med originalkontakten på disse modulene. Gjøre hele den jobben for å fortsette med originalspenning synes jeg virker litt bortkastet.
#29
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy 2007 med lithium starter ikke
lørdag 11. september 2021, klokken 16:32
Hvorfor kan det ikke være den feilen du får melding om? At hovedkontakter er sveiset sammen? Sjekk med et ohmmeter
#30
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Dekk og felger
onsdag 16. juni 2021, klokken 18:49
Det skal jeg fikse. Du får begynne å grave frem taket.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA